75 éves az Utasellátó
Megnyílt az Utasellátó alapításának 75. évfordulója alkalmából az egynapos jubileumi kiállítás Budapesten, a Keleti pályaudvaron. A kiállítás különleges alkalmat ad arra, hogy a Keleti pályaudvar 6. vágányán álló szerelvényen az érdeklődők megtekinthessék az Utasellátó 75 éves működése során szolgálatba állított étkezőkocsikat, amelyeken fizetős vendéglátás működik a rendezvény ideje alatt. A Lotz-teremben bemutatják a vasúti vendéglátás ikonikus szervezetének történetét, emellett színes programokkal várják a látogatókat.
1948. november 24-én jött létre a mai Utasellátó szervezet jogelődje, az Utasellátó Nemzeti Vállalat. 2020-ban a MÁV-START keretén belül működő Utasellátó Igazgatóság újjászerveződött. Napjainkban több mint 400 munkatárs dolgozik azon, hogy a lehető legjobb vendéglátási szolgáltatást tudják biztosítani az utasok számára az étkező-, bisztró-, háló- vagy fekvőhelyes kocsival közlekedő vonatokon és két budapesti helyszínen is.
A sajtónyilvános megnyitón dr. Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója kiemelte: „Az Utasellátó immár 75 éve része az életünknek. És elválaszthatatlan része a magyar vasúti tradíciónak. Ez idő alatt pedig sikerült neki az, ami csak kevés nagy, régi márkának. Úgy újult meg, hogy közben meg tudott maradni olyannak, amilyen régen volt. Az idei évben már több, mint 680 ezer utas vette igénybe a fedélzeti vendéglátást. Eddig a START Burgerből (a többi burgerünkkel együtt) 14 ezer darabot adtunk el, felszolgáltunk 9400 adag gulyáslevest, 6800 adag marhapörköltet és 5100 adag csirkepaprikást is, mindehhez pedig 43 ezer korsó sört csapoltunk. Ma már 35 hazai gyártású, 1. osztályú, prémium- és bisztrószakasszal rendelkező kocsi közlekedik az ország meghatározó vasútvonalain, így Miskolc, Nyíregyháza, Záhony, Pécs és Szeged felé, nyaranta pedig Tapolcára. Évtizedes távlatban az idén közlekedett a legtöbb vonat fedélzeti vendéglátással, naponta 95 vonatunk járta a síneket étkezőkocsival vagy bisztrókocsival, ezek közül 10 nemzetközi, a többi pedig belföldi járat.”
Dr. Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója hozzátette: „A megújulás óta önálló szervezeti egységként az Utasellátó Igazgatóság foglalkozik a vasúti vendéglátási szolgáltatások tervezésével, szervezésével és napi szintű megvalósításával, azzal a céllal, hogy az utazási élmény fokozásán keresztül, az utazást kiegészítő szolgáltatások biztosítása révén hozzájáruljon a vasúti személyszállítás versenyképességének növeléséhez. Megtörtént 22 db használt háló- és fekvőhelyes kocsi beszerzése, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az egyre növekvő éjszakai utazási igényeket a vasúttársaság ki tudja szolgálni. A nemzetközi étkezőkocsik szolgáltatását Pozsonyon, Prágán, Berlinen keresztül Hamburg felé, Pozsonyon és Varsón át Terespolba, továbbá Brassóba, Kolozsvárra és Bécsbe utazva lehet igénybe venni. A nyári időszakban ezen felül Keszthelyre és Splitbe is közlekednek étkezőkocsik Utasellátó-szolgáltatással. Az a célunk, ha egy utasunk igénybe veszi az étkező-, bisztró, vagy akár a háló- vagy fekvőhelyes kocsijainkat, akkor úgy szálljon le a vonatról, hogy vendégként foglalkoztak vele és olyan színvonalú ellátásban részesült, hogy szívesen visszatérne. Szeretnénk, ha az Utasellátó a vonatok mellett ismét megjelenne az állomási vendéglátásban is a forgalmasabb csomópontokban, bővítve az ezeken a helyszíneken igénybe vehető szolgáltatások körét.”
Dibáczi Tamás, az Utasellátó igazgatója elmondta: „1992-ben kerültem az Utasellátó közelébe mozgóárusként, ami már több mint 30 éve volt. A vállalathoz való kötődésem azóta is folyamatos, nekem a mindent jelenti az Utasellátó. Ez a szervezet, mint minden más, túl van szebb és nehezebb napokon, de mára azt gondolom kijelenthető, hogy az Utasellátó fénykorát éli. Természetesen az, hogy erre a magas szintre került a tevékenység és együtt méltóan, örömmel ünnepelhetünk az elsődlegesen Nektek, régi és a jelenlegi elkötelezett, hagyománytisztelő, összetartó, az utasainkért mindig készséggel, kedveséggel szolgálatra kész kollégáimnak köszönhető.”
A pandémia időszaka alatt megújult a Keleti pályaudvar üzleti váróterme, ahol modern, XXI. századi körülmények között várakozhatnak az első osztályú jeggyel rendelkező belföldi vagy nemzetközi utasok. A rendszeresített kínálaton felül időszakosan az Utasellátó szezonális kínálattal várja a betérő vendégeket. A nyári időszak alatt már ikonikus jelképévé vált az Adria koktél, amely a Splitbe közlekedő Adria InterCity-hez kapcsolódóan kapta nevét. Az idei év elején megnyílt a Batthyány téri MÁV-HÉV-végállomáson az Utasellátó falatozó, ahol a megforduló utazóközönségnek kíván kulturált és magas színvonalú étel-, illetve italfogyasztási lehetőséget biztosítani a vasúttársaság.
Az Utasellátó célú kocsik számottevő része műszaki és arculati szempontból megújult, ezek közül kiemelendő a CAF járműsorozat külső-belső arculati modernizálása, vagy a 10-ből 6 db DWA étkezőkocsinak a teljes körű, a konyhatechnikát is magában foglaló felújítása. Megtörtént 22 db használt háló- és fekvőhelyes kocsi beszerzése, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az egyre növekvő éjszakai utazási igényeket a vasúttársaság ki tudja szolgálni. Naponta 10 fekvőhelyes és 8 hálókocsi közlekedik Utasellátó szolgáltatással a nemzetközi vonatokban Berlin, Stuttgart, Zürich és Brassó felé, továbbá nyáron 6 éjszakai kocsit Splitbe és további 4 kocsit Fiumébe és Koperbe. Az idei nyári szezonban kiteljesedett a szolgáltatási paletta, elérte a tetőpontját a hálózat, mert évtizedes távlatban az idei szezonban közlekedett a legtöbb vonat fedélzeti vendéglátási szolgáltatással.
Az Utasellátó 75 éves történetéről és a kiállításon bemutatott étkezőkocsikról részletes információk olvashatók a vállalatcsoport honlapján.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság