Országos

Megvannak a vármegyék kedvenc tesitanárai
A Magyar Diáksport Szövetség kezdeményezésére először került sor az ország kedvenc tesitanárainak kiválasztására. A „K&H mozdulj! az év tesitanára” vármegyei szavazásának végeredményei ma kerültek nyilvánosságra.
„A gyerekek mozgáshoz fűződő viszonyában óriási szerepe van a testnevelőtanároknak, hiszen a legtöbb fiatal szinte csak a tesiórákon mozog rendszeresen. A tesitanár így egy életre meg is tudja szerettetni a mozgást, de akár el is távolíthatja a gyerekeket a sporttól. Az MDSZ a szavazással azokat a testnevelőket szeretné kiemelni és elismerni, akik a gyerekekkel megszerettetik a mozgást, képesek elérni, hogy a mindennapos testmozgás beépüljön a diákjaik életébe, továbbá saját egészséges életvitelükkel példát mutatnak a gyerekeknek.” Ezt a célt fogalmazta meg Balogh Gábor MDSZ-elnök az első népszerűségi szavazás háttereként. A választás a K&H Bank támogatásával és a Mediaworks média-együttműködésével zajlik.
Az első lépés a jelölések begyűjtése volt, méghozzá óriási számban: országszerte 5400 jelölés érkezett 1050 tesitanárra intézményvezetőktől, kollégáktól, szülőktől és gyerekektől egyaránt. A jelölteket az MDSZ három kategóriába sorolta be:
- 200 fő, vagy az alatti iskolákban tanító testnevelő
- 200 fő fölötti iskolában tanító testnevelő
- 30 év alatti, fiatal testnevelő.
A beérkezett jelölteket, akik közül több tanárra akár 60-80 jelölés is érkezett, az MDSZ vármegyénként és kategóriánként maximum 5 főre szűkítette. Ezt követően került sor a megyei/budapesti szintű szavazásra a vármegyei médiacentrumok online felületein. Aki a jelöltek közül a legtöbb szavazatot kapta, az lett a megyében az Év tesitanára, külön-külön a 3 kategóriában. A szavazás hatalmas érdeklődés mellett zajlott, a jelöltekre összesen majdnem 136 ezer szavazat érkezett!
„A K&H hosszú távon elkötelezett az egészséges életmód támogatása iránt, amelynek szerves része a sport. A gyermekekben iskolás korukban dől el, mennyire szeretik meg a mozgást, ezért meghatározó lehet a testnevelőtanár példamutatása, buzdítása. Igazi hősök ők nemcsak a gyerekek szemében, hanem egy egészséges nemzedék felnevelésében is. A „K&H mozdulj! az év tesitanára” programunkkal ezért azokat a szívvel-lélekkel tanító, motiváló pedagógusokat szeretnénk kiemelni és reflektorfénybe helyezni, akik megalapozhatják a gyerekek egészséges, teljes életét” – mondta el Horváth Magyary Voljč Nóra, a K&H Csoport kommunikációs vezetője. „Az országos szavazáson most még egy utolsó nagy hajrában támogathatják a testnevelőket, hiszen hamarosan eldől, ki kapja meg az abszolút díjat, a K&H mozdulj! az év tesitanára elismerést az egyes kategóriákban.” Az országos szavazás május 21-június 10. között zajlik majd a vármegyei és budapesti győztesek részvételével.
A megtisztelő címen túl a győztesek értékes díjakat is kapnak: a vármegyei nyertesek (20x3 fő) feliratozott pólót, továbbá egyenként 25.000 Ft értékű Hervis sportszervásárlási utalványt, az országos nyertesek (3 fő) pedig feliratozott melegítőt, továbbá egyenként 250.000 Ft értékű pihenőutalványt.
Gratulálunk minden jelöltnek, aki megmérettetett a szavazáson, kiemelve a vármegyei nyerteseket, akik a díjakat az elkövetkező hetekben az MDSZ egyeztetését követően kapják meg.
Vármegye |
Testnevelőtanár neve |
Település |
Iskola neve |
Kategória |
Bács-Kiskun |
Téglás Dávid |
Kiskunfélegyháza |
József Attila Általános Sportiskola |
30 év alatti |
Kovács Gergő |
Baja |
Bajai Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-oktatást Végző Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény |
200 főnél kisebb |
|
Tompai Gábor |
Kalocsa |
Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola |
200 főnél nagyobb |
|
Baranya |
Sólyom László |
Kozármisleny |
Kozármislenyi Janikovszky Éva Általános Iskola |
30 év alatti |
Pfeiffer Bence |
Kétújfalu |
Kétújfalui Konrád Ignác Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Telek István |
Pécs |
PTE GYÁIG Deák Ferenc Általános Iskolája |
200 főnél nagyobb |
|
Békés |
Házi Márk Bálint |
Gyula |
Gyulai Dürer Albert Általános Iskola |
30 év alatti |
Hegedűs Ferenc |
Békés |
Dr IllyésSándor Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium |
200 főnél kisebb |
|
Tóth Olivér |
Mezőberény |
Mezőberényi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium |
200 főnél nagyobb |
|
Borsod-Abaúj-Zemplén |
Buda Bence |
Ricse |
II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola |
30 év alatti |
Boczki Attila |
Sajószentpéter |
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Punyi Gyula |
Sárospatak |
Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, Általános Iskolája és Diákotthona |
200 főnél nagyobb |
|
Budapest |
Ács Máté |
Budapest XI. |
Újbudai Ádám Jenő Általános Iskola |
30 év alatti |
Kanyó Viktor |
Budapest XV. |
Rákospalotai Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Hallgató Csaba |
Budapest I. |
Budapest I. Kerületi Batthyány Lajos Általános Iskola |
200 főnél nagyobb |
|
Csongrád-Csanád |
Balogh Nóra |
Mórahalom |
Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskola |
30 év alatti |
Fekete István |
Hódmezővásárhely |
Aranyossy Ágoston Református Óvoda, Iskola és Szakiskola |
200 főnél kisebb |
|
Sepsik Lilla |
Szeged |
Szegedi Baptista Gimnázium és Technikum |
200 főnél nagyobb |
|
Fejér |
Kerkusa László |
Velence |
Kisalföldi ASzC Dr. Entz Ferenc Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium |
30 év alatti |
Pekács Jánosné |
Soponya |
Zichy János Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Rácz Katalin |
Székesfehérvár |
Székesfehérvári István Király Általános Iskola |
200 főnél nagyobb |
|
Győr-Moson-Sopron |
Kalmár Martin |
Győr |
Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Iparművészeti Szakgimnázium |
30 év alatti |
Szilágyi János |
Zsira |
Zsirai Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Molnár Csaba |
Csorna |
Soproni SZC Hunyadi János Technikum |
200 főnél nagyobb |
|
Hajdú-Bihar |
Kiss Dániel |
Debrecen |
Talentum Baptista Általános Iskola |
30 év alatti |
Vajas Vera |
Esztár |
Irinyi Károly Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Sörésné Sajtos Mária |
Hajdúböszörmény |
Hajdúböszörményi Bethlen Gábor Általános Iskola |
200 főnél nagyobb |
|
Heves |
Új-Nagy Csongor |
Pétervására |
Pétervására Tamási Áron Általános Iskola |
30 év alatti |
Uri József |
Besenyőtelek |
Dr. Berze Nagy János Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Lisztik János |
Gyöngyös |
Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium |
200 főnél nagyobb |
|
Jász-Nagykun-Szolnok |
Cseuz Alexandra |
Tiszaföldvár |
Hajnóczy József Gimnázium, Humán Szakgimnázium és Kollégium |
30 év alatti |
Tarkó Tímea |
Tiszaföldvár |
Homoki Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Dezséri Szabolcs Ernő |
Szolnok |
Szegő Gábor Általános Iskola |
200 főnél nagyobb |
|
Komárom-Esztergom |
Múriné Patonai Dóra |
Tatabánya |
Bárdos László Gimnázium |
30 év alatti |
Árva János |
Tata |
Új Út Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény |
200 főnél kisebb |
|
Kőhalmi Zsófia |
Tata |
Kőkúti Általános Iskola |
200 főnél nagyobb |
|
Nógrád |
Varga Viktória |
Kazár |
Aba Sámuel Általános Iskola |
30 év alatti |
Makkai Máté |
Nógrád |
Dr. Hesz Mihály Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Csákiné Szakács Krisztina |
Bátonyterenye |
II. János Pál Pápa Katolikus Általános Iskola |
200 főnél nagyobb |
|
Pest |
Nagy Enikő |
Vác |
Váci SZC Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium |
30 év alatti |
Bertókné Varga Éva |
Pánd |
Pándi Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Etédi Zoltán |
Cegléd |
Szent Kereszt Katolikus Általános Iskola és Óvoda |
200 főnél nagyobb |
|
Somogy |
Czebei Ádám |
Kaposvár |
Kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskola Berzsenyi Dániel Tagiskolája |
30 év alatti |
Magyar Márton István |
Somogyvár |
Szent László Király Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Horváth Dániel György |
Kaposvár |
Kaposvári Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium |
200 főnél nagyobb |
|
Szabolcs-Szatmár-Bereg |
Tilinger Dániel |
Fábiánháza |
Fábiánházi Általános Iskola |
30 év alatti |
Szűcsné Kovács Anikó |
Dombrád |
Bereczky Zsigmond Református Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Síra Krisztina |
Nyíregyháza |
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola |
200 főnél nagyobb |
|
Tolna |
Bíró Alida |
Cikó |
Cikói Perczel Mór Általános Iskola |
30 év alatti |
Müllerné Kozma Zsuzsanna |
Várdomb |
Várdomb - Alsónána Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Fürediné Nickl Aranka |
Paks |
Paksi Bezerédy Általános Iskola |
200 főnél nagyobb |
|
Vas |
Bátori Kristóf |
Körmend |
Olcsai Kiss-Zoltán Általános Iskola |
30 év alatti |
Vágusz Arnold |
Jánosháza |
Batthyány Lajos Általános Iskola |
200 főnél kisebb |
|
Berta Attila |
Sárvár |
Vas Vármegyei Szakképzési Centrum Sárvári Turisztikai Technikum |
200 főnél nagyobb |
|
Veszprém |
Nádasi Péter |
Sümeg |
Ramassetter Vince Testnevelési Általános Iskola |
30 év alatti |
Hajas Attila |
Várpalota |
Várkerti Általános Iskola Inotai Tagiskolája |
200 főnél kisebb |
|
Király Zoltán János |
Ajka |
Fekete István Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Gimnázium |
200 főnél nagyobb |
|
Zala |
Dudora Nikolett |
Muraszemenye |
Muraszemenyei Általános Iskola |
30 év alatti |
Tóth László |
Csapi |
Térségi Általános Iskola, Szakképző Iskola és Kollégium |
200 főnél kisebb |
|
Somogyi Zsuzsanna |
Zalaegerszeg |
Zalaegerszegi Dózsa György Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola |
200 főnél nagyobb |
A Magyar Diáksport Szövetségről
A Magyar Diáksport Szövetség az általános és középiskolás gyermekek mozgásfókuszú egészségfejlesztésével foglalkozó civil szervezet. Célja, hogy
- a gyerekeket rendszeres mozgásra ösztönözve elősegítse egészséges, boldog jövőjüket.
- segítse az egészségtudatos közösségi kultúra kialakítását, a rendszeres testmozgás hatásainak tudatosítását, növelje a testmozgás iránti elkötelezettséget.
- programjaival segítse az iskolai keretek között zajló testmozgás lehetőségeinek bővítését.
- országos hálózata segítségével támogassa az iskolákat az egészségfejlesztő programjaik megvalósításában és az ehhez szükséges infrastruktúra, eszközök, tudás bővítésében, továbbá belső és külső együttműködéseik kialakításában.
Az MDSZ a tanév elején elindította az Aktív Iskola védjegyrendszert, amelynek keretében 300 általános és középiskolában a gyerekek rendszeres mozgását támogató környezet épül, számos mozgásösztönző program valósul meg, elérve ezzel közel 100 ezer iskolás gyermeket.
Forrás: MDSZ

Minden 5. gyereket érintheti az online bántalmazás
Országos kutatás: még mindig keveset tudnak a magyarok az internetes tér veszélyeiről
Bár a honfitársaink szerint a közösségi média veszélyesebb a gyerekekre nézve, mint a tömegközlekedés, a 6-14 évesek harmada mégis rendszeresen használja a social mediát - derült ki egy friss, országos kutatásból. Az egyik leggyakoribb probléma az online térben a bántalmazás, ami akár minden 5. gyereket érinthet. A kitöltők harmada nem szokott a családjával beszélni az internetes tér veszélyeiről, pedig a tudatosítással a legtöbb ilyen helyzet megelőzhető vagy kezelhető lenne.
A Betadine oldat országos, reprezentatív kutatás készítését kezdeményezte[1], hogy felmérje, mennyire tudatosak a hazai szülők gyermekeik internethasználatával kapcsolatban. Szinte minden 6-14 év közti gyermek használhat digitális eszközt, kétharmaduk ráadásul rendelkezik is sajáttal. A szülők tudomása szerint a leggyakrabban játszanak ezekkel a készülékekkel (73%), tanulnak, házi feladatot készítenek a segítségükkel (54%) vagy kapcsolatot tartanak másokkal (53%), de emellett minden harmadik gyermek közösségi oldalakat is használ. Utóbbi azért is érdekes, mert a szülők 60%-a gondolja a social mediát a legveszélyesebb nyilvános térnek, megelőzve ezzel a tömegközlekedést (48%) és az iskolát (26%). A válaszadók harmada ennek ellenére sem szokott beszélgetni a gyermekével az online tér veszélyeiről. A kutatás alapján a fő veszélyforrásnak a közösségi médiában az idegeneket és azokat a felnőtteket látják, akik gyereknek adják ki magukat (a diplomás válaszadók 79%-a teszi ezt az első helyre); emellett ugyancsak rizikósnak tartják az ismeretlen fiatalkorúakat és más, idegen gyerekeket is.
Nem tudunk eleget az online veszélyekről
A kitöltők több mint fele úgy érzi, nem elég tájékozott, vagy lenne még mit tanulnia a digitális biztonság témakörében. Ezt is mutatja, hogy míg a válaszadók jelentős része ismeri az adatlopás, az álprofil és az online zaklatás kifejezéseket, viszont a “FOMO” (félelem attól, hogy kimarad valamiből) vagy “grooming” (bizalomba férkőzés szexuális kizsákmányolás céljából) szavak jelentését már kevesen tudják. Emellett a háztartások felében nincsenek szabályok az eszközhasználatra vonatkozóan és a többség nem használja az elérhető biztonsági beállításokat a gyermekek védelmére: például csupán harmaduk állított be gyerekbarát szűrőt a digitális eszközökre.
Bántalmazottak és bántalmazók
Az online bántalmazás az egyik leggyakoribb internetes veszély, amely minden 5. gyereket érinthet. A Betadine oldat kutatásban résztvevők harmada ismer olyan fiatalt, akit ért már online bántalmazás; a 16-19 éves korosztálynál ez a válaszolók kétharmadára igaz. Emellett 10-ből 1 kitöltőnél előfordult már, hogy a saját gyermeküket érte bántalmazás, ami pedig jellemzően vagy úgy derült ki, hogy beszámolt róla az érintett, vagy gyanús lett a helyzet, és rákérdeztek a szülők. A legtöbben ezt úgy kezelték, hogy leültek közösen és átbeszélték a szituációt (59%) vagy beszélgettek a bántalmazóval (39%); minden ötödik szülő azonban nem tudta, miként lehetne megoldani egy ilyen helyzetet.
„Nagyon fontos, hogy a szülő az online bántalmazás előfordulása esetén ne essen pánikba, hanem gondolja végig, majd beszélje át gyermekével a lehetséges forgatókönyveket. Van néhány olyan praktikus eszköz, amely a probléma közvetlen kezelésére szolgál: például az érintett tartalmak eltávolíttatása az internetről, annak jelentése a lehetséges fórumokon (pl. Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline felület), a zaklató letiltása vagy szükség esetén eljárás indítása. Az eset kezelése azonban itt nem állhat meg, a gyereknek segíteni kell a feldolgozásban, továbblépésben is. Egy online bántalmazás áldozatává esett gyereknek az egyik legtöbbet az jelentheti, ha érzi, hogy a szülője, vagy más bizalmi felnőtt mellette áll, bizalommal fordulhat hozzá. Mindenekelőtt persze a nulladik lépést bármelyik nap megtehetjük, hogy sokszor beszélgetünk a gyerekünkkel arról, hogy pontosan mit csinál az online térben” - tette hozzá dr. Rácz Dominika.
Bár ezt talán még nehezebben ismerik be a gyerekek, mégis tízből egy szülőnél az is előfordult már, hogy a gyermeke volt a bántalmazó - a fővárosban ez minden negyedik szülőre igaz. Legtöbbször ez úgy derült ki, hogy a szülő észrevette a jeleket és rákérdezett; és csupán az esetek harmadában mondta el a gyermek magától. A szülők harmada nem tudta, hogyan lehet kezelni a helyzetet vagy bízott abban, hogy megoldódik magától, pedig a válaszadók háromnegyede szerint a szülők feladata megelőzni az online bántalmazást.
A szülői tudatosság növelése érdekében a Betadine oldat és a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány közös küzdelembe fogott, melynek keretében elindítják a „Láthatatlan veszélyek ellen látható védelem. Az online térben is.” kampányukat. „A Betadine oldat elsőszámú célcsoportja a szülők, így felelősségünknek érezzük, hogy olyan problémákra reagáljunk, amelyek aktuálisan foglalkoztatják őket. A digitális gyermekvédelem ilyen téma, amit a társadalmi felelősségvállalásunk keretében mi is fontosnak tartunk. Ahogy a Betadine oldat a seb körüli láthatatlan kórokozók ellen nyújt látható védelmet, úgy küzd a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány a láthatatlan online veszélyek ellen is. Az együttműködésünk részeként segítünk a szülőknek felkészülni a digitális veszélyekre, hogy ezzel is megelőzzék vagy kezeljék a felmerülő problémákat. A tudatosító kampány mellett májusban minden patikában eladott 30 ml-es Betadine oldat után 100 forintot adunk az alapítványnak” - mondta Valtner Vivien, az Egis Gyógyszergyár Zrt. vénynélküli gyógyszer üzletágának marketing menedzsere.
[1] Kutatás: az Opinio a Betadine oldat megbízásából végzett kutatása reprezentatív az okostelefonnal rendelkező, 16-59 évesekre nem, kor, iskolai végzettség, régió és településtípus alapján. A kutatást 1104-en töltötték ki 2024. április 5 és 2024. április 11 között.
Forrás: Noguchi

Debreceniket hívott vissza az Auchan
Nem jelölt allergén jelenléte (szója) miatt az Auchan Magyarország Kereskedelmi Kft. visszahívta a forgalomból az „Auchan Kedvenc csemege debreceni, 300 g és Auchan Kedvenc csípős debreceni, 300 g” terméket – közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).
Bejelentő/Forgalmazó: Auchan Magyarország Kft.
Termékek megnevezése: Auchan Kedvenc csemege debreceni, 300 g és Auchan Kedvenc csípős debreceni, 300 g
Minőségmegőrzési idő: minden lejárati idő
Tételszám: minden tétel
A Nébih kéri a vásárlókat, hogy az alábbi azonosító adatokkal megegyező termékeket ne fogyasszák el!

Szeretjük a madarakat -Természetismereti fesztivál
2024. május 11-én a Gödöllői Királyi Kastélyba várja a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) és partnerei a természet szerelmeseit. Az ingyenes rendezvényen több mint 40 ismeretterjesztő stand, bemutatók, előadások és kiállítások mutatják be az év fajait és hazánk természeti értékeit. Az érdeklődők betekintést kaphatnak a nemzeti parkjaink munkájába, valamint megismerhetik az idén 50 éves MME szakosztályait, fajmegőrzési és természetvédelmi programjait.
PROGRAMOK:
Előadások: Kastély - Barokk színház
10.00 Rajzpályázat díjátadó - Bodnár Kata (MME)
10.20 Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület 50 éve a természet szolgálatában - Halmos Gergő (MME)
11.00 Kihaló fajok, eltűnő remények: Magányos George és a bordás homorcsák története
(Fehér Zoltán WWF)
11.40 Földi élet sokszínűsége, túlélésünk záloga - Rodics Katalin (Greenpace)
12.20 Miért fontosak a madarak – madármonitoring Nagy Károly (MME)
13.00 Erdei szalonkák Gödöllőn - Dr. Schall Gergely Tibor tudományos főmunkatárs (MATE)
13.40 Kölcsönhatások a természetben - Mi a különbség a környezet és természetvédelem
között Bajor Zoltán (MME)
14.20 Drónok, műholdak, geolokátorok a természetvédelemben – Horváth Márton (MME)
15.00 Madárbarát kert – Orbán Zoltán (MME)
15.40 Madarak és Fák Napja díjátadó Miklós-Bóta Edit (MME)
16.00 Hasznos ízeltlábúak - Nagy Csaba tudományos segédmunkatárs (MATE)
Bábelőadás: Kastély Díszterem
11.00 Laci ürge, a HalVirág Bábszínház és a Gyergyószárhegyi Kulturális és Művészeti
Központ bábelőadása
Teljes, részletes programterv >>
Forrás: MME

Elkezdődött az érettségi vizsgaidőszak
A nemzetiségi nyelv és irodalom tárgyak írásbeli vizsgáival ma kezdődött a 2023/2024-es tanév május-júniusi érettségi vizsgaidőszaka. Országosan több mint 112.700 diák érettségizik, míg Komárom-Esztergom vármegyében 3.351 tanuló ad számot a tudásáról.
Komárom-Esztergom vármegyében idén tavasszal 31 vizsgahelyszínen, 34 telephelyen, összesen 3.351 érettségiző ad számot a tudásáról, 79 bizottság előtt. A vizsgaidőszakban középszinten 30 tantárgyból 8.223, emelt szinten pedig 29 tárgyból 1729 jelentkezésre került sor, ebből 132 írásbeli jellegű gyakorlati vizsga lesz.
Habár az érettségi vizsgaidőszak pénteken a nemzetiségi nyelv és irodalom írásbeli vizsgával kezdődött, ebből a tantárgyból térségünkben idén nincs vizsgázó. Május 6-án, hétfőn magyar nyelv és irodalom tárgyból vármegyénkben 2.120 fő középszinten, 75 tanuló pedig emelt szinten teszi próbára tudását. A matematika tantárggyal folytatódik május 7-én a vizsgaidőszak, amelyből középszinten 2.031, emelt szinten 198 diák vizsgázik majd Komárom-Esztergomban. Május 8-án a történelem tantárgy következik, ahol vármegyénkben – a jelentkezések alapján – középszinten 1.975, míg emelt szinten 237 fiatal ad számot tudásáról, közülük 38 fő vizsgázik középszinten angol nyelven, emelt szinten 4 fő. Május 9-én az angol, május 10-én pedig a német nyelv írásbeli vizsgarészekkel folytatódnak az idei vizsgák. Az idegen nyelvi vizsgák közül a legtöbben az angol nyelvet választották, összesen 979 fő középszinten és 559 fő emelt szinten, német nyelvet középszinten 287 fő, emelt szinten 86 fő választotta. Komárom-Esztergom vármegyében ezeken a nyelveken kívül lesz francia, kínai, olasz, orosz és spanyol nyelvből is megmérettetés.
Érdekességnek számít, hogy egy-egy jelentkező faipari ismeretek, közgazdasági ismeretek, közigazgatási ismeretek, közúti és légi közlekedési, szállítmányozási és logisztikai ismeretek, magas- és mélyépítési ismeretek, mechatronikai ismeretek, mozgókép és médiaismeretek, pedagógiai ismeretek tantárgyból vizsgázik. A faipari ismeretek tantárgy vizsgáját az országban egyetlenként fogja teljesíteni a vizsgázó. A szakmai tárgyakról elmondható, hogy az új technikumi érettségi vizsgák bevezetésével számuk jelentősen csökkent, összesen középszinten 4 fő, emelt szinten 32 fő tesz vizsgát térségünkben.
Az utolsó írásbeli nap május 27-én lesz, ezt követően az érettségi vizsgaidőszak a szóbeli vizsgákkal folytatódik. Az emelt szintű szóbeli vizsgák június 5-től 12-ig, míg a középszintű szóbelik június 17-től július 3-ig tartanak.
Az emelt szintű érettségi vizsgák előkészítését idén is a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal, Hatósági Főosztályának, Hatósági és Oktatási Osztálya végzi, amely – a vizsgázók számát és a vizsgatárgyak eloszlását figyelembe véve – idén hét vármegyei középiskolát kért fel emelt szintű vizsgahelyszínként a szervezésében való közreműködésre.
Forrás: Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal / MTI
Borítókép: MTI/Ruprech Judit