rna ado 1 szazalek

Hatósági

Azok a civil szervezetek, akik igényt tartanak 2025-től az szja 1%-ára, és korábban nem regisztráltak, szeptember 30-ig még megtehetik. 

Jelenleg több mint 33 ezer regisztrált civil kedvezményezettet tart nyilván a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Aki azonban még nem szerepel a regisztrált civil kedvezményezettek listáján, és 2025-ben szeretne a felajánlott szja 1%-ból részesülni, annak 2024. szeptember 30-ig elektronikusan kell benyújtania az úgynevezett 24EGYREG-nyomtatványt a NAV-hoz. A határidő jogvesztő, ezért különösen érdemes odafigyelni, mert a késedelem még igazolási kérelemmel sem menthető ki.  

A 33 ezer már regisztrált kedvezményezettnek is célszerű felülvizsgálni, hogy adataikban történt-e változás. Így például azt, hogy a regisztráció során bejelentett bankszámlájuk él-e még. Erre a számlaszámra utal ugyanis a NAV. A változás bejelentését is a 24EGYREG-nyomtatványon lehet megtenni.  

A civil szervezeteknek a szeptember 30-ai határidő nemcsak a regisztráció miatt fontos, hanem azért is, mert a regisztrációt követő rendelkezőévtől a felajánlott összeget a NAV szeptember 30-ig utalja át a civil kedvezményezetteknek. Idén szeptember 30-ig az adóhivatal a 2024. május 20-ig érvényesen felajánlott 1%-okat utalja át az érintetteknek. Ha a jogosultnak a kiutaláskor köztartozása van, akkor azt a NAV a felajánlott adóösszegből visszatartja, és a fennmaradó összeget utalja ki.

Az szja 1% fogadásához elengedhetetlen regisztrációhoz négy feltételnek kell megfelelnie a civil szervezetnek (egyesület, alapítvány, közalapítvány). Egyrészt közhasznú tevékenységet kell végeznie, és erről nyilatkoznia kell a regisztrációkor. Másrészt a civil szervezetet a bíróság legalább a rendelkezőnyilatkozat évét megelőző két évvel korábban nyilvántartásba kell, hogy vegye. Ez az idei regisztrációnál 2023. január 1-je előtti nyilvántartásba vételt jelent. A civil szervezetre vonatkozó további két feltétel az, hogy a székhelye belföldön legyen, és az, hogy az alapszabályában, alapító okiratában foglaltaknak megfelelően közvetlen politikai tevékenységet ne folytasson, pártoktól független legyen, és azoknak anyagi támogatást ne nyújtson. 

Mindezeken felül az szja 1%-ra jogosult lehet a könyvtári, levéltári, múzeumi, egyéb kulturális, illetve alkotó- vagy előadó-művészeti tevékenységet folytató szervezet, amely a rendelkezőnyilatkozat évének első napja előtti 3 év valamelyikében a helyi önkormányzattól, az országos, illetve a helyi kisebbségi önkormányzattól vagy a központi költségvetésből egyedi támogatásban részesült, és nem tartozik az előző kategóriákba.

Az érintetteknek érdemes átnézni a NAV honlapján a 26-os számú információs füzetet, amely itt érhető el: https://nav.gov.hu/ugyfeliranytu/nezzen-utana/inf_fuz/informacios-fuzetek---2024

 

Forrás: Nemzeti Adó- és Vámhivatal Komárom-Esztergom Vármegyei Adó- és Vámigazgatósága

 

Egy vidéki városban működő gyorsétkezde valós forgalmát az üzlet kamerafelvételei, valamint a cég saját laptopjába mentett rendelési, számlázási adatai alapján rekonstruálta a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Minden hatodik értékesítését eltitkolta a cég, azok ugyanis nem szerepeltek sem az online pénztárgép, sem az online számla adatbázisban.   

A NAV nemzetközi szinten is egyedülálló módon használja fel, elemzi a rendelkezésére álló adatállományt, valamint rendkívül szakszerűen, pontosan szűri ki a kockázatos adózókat. A NAV széleskörű ellenőrzési repertoárját, hatékonyságát igazolja a bevételeltitkoló gyorsétkezde ügye, amely a kockázatelemzőknek lett gyanús.  Az étterem bevétele ugyanis jóval alacsonyabb volt, mint amire következtetni lehetett az ételfutár cégek kiszállításról szóló számláiból. 

A revizorok helyszíni ellenőrzéssel, az étkezdében működő informatikai eszközökről, az adózó saját laptopjába rögzített forgalmi adatokról és a kamerák felvételeiről is adatmentést végeztek.

A laptopon talált adatbázis rendelési adatokat, számla elnevezésű bizonylatokat tartalmazott pdf-formátumban. A revizorok ezt az adatállományt vetették össze az online számlázó program és az online pénztárgép adataival. Kiderült, hogy a vizsgált bizonylatok körülbelül egyhatodának nem volt nyoma sem a kiállított számlák, sem a pénztárgép adatai között. A laptopon tárolt bizonylatok tanúsága szerint az összes ilyen, kérdéses számlát készpénzzel fizették. A revizorok a kamerafelvételeken is egyértelműen azonosítani tudták ezeket a megrendeléseket.

A széleskörű adatgyűjtés alapján bebizonyosodott, hogy a valós bevételi adatokat a laptopon tárolt bizonylatok tartalmazzák. Így pedig már arra is lehetőség adódott, hogy a valós forgalmat összevessék az adóbevallásokban szereplő információkkal. Kiderült, hogy a 2022-es adóbevallásban rögzített összeg több mint hárommillió forinttal, a 2023-as pedig több mint ötmillió forinttal maradt el az adózó adatbázisában szereplő valós bevételi adattól.

A vállalkozást több mint 1,6 millió forint áfa és mintegy 130 ezer forint turizmusfejlesztési hozzájárulás pótlólagos kötelezettség terhelte.

 

Forrás: Nemzeti Adó- és Vámhivatal

(A fotó illusztráció. Forrás: Shutterstock.)

A NAV Komárom-Esztergom Vármegyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2024. szeptember 9. és 13. között a távol-keleti termékek árusítóit ellenőrzik.

Az adóellenőrök vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését és az alkalmazottak bejelentését. A közzétett információ nem zárja ki, hogy máshol is lehetnek ellenőrzések.

 

Forrás: NAV

 

A Tatabányai Járásbíróság személyi szabadság megsértése bűntette és súlyos testi sértés bűntette miatt indult ügyben előkészítő ülésen hozott ítéletet a bűnsegéd nővel szemben. A bíróság az ügy elsőrendű vádlottját korábban 3 év börtönbüntetésre és 4 év közügyektől eltiltásra ítélte. 

A vádlott nő, aki az elsőrendű vádlott volt élettársa, ismeretlen helyen tartózkodott, őt az ügyészség azzal vádolta, hogy segítséget nyújtott a férfi cselekményeihez. A nővel szemben a bíróság elfogatóparancsot bocsátott ki, mely eredményre vezetett.

A bíróság a mai előkészítő ülésen a nőt jogerősen 1 év 6 hónap, végrehajtásában 3 évre felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte. 

A megállapított tényállás szerint a férfi 2022. október 28-30. között az oroszlányi lakásban féltékenységből összeszólalkozott élettársával, akit megöléssel fenyegetett. A sértettet arra utasította, hogy feküdjön az ágyra, majd a kezeit és lábait összekötözve a radiátorhoz kikötötte.

A férfi a megkötözött sértettet szidalmazta, majd egy ollóval rövidre vágta a haját, az arcát az ollóval és egy borotvapengével megkarcolta. Ezután a férfi szólt a velük egy lakásban lakó volt élettársának, hogy hozzon be különféle kéziszerszámokat, így fogókat, kalapácsot, metszőollót. A férfi ezután egy vihargyújtóval több helyen megégette a sértett testét, majd a sikoltozni kezdő sértett száját egy pólóval betömte.

A férfi volt élettársa hallotta a sértett sikoltozását, ennek ellenére a kért eszközöket bevitte neki, melyekkel a férfi tovább kínozta a nőt. A sértettnek a bántalmazás következtében testszerte keletkeztek sérülései, az egyik sérülésének gyógytartama nyolc hét volt.

 

Forrás: Tatabányai Törvényszék

 

Titkos bankkártya terminállal próbálta eltitkolni bevételét egy vállalkozó. A szálláshelyszolgáltatónál a termékértékesítések jellemzően feketén történtek. A vásárlásokat a nyugta, számla helyett mindössze a terminál nyomtatta hőpapír „igazolta”.

A cég által bejelentett, magyar hitelintézetnél vezetett bankszámla adatai nem egyeztek a bankkártya termináljából származó, vásárlást rögzítő igazolás adataival, ezért egyértelmű volt, hogy a vállalkozásnak van egy másik, az adóhivatali nyilvántartásban nem szereplő bankszámlája is.

Az ellenőrzés során kiderült, hogy a terminálhoz külföldön vezetett pénzforgalmi számla kapcsolódik, melynek adatai szerint a számlán jelentős volt a pénzforgalom. A cég képviselője szerint a jóváírások áruértékesítésekhez kapcsolódtak, de ezekről számlát, nyugtát nem állítottak ki. Sem a forgalmazott áruk beszerzéséről, sem az eladásokról nem voltak bizonylatok. A vállalkozás a NAV jogkövetési vizsgálatának hatására módosította társaságiadó-bevallását is és áfabevallását is, és feltüntette a napvilágra került összegeket. Azonban a termékek beszerzését nem tudta igazolni, vagyis igazolatlan eredetű árut forgalmazott.

A NAV a feltárt jogsértés alapján összesen csaknem kétmillió forintnyi mulasztási bírságot szabott ki, és a számvitel rendjének megsértése miatt feljelentést is tett.

 

Forrás: Nemzeti Adó- és Vámhivatal

A fotó illusztráció. Forrás: Shutterstock

Cikk ajánló

  Augusztus 27-én, szerdán ünnepelték az esztergomi Vármegyeháza dísztermében a Helischer...

  Esztergom női kézilabdacsapata már pénteken megmutathatja, milyen formába lendült a...

  Szeptemberben is lesz zöld és szelektív hulladékgyűjtés térségünkben. Kigyűjtöttük az...

Hirdetés

netfone 2024 11

ELÉRHETŐSÉGEINK

GRAN TV
Székhely: 2500 Esztergom, Perc u. 3.
Stúdió: 2500 Esztergom, Kossuth L. u. 64.
+36 (30) 626-3000, +36 (36) 898-000
 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.