Helyi

Saját villamosenergiát termel a Magyar Suzuki
Átadták az esztergomi gyár területén az új napelemparkot
Helyben előállított villamosenergia segíti a Magyar Suzuki energiaellátását: hétfőn hivatalosan is átadták az esztergomi autógyár napelemparkját. A teljes beruházás csaknem két évig tartott és 2 millió euróba került. A vállalat így éves szinten csaknem 270 millió forintot spórol meg és több mint 1700 tonnával csökkenti a közvetett CO2 kibocsátását. A saját napelempark fontos része annak a fenntarthatósági törekvésnek, hogy a Suzuki Csoport összes terméke és üzeme karbonsemlegesen működjön 2050-ig.
A Magyar Suzuki 2021-ben döntötte el, hogy villamosenergia felhasználásának egy részét megújuló energiaforrásból szeretné előállítani. A gyár adottságait, a műszaki követelményeket és a pénzügyi szempontokat figyelembe véve választották ki azt az erőmű méretet és kapacitást, amely a Magyar Suzuki számára a legoptimálisabb. A teljes tervezési-engedélyeztetési és jóváhagyatási folyamat 2022 májusa és 2024 február közepe között zajlott le. 2024. február vége óta pedig a Magyar Suzuki saját villamosenergiát is termel.
A telepített erőmű beépített maximális teljesítménye 3223 kWp, amelyből 2397,5 kWp a kihasználható teljesítmény. Éves szinten a megtermelhető 3,2 millió kWh éves energiamennyiségből[1] 3,1 millió kWh a felhasználható energia mennyisége. Az esztergomi gyár évente 45 millió kWh energiát használ fel, így a naperőmű éves szinten az energiaszükséglet 6-7 százalékát fedezi, amely nagyjából 272 millió forint[2] megtakarítást jelent évente. Mindemellett több mint 1700 tonnával csökken a vállalat közvetett CO2 kibocsátása. A Magyar Suzuki további napelemes bővítést tervez, amely idővel az energiaszükséglet mintegy 30-50 százalékát fedezné. A Suzuki Csoport globális elvárása, hogy 2050-ig minden terméke és üzeme elérje a karbonsemleges működést.
A napelempark mellett 2022 óta saját hőszivattyúk is segítik a termelés egyes részeinek hűtését és fűtését. A festőüzemben három, a lökhárítóüzemben és az üzemeltetési részlegen pedig egy-egy ilyen berendezést használnak. A technológiai hőveszteség, a hulladékhő felhasználásával a termelési területeknél szükséges hűtéséhez és fűtéséhez járulnak hozzá, emellett a teljes gyár szociális melegvizét is ezzel állítják elő.
[1] Az esztergomi éves időjárási átlagból kiindulva.
[2] 85 Ft/kWh villamosenergia egységár mellett számolva, tőzsdei ártól függően.
Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

Onkológia szakrendelés nyílik Dorogon
2024. március 1-től péntekenként 8:00-14:00 onkológiai szakrendelés indul.
A rendelést végzi: Dr. Uhlyarik Andrea főorvosnő
Időpontot a betegfelvételi irodán lehet kérni péntekenként 9:00-12:00 óra között a 06 (33) 512-740-es telefonszám 139-es mellékén.
Cím: Dorog, Mária u. 20.

Tizenhatan úsztak a hűvös Palában
Hatan 1.000, míg tízen 350 méteres távot úsztak le a Palatinus-tónál, a február 17-én szervezett téli úszáson. A levegő 14, míg a víz 6,5 fokos volt – tudtuk meg a szervezőtől, Zimányi Andrástól.
A téli úszást a Palatinusz Búvár és Vizisport Egyesület támogatta és biztosította. Habár lehetett jelentkezni egy 170 méteres öbölátúszásra, illetve 50-100 méteres bóják közti iskolakörökre is, erre végül nem volt igény. Mindössze egy hölgy nevezett óvatosan a 100 méteres kihívásra, ám meggondolta magát. Egy korábbi igazolt úszása alapján ő is átúszhatta keresztbe a 6,5 fokos tavat, és nem bánta meg!
Zimányi András elmondta, hogy többen Szerbiából érkeztek. Homolya Ákos például két éve szervez hidegvizes mártózásokat Zentán. A tiszai szabadstrand, ahová járnak, nem mindig ideális helyszín arra, hogy ússzanak benne, mert mint mondta, túl erős a sodrása. A dorogi rendezvény hírére megfogalmazódott benne és néhány csoporttársában, hogy inkább elutaznak néha egy távolabbi helyszínre, a Velebiti-tóra, ahol biztonsággal tudnak felkészülni. Az előzetes felkészülésük hibátlan volt, ő, Kaszás Dávid és Búza Botond majdnem egyszerre, megközelítőleg kilenc perc alatt érkeztek a célba.
Bartha Sándor is részt vett az eseményen, aki két éve kezdte a téliúszást, hamarosan a 4. Téli Balaton-átúszáson fogja borzolni a nézők idegeit. Jó lehetőség volt a dorogi program társainak is, akiknek szintén csak egy edzés volt a Palatinus-tó téli hosszanti átúszása. Czettele Győző (kétszeres Téli Balaton-átúszó, a rendezvény támogatója), Diriczi László és Polgár Róbert 28 és 30 perc között teljesítettek, de született egy méginkább zavarbaejtő eredmény is! Bérczes Ádámnak mindösszesen 21 percre és 5 másodpercre volt szüksége, hogy a parton kijelenthesse, ezt is megcsinálta! Sőt, Vancsura Anikó bronzérmes Európa-bajnok búvárószó is részt vett az úszáson.
A rendezvényen összeségében minden korosztály képviseltette magát, a legfiatalabb 2001-es, míg a legidősebb 1962-es születésű volt.
Palatinus-tó téli átúszás eredményei:
Bérczes Ádám: 1000 méter 21:05
Czettele Győző : 1000 méter 28:03
Diriczi László: 1000 méter 28:41
Polgár Róbert: 1000 méter 29:34
Bartha Sándor: 1000 méter 29:38
Pap Norbert: 1000 méter 30:18
Homolya Ákos: 350 méter 8:55
Kaszás Dávid: 350 méter 8:57
Búza Botond: 350 méter 9:22
Vancsura Anikó: 350 méter 9:38
Kunfalvi Marianna: 350 méter 10:51
Albrecht Edvin 350: méter 8:44
Villányi László: 350 méter 9:00
Görög Roland: 350 méter 9:25
Kocsmáros Gabriella: 350 méter 10:27
Balázs Adrien 350 méter 10:33
Zimányi András részletes beszámolója az eseményről IDE KATTINTVA olvasható!
Forrás: dorogimedence.hu

Próbarendszámmal trükközött, lebukott
A vádirat szerint a férfi egy gazdasági társaságnál napi bejelentéssel végez alkalmanként munkát, amely során a kft. megbízásából gépjárműveket visz műszaki vizsgára vagy szerelőhöz. Munkája során a férfinál maradt a Kft. tulajdonában álló, már 2022. évben lejárt P rendszám.
Egy férfi és az elkövető 2023. január 6-án megbízási szerződést kötöttek, amelyben az elkövetőt azzal bízta meg a férfi, hogy vásároljon meg egy személygépkocsit, és járjon el a jármű Magyarországon történő forgalomba helyezésével kapcsolatban is. Az elkövető 2023. január 9-én külföldön megvásárolta a személygépkocsit, és Magyarországra szállította.
Az elkövető a járművet Esztergomba vitte el egy szerelőhöz, aki jelezte, hogy a sebességváltóban az olajszintet csak meleg motornál lehet beállítani, ezért az elkövető magához vette az otthonában tartott P rendszámtáblákat, elment a szerelőhöz, a gépjárműre ráhelyezte a rendszámokat és azzal közlekedett.
Az elkövető olyan rendszámot szerelt fel a járműre, amelyhez nem volt jogosultsága, illetve a rendszám érvényessége 2022. évben lejárt.
Az ügyészség indítványára a bíróság a férfit 416.000,- FT. pénzbüntetésre ítélte.
Az elsőfokú ítélet jogerős, azt az ügyész, vádlott is tudomásul vette.
Forrás: Komárom-Esztergom Vármegyei Főügyészség

Legördült az esztergomi gyártósorról a négymilliomodik Suzuki
Február 8-án, csütörtökön gördült le a gyártósorról a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában a négymilliomodik autó, amellyel a vállalat újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett el. Az elefántcsont-kozmikus fekete gyöngymetál színű, GLX felszereltségű Vitarával közös fényképeket is készítettek a gyár munkavállalói.
A meghívott vendégeket Bonnár-Csonka Zsuzsa kommunikációs vezető, majd Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese köszöntötte. Elhangzott, hogy 32 év alatt összesen hétféle modellt gyártottak Esztergomban. 1992 nyarán elindult a próbaüzem, a Swift különböző generációs modelljeiből több mint 1,2 millió készült. Büszkék a 4 milliomodik autóra, melyet a kollégák segítsége nélkül nem lehetett volna legyártani, a közös siker elérése kapcsán köszönetet mondott a vállalat munkavállalóinak is.
Novák Gyula gyárigazgató érdekességként mesélt arról, hogy húsz olyan munkatárs van, aki a legelső autótól kezdve a Magyar Suzuki Zrt. alkalmazottja. Felidézte a cég történetének jelentősebb mérföldköveit – kezdve az 1-2-3 milliomodik járművön át a különböző fejlesztésekig –, amelyek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a vállalat fennállásának több mint három évtizede alatt hazánk egyik legstabilabb gazdasági szereplőjévé vált, világviszonylatban pedig a Suzuki Csoport egyik legmegbízhatóbb leányvállalata lett. A tájékoztatót követően gyárlátogatásra invitálta a meghívottakat.
A hegesztő- és összeszerelő üzemek bejárása közben többek között kitért arra is, hogyan zajlik az egyes munkadarabok gyártása, hogyan lehet észrevenni a hibás alkatrészeket. Megtudtuk, hogy egy műszakban mintegy 1200 munkatárs dolgozik a termelésben, átlagban 650 jármű készül el egy nap alatt és hogy a magyar munkavállalók mellett szlovák, indiai, sőt fülöp-szigeteki származású alkalmazottjaik is vannak. Mindannyiukat egyformán megbecsülik, a külföldről érkezettek jól és hatékonyan együtt tudnak dolgozni a magyar kollégáikkal. A látogatás közben megtudtuk, hogy a vállalat 123 országba exportálja az autókat és hogy 2019 óta az európai piacokra már csak hibrid hajtású Vitarák és S-CROSS-ok készülnek.
A gyárlátogatás csúcspontjaként a sajtó képviselői megörökíthették az Esztergomban legyártott 4 milliomodik autót is. Végül a meghívott vendégeket egy kis játékra invitálták, akik két állomáson saját maguk is megtapasztalhatták, hogyan tanítják be az új munkavállalókat, illetve össze is mérhették egymással a tudásukat.
Forrás: kemma.hu
Fotó: Walczer Patrik