Közlekedés

Nagymarosnál kedden hajnalban egy vágányon megindulhat a vonatforgalom
Újév napján késő délutánra sikerült beemelni és elszállítani az utolsó Nagymarosnál kisiklott tartálykocsit is. A daruzást és az utómunkálatokat követően a MÁV szakemberei az egyik sínpáron megkezdték a vágányszabályozást, és visszaépítik a kocsik emelése, elszállítása miatt elbontott, félrehúzott felsővezetékeket is.
Ez azt jelenti, hogy a mai napon még nem indulhat újra a vonatforgalom, de január 2-án hajnali 4 órakor egy vágányon villamosvontatással megindulhat a közlekedés Nagymarosnál, így akkortól várhatóan újra járnak a szobi zónázóvonatok, valamint a nemzetközi vonatok is, ezért nem kell majd átszállni pótlóbuszra Vác és Szob között. Előreláthatólag kedd reggel egy másik vágányt is vissza lehet adni a vonatok számára.
További három jelentősen megrongálódott vágány helyreállítása várhatóan két hétig tart. Addig a Budapest-Vác-Szob vonal északi, Vác és Szob közötti szakaszán közlekedő vonatok esetében 5-15 perces késések előfordulhatnak.
Kedden hajnaltól várhatóan a következők szerint közlekednek a vonatok:
- Az S70-es vonatok továbbra is menetrend szerint közlekednek a Nyugati pályaudvar és Vác között.
- A szobi Z70-es, G70-es vonatok ismét a megszokott teljes útvonalukon közlekednek.
- A nemzetközi vonatok, azaz a Metropolitan EuroCityk, a Báthory (EC 130, EC 131), és a Hungária EuroCityk (EC 172, EC 173), valamint a Metropol EuroNight vonatok (EN 476, EN 477) a Nyugati pályaudvar és Szob között a menetrend szerinti teljes útvonalukon közlekednek.
- Vác és Szob között már nem kell átszállni pótlóbuszokra sem a szobi járatok, sem a nemzetközi vonatok esetében.
Január 1-jén még marad a korlátozás és az eddigi forgalmi rend:
Vác és Szob közötti korlátozások miatt január 1-jén, illetve a forgalom megindulásáig még az elmúlt két napra meghirdetett forgalmi rendszerint zajlik még a közlekedés. Vác és Szob között pótlóbuszok járnak. A szobi Z70-es, G70-es vonatok, illetve a késő esti, éjszakai szobi S70-es vonatok nem közlekednek. A Nyugati pályaudvar és Vác között az S70-es vonatok megszokott menetrendjük szerint járnak. Vác-Verőce-Nagymaros-Szob között a Volánbusz elfogadja a vasúti menetjegyeket és bérleteket a menetrend szerinti buszokon.
A Metropolitan EuroCityk Szlovákia felől csak Szobig közlekednek és onnan fordulnak vissza, helyettük Vác és Szob között EC-pótlóbuszok járnak. A Metropol EuroNight (EN 476, EN 477), a Báthory (EC 130, EC 131) és a Hungária EuroCityk (EC 172, EC 173) kerülő útvonalon, Hegyeshalom, Rajka felé, felől közlekednek.
Utazás előtt érdemes tájékozódni a MÁV app, az Elvira menetrendi tervező (jegy.mav.hu), a mikorindul.hu weboldalunk segítségével, illetve a MÁVINFORM felületein (MÁV honlap, MÁV app, facebook). Kérjük utasainkat, hogy figyeljék az állomási és fedélzeti utastájékoztatást is.
A teljes helyreállítás várhatóan 2 hétig tart
Szombat kora délután egy Nagymaros állomásra bejáró 23 vagonból álló tehervonat 9 tartálykocsija kisiklott, ebből 4 kocsi pedig felborult, illetve keresztbe fordult a vágányokon, egyes kocsik a tengelyükkel az ágyazatba fúródtak.
A kisiklott tisztítatlan tartálykocsik bár üresek voltak, de az előírásokat betartva a MÁV vegyi elhárító csapata és a Katasztrófavédelem szakemberei megvizsgálták azokat. Szivárgást nem észleltek, így nem jelentettek veszélyt a környezetre. Ennek megállapítását követően már aznap délután megkezdődhetett a helyszínelés és estétől pedig a műszaki mentés egy vasúti óriásdaru segítségével.
A kocsik daruzásának megkezdése előtt a felsővezetéket részben vissza kellett bontani, illetve félrehúzni, hogy a daru, és a megemelt kocsik ne akadjanak bele. A MÁV szakemberei szombat délutántól éjjel-nappal folyamatosan dolgoztak a kocsik visszaemelésén. Hétfő délutánra mindegyik kocsit sikerült beemelni és elszállítani, továbbá a nagymennyiségű leszakadt alkatrészt, tengelyeket, forgóvázakat is összegyűjtötték, elvitték. Ezt követően, hétfő estétől az egyik, kevésbé rongálódott vágányon elvégezték a szükséges vágányszabályozást, illetve visszaszerelték a felsővezetéket, hogy kedden hajnalban megindulhasson a vonatközlekedés.
A baleset következtében három vágány esetében jelentősen rongálódott a vasúti pálya, pl. sínek, jelzőberendezések, váltók, betonaljak sérültek. Az okozott károk pontos felmérése és a teljes helyreállítás tervezése, kivitelezése csak a kocsik visszaemelése, elszállítása után kezdődhetett meg. A pálya teljes helyreállítása a jelenlegi becslés alapján két hétig tarthat.
További információk:
https://www.mavcsoport.hu/node/134623
Forrás: MÁV

Folyamatosan dolgozik a magyar közút a téli időszakban kialakult burkolathibák javításán is
A téli időszak változékony és csapadékos időjárása kedvez az új burkolathibák kialakulásának, főleg a régebbi építésű mellékutakon. Az elmúlt napok intenzív esőzései és gyakori fagyási-olvadási ciklus változások miatt az országos közúthálózaton is kialakultak új burkolatibák, ezek javításáról a Magyar Közút 80 mérnökségén keresztül folyamatosan, ütemezetten gondoskodik. A helyreállítási munkák elvégzéséig a közlekedők türelmét és megértését kérik a szakemberek.
A Magyar Közút a növényzetgondozás, szalagkorlát cserék, szemétszedés, illetve a hóeltakarítási és síkosságmentesítési feladatok mellett folyamatosan gondoskodik a téli hónapokban újonnan kialakuló burkolathibák javításáról is. Általánosságban elmondható, hogy novembertől márciusig egy-egy csapadékosabb időjárás, majd az azt követő fagyási-olvadási ciklusok gyors váltakozása (éjszakai fagyok, nappali pozitív hőmérséklet) kedvez az új burkolathibák kialakulásának, főleg a régebbi építésű, felújításra váró mellékúti szakaszokon. Ezt a folyamatot szemlélteti a Magyar Közút egy korábbi videója: https://www.youtube.com/watch?v=gewNn3QO8ME.
A téli időszakban korlátozottabbak a közútkezelők lehetőségei, mint tavasztól-őszig, mivel ezekben a hónapokban többnyire hidegaszfalttal dolgozhatnak, tekintettel arra, hogy télen a melegaszfalt keverő üzemek nagy része zárva tart. Ilyenkor is több tényező, vagyis száraz idő és tartósan nulla fok feletti időjárás kell ahhoz, hogy az ideiglenes javítások elvégezhetőek legyenek.
Az egész éves burkolatjavítási munkákat három részre lehet osztani:
Teljes körű felújítások: a kötő- és kopórétegeket, adott esetben az útalapot is érintő, teljes burkolatfelületet érintő átfogó felújítás. 2023-ban összesen 77 út csaknem 200 kilométernyi szakasza eshetett át ilyen jelentős fejlesztésen.
Nagyfelületű felújítások: teljes útszélességben, alapvetően a kopórétegeket érintő aszfaltozási munkák, melyek többnyire a Magyar Falu Program forrásainak köszönhetően valósulhattak meg. Idén ilyen munkák során 268 kilométernyi mellékút újult meg.
Lokális javítási munkák: a köznyelvben ez a pontszerű javítás a kátyúzási munkákat takarja. Tavasztól őszig a tartósabb melegaszfalttal történő javítások zajlanak, míg a téli időszakban többnyire hidegaszfalttal dolgozhatnak a közútkezelők. Csak idén ilyen típusú munkák során 125 ezer tonna aszfaltot dolgoztak be a szakemberek. Ebbe beletartoznak olyan nagyfelületű javítások is, melyek a kátyúzástól nagyobb volumenűek, amikor több tíz vagy száz négyzetméternyi egybefüggő felületen cserélik a kopóréteget.
A közútkezelő szakemberei ebben a mostani helyzetben is mindent megtesznek annak érdekében, hogy a biztonságos közlekedés feltételeit szavatolják az országos, 31 ezer kilométeres közúthálózaton is. A burkolatjavítási munkákat is ütemezetten végzik, ez azt jelenti, hogy első körben a főutakon, majd a mellékutakon, végül az alacsonyabb forgalmú bekötőutakon dolgoznak és ezeket a köröket folyamatosan megismétlik. Fontos, hogy a forgalomra veszélyes ütőkátyúk javítása minden útszakaszon elsőbbséget élvez.
A téli időszakban a fenti körülmények miatt érdemes az autósoknak fokozott óvatossággal és az érvényben lévő sebességhatárok betartása mellett közlekedniük. A Magyar Közút 80 mérnökségén keresztül folyamatosan végzi az útellenőrzési feladatokat, többnyire ezen információk alapján állnak össze a burkolatjavítási ütemtervek. A közlekedők is tehetnek bejelentéseket, ezeket amennyire lehet, igyekeznek figyelembe venni. Ezt a legegyszerűbben a Közút weboldalán lehet megtenni: https://kozut.hu/ugyfelszolgalat/bejelentesek-erdeklodesek-panaszok-eloszuro/. Ha nem tudják, hogy az adott útszakasz kihez tartozik (a belterületi utak többsége, vagyis 140 ezer km, az önkormányzatokhoz, az autópályák koncessziós társaságokhoz tartoznak), akkor a közútkezelő új online felületén szerezhetnek plusz információkat: https://utszamkereso.kozut.hu/.
Forrás: Magyar Közút

Jelentős jármű-fiatalítás a Volánbusz Komárom-Esztergom vármegyei flottájában: 12 új autóbusz korszerűsíti az állományt
Credobus Econell 12 típusú autóbuszokkal fiatalodott a Volánbusz járműállománya Komárom-Esztergomvármegyében: a 12 új jármű októberben és novemberben állt forgalomba a térségben. Az érintett vonalakon a társaság évente 2,2 millió utazásról gondoskodik, az új, mikrobiológiai védelemmel is ellátott járművek pedig tovább emelik a személyszállítási szolgáltatás színvonalát és egy évvel csökkentik a flotta átlagéletkorát.
A Volánbusz 2018 óta Komárom-Esztergom vármegye 185 darabos állományának már 35 százalékát lecserélte, hogy még biztonságosabb és kényelmesebb utazást biztosítson, még hatékonyabban és magasabb színvonalon szolgálja ki az utazási igényeket. Idén nyárig 55 új autóbusz érkezett a flottába, mely októberben és novemberben tovább frissült újabb 12 dízelüzemű, a legkorszerűbb Euro 6 környezetvédelmi besorolású motorral hajtott járművel. A legutóbbi beszerzésnek köszönhetően a járműállomány 6,5 százaléka megújult, átlagéletkora 11,2 évről 10,1 évre csökkent.
A szóló kivitelű Credobus Econell 12 típusú buszok Tatabánya, Tata, Komárom, Esztergom és Oroszlány vonzáskörzetében álltak forgalomba. Az új buszok nettó beszerzési értéke 858 millió forint.
A hazai gyártású járművek légkondicionáltak, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított speciális férőhellyel és a felszállást segítő rámpával, valamint USB-csatlakozókkal rendelkeznek. Az autóbuszokat a minél kevesebb károsanyag kibocsátásával járó, hatékony és biztonságos üzemeltetés érdekében az Euro6 emissziós előírásoknak megfelelő dízelmotor hajtja.
A járműveket tartós mikrobiológiai védelemmel látták el, azaz járványvédelmi megelőző kezelésen is átestek. A belső tér felületkezelése egy magyarországi kémiai fejlesztésen alapuló fotokatalitikus védőbevonattal történt, mely a fény segítségével éri el a kívánt hatást. Az eredmény egy magas szintű higiénés környezet, amely megóvja a társaság utasait és munkavállalóit az egészségügyi kockázatoktól. A kezelést egy év múlva megismétlik.
Hazánknak ma már nincs olyan járása, ahol ne tűnnének fel a társaság új buszai. A MÁV-VOLÁN-csoport jármű-fiatalítási programjának keretében – az eddig lezárt beszerzéseknek köszönhetően – megérkezett a két és fél ezredik új autóbusz is a Volánbuszhoz, így az elmúlt 5 évben a közel 6000 darabos járműállomány már több mint 40 százalékát lecserélte a közlekedési társaság.
Folyamatosan megújuló és korszerűsödő járműállományával a Volánbusz 2022-ben csaknem 540 millió utazást bonyolított le országszerte. Komárom-Esztergom vármegyében 343 autóbusz-vezető 134 autóbuszvonalon éves szinten 84 ezer helyi és 430 ezer helyközi járatot közlekedtet, csaknem 7,7 millió utazásról gondoskodva.
Háttérinformációk a beszerzésről:
A 2022 decemberében indult és idén áprilisban eredményesen lezárt közbeszerzési eljárásnak köszönhetően a Kravtex Kft. 2023-ban 200 darab Credobus Econell 12 típusú, kéttengelyes, alacsony belépésű, szóló autóbuszt szállított a Volánbusznak összesen 14,3 milliárd forint értékben. Az első 27 jármű Vas, Bács-Kiskun, Baranya, Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Békés, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád és Borsod-Abaúj-Zemplénvármegyében már nyár eleje óta közlekedik. A további 173 autóbusz októberben és novemberben érkezett a társasághoz, és szinte valamennyi vármegye helyközi közlekedésében megjelentek.
A Komárom-Esztergom vármegyébe érkezett 12 autóbusz közül 5 darab a tatai telephely állományába került és a Komárom–Esztergom, Tata–Komárom–Piliscsaba, Tata–Almásfüzitő/Süttő, Ács–Komárom–Almásfüzitő, Tata–Szomód–Dunaszentmiklós vonalakon szállítja az utasokat. Az oroszlányi telephelyre érkezett 3 jármű a Kisbér–Székesfehérvár, Kisbér–Súr és Oroszlány–Komárom viszonylatokon állt forgalomba. Az esztergomi telephely 2 új buszaEsztergom–Dorog–Piliscsév és Esztergom–Piliscsaba között közlekedik, míg a komáromi és a tatabányai telephely 1-1 új járműve a Komárom–Esztergom és a Szár–Tatabánya vonalon fiatalítja a flottát.
Forrás: Volánbusz Zrt.

Utazzon a MÁV-VOLÁN-csoport kedvezményes jegyeivel az Európa Kulturális Fővárosa záró programjaira
Az Európa Kulturális Fővárosa program december végén zárul Veszprémben. Addig is még további ünnepi programokkal, az év utolsó napján pedig záró eseményként utcaünnepen várják az érdeklődőket. A MÁV-VOLÁN-csoport Veszprém-Balaton 2023 EKF jegye és a Veszprém-Balaton EKF24 napijegye most is kedvezményes utazási lehetőséget nyújt a városba érkezőknek.
Lassan végéhez közlekedik a 2023-as Európa Kulturális Fővárosa év, ami idén Veszprémbe és a régióba hozott el számos kulturális-, művészeti- és gasztronómiai eseményt. December végéig még koncertek, kiállítások várják az érdeklődőket, december 31-én pedig különleges utcaünneppel búcsúzik a rendkívüli program. A 2023-as Európa Kulturális Fővárosa év utolsó napján, már kora délután megnyílnak az Óváros tér teraszai, zenés, forraltboros sétára invitálva időseket, fiatalokat egyaránt. Este pedig a város meghatározó lemezlovasai váltják majd egymást és alkotnak egy nagy zenei mixet, hogy vérpezsdítő dallamok mellett ünnepelhessük a mögöttünk álló, ragyogó hónapokat és az előttünk álló új évet.
A MÁV-VOLÁN-csoport december végéig még kedvezményes utazási lehetőségekkel támogatja a programokat. December 27-31. között utoljára váltható meg a csak vonaton érvényes, menettérti Veszprém-Balaton 2023 EKF jegy, amivel az ország bármely pontjáról 2023 forintért utazhatunk Veszprémbe és vissza. Az utolsó vásárlási nap december 31., a jegy visszautazásra január 1-jén még felhasználható.
Emellett január 1-jéig még mindennap elérhető a 24 óráig érvényes Veszprém-Balaton EKF24 napijegy, így aki a december 31-i programokra utazik, még másnap, az év első napján igénybe veheti ezt a kedvezményes utazási lehetőséget a hazajutáshoz. A Veszprém-Balaton EKF24 napijegy a MÁV-START és a Volánbusz több környékbeli járatára és a veszprémi helyi közlekedésben is érvényes, utolsó vásárlási és érvényességi nap: január 1. A Veszprém-Balaton 2023 EKF jegy és az EKF napijegy kombinálása költséghatékony utazási lehetőséget biztosít a látogatóknak.
Forrás: MÁV

A vártnál kisebb volt a sztrájk támogatottsága
A sztrájk második napja azt bizonyította, hogy az autóbusz-vezetők közel kétharmada továbbra is inkább a tárgyalóasztalnál küzdene a 2024-es bérfejlesztésért, nem látja még indokoltnak a munkabeszüntetést.
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) által meghirdetett munkabeszüntetés második napján tapasztaltak szerint a Volánbusz munkavállalóinak óriási többsége nem támogatta a munkabeszüntetést, a sztrájkban ugyanis a teljes dolgozói állomány mindössze 14 százaléka vett részt. A hétfőn 16 órakor összesített adatok szerint – a szakszervezet számításaival és közléseivel ellentétben –– a munkabeszüntetésben részt vevő autóbusz-vezetők aránya a teljes állományukhoz képest 21 százalék, a hétfőn dolgozók létszámához képest pedig 39 százalék volt. Az adatok ugyanakkor vármegyénként jelentős különbségeket mutatnak.
A Volánbusz vezetése továbbra is elkötelezett abban, hogy – a korábbi évek gyakorlatának megfelelően – még januárban megkösse a 2024-es évre vonatkozó bérmegállapodást a munkavállalókkal.
Forrás: Volánbusz