Helyi
Elhunyt Dr. Szilas László
Mély fájdalommal és megrendüléssel közöljük, hogy 2024. március 28-án, életének 54. évében elhunyt televíziónk társ alapítója, főszerkesztője és jótevője.
Sokuk talán a rendvédelmi munka népszerűsítésének egyik legnagyobb személyeként, vagy a Vitézi és Lovagi Rend fáradhatatlan tagjaként ismerhetik.
Korábbi írásában az alábbiak szerint jellemzte eddigi munkásságát:
"Esztergomban, „Ősi Kanyargó Dunánk Ékkövében”, nagy költőnk Babits Mihály szavaival élve a „Magyar Firenzében” születtem 1970-ben.
A rossz elleni küzdelem, az erőszak, a jogtiprás és az igazságtalanság elleni harc kiskoromtól része a magatartásomnak, s ahogy nőttem, a történelmen és jelenen keresztül próbáltam szembesülni a valóság arcával.
A magyarok történetében két fontos személyiséggel teljes mértékben azonosultam: a keresztény Magyarországot megalapító Szent István Királlyal és az igazságos Mátyás királlyal.
A méltóságteljes és szépséges történelmi városom szülötteként először egyházi méltóságok aláírásait, üdvözleteit és fényképeit gyűjtöttem, majd a pápalátogatás előtt összeállítottam egy parányi kiadványt Esztergom templomainak és kápolnáinak rövid története címmel.
Az ősi Lengyel- Magyar barátság szellemében lefordíttattam lengyelre, elküldtem a pápának, mire a Vatikánból egy rózsafüzér kíséretében érkezett a köszönőlevél.
Úgy érzem, hogy az egyház és a rendőrség feladatában van egy jól érezhető párhuzam. Az egyház lélekben, hittel és a szeretet hirdetésével, a rendőrség pedig a törvény eszközeivel küzd a rossz ellen.
Születésemtől fogva elítélem a bűnt és az erőszakot. Sosem azonosultam azokkal, akik férfiúi mivoltukat telefonfülkék rongálásával, idősek és terhesek petárdákkal való ijesztgetésével, nők megerőszakolásával fitogtatták.
Szerintem az ilyen és ehhez hasonló magatartás ellen fellépő rendőrök több tiszteletet és megbecsülést érdemelnek, mint amennyit kapnak. Ez késztetett arra húsz évvel ezelőtt, hogy elkezdjem gyűjteni a világ rendőri, csendőri, seriffi szimbólumait azzal, hogy a kapott relikviákból tiszteletükre Magyarország első fővárosában, a Szent István király alapította Esztergomban létrehozzak egy Nemzetközi Rendvédelmi Magánmúzeumot.
Felkértem több száz rendőri szervet a világból, hogy küldjenek nekem olyan emléktárgyakat – karjelzéseket, sapkákat, egyenruhákat, jelvényeket –, amelyek méltón képviselik a munkájukat és az adott ország hagyományait. Először az európai államokba, a Dán Királyságba, Ausztriába küldtem leveleket, s legnagyobb meglepetésére a postás rövid idő elteltével hozta a választ, mi több, a dánok afelől érdeklődtek, hogy milyen nyelven, angolul, németül vagy spanyolul küldjenek-e magukról információt.
Jelenleg a világ több mint 127 országából, 1350 karjelzés, 265 jelvény, 48 egyenruha, 92 tiszti sapka és számtalan hazai és nemzetközi elismerés, kitüntetés alkotja a közbiztonság védelmére felhívó kollekciómat.
Tanulmányaim:
- Esztergomban születtem
- Általános iskolai tanulmányaimat a Petőfi Sándor Általános Iskolában folytattam
- A Szent István Gimnáziumban érettségiztem
- Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskola - Szociálpedagógus
- Nyugat-Magyarországi Egyetem - Európa menedzsment, Egyetemi Európa tanulmányok szakértő
- Pécsi Tudományegyetem - Pedagógia szakos bölcsész és tanár
- Apor Vilmos Katolikus Főiskola - Ember-, erkölcs- és vallásismeret szakirányú szakos pedagógus
- Selye János Egyetem Tanárképző Kar - PaedDr.
- Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem, Közép-európai Tanulmányok Kar - PhD."
Sajnos a hihetetlenül sokszínű állandó kiállítás terve Esztergom Városának és egyéb vállalkozások érdektelensége miatt ezidáig nem jött létre.
Isten veled, Laci!

Vasárnap délután tragédiába fulladt a 11. Esztergom-Nyerges Rally
Első információnk szerint négyen meghaltak, 10-en megsérültek, amikor a raliversenyen egy gépjármű eddig tisztázatlan okok miatt az útról lesodródott és a szabálytalanul nézelődők közé csapódott Lábatlan és Bajót között.
A helyszínre a mentők nagy erőkkel kivonultak, 4 mentőhelikopterrel és mentőgépjárművekkel. A helyszínen a sérültek ellátását követően a tatabányai Szent Borbála Kórházba és az esztergomi Vaszary Kolos Kórházba szállították a sérülteket. A sebesültek között egy gyereket is kórházba kellett szállítani gyermekmentővel. Sajnos a sérültek között négy embernek már nem tudták megmenteni az életét.
A helyszínen készült felvételeket itt tekinthetik meg.

Gazdasági évadnyitót tartott a kereskedelmi és iparkamara
Az elmúlt év gazdasági eseményeit elemző és az előttünk álló időszak várható jelenségeit bemutató évnyitót tartott vármegyénk kereskedelmi és iparkamarája az esztergomi Szent Adalbert Központban március 19-én, kedden. A rendezvényen előadást tartott Lantos Csaba, energiaügyi miniszter, Izsépy Tamás, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. üzletágvezetője és Czunyiné Dr. Bertalan Judit, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos.
Az eseményen részt vett Dr. Kancz Csaba, Komárom-Esztergom vármegye főispánja, valamint Erős Gábor, Esztergom térségének országgyűlési képviselője.
Hernádi Ádám, Esztergom Megyei Jogú Város polgármestere úgy vélte, vármegyénk szerencsés gazdasági helyzetben van, de ehhez sokak kitartó és következetes munkája járult hozzá. Esztergom ipari és gazdasági szempontból rendben van, most az infrastrukturális fejlesztések, a meglévő dolgok megóvása került előtérbe, mint például a gát építése.
Popovics György, a vármegyei közgyűlés elnöke elmondta, a TOP pályázatok forráslehívásában vármegyénk lakosságarányosan dobogós helyen szerepel. A 2023-ban véget ért TOP pályázatokban a pótlólag megítélt támogatásokkal együtt, Tatabányát is ideszámítva összesen közel 62 milliárd forintnyi támogatás érkezett a vármegyébe. Az összegből 242 fejlesztés valósult meg, a források 67 százalékát a kistelepülések kapták. Kiemelte, hogy vármegyénk a hazai iparban központi szerepet tölt be. Megjegyezte, hogy vármegyénkben 8,2%-kal bővült az ipari termelés 2023 az első három negyedévében az előző időszakéhoz képest, miközben országosan 4,8%-kal csökkent. Nálunk csak Budapest, Pest és Győr-Moson-Sopron vármegye ipari teljesítménye volt nagyobb – tette hozzá.
A KEMKIK elnöke köszöntőjében kiemelte, hogy bár Komárom-Esztergom vármegye területét tekintve a legkisebb az országban, de az egy főre jutó GDP-t figyelembe véve évek óta dobogós helyen szerepelünk. „A pezsgő gazdasági élet számunkra nem engedi meg, hogy kényelmesen hátradőljünk, Kamaránknak mindig reagálni kell a változó igényekre, mindent megtenni azért, hogy a vállalkozások kedvező üzleti környezetben érezhessék magukat és az információk időben eljuthassanak az érintettekhez” – mondta Dr. Szerencsés László. A KEMKIK munkájának egyik sarokköve a szakképzés támogatása, a pályaválasztástól, a tanulószerződések megkötésétől a mesterképzésig, a felkészült oktatók biztosításáig. A kamara részt vett az MKIK által koordinált javaslattételi munkában is, mely a munkába járási költségtérítés emelését, a kötelező munka-alkalmassági orvosi vizsgálat megszüntetését, a kisvállalati adó szabályainak egyszerűsítését, vagy a vállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentését eredményezte – ismertette az elnök. Dr. Szerencsés László szólt arról is, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara támogatásával egy megújuló vállalkozásfejlesztési projekten dolgoznak, hogy vármegyénk különböző részeire tudják elvinni szolgáltatásaikat.
Lantos Csaba energiaügyi miniszter előadásában Magyarország energiabiztonságának helyzetképét, a közeljövőben megvalósuló energetikai-, zöldenergetikai programokat ismertette. Elmondta, hogy ma 6 gigawattnyi napelem működik az országban, ezek teljes kapacitáson az ország összes energiaigényét képesek lennének kielégíteni és 2023-ra 12 gigawatt teljesítménnyel számolnak. A napelemes termelés egyenetlenségeinek kisimítására a közeljövőben három korszerű, nagy teljesítményű gázturbinát állítanak üzembe, valamint növelik a szélerőművek számát.
Izsépy Tamás, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. üzletágvezetője grafikonokkal mutatta be Komárom-Esztergom vármegye gazdasági életének különböző területeit a munkanélküliségtől a beruházások növekedésének üteméig.
Czunyiné Dr. Bertalan Judit, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos elmondta, sokkal több erőfeszítést kíván az élbolyban maradás, mint a dobogós helyek megszerzése, a gazdasági növekedés érdekében ezért szoros együttműködésre van szükség a döntéshozók és a kamarák között.
Forrás/fotó: dorogimedence.hu

Megújult a Suzuki ikonikus Swiftje
A mai napon, Bordeauxban debütál a Suzuki Swift negyedik generációja. A teljesen új modell elődeinek örökségére építve a kényelmet, a hatékonyságot és a biztonságot előtérbe helyezve született meg. A 1,2 literes motorral és 12V SHVS lágy hibrid rendszerrel szerelt széria biztonsági funkciói, illetve külső és belső dizájnja is megújultak. A 169 országban elérhető, számos díjat elnyert Swiftből, több mint 9 millió darabot értékesítettek 2004-es megjelenése óta.
Feltűnően új külső és belső dizájn
Az új Swift elődjei jellegzetes, a vásárlók által megszokott és megszeretett megjelenését megtartva jelentősen átalakult.
Külső megjelenés
Az új Swift zongorafekete hűtőrácsával és lekerekített vállvonalakban végződő, L-alakú, jellegzetes lámpáival magabiztosságot és kalandvágyat sugároz, a hatást tovább fokozzák a szélesített sárvédők. Az új modell profilját erőteljes kontúrok és a tető lebegő kialakítása szabják energikusan könnyedre. A háromdimenziós hátsó kombinált lámpák és a széles hátsó lökhárító stabil, mégis játékos megjelenést kölcsönöznek számára.
Gyöngyház és gyöngymetál karosszériaszínek
Az új Swift 13 féle színkonstrukcióban elérhető: kilenc egyszínű és négy kéttónusú változatban, köztük zafírkék gyöngyház és gyöngysárga metál. Az új zafírkék gyöngyház , a lángvörös gyöngymetál és a gyöngysárga metál fényezések élénk, cukorkaszerű színárnyalatai a Suzuki egy új fényezési korszakának szimbólumai. Mindhárom színváltozat háromrétegű bevonatból áll, ami gazdag textúrát és rendkívül telített árnyalatokat eredményez.
*Cukorfény
A cukorfényű festék egy háromrétegű bevonatfesték, ahol egy ezüst alaplakkra egy átlátszó színt festenek, majd ezt követi egy átlátszó bevonat. A végeredmény egy olyan élénk és mély fényű szín, mint egy cukorkáé. Az új Zafírkék gyöngyház, a Lángvörös gyöngymetál és a Gyöngysárga metál cukorcsillogású színek.
Belső dizájn
Az új Swift tágas és ergonomikus funkciókkal felszerelt, kényelmes utastérrel fokozza a vezetési élményt, a központi kijelző és kezelőszervei finoman a vezető felé döntve garantálják a könnyű kezelhetőséget.
A kéttónusú fekete – világosszürke lekerekített műszerfal és első ajtók szatén bevonatú díszítése, sötétezüst hangsúlyaival dinamikus és sportos megjelenést kölcsönöz az utastérnek.
9 colos multimédia kijelző
A 9 hüvelykes HD-kapacitív érintőképernyő gyors és pontos választ ad. Rendelkezik okostelefon-kapcsolattal mind az Apple CarPlay®, mind az Android Auto™ számára Wi-Fi-n és USB-n keresztül, hangfelismeréssel, Bluetooth® zenelejátszással, és a jármű állapotáról szóló információkat is megjeleníti.
A GL és GL+ felszereltségek digitális vezérlőpanellel ellátott manuális klímaberendezéssel rendelkeznek. A GLX fokozat emellett automatikus hőmérséklet-szabályozási funkcióval is rendelkezik.
Fejlett biztonsági funkciók
Kombinált érzékelős vészfékasszisztens II (DSBS II)
A milliméterhullámú radar és a monokuláris kamera a jármű előtt haladó járművek, kerékpárok és gyalogosok észlelésére szolgál, és segít a frontális, átlós és oldalirányú ütközések mérséklésében. A vezető hang- és vizuális figyelmeztetés is kap, amennyiben ütközés veszélye áll fenn. Ha a vezető nem fékez kellően erősen, automatikusan bekapcsol a fékasszisztens a jármű megfelelő mértékű lassítása érdekében. Ha nő az ütközés valószínűsége, a rendszer automatikusan fékez, hogy csökkentse az ütközés erejét, mérsékelje a károkat.
Sávtartó asszisztens (LKA)
Az adaptív sebességtartó automatika aktiválásakor az LKA segít a vezetőnek megtartani a jármű helyzetét a sáv közepén. Ezenkívül, ha azt érzékeli, hogy egy szomszédos jármű vagy építmény, például egy ideiglenes útépítési akadály vagy más akadály túl közel van a haladó járműhöz, kormányzássegítséget nyújt a vezetőnek a biztonságos távolság megtartásához.
Vezetőfelügyeleti rendszer (DMS)
A műszerfalba épített kamera figyeli a vezető szemét és arcát. Ha a rendszer azt észleli, hogy a vezető álmos, elalszik, vagy leveszi a szemét az útról, figyelmeztető hangjelzést ad, és -üzenetet jelenít meg az információs kijelzőn.
Egyéb technológiai jellemzők:
- Sávelhagyás figyelmeztetés (LDP)
- Adaptív tempómat (ACC)
- Forgalmi jelzések felismerése (TSR), holttérfigyelés (BMS)
- Hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (RTCA)
- eCall
Új 1,2 literes motor 12V-os SHVS lágy hibrid rendszerrel
Az újonnan kifejlesztett Z12E 1,2 literes, 3 hengeres benzinmotor az új Swiftben akár 40%-os (RON95) hőhatékonyságot is elérhet, ami optimálisabb üzemanyag-fogyasztást eredményez. További jellemzői közé tartozik a súlycsökkentés, az alacsony fordulatszámon magasabb nyomatékkal kombinált csökkentett károsanyag-kibocsátás, a jobb reakciókészség és általános teljesítmény biztosítása érdekében.
A motor főbb műszaki adatai
Az új Swift Z12E |
A jelenlegi K12D |
|
Hengerek száma |
3 |
4 |
Lökettérfogat (cm3) |
1,197 |
1,197 |
Sűrítési arány |
13.9 |
13 |
Max. teljesítmény kW/rpm |
60.9 /5,700 |
61/6,000 |
Max. forgatónyomaték N・ m/rpm |
111.8 /4,500 |
107/2,800 |
Furat |
74.0 |
73.0 |
Löket |
92.8 |
71.5 |
WLTP CO2 kibocsátás (2WD MT) g/km |
98-99 |
106 - 107 |
A korábbi K12D motorhoz képest optimálisabb üzemanyag-hatékonyság érhető el, az alábbiak segítségével:
1. A hengerek turbulenciájának finomhangolása a gyorsabb égés érdekében.
2. Egy közbenső zárómechanizmus alkalmazása a VVT szívócsőbeömlőn.
3. Az EGR-szelep áramlási sebességének növelése.
4. Inga-feszítő mechanizmus alkalmazása és elektromos vízszivattyú használata.
A részecskeszám (PN) kibocsátás is csökkent a nagyobb sűrítési arányoknál fellépő nem teljes égés visszaszorításának köszönhetően, valamint nagy porozitású háromutas katalizátor és egy úgynevezett GPF (gasoline particulate filter) benzin részecskeszűrő alkalmazásával.
12V lítium-ion akkumulátor |
ISG |
Az új Swiftben a motor a 12V-os SHVS lágy hibrid rendszerrel párosul, ami tovább javítja a környezeti teljesítményt. Az SHVS lágy hibrid rendszer a lassítás során keletkező mozgási energiát átalakítja és a lítium-ion akkumulátorban tárolja, az ISG (Integrált indítógenerátor) pedig gyorsításkor segíti a motort a nagyobb üzemanyag-hatékonyság
érdekében.
Max. motor teljesítmény |
2.3 kW |
Max. motor nyomaték |
60N·m |
Átvitel
Az 5 fokozatú kézi sebességváltó áttételezése kifejezetten az új motorhoz és hajtáslánchoz lett igazítva a magas üzemanyag-hatékonyság és teljesítményleadás érdekében. A szinkronizátor kapacitását és a váltókar áttételét a szükséges kapcsolási erő csökkentése érdekében optimalizálták, a konvergens váltóhelyzet-szabályozó rugóerejét pedig a sima és könnyű váltás érdekében finomították.
Az automata sebességváltós modellek az új motorhoz illeszkedő, újonnan kifejlesztett és nagy hatékonyságú CVT váltót alkalmaznak. A nyomatékváltó alacsonyabb merevségűvé tett lengéscsillapítót használ, amely hatékonyan elnyeli a motor rotációs ingadozásait, ezáltal javítja az NVH-teljesítményt és az üzemanyag-hatékonyságot.
Első és hátsó felfüggesztés
Első felfüggesztés |
Elöl a stabilizátorrúd átmérőjét megnövelték a rugóállandó növelése érdekében, a csukló átmérőjét pedig az erőátvitel hatékonyságának növelése érdekében. Ezenkívül a stabilizátorok rögzítéseihez teflon™ lemezeket adtak, hogy a rezgés közbeni súrlódás csökkentése révén növeljék a gördülési merevséget. Mindezek a fejlesztések megkönnyítik a kanyarodást és jobb kezelhetőséget, stabilitást biztosítanak. Hátul megnövelték a felfüggesztés löketét, hogy a hátsó kerekek jobban le tudják követni az útfelületet (csak a 2WD modelleknél).
*A teflon a The Chemours Company védjegye.
Hátsó felfüggesztés |
Vezetési teljesítmény
A harmadik generációs Swifthez képest a vezetési teljesítmény tovább fokozódott:
1. Könnyedség az új Z12E motor, az ISG asszisztens és az 1000 kg alatti saját tömeg kombinációjával.
2. A tapadási teljesítmény javulása a kanyarodás közbeni gördülési térfogat csökkentése révén.
3. Természetes kormányérzet a gördülési reakció késleltetési idő csökkentése által.
ALLGRIP AUTO
Az ALLGRIP AUTO automatikus összkerékhajtási rendszer akkor kapcsol be, amikor az első kerekek tapadása csökken. Ha az első kerekek megcsúszását észleli a rendszer, a visco – kuplung bekapcsol és átteszi a nyomatékot a hátsó kerekekre, így plusz tapadást biztosít a havas utakon vagy más csúszós felületeken történő vezetéskor.
Elsőosztályú aerodinamikai teljesítmény
A tényleges vezetési körülményeket reprodukáló szélcsatornában végzett tesztek igazolják, hogy az új Swift elsőrangú aerodinamikai teljesítményt nyújt.
- Első lökhárító: sima, díszítésektől és díszítőelemektől mentes aerodinamikai forma.
- Újratervezett első légterelők: az első gumiabroncsok körüli légáramlás optimalizálása érdekében.
- Oldalsó alsó légterelők: fokozzák a légáramlást a padló alatt és a hátsó gumiabroncsok körül.
- Hátsó ajtó oldalsó spoiler: tovább csökkenti az aerodinamikai légellenállást.
- Tetővég-spoiler: csökkenti az aerodinamikai légellenállást és optimális teljesítményt biztosít.
- C-oszlop díszléc: az aerodinamikai légellenállás csökkentésére optimalizált.
- Alufelni: a kerekek körüli légáramlást optimalizálták a légellenállás csökkentése érdekében.
Kapcsolt szolgáltatások nyújtotta kényelem
A SUZUKI CONNECT szolgáltatás a jármű adatkommunikációs modulját (DCM) használja, hogy valós időben összekapcsolja a felhasználókat a járművükkel, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy kényelmi funkciókat használjanak a SUZUKI CONNECT okostelefon-app segítségével. Sőt, egyes SUZUKI CONNECT funkciók, már az új Swift utasterében található 9 colos kijelzőn is elérhetők.
Főbb funkciók:
- Állapotértesítés
- Parkoló autó kereső
- Vezetési előzmények
- Geofencing és kijárási tilalom figyelmeztetés
- Biztonsági értesítés
- Figyelmeztető fényjelzés
- Időszakos karbantartás / visszahívás értesítés
A Swift legfontosabb mérföldkövei
Év, hónap |
Esemény |
2002. szeptember |
Concept S bemutató a Párizsi Autószalonon |
2003. augusztus |
Az S2 koncepció bemutatkozik a Frankfurti Autószalonon |
2004. szeptember |
A prototípus modell debütál a Párizsi Autószalonon |
2005. február |
Az 1. generációs Swift gyártása megkezdődik a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) a nemzetközi piacra |
2005. március |
Az első generációs Swift bemutatása a Genfi Autószalonon |
2005. május |
A Swift 1. generációjának gyártása megkezdődik a Maruti Suzukinál (India) |
2005. június |
Az 1. generációs Swift gyártása megkezdődik a Chandan Suzuki Automobile-nál (Kína) |
2006. júinus |
Az 1. generációs Swift Sport gyártása megkezdődik a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) |
2007. március |
Az első generációs Swift Sport bemutatása a Párizsi Autószalonon |
2007. március |
A Swift Sport rally kupamodell debütál a Genfi Autószalonon |
2008. május |
A széria eléri az 1 millió darabos gyártási darabszámot világszerte |
2010. június |
Megkezdődik a Swift 2. generációjának gyártása a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) |
2010. augusztus |
A modell 5 csillagot kap az Euro NCAP-ban |
2010. szeptember |
A Swift 2. generációjának bemutatása a Párizsi Autószalonon |
2010. november |
A Swift "Az év autója 2011" díjat kap az RJC-től |
2010. december |
A széria eléri a 2 millió darabos összesített gyártási darabszámot világszerte |
2011. január |
A széria eléri a 2 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2011. július |
A Swift 2. generációjának gyártása megkezdődött a Maruti Suzuki (India) üzemében |
2011. szeptember |
A Swift Sport 2. generációjának bemutatása a Frankfurti Autószalonon |
2011. október |
Megkezdődött a Swift Sport 2. generációjának gyártása a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) |
2012. március |
A Swift 2. generációjának gyártása megkezdődött a Suzuki Motor Thailandnál |
2013. január |
A széria eléri a 3 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2013. június |
Megkezdődik az 5 ajtós Swift Sport 2. generációjának gyártása a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) |
2014. augusztus |
A széria eléri a 4 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2017. március |
A Swift 3. generációjának bemutatása a Genfi Autószalonon |
2017. április |
A széria eléri az 5 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2017. szeptember |
A Swift Sport 3. generációjának bemutatója a Frankfurti Autószalonon |
2017. november |
Megkezdődik a Swift Sport 3. generációjának gyártása a Sagara gyárban (Japán) |
2017. november |
A széria elnyeri az "Az év Autója 2018" díjat az RJC-től. |
2018. január |
A modell "Az év autója” díjat kap Izlandon |
2018. február |
A Swift 3. generációjának gyártása megkezdődik a Maruti Suzuki (India) és a Suzuki Motor Thailand üzemekben. |
2018. március |
A széria 3. helyezést ért el a „2018 World Urban Car” versenyen. |
2018. február |
A széria eléri a 6 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2018. december |
A modell „Az év autója” díjat kap Indiában. |
2019. október |
A széria eléri a 7 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2021. december |
A széria eléri a 8 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2022. szeptember |
A 3. generációs Swift gyártása megkezdődik a Toyota Tsusho Manufacturing Ghana gyárban |
2023. október |
A széria eléri a 9 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2023. december |
A Swift 4. generációja világszerte debütál |
2023. december |
A Swift 4. generációjának gyártása megkezdődik a Sagara üzemben (Japán) |
MŰSZAKI ADATOK
Ajtók száma |
5 |
||||||
Üzemanyag |
Benzin |
||||||
Motor |
1.2 DUALJET + Lágy hibrid |
||||||
Meghajtás |
2WD |
4WD |
|||||
MÉRETEK |
|||||||
Hosszúság (mm) |
3845 |
||||||
Szélesség (mm) |
1735 |
||||||
Magasság (mm) |
1495 |
1520 |
|||||
Tengelytávolság (mm) |
2450 |
||||||
Nyomtáv (mm) |
Elöl |
175/ 5R15 |
1530 |
1525 |
|||
185/ 55R16 |
1520 |
1515 |
|||||
Hátul |
175 / 65R15 |
1530 |
1535 |
||||
185 / 65R16 |
1,520 (dobfékkel), 1,525 (tárcsafékkel) |
1525 |
|||||
A legkisebb fordulókör sugara*4 |
4,8 |
||||||
Szabad hasmagasság (mm) |
115 |
140 |
|||||
KAPACITÁS |
|||||||
Ülések száma (fő) |
5 |
||||||
Üzemanyagtartály befogadóképessége (liter) |
37 |
||||||
Csomagtér befogadóképesség*4 |
Maximális kapacitás |
980 |
|||||
Hátsó üléstámla lehajtva (VDA módszer)*5 - defektjavító szett |
589 |
||||||
Hátsó üléstámla felhajtva (VDA módszer)*5 - defektjavító szett |
265 |
||||||
MOTOR |
|||||||
Típus |
Z12E |
||||||
Hengerek száma |
3 |
||||||
Szelepek száma |
12 |
||||||
Lökettérfogat (cm3) |
1,197 |
||||||
Furat x löket (mm) |
74.0 x 92.8 |
||||||
Sűrítési arány |
13.9 |
||||||
Max. teljesítmény (kW / fordulat / perc) |
60.9 / 5,700 |
||||||
Max. nyomaték (Nm / fordulat / perc) |
111.8 / 4,500 |
||||||
Befecskendezés |
Többpontos befecskendezés |
||||||
Lágy hibrid |
|||||||
Típus |
|||||||
Max. teljesítmény (kW / fordulat/perc) |
|||||||
SEBESSÉGVÁLTÓ |
|||||||
Típus |
5MT |
CVT |
5MT |
||||
Áttételezés |
I. |
3.545 |
2.500~0.392 |
3.545 |
|||
II. |
1.905 |
1.905 |
|||||
III. |
1.240 |
1.240 |
|||||
IV. |
0.906 |
0.914 |
|||||
V. |
0.697 |
0.718 |
|||||
Hátramenet |
3.273 |
2.895 |
3.273 |
||||
Végáttétel |
4.294 |
5.643 |
4.389 |
||||
FELÉPÍTMÉNY |
|||||||
Kormánymű |
Fogasléces |
||||||
Fékek |
Elöl |
Hűtött tárcsafék |
|||||
Hátul |
Dobfék (GL, GL+), Tárcsafék (GLX) |
||||||
Futómű |
Elöl |
MacPherson rugóstag tekercsrugóval |
|||||
Hátul |
Torziós futómű tekercsrugóval |
||||||
Abroncsméret |
175/65R15, 185/55R16 |
||||||
TÖMEG |
|||||||
Saját tömeg (minimum-maximum) (kg) |
919-949 |
957-984 |
995-1037 |
||||
Megengedett össztömeg (kg) |
1,365 |
1,389 |
1,441 |
||||
TELJESÍTMÉNY |
|||||||
Végsebesség (km / h) |
165 |
170 |
160 |
||||
0-100 km / h (mp) |
12.5 |
11.9 |
13.6 |
||||
KÖRNYEZETVÉDELMI TELJESÍTMÉNY |
|||||||
Környezetvédelmi szabvány |
Euro6e |
||||||
Üzemanyagfogyasztás (WLTP)*6 |
Városi (liter / 100km) |
4.6-4.6 |
5.0-5.1 |
5.0-5.1 |
|||
Országúti (liter / 100km) |
4.0-4.1 |
4.2-4.3 |
4.5-4.5 |
||||
Kombinált (liter / 100km) |
3.8-3.9 |
4.0-4.1 |
4.3-4.3 |
||||
CO2 kibocsátás (WLTP)*6 |
Városi (liter / 100km) |
5.0-5.0 |
5.4-5.4 |
5.5-5.6 |
|||
Országúti (liter / 100km) |
4.4-4.4 |
4.7-4.7 |
4.9-4.9 |
||||
Kombinált (liter / 100km) |
98-99 |
105-107 |
110-111 |
||||
*4: A gyártó által mért adat.
*5: A VDA (Német Autóipari Szövetség) mérési módszere alapján.
*6: Az üzemanyag-fogyasztásra és szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó értékek a Könnyűgépjárművekre vonatkozó világszinten harmonizált vizsgálati eljárás
(Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, WLTP) szerint kerültek meghatározásra, amelyek közelebb állnak a valós környezetben mérhető értékekhez.
Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

A kamaszok is tudnak „meséül”: 710 alkotó nevezett a Richter TETT-mesepályázat harmadik évadára
Míg tavaly a kisebbek, idén a 11 és 14 éves életkor közöttiek bizonyultak a legtermékenyebbnek a „Richter TETT: Te és a természettudományok – mesés történetek 2023” elnevezésű mese- és történetíró pályázaton: ebből a korosztályból érkezett az alkotások csaknem fele. A győztes mesék szerzői – akik között akadt olyan, aki tavaly is első helyezést ért el – a Budapest Music Centerben vehették át jól megérdemelt jutalmaikat.
A Richter Gedeon Nyrt. által, A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (Sz2A) szakmai együttműködésével meghirdetett természettudományos mese- és történetíró pályázat kiírására nevezett 710 alkotó között több olyan is akad, akinek már tavaly is kiemelte a meséjét a zsűri. „Az idei, harmadik évadunkban megbizonyosodtunk arról, hogy nemcsak a kisgyerekek, de a kamaszok is otthon érzik magukat a mese birodalmában, beszélnek, írnak, olvasnak »meséül«” – fogalmazott Döbrentey Ildikó Magyar Örökség- és Prima Díjas író, a zsűri tagja, arra utalva, hogy az idei pályamunkák (618) közül a legtöbbet (274) a 11 és 14 év közöttiek küldték be. Hozzátette: a mese mindenre képes, még arra is, hogy elvezesse a diákokat a természettudományok megismeréséhez, kutatásához és továbbadásához.
Hasonló véleményt fogalmazott meg Prof. Dr. Szántay Csaba, a pályázat zsűrijének tagja, a Richter Gedeon tudományos főtanácsadója, egészségügy- és oktatástámogatási vezetője. Szerinte a Richter TETT-mesepályázat egyedülálló és újszerű módon ad egy lehetséges választ arra a sokakat foglalkoztató problémára, hogy hogyan lehet fellobbantani a természettudományok iránti szeretet a fiatalokban: az önmegismerésen alapuló alkotói szenvedély felfedezésében és kibontakoztatásában természettudományos irodalmi művek megírásán keresztül.
Újszerű és eredeti témaválasztásokról, bátor kérdésfelvetésekről, humorról, ötletgazdagságról, lenyűgöző szövegalkotó és tudományos felkészültségről számolt be Bajzáth Mária zsűritag, Év Gyerekkönyve Díjas, Nők Lapja Irodalmi Díjas író, neveléstudományi bölcsész, pedagógus, a Népmesekincstár Mesepedagógia Műhely szakmai vezetője, akinek saját bevallása szerint az idei pályaművek szerzői is számtalan katartikus pillanatot szereztek.
„Mesebeli számhoz értünk, harmadszor adjuk át a Richter TETT-mesepályázat legjobbjainak díjait, ráadásul egy mesebeli helyszínen, a magyar kultúrát immár több mint tíz éve szolgáló Budapest Music Centerben” – fogalmazott Holtzer Péter, az Sz2A elnöke, aki szerint az idei kiírás is bebizonyította: a természettudományos történetek túlmutatnak ugyan a királykisasszonyok, hercegek, boszorkányok és varázslók világán, ugyanakkor kellő bátorságot, ötletességet és szépirodalmi vénát feltételezve remekül meg is férnek benne.
Akárcsak a pályázat korábbi évadjaiban, az idén 12 díjat és 4 különdíjat, valamint az ezekhez tartozó értékes tárgyjutalmakat kiosztó zsűri a leginkább figyelemreméltónak talált 76 alkotás szerzőit azzal ismeri el, hogy a meséik megjelennek a TETT soron következő antológiájában. A TETT-közösség erejét mutatja, hogy az idén megjelenő könyvben 4 olyan szerző írása is megjelenik, akiknek alkotásai már az előző két alkalommal is szerepeltek a könyvben.
A RICHTER GEDEON NYRT.-RŐL
A régió vezető gyógyszercége magyarországi központú, magyar irányítású, magas hozzáadott értékre és nagyfokú innovativitásra épülő, specializált multinacionális vállalat. A minőségi szaktudás és az innovációs potenciál meglétére építő nagyfoglalkoztatóként a Richter a legjelentősebb hazai koncentrált tudáscentrum, amely – szinte egyedülálló módon – az innovációs lánc teljes spektrumában folyamatosan aktív és igen eredményes. A vállalat vertikálisan integrált módon gyógyszergyártással, kutatás-fejlesztéssel, kereskedelemmel, valamint marketinggel foglalkozik. A Richter az egészségügy és az oktatás elkötelezett támogatója. További információk a www.gedeonrichter.com weboldalon.
AZ SZ2A-RÓL
A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány a tudományos oktatás fényes múltjához méltó platformként kívánja szolgálni pedagógusok, pedagógushallgatók, diákok, szülők, tanárképző egyetemek, és a szakembereket munkaadóként foglalkoztató szervezetek építő együttműködését a nehézségekkel küzdő oktatási rendszer támogatásában, s ennek jegyében kezdeményez és szervez programokat. Az Sz2A ösztönzi a tanárok, tanári pályára készülő hallgatók és diákok mentorálását; névadója, a fiatalon elhunyt kitűnő kémiatanár, Szabó Szabolcs kezdeményezését folytatva diákokat von be a kísérletezésbe a vidéki iskolákra fókuszáló Kémia MobilLabor, valamint a 2024-ben induló Fizika MobilLabor keretében; komplex természettudományos országos csapatversenyt, Vándorkupát szervez általános iskolák tanulói számára; segíti a természettudományokat oktatók napi munkáját a tanmenethez kapcsolódó, lektorált (videót, feladatlapot, animációt és más gyűjteményt tartalmazó) honlapcsaláddal; illetve a kémiatanárokat kéthetente kiküldött hírlevelével informálja.
TOVÁBBI INFORMÁCIÓ |
||
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. |
|
|
RICHTER GEDEON NYRT. Beke Zsuzsa PR és kormányzati kapcsolatok vezető Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. +36 1 431 4888 |
SZABÓ SZABOLCS ALAPÍTVÁNY Csák Csongor Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. +36 20 932 60 93 |
1. korcsoport |
|||
1. díj |
Tóth Áron Dániel (Kecskemét) Az utolsó tánc |
4. osztály |
Kecskeméti Református Általános Iskola |
2. díj |
Fésü Nándor (Balatonkenese) Bűntény a múzeumban |
3. osztály |
Balatonkenesei Pilinszky János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola |
3. díj |
Varga Bálint és Varga Zsombor (Budapest) A tájegységek vitája |
5. és 4. osztály |
Szent II. János Pál Iskolaközpont |
2. korcsoport |
|||
1. díj |
Krolikowski Lehoczky Lilian (Budapest) Mari, avagy a lac gallinecum |
8. osztály |
Szerb Antal Gimnázium |
2. díj |
Bartha Laura (Budapest) |
8. osztály |
Németh László Gimnázium |
2. díj |
Varga Villő Dorottya (Budapest) |
8. osztály |
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium |
3. díj |
Bukovszky Borbála (Szentpéter, Szlovákia) A lázadók diadala az elemek világán innen és túl |
8. osztály |
Kossányi József Alapiskola és Óvoda |
3. díj |
Tábori Kristóf (Tata) Egy atom naplója |
6. osztály |
Vaszary János Általános Iskola |
különdíjas |
Hadas Zsigmond és Hadas Vilmos (Bakonysárkány) Kívül tágasabb |
7. és 6. osztály |
Bakonysárkányi Fekete István Általános Iskola |
különdíjas |
Vidovics Dorina (Budapest) Az élet eleme |
7. osztály |
ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium |
különdíjas |
Lasánszki Sára és Schmiege Bíborka (Bükkszentkereszt) Mészmese |
7. osztály |
Bükki Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola |
3. korcsoport |
|||
1. díj |
Szabó Dorottya (Budapest) Mese a félelemről és a szomorúságról |
11. osztály |
Budapest XIII. Kerületi Ady Endre Gimnázium |
2. díj |
Németh Réka (Budapest) (A) Dia Bétesz-Mellitusz rövid története |
11. osztály |
Karinthy Frigyes Gimnázium |
3. díj |
Horváth Zita Zsófia (Szekszárd) A tudós mágus |
10. osztály |
Szekszárdi Garay János Gimnázium |
3. díj |
Kovács Izabella Zsófia (Encs) Tanulni nem is olyan rossz |
11. osztály |
Encsi Váci Mihály Gimnázium és Kollégium |
különdíjas |
Kovács Eszter (Marosvásárhely, Románia) A Holdamtól a Holdig |
11. osztály |
Bolyai Farkas Elméleti Líceum |
Forrás: Richter Gedeon Nyrt.