Első információnk szerint négyen meghaltak, 10-en megsérültek, amikor a raliversenyen egy gépjármű  eddig tisztázatlan okok miatt az útról lesodródott és a szabálytalanul nézelődők közé csapódott Lábatlan és Bajót között.

A helyszínre a mentők nagy erőkkel kivonultak, 4 mentőhelikopterrel és mentőgépjárművekkel. A helyszínen a sérültek ellátását követően a tatabányai Szent Borbála Kórházba és az esztergomi Vaszary Kolos Kórházba szállították a sérülteket. A sebesültek között egy gyereket is kórházba kellett szállítani gyermekmentővel. Sajnos a sérültek között négy embernek már nem tudták megmenteni az életét.

 

A helyszínen készült felvételeket itt tekinthetik meg.

 

A mai napon, Bordeauxban debütál a Suzuki Swift negyedik generációja. A teljesen új modell elődeinek örökségére építve a kényelmet, a hatékonyságot és a biztonságot előtérbe helyezve született meg. A 1,2 literes motorral és 12V SHVS lágy hibrid rendszerrel szerelt széria biztonsági funkciói, illetve külső és belső dizájnja is megújultak. A 169 országban elérhető, számos díjat elnyert Swiftből, több mint 9 millió darabot értékesítettek 2004-es megjelenése óta.

Feltűnően új külső és belső dizájn

Az új Swift elődjei jellegzetes, a vásárlók által megszokott és megszeretett megjelenését megtartva jelentősen átalakult.

Külső megjelenés

Az új Swift zongorafekete hűtőrácsával és lekerekített vállvonalakban végződő, L-alakú, jellegzetes lámpáival magabiztosságot és kalandvágyat sugároz, a hatást tovább fokozzák a szélesített sárvédők. Az új modell profilját erőteljes kontúrok és a tető lebegő kialakítása szabják energikusan könnyedre. A háromdimenziós hátsó kombinált lámpák és a széles hátsó lökhárító stabil, mégis játékos megjelenést kölcsönöznek számára.

Gyöngyház és gyöngymetál karosszériaszínek

Az új Swift 13 féle színkonstrukcióban elérhető: kilenc egyszínű és négy kéttónusú változatban, köztük zafírkék gyöngyház és gyöngysárga metál. Az új zafírkék gyöngyház , a lángvörös gyöngymetál és a gyöngysárga metál fényezések élénk, cukorkaszerű színárnyalatai a Suzuki egy új fényezési korszakának szimbólumai. Mindhárom színváltozat háromrétegű bevonatból áll, ami gazdag textúrát és rendkívül telített árnyalatokat eredményez.

*Cukorfény

A cukorfényű festék egy háromrétegű bevonatfesték, ahol egy ezüst alaplakkra egy átlátszó színt festenek, majd ezt követi egy átlátszó bevonat. A végeredmény egy olyan élénk és mély fényű szín, mint egy cukorkáé. Az új Zafírkék gyöngyház, a Lángvörös gyöngymetál és a Gyöngysárga metál cukorcsillogású színek.

Belső dizájn 

Az új Swift tágas és ergonomikus funkciókkal felszerelt, kényelmes utastérrel fokozza a vezetési élményt, a központi kijelző és kezelőszervei finoman a vezető felé döntve garantálják a könnyű kezelhetőséget.

A kéttónusú fekete – világosszürke lekerekített műszerfal és első ajtók szatén bevonatú díszítése, sötétezüst hangsúlyaival dinamikus és sportos megjelenést kölcsönöz az utastérnek.

9 colos multimédia kijelző

A 9 hüvelykes HD-kapacitív érintőképernyő gyors és pontos választ ad. Rendelkezik okostelefon-kapcsolattal mind az Apple CarPlay®, mind az Android Auto™ számára Wi-Fi-n és USB-n keresztül, hangfelismeréssel, Bluetooth® zenelejátszással, és a jármű állapotáról szóló információkat is megjeleníti.

 A GL és GL+ felszereltségek digitális vezérlőpanellel ellátott manuális klímaberendezéssel rendelkeznek. A GLX fokozat emellett automatikus hőmérséklet-szabályozási funkcióval is rendelkezik.

Fejlett biztonsági funkciók

Kombinált érzékelős vészfékasszisztens II (DSBS II)

A milliméterhullámú radar és a monokuláris kamera a jármű előtt haladó járművek, kerékpárok és gyalogosok észlelésére szolgál, és segít a frontális, átlós és oldalirányú ütközések mérséklésében. A vezető hang- és vizuális figyelmeztetés is kap, amennyiben ütközés veszélye áll fenn. Ha a vezető nem fékez kellően erősen, automatikusan bekapcsol a fékasszisztens a jármű megfelelő mértékű lassítása érdekében. Ha nő az ütközés valószínűsége, a rendszer automatikusan fékez, hogy csökkentse az ütközés erejét, mérsékelje a károkat.

Sávtartó asszisztens (LKA)

Az adaptív sebességtartó automatika aktiválásakor az LKA segít a vezetőnek megtartani a jármű helyzetét a sáv közepén. Ezenkívül, ha azt érzékeli, hogy egy szomszédos jármű vagy építmény, például egy ideiglenes útépítési akadály vagy más akadály túl közel van a haladó járműhöz, kormányzássegítséget nyújt a vezetőnek a biztonságos távolság megtartásához.

Vezetőfelügyeleti rendszer (DMS)

A műszerfalba épített kamera figyeli a vezető szemét és arcát. Ha a rendszer azt észleli, hogy a vezető álmos, elalszik, vagy leveszi a szemét az útról, figyelmeztető hangjelzést ad, és -üzenetet jelenít meg az információs kijelzőn.

Egyéb technológiai jellemzők:

- Sávelhagyás figyelmeztetés (LDP)

- Adaptív tempómat (ACC)

- Forgalmi jelzések felismerése (TSR), holttérfigyelés (BMS)

- Hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (RTCA)

- eCall

Új 1,2 literes motor 12V-os SHVS lágy hibrid rendszerrel
Az újonnan kifejlesztett Z12E 1,2 literes, 3 hengeres benzinmotor az új Swiftben akár 40%-os (RON95) hőhatékonyságot is elérhet, ami optimálisabb üzemanyag-fogyasztást eredményez. További jellemzői közé tartozik a súlycsökkentés, az alacsony fordulatszámon magasabb nyomatékkal kombinált csökkentett károsanyag-kibocsátás, a jobb reakciókészség és általános teljesítmény biztosítása érdekében.

A motor főbb műszaki adatai

 

Az új Swift Z12E

A jelenlegi K12D

Hengerek száma

3

4

Lökettérfogat (cm3)

1,197

1,197

Sűrítési arány

13.9

13

Max. teljesítmény kW/rpm

60.9 /5,700

61/6,000

Max. forgatónyomaték N・ m/rpm

111.8 /4,500

107/2,800

Furat

74.0

73.0

Löket

92.8

71.5

WLTP CO2 kibocsátás (2WD MT) g/km

98-99

106 - 107

A korábbi K12D motorhoz képest optimálisabb üzemanyag-hatékonyság érhető el, az alábbiak segítségével:

1. A hengerek turbulenciájának finomhangolása a gyorsabb égés érdekében.

2. Egy közbenső zárómechanizmus alkalmazása a VVT szívócsőbeömlőn.

3. Az EGR-szelep áramlási sebességének növelése.

4. Inga-feszítő mechanizmus alkalmazása és elektromos vízszivattyú használata.

A részecskeszám (PN) kibocsátás is csökkent a nagyobb sűrítési arányoknál fellépő nem teljes égés visszaszorításának köszönhetően, valamint nagy porozitású háromutas katalizátor és egy úgynevezett GPF (gasoline particulate filter) benzin részecskeszűrő alkalmazásával.

12V lítium-ion akkumulátor

ISG

Az új Swiftben a motor a 12V-os SHVS lágy hibrid rendszerrel párosul, ami tovább javítja a környezeti teljesítményt. Az SHVS lágy hibrid rendszer a lassítás során keletkező mozgási energiát átalakítja és a lítium-ion akkumulátorban tárolja, az ISG (Integrált indítógenerátor) pedig gyorsításkor segíti a motort a nagyobb üzemanyag-hatékonyság 

érdekében.

Max. motor teljesítmény 

2.3 kW 

Max. motor nyomaték 

60N·m 

Átvitel

Az 5 fokozatú kézi sebességváltó áttételezése kifejezetten az új motorhoz és hajtáslánchoz lett igazítva a magas üzemanyag-hatékonyság és teljesítményleadás érdekében. A szinkronizátor kapacitását és a váltókar áttételét a szükséges kapcsolási erő csökkentése érdekében optimalizálták, a konvergens váltóhelyzet-szabályozó rugóerejét pedig a sima és könnyű váltás érdekében finomították.

Az automata sebességváltós modellek az új motorhoz illeszkedő, újonnan kifejlesztett és nagy hatékonyságú CVT váltót alkalmaznak. A nyomatékváltó alacsonyabb merevségűvé tett lengéscsillapítót használ, amely hatékonyan elnyeli a motor rotációs ingadozásait, ezáltal javítja az NVH-teljesítményt és az üzemanyag-hatékonyságot.

 

Első és hátsó felfüggesztés

Első felfüggesztés

Elöl a stabilizátorrúd átmérőjét megnövelték a rugóállandó növelése érdekében, a csukló átmérőjét pedig az erőátvitel hatékonyságának növelése érdekében. Ezenkívül a stabilizátorok rögzítéseihez teflon™ lemezeket adtak, hogy a rezgés közbeni súrlódás csökkentése révén növeljék a gördülési merevséget. Mindezek a fejlesztések megkönnyítik a kanyarodást és jobb kezelhetőséget, stabilitást biztosítanak. Hátul megnövelték a felfüggesztés löketét, hogy a hátsó kerekek jobban le tudják követni az útfelületet (csak a 2WD modelleknél).

*A teflon a The Chemours Company védjegye.

Hátsó felfüggesztés

 

Vezetési teljesítmény

A harmadik generációs Swifthez képest a vezetési teljesítmény tovább fokozódott:

1. Könnyedség az új Z12E motor, az ISG asszisztens és az 1000 kg alatti saját tömeg kombinációjával.

2. A tapadási teljesítmény javulása a kanyarodás közbeni gördülési térfogat csökkentése révén.

3. Természetes kormányérzet a gördülési reakció késleltetési idő csökkentése által.

ALLGRIP AUTO

Az ALLGRIP AUTO automatikus összkerékhajtási rendszer akkor kapcsol be, amikor az első kerekek tapadása csökken. Ha az első kerekek megcsúszását észleli a rendszer, a visco – kuplung bekapcsol és átteszi a nyomatékot a hátsó kerekekre, így plusz tapadást biztosít a havas utakon vagy más csúszós felületeken történő vezetéskor.

 

Elsőosztályú aerodinamikai teljesítmény

A tényleges vezetési körülményeket reprodukáló szélcsatornában végzett tesztek igazolják, hogy az új Swift elsőrangú aerodinamikai teljesítményt nyújt.

  • Első lökhárító: sima, díszítésektől és díszítőelemektől mentes aerodinamikai forma.
  • Újratervezett első légterelők: az első gumiabroncsok körüli légáramlás optimalizálása érdekében.
  • Oldalsó alsó légterelők: fokozzák a légáramlást a padló alatt és a hátsó gumiabroncsok körül.
  • Hátsó ajtó oldalsó spoiler: tovább csökkenti az aerodinamikai légellenállást.
  • Tetővég-spoiler: csökkenti az aerodinamikai légellenállást és optimális teljesítményt biztosít.
  • C-oszlop díszléc: az aerodinamikai légellenállás csökkentésére optimalizált.
  • Alufelni: a kerekek körüli légáramlást optimalizálták a légellenállás csökkentése érdekében.

Kapcsolt szolgáltatások nyújtotta kényelem

A SUZUKI CONNECT szolgáltatás a jármű adatkommunikációs modulját (DCM) használja, hogy valós időben összekapcsolja a felhasználókat a járművükkel, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy kényelmi funkciókat használjanak a SUZUKI CONNECT okostelefon-app segítségével. Sőt, egyes SUZUKI CONNECT funkciók, már az új Swift utasterében található 9 colos kijelzőn is elérhetők.

 

Főbb funkciók: 

- Állapotértesítés

- Parkoló autó kereső

- Vezetési előzmények

- Geofencing és kijárási tilalom figyelmeztetés

- Biztonsági értesítés

- Figyelmeztető fényjelzés

- Időszakos karbantartás / visszahívás értesítés

 

A Swift legfontosabb mérföldkövei

Év, hónap

Esemény

2002. szeptember

Concept S bemutató a Párizsi Autószalonon

2003. augusztus

Az S2 koncepció bemutatkozik a Frankfurti Autószalonon

2004. szeptember

A prototípus modell debütál a Párizsi Autószalonon

2005. február

Az 1. generációs Swift gyártása megkezdődik a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) a nemzetközi piacra

2005. március

Az első generációs Swift bemutatása a Genfi Autószalonon

2005. május

A Swift 1. generációjának gyártása megkezdődik a Maruti Suzukinál (India)

2005. június

Az 1. generációs Swift gyártása megkezdődik a Chandan Suzuki Automobile-nál (Kína)

2006. júinus

Az 1. generációs Swift Sport gyártása megkezdődik a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom)

2007. március

Az első generációs Swift Sport bemutatása a Párizsi Autószalonon

2007. március

A Swift Sport rally kupamodell debütál a Genfi Autószalonon

2008. május

A széria eléri az 1 millió darabos gyártási darabszámot világszerte

2010. június

Megkezdődik a Swift 2. generációjának gyártása a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom)

2010. augusztus

A modell 5 csillagot kap az Euro NCAP-ban

2010. szeptember

A Swift 2. generációjának bemutatása a Párizsi Autószalonon

2010. november

A Swift "Az év autója 2011" díjat kap az RJC-től

2010. december

A széria eléri a 2 millió darabos összesített gyártási darabszámot világszerte

2011. január

A széria eléri a 2 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte

2011. július

A Swift 2. generációjának gyártása megkezdődött a Maruti Suzuki (India) üzemében

2011. szeptember

A Swift Sport 2. generációjának bemutatása a Frankfurti Autószalonon

2011. október

Megkezdődött a Swift Sport 2. generációjának gyártása a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom)

2012. március

A Swift 2. generációjának gyártása megkezdődött a Suzuki Motor Thailandnál

2013. január

A széria eléri a 3 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte

2013. június

Megkezdődik az 5 ajtós Swift Sport 2. generációjának gyártása a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom)

2014. augusztus

A széria eléri a 4 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte

2017. március

A Swift 3. generációjának bemutatása a Genfi Autószalonon

2017. április

A széria eléri az 5 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte

2017. szeptember

A Swift Sport 3. generációjának bemutatója a Frankfurti Autószalonon

2017. november

Megkezdődik a Swift Sport 3. generációjának gyártása a Sagara gyárban (Japán)

2017. november

A széria elnyeri az "Az év Autója 2018" díjat az RJC-től.

2018. január

A modell "Az év autója” díjat kap Izlandon

2018. február

A Swift 3. generációjának gyártása megkezdődik a Maruti Suzuki (India) és a Suzuki Motor Thailand üzemekben.

2018. március

A széria 3. helyezést ért el a „2018 World Urban Car” versenyen.

2018. február

A széria eléri a 6 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte

2018. december

A modell „Az év autója” díjat kap Indiában.

2019. október

A széria eléri a 7 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte

2021. december

A széria eléri a 8 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte

2022. szeptember

A 3. generációs Swift gyártása megkezdődik a Toyota Tsusho Manufacturing Ghana gyárban

2023. október

A széria eléri a 9 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte

2023. december

A Swift 4. generációja világszerte debütál

2023. december

A Swift 4. generációjának gyártása megkezdődik a Sagara üzemben (Japán)

 

MŰSZAKI ADATOK

Ajtók száma

5

Üzemanyag

Benzin

Motor

1.2 DUALJET + Lágy hibrid

Meghajtás

2WD

4WD

MÉRETEK

Hosszúság (mm)

3845

Szélesség (mm)

1735

Magasság (mm)

1495

1520

Tengelytávolság (mm)

2450

Nyomtáv (mm)

Elöl

175/ 5R15

1530

1525

185/ 55R16

1520

1515

Hátul

175 / 65R15

1530

1535

185 / 65R16

1,520 (dobfékkel), 1,525 (tárcsafékkel)

1525

A legkisebb fordulókör sugara*4

4,8

Szabad hasmagasság (mm)

115

140

KAPACITÁS

Ülések száma (fő)

5

Üzemanyagtartály befogadóképessége (liter)

37

Csomagtér befogadóképesség*4

Maximális kapacitás

980

Hátsó üléstámla lehajtva (VDA módszer)*5 - defektjavító szett

589

Hátsó üléstámla felhajtva (VDA módszer)*5 - defektjavító szett

265

MOTOR

Típus

Z12E

Hengerek száma

3

Szelepek száma

12

Lökettérfogat (cm3)

1,197

Furat x löket (mm)

74.0 x 92.8

Sűrítési arány

13.9

Max. teljesítmény (kW / fordulat / perc) 

60.9 / 5,700

Max. nyomaték (Nm / fordulat / perc)

111.8 / 4,500

Befecskendezés

Többpontos befecskendezés

Lágy hibrid

 

Típus

 

Max. teljesítmény (kW / fordulat/perc)

 

SEBESSÉGVÁLTÓ

Típus

5MT

CVT

5MT

Áttételezés

I.

3.545

2.500~0.392

3.545

 

II.

1.905

1.905

 

III.

1.240

1.240

 

IV.

0.906

0.914

 

V.

0.697

0.718

 

Hátramenet

3.273

2.895

3.273

Végáttétel

 

4.294

5.643

4.389

FELÉPÍTMÉNY

Kormánymű

Fogasléces

Fékek

Elöl

Hűtött tárcsafék

Hátul

Dobfék (GL, GL+), Tárcsafék (GLX)

Futómű

Elöl

MacPherson rugóstag tekercsrugóval

Hátul

Torziós futómű tekercsrugóval

Abroncsméret

 

175/65R15, 185/55R16

TÖMEG

Saját tömeg (minimum-maximum) (kg)

919-949

957-984

995-1037

Megengedett össztömeg (kg)

1,365

1,389

1,441

TELJESÍTMÉNY

Végsebesség (km / h)

 

165

170

160

0-100 km / h (mp)

 

12.5

11.9

13.6

KÖRNYEZETVÉDELMI TELJESÍTMÉNY

Környezetvédelmi szabvány

Euro6e

Üzemanyagfogyasztás (WLTP)*6

Városi (liter / 100km)

4.6-4.6

5.0-5.1

5.0-5.1

Országúti (liter / 100km)

4.0-4.1

4.2-4.3

4.5-4.5

Kombinált (liter / 100km)

3.8-3.9

4.0-4.1

4.3-4.3

CO2 kibocsátás (WLTP)*6

Városi (liter / 100km)

5.0-5.0

5.4-5.4

5.5-5.6

Országúti (liter / 100km)

4.4-4.4

4.7-4.7

4.9-4.9

Kombinált (liter / 100km)

98-99

105-107

110-111

               

*4: A gyártó által mért adat.

*5: A VDA (Német Autóipari Szövetség) mérési módszere alapján.

*6: Az üzemanyag-fogyasztásra és szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó értékek a Könnyűgépjárművekre vonatkozó világszinten harmonizált vizsgálati eljárás

(Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, WLTP) szerint kerültek meghatározásra, amelyek közelebb állnak a valós környezetben mérhető értékekhez.

 

Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

 

Míg tavaly a kisebbek, idén a 11 és 14 éves életkor közöttiek bizonyultak a legtermékenyebbnek a „Richter TETT: Te és a természettudományok – mesés történetek 2023” elnevezésű mese- és történetíró pályázaton: ebből a korosztályból érkezett az alkotások csaknem fele. A győztes mesék szerzői – akik között akadt olyan, aki tavaly is első helyezést ért el – a Budapest Music Centerben vehették át jól megérdemelt jutalmaikat.

A Richter Gedeon Nyrt. által, A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (Sz2A) szakmai együttműködésével meghirdetett természettudományos mese- és történetíró pályázat kiírására nevezett 710 alkotó között több olyan is akad, akinek már tavaly is kiemelte a meséjét a zsűri. „Az idei, harmadik évadunkban megbizonyosodtunk arról, hogy nemcsak a kisgyerekek, de a kamaszok is otthon érzik magukat a mese birodalmában, beszélnek, írnak, olvasnak »meséül«” – fogalmazott Döbrentey Ildikó Magyar Örökség- és Prima Díjas író, a zsűri tagja, arra utalva, hogy az idei pályamunkák (618) közül a legtöbbet (274) a 11 és 14 év közöttiek küldték be. Hozzátette: a mese mindenre képes, még arra is, hogy elvezesse a diákokat a természettudományok megismeréséhez, kutatásához és továbbadásához.

Hasonló véleményt fogalmazott meg Prof. Dr. Szántay Csaba, a pályázat zsűrijének tagja, a Richter Gedeon tudományos főtanácsadója, egészségügy- és oktatástámogatási vezetője. Szerinte a Richter TETT-mesepályázat egyedülálló és újszerű módon ad egy lehetséges választ arra a sokakat foglalkoztató problémára, hogy hogyan lehet fellobbantani a természettudományok iránti szeretet a fiatalokban: az önmegismerésen alapuló alkotói szenvedély felfedezésében és kibontakoztatásában természettudományos irodalmi művek megírásán keresztül. 

Újszerű és eredeti témaválasztásokról, bátor kérdésfelvetésekről, humorról, ötletgazdagságról, lenyűgöző szövegalkotó és tudományos felkészültségről számolt be Bajzáth Mária zsűritag, Év Gyerekkönyve Díjas, Nők Lapja Irodalmi Díjas író, neveléstudományi bölcsész, pedagógus, a Népmesekincstár Mesepedagógia Műhely szakmai vezetője, akinek saját bevallása szerint az idei pályaművek szerzői is számtalan katartikus pillanatot szereztek. 

„Mesebeli számhoz értünk, harmadszor adjuk át a Richter TETT-mesepályázat legjobbjainak díjait, ráadásul egy mesebeli helyszínen, a magyar kultúrát immár több mint tíz éve szolgáló Budapest Music Centerben” –  fogalmazott Holtzer Péter, az Sz2A elnöke, aki szerint az idei kiírás is bebizonyította: a természettudományos történetek túlmutatnak ugyan a királykisasszonyok, hercegek, boszorkányok és varázslók világán, ugyanakkor kellő bátorságot, ötletességet és szépirodalmi vénát feltételezve remekül meg is férnek benne.

Akárcsak a pályázat korábbi évadjaiban, az idén 12 díjat és 4 különdíjat, valamint az ezekhez tartozó értékes tárgyjutalmakat kiosztó zsűri a leginkább figyelemreméltónak talált 76 alkotás szerzőit azzal ismeri el, hogy a meséik megjelennek a TETT soron következő antológiájában. A TETT-közösség erejét mutatja, hogy az idén megjelenő könyvben 4 olyan szerző írása is megjelenik, akiknek alkotásai már az előző két alkalommal is szerepeltek a könyvben. 

 

A RICHTER GEDEON NYRT.-RŐL

A régió vezető gyógyszercége magyarországi központú, magyar irányítású, magas hozzáadott értékre és nagyfokú innovativitásra épülő, specializált multinacionális vállalat. A minőségi szaktudás és az innovációs potenciál meglétére építő nagyfoglalkoztatóként a Richter a legjelentősebb hazai koncentrált tudáscentrum, amely – szinte egyedülálló módon – az innovációs lánc teljes spektrumában folyamatosan aktív és igen eredményes. A vállalat vertikálisan integrált módon gyógyszergyártással, kutatás-fejlesztéssel, kereskedelemmel, valamint marketinggel foglalkozik. A Richter az egészségügy és az oktatás elkötelezett támogatója. További információk a www.gedeonrichter.com weboldalon.

AZ SZ2A-RÓL

A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány a tudományos oktatás fényes múltjához méltó platformként kívánja szolgálni pedagógusok, pedagógushallgatók, diákok, szülők, tanárképző egyetemek, és a szakembereket munkaadóként foglalkoztató szervezetek építő együttműködését a nehézségekkel küzdő oktatási rendszer támogatásában, s ennek jegyében kezdeményez és szervez programokat. Az Sz2A ösztönzi a tanárok, tanári pályára készülő hallgatók és diákok mentorálását; névadója, a fiatalon elhunyt kitűnő kémiatanár, Szabó Szabolcs kezdeményezését folytatva diákokat von be a kísérletezésbe a vidéki iskolákra fókuszáló Kémia MobilLabor, valamint a 2024-ben induló Fizika MobilLabor keretében; komplex természettudományos országos csapatversenyt, Vándorkupát szervez általános iskolák tanulói számára; segíti a természettudományokat oktatók napi munkáját a tanmenethez kapcsolódó, lektorált (videót, feladatlapot, animációt és más gyűjteményt tartalmazó) honlapcsaláddal; illetve a kémiatanárokat kéthetente kiküldött hírlevelével informálja.

 

TOVÁBBI INFORMÁCIÓ

www.tettmesepalyazat.hu

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

RICHTER GEDEON NYRT. 

Beke Zsuzsa 

PR és kormányzati kapcsolatok vezető 

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

+36 1 431 4888

 
 

SZABÓ SZABOLCS ALAPÍTVÁNY

Csák Csongor 

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

+36 20 932 60 93

 

 

1. korcsoport

1. díj

Tóth Áron Dániel (Kecskemét)

Az utolsó tánc

4. osztály

Kecskeméti Református Általános Iskola

2. díj

Fésü Nándor (Balatonkenese) 

Bűntény a múzeumban

3. osztály

Balatonkenesei Pilinszky János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

3. díj

Varga Bálint és Varga Zsombor (Budapest) 

A tájegységek vitája

5. és 4. osztály

Szent II. János Pál Iskolaközpont

2. korcsoport

1. díj

Krolikowski Lehoczky Lilian (Budapest) 

Mari, avagy a lac gallinecum 

8. osztály

Szerb Antal Gimnázium

2. díj

Bartha Laura (Budapest) 
Virágként az élet

8. osztály

Németh László Gimnázium

2. díj

Varga Villő Dorottya (Budapest) 
Paradicsomi történet

8. osztály

Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

3. díj

Bukovszky Borbála (Szentpéter, Szlovákia) 

A lázadók diadala az elemek világán innen és túl

8. osztály

Kossányi József Alapiskola és Óvoda

3. díj

Tábori Kristóf (Tata) 

Egy atom naplója

6. osztály

Vaszary János Általános Iskola

különdíjas

Hadas Zsigmond és Hadas Vilmos (Bakonysárkány) 

Kívül tágasabb

7. és 6. osztály

Bakonysárkányi Fekete István Általános Iskola

különdíjas

Vidovics Dorina (Budapest)

Az élet eleme

7. osztály

ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium

különdíjas

Lasánszki Sára és Schmiege Bíborka (Bükkszentkereszt) 

Mészmese

7. osztály

Bükki Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola

3. korcsoport

1. díj

Szabó Dorottya (Budapest)

Mese a félelemről és a szomorúságról

11. osztály

Budapest XIII. Kerületi Ady Endre Gimnázium

2. díj

Németh Réka (Budapest)

(A) Dia Bétesz-Mellitusz rövid története

11. osztály

Karinthy Frigyes Gimnázium

3. díj

Horváth Zita Zsófia (Szekszárd) 

A tudós mágus

10. osztály

Szekszárdi Garay János Gimnázium

3. díj

Kovács Izabella Zsófia (Encs) 

Tanulni nem is olyan rossz

11. osztály

Encsi Váci Mihály Gimnázium és Kollégium

különdíjas

Kovács Eszter (Marosvásárhely, Románia)

A Holdamtól a Holdig

11. osztály

Bolyai Farkas Elméleti Líceum 

 

Forrás: Richter Gedeon Nyrt.

 

Az elmúlt év gazdasági eseményeit elemző és az előttünk álló időszak várható jelenségeit bemutató évnyitót tartott vármegyénk kereskedelmi és iparkamarája az esztergomi Szent Adalbert Központban március 19-én, kedden. A rendezvényen előadást tartott Lantos Csaba, energiaügyi miniszter, Izsépy Tamás, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. üzletágvezetője és Czunyiné Dr. Bertalan Judit, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos.

 

Az eseményen részt vett Dr. Kancz Csaba, Komárom-Esztergom vármegye főispánja, valamint Erős Gábor, Esztergom térségének országgyűlési képviselője.

Hernádi Ádám, Esztergom Megyei Jogú Város polgármestere úgy vélte, vármegyénk szerencsés gazdasági helyzetben van, de ehhez sokak kitartó és következetes munkája járult hozzá. Esztergom ipari és gazdasági szempontból rendben van, most az infrastrukturális fejlesztések, a meglévő dolgok megóvása került előtérbe, mint például a gát építése.

Popovics György, a vármegyei közgyűlés elnöke elmondta, a TOP pályázatok forráslehívásában vármegyénk lakosságarányosan dobogós helyen szerepel. A 2023-ban véget ért TOP pályázatokban a pótlólag megítélt támogatásokkal együtt, Tatabányát is ideszámítva összesen közel 62 milliárd forintnyi támogatás érkezett a vármegyébe. Az összegből 242 fejlesztés valósult meg, a források 67 százalékát a kistelepülések kapták. Kiemelte, hogy vármegyénk a hazai iparban központi szerepet tölt be. Megjegyezte, hogy vármegyénkben 8,2%-kal bővült az ipari termelés 2023 az első három negyedévében az előző időszakéhoz képest, miközben országosan 4,8%-kal csökkent. Nálunk csak Budapest, Pest és Győr-Moson-Sopron vármegye ipari teljesítménye volt nagyobb – tette hozzá.

A KEMKIK elnöke köszöntőjében kiemelte, hogy bár Komárom-Esztergom vármegye területét tekintve a legkisebb az országban, de az egy főre jutó GDP-t figyelembe véve évek óta dobogós helyen szerepelünk. „A pezsgő gazdasági élet számunkra nem engedi meg, hogy kényelmesen hátradőljünk, Kamaránknak mindig reagálni kell a változó igényekre, mindent megtenni azért, hogy a vállalkozások kedvező üzleti környezetben érezhessék magukat és az információk időben eljuthassanak az érintettekhez” – mondta Dr. Szerencsés László. A KEMKIK munkájának egyik sarokköve a szakképzés támogatása, a pályaválasztástól, a tanulószerződések megkötésétől a mesterképzésig, a felkészült oktatók biztosításáig. A kamara részt vett az MKIK által koordinált javaslattételi munkában is, mely a munkába járási költségtérítés emelését, a kötelező munka-alkalmassági orvosi vizsgálat megszüntetését, a kisvállalati adó szabályainak egyszerűsítését, vagy a vállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentését eredményezte – ismertette az elnök. Dr. Szerencsés László szólt arról is, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara támogatásával egy megújuló vállalkozásfejlesztési projekten dolgoznak, hogy vármegyénk különböző részeire tudják elvinni szolgáltatásaikat.

Lantos Csaba energiaügyi miniszter előadásában Magyarország energiabiztonságának helyzetképét, a közeljövőben megvalósuló energetikai-, zöldenergetikai programokat ismertette. Elmondta, hogy ma 6 gigawattnyi napelem működik az országban, ezek teljes kapacitáson az ország összes energiaigényét képesek lennének kielégíteni és 2023-ra 12 gigawatt teljesítménnyel számolnak. A napelemes termelés egyenetlenségeinek kisimítására a közeljövőben három korszerű, nagy teljesítményű gázturbinát állítanak üzembe, valamint növelik a szélerőművek számát.

Izsépy Tamás, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. üzletágvezetője grafikonokkal mutatta be Komárom-Esztergom vármegye gazdasági életének különböző területeit a munkanélküliségtől a beruházások növekedésének üteméig.

Czunyiné Dr. Bertalan Judit, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos elmondta, sokkal több erőfeszítést kíván az élbolyban maradás, mint a dobogós helyek megszerzése, a gazdasági növekedés érdekében ezért szoros együttműködésre van szükség a döntéshozók és a kamarák között.

 

Forrás/fotó: dorogimedence.hu

 

Térségünkben több településen – Dorogon, Esztergomban, Táton, Csolnokon, Tokodon, Sárisápon, Kesztölcön, Piliscséven és Bajóton – megemlékezést tartanak az 1848/49-es szabadságharc 176. évfordulója alkalmából. Cikkünkben kigyűjtöttük a helyszíneket és az időpontokat!

Dorogon március 15-én 10 órától a Petőfi téren tartanak megemlékezést, ahol ünnepi műsort adnak a Dorogi Zsigmondy Vilmos Gimnázium diákjai, majd koszorúzás veszi kezdetét. Részletek>>

Esztergomban március 15-én 9 órától a Vármegyeháza dísztermében ünnepi műsort és beszédet tartanak, majd emlékmenet indul a Szentgyörgymezői ’48-as Honvédtemetőbe, ahol 10.30-tól ökumenikus áldás, valamint ünnepi műsor és koszorúzás veszi kezdetét. Részletek>>

Csolnokon március 15-én 9 órakor ünnepélyes zászlófelvonást tartanak a Szent János parkban, majd ünnepi beszéd következik. Közreműködik: Benkő Péter és a zeneiskola növendékei. 17 órától moziklubot is szerveznek a Fódi János Művelődési Házban, ahol Sára Sándor 80 huszár című filmjét mutatják be. Részletek>>

Tokodon március 15-én 10 órakor a Petőfi Sándor Emlékszobornál rendeznek ünnepséget. A beszédek után a szobornál elhelyezik a koszorúkat. Közreműködik: Kék Nefelejcs Nótakör. Részletek>>

Sárisápon március 15-én 10 órakor a Szabadság téren tartanak megemlékezést. Az ünnepi műsor után a Sárisápi Bányász Közösségi Térben megnyitják a Varázserdő, csodaerdő című rajzkiállítást és díjazzák a legjobb alkotásokat. Részletek>>

Táton március 14-én 18 órakor a Hősök terén az általános iskola diákjai zenés irodalmi kortörténeti előadással várják az érdeklődőket. Közreműködik: Táti Német Nemzetiségi Fúvószenekar. Az ünnepi beszédet követően elhelyezik a koszorúkat. Részletek>>

Kesztölcön március 14-én 16.30-tól a művelődési házban ünnepi műsort adnak az általános iskola diákjai, majd a Szabadság téren elhelyezik a koszorúkat. Részletek>>

Piliscséven március 14-én 11 órakor az általános iskola dísztermébe várják a lakosokat a diákok megemlékező műsorára. Ezt követően a Hősi Emlékműnél koszorúkat helyeznek el. Részletek>>

Bajóton március 14-én 16 órakor a művelődési házban tartanak megemlékezést, melyben közreműködnek a helyi óvodások, iskolások és a Harmónia Kamarakórus. Az ünnepi műsor után a Hősök terén koszorúkat helyeznek el. Részletek>>

 

Forrás: dorogimedence.hu

 

Tetszenek műsoraink? Vagy kérdése van?

Keressen minket bizalommal elérhetőségeinken!

Kapcsolat

ELÉRHETŐSÉGEINK

GRAN TV
Székhely: 2500 Esztergom, Perc u. 3.
Stúdió: 2500 Esztergom, Kossuth L. u. 64.
+36 (30) 140-06-03, +36 (36) 898-000
 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.