rna ado 1 szazalek

Közlekedés

Megnyílt az Utasellátó alapításának 75. évfordulója alkalmából az egynapos jubileumi kiállítás Budapesten, a Keleti pályaudvaron. A kiállítás különleges alkalmat ad arra, hogy a Keleti pályaudvar 6. vágányán álló szerelvényen az érdeklődők megtekinthessék az Utasellátó 75 éves működése során szolgálatba állított étkezőkocsikat, amelyeken fizetős vendéglátás működik a rendezvény ideje alatt. A Lotz-teremben bemutatják a vasúti vendéglátás ikonikus szervezetének történetét, emellett színes programokkal várják a látogatókat. 

1948. november 24-én jött létre a mai Utasellátó szervezet jogelődje, az Utasellátó Nemzeti Vállalat. 2020-ban a MÁV-START keretén belül működő Utasellátó Igazgatóság újjászerveződött. Napjainkban több mint 400 munkatárs dolgozik azon, hogy a lehető legjobb vendéglátási szolgáltatást tudják biztosítani az utasok számára az étkező-, bisztró-, háló- vagy fekvőhelyes kocsival közlekedő vonatokon és két budapesti helyszínen is.

A sajtónyilvános megnyitón dr. Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója kiemelte: „Az Utasellátó immár 75 éve része az életünknek. És elválaszthatatlan része a magyar vasúti tradíciónak. Ez idő alatt pedig sikerült neki az, ami csak kevés nagy, régi márkának. Úgy újult meg, hogy közben meg tudott maradni olyannak, amilyen régen volt. Az idei évben már több, mint 680 ezer utas vette igénybe a fedélzeti vendéglátást. Eddig a START Burgerből (a többi burgerünkkel együtt) 14 ezer darabot adtunk el, felszolgáltunk 9400 adag gulyáslevest, 6800 adag marhapörköltet és 5100 adag csirkepaprikást is, mindehhez pedig 43 ezer korsó sört csapoltunk. Ma már 35 hazai gyártású, 1. osztályú, prémium- és bisztrószakasszal rendelkező kocsi közlekedik az ország meghatározó vasútvonalain, így Miskolc, Nyíregyháza, Záhony, Pécs és Szeged felé, nyaranta pedig Tapolcára. Évtizedes távlatban az idén közlekedett a legtöbb vonat fedélzeti vendéglátással, naponta 95 vonatunk járta a síneket étkezőkocsival vagy bisztrókocsival, ezek közül 10 nemzetközi, a többi pedig belföldi járat.”

Dr. Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója hozzátette: „A megújulás óta önálló szervezeti egységként az Utasellátó Igazgatóság foglalkozik a vasúti vendéglátási szolgáltatások tervezésével, szervezésével és napi szintű  megvalósításával, azzal a céllal, hogy az utazási élmény fokozásán keresztül, az utazást kiegészítő szolgáltatások biztosítása révén hozzájáruljon a vasúti személyszállítás versenyképességének növeléséhez.  Megtörtént 22 db használt háló- és fekvőhelyes kocsi beszerzése, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az egyre növekvő éjszakai utazási igényeket a vasúttársaság ki tudja szolgálni. A nemzetközi étkezőkocsik szolgáltatását Pozsonyon, Prágán, Berlinen keresztül Hamburg felé, Pozsonyon és Varsón át Terespolba, továbbá Brassóba, Kolozsvárra és Bécsbe utazva lehet igénybe venni. A nyári időszakban ezen felül Keszthelyre és Splitbe is közlekednek étkezőkocsik Utasellátó-szolgáltatással. Az a célunk, ha egy utasunk igénybe veszi az étkező-, bisztró, vagy akár a háló- vagy fekvőhelyes kocsijainkat, akkor úgy szálljon le a vonatról, hogy vendégként foglalkoztak vele és olyan színvonalú ellátásban részesült, hogy szívesen visszatérne. Szeretnénk, ha az Utasellátó a vonatok mellett ismét megjelenne az állomási vendéglátásban is a forgalmasabb csomópontokban, bővítve az ezeken a helyszíneken igénybe vehető szolgáltatások körét.”

Dibáczi Tamás, az Utasellátó igazgatója elmondta: „1992-ben kerültem az Utasellátó közelébe mozgóárusként, ami már több mint 30 éve volt. A vállalathoz való kötődésem azóta is folyamatos, nekem a mindent jelenti az Utasellátó. Ez a szervezet, mint minden más, túl van szebb és nehezebb napokon, de mára azt gondolom kijelenthető, hogy az Utasellátó fénykorát éli. Természetesen az, hogy erre a magas szintre került a tevékenység és együtt méltóan, örömmel ünnepelhetünk az elsődlegesen Nektek, régi és a jelenlegi elkötelezett, hagyománytisztelő, összetartó, az utasainkért mindig készséggel, kedveséggel szolgálatra kész kollégáimnak köszönhető.”

A pandémia időszaka alatt megújult a Keleti pályaudvar üzleti váróterme, ahol modern, XXI. századi körülmények között várakozhatnak az első osztályú jeggyel rendelkező belföldi vagy nemzetközi utasok. A rendszeresített kínálaton felül időszakosan az Utasellátó szezonális kínálattal várja a betérő vendégeket. A nyári időszak alatt már ikonikus jelképévé vált az Adria koktél, amely a Splitbe közlekedő Adria InterCity-hez kapcsolódóan kapta nevét. Az idei év elején megnyílt a Batthyány téri MÁV-HÉV-végállomáson az Utasellátó falatozó, ahol a megforduló utazóközönségnek kíván kulturált és magas színvonalú étel-, illetve italfogyasztási lehetőséget biztosítani a vasúttársaság.

Az Utasellátó célú kocsik számottevő része műszaki és arculati szempontból megújult, ezek közül kiemelendő a CAF járműsorozat külső-belső arculati modernizálása, vagy a 10-ből 6 db DWA étkezőkocsinak a teljes körű, a konyhatechnikát is magában foglaló felújítása. Megtörtént 22 db használt háló- és fekvőhelyes kocsi beszerzése, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az egyre növekvő éjszakai utazási igényeket a vasúttársaság ki tudja szolgálni. Naponta 10 fekvőhelyes és 8 hálókocsi közlekedik Utasellátó szolgáltatással a nemzetközi vonatokban Berlin, Stuttgart, Zürich és Brassó felé, továbbá nyáron 6 éjszakai kocsit Splitbe és további 4 kocsit Fiumébe és Koperbe. Az idei nyári szezonban kiteljesedett a szolgáltatási paletta, elérte a tetőpontját a hálózat, mert évtizedes távlatban az idei szezonban közlekedett a legtöbb vonat fedélzeti vendéglátási szolgáltatással.

Az Utasellátó 75 éves történetéről és a kiállításon bemutatott étkezőkocsikról részletes információk olvashatók a vállalatcsoport honlapján.

 

Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

 

A MÁV-START és a GYSEV az idei, november 17-19. közötti  „PontyShow” rendezvényre utazók részére 50%-os alkalmi menettérti kedvezményt biztosít bármely belföldi állomásról Budapestre, a Keleti, a Déli és a Nyugati pályaudvarra, valamint Kőbánya-Kispest, Kelenföld, Zugló, Kőbánya alsó és Kőbánya felső állomásokra. A rendezvény helyszínéül szolgáló Hungexpo legegyszerűbben Kőbánya felső állomásról érhető el, ahová hétvégén is 5-15 percenként indulnak a vonatok a Keleti pályaudvarról.

A kedvezményes árú menetjegy érvénytartama megegyezik az azonos távolságra érvényes teljesárú menetjegy érvénytartamával, azzal a korlátozással, hogy az utazás legkorábban november 16-ától kezdhető meg, és a visszautazást legkésőbb a rendezvényt követő napon, november 20-án éjfélig be kell fejezni. Helyjegyköteles vonat igénybevétele esetén az adott vonatra érvényes helyjegy váltása kötelező.

A kedvezményes alkalmi menettérti jegy igénybevétele: személyesen a pénztárban 50%-os kedvezményes jegyet kell vásárolni Budapestre a PontyShowra.

A megvásárolt kedvezményes alkalmi menettérti jegy visszautazásra csak a menetjegy és a belépőjegy együttes felmutatásával érvényes, ezért kérjük, mindkettőt tartsa meg a rendezvényt követő visszautazás végéig. Ennek elmulasztása esetén az utas részére a jegyvizsgáló teljesárú egyúti jegyet, vagy az utast megillető egyéb kedvezményes egyúti jegyet állít ki és pótdíjat számít fel.

További információ a rendezvény kiállítóiról és programjairól valamint térkép a https://pontyshow.hu/ oldalon találhatók.

 

Forrás: MÁV

 

Érzékelhetően nőtt az autóbusz-vezetők ellen irányuló erőszakos cselekmények száma az elmúlt években – derül ki abból a nem reprezentatív felmérésből, amelyet a Volánbusz végzett októberben autóbusz-vezetői körében. Az önkéntes válaszadók több mint 77 százaléka érzi úgy a munkában töltött évek tapasztalatai alapján, hogy a helyzet mára lényegesen súlyosabbá vált ezen a téren a korábbi időszakokhoz képest. Az online kérdőívet kitöltők 88 százalékát érte már szóbeli agresszió, egyharmadukkal szemben pedig fizikai erőszakot is elkövettek az utasok.

Az önkéntes válaszadáson alapuló kérdőíves felmérést még 2023 októberében indította el a Volánbusz autóbusz-vezetői körében, a Ha megütöd, leülöd! elnevezésű figyelemfelhívó kampány keretében. (A kampányt a MÁV-VOLÁN-csoport hirdette meg a közfeladatot ellátó munkavállalók elleni támadások megelőzésére.) Az online kérdőívet több száz buszvezető töltötte ki.

A válaszadók 41 százaléka szerint a konfliktusos helyzetek elsősorban abból adódnak, hogy az utas nem rendelkezik megfelelő utazási jogosultsággal, magyarán nincs érvényes jegye, bérlete, vagy az igénybe vett kedvezményre való jogosultságát nem tudja igazolni az előírt dokumentummal, igazolvánnyal. A kitöltők 22 százaléka szerint főként abból adódnak a problémák, hogy az utas nem tartja be az utazási feltételeket, szabályokat, míg 21 százalékuk alkoholos vagy drogos befolyásoltságot gyanít a konfliktusok hátterében. A válaszolók 68 százaléka úgy tapasztalja, hogy az utasok által elkövetett erőszakos cselekmények többnyire függetlenek nemcsak a napszakoktól, de az évszakoktól is (91 százalék). A felmérésbe bekapcsolódó autóbusz-vezetők 86 százaléka szerint az erőszakoskodók a leggyakrabban verbálisan bántalmazzák, sértegetik és szidalmazzák, 7 százalékuk szerint inkább verekednek és többször is megütik áldozatukat, közel 5 százalékuk szerint leggyakrabban meglökik és rángatják, 2 százalékuk szerint pedig megrúgják a sértetteket. Ami az elkövetők életkorát illeti, a válaszolók 53 százaléka szerint leginkább a 20 és 40 év közöttiek éreznek késztetést az autóbusz-vezetők bántalmazására, s leginkább a férfiak (58 százalék). A véleményt nyilvánító buszvezetők 68 százaléka úgy gondolja, hogy a nagyobb városokban, megyeszékhelyeken, 19 százalékuk szerint inkább a kisebb településeken vannak kitéve fizikai vagy verbális erőszaknak.

A kérdőívet kitöltők 45 százalékának kellett már legalább egyszer rendőri intézkedést kérnie az utas(ok) nem megfelelő viselkedése, egyharmadának (29 százalék) pedig fizikai erőszak miatt. A válaszadók 88 százalékát érte már szóbeli agresszió, 31 százalékukkal szemben pedig fizikai erőszakot is elkövettek az utasok. A megkérdezett autóbusz-vezetők egyharmada szerint a szóbeli agresszió az utasok részéről ma már szinte mindennapos jelenségnek tekinthető. A nyilatkozók 90 százaléka úgy vélekedik, hogy leginkább a közlekedésben dolgozók – autóbusz-vezetők, taxisofőrök, jegyellenőrök – vannak kitéve atrocitásoknak, őket követik az egészségügyi ápolók és orvosok (7 százalék), majd az oktatásban dolgozó tanárok és nevelők (3 százalék). Az autóbusz-vezetők elleni erőszakos bűncselekmények a válaszadók 56 százaléka szerint jó esetben megelőzhetők szolgáltatói szemléletű magatartással, az arrogáns viselkedés mellőzésével, de sokat segítene az is, ha a buszsofőröknek nagyobb lenne a tekintélyük. Ugyanakkor 44 százalékuk szerint a szép szó, a kulturált viselkedés vagy a tekintélytisztelet semmit sem számít a tudatmódosító szer befolyása alatt álló utasok esetében. A megkérdezettek szerint a jogszabályok sem bírnak megfelelő visszatartó erővel: mindössze 14 százalékuk vélekedett úgy, hogy a törvények szigorításával érzékelhetően csökkent a közfeladatot ellátó személyek elleni erőszakos bűncselekmények száma, 86 százalékuk szerint viszont sem a jogszabályok módosítása, sem a büntetési tételek emelése nincs hatással az ilyen jellegű bűncselekmények előfordulásának gyakoriságára.

Az általános vélekedést a tények is alátámasztják: a Volánbusznál 2023 harmadik negyedévében több mint 30 esetben kértek rendőri intézkedést az autóbusz-vezetők, és 8 alkalommal követtek el ellenük tényleges tettlegességet, fizikai erőszakot az utasok. Volt olyan hét, amikor nem múlt el nap anélkül, hogy az országban ne kellett volna valahol rendőri intézkedést kérniük az autóbusz-vezetőknek az utasok viselkedése miatt. Az ország 19 vármegyéjéből 12-ben fordult elő ilyen eset, a legtöbbször Győr-Moson-Sopron vármegyében kérték a rendőrség segítségét a közlekedési társaság munkatársai.

A hasonló esetek elkerülése céljából a Volánbusz korábban kezdeményezte a rendőrség, az önkormányzatok és a közterület-felügyeletek összefogását. A vállalat az említett szervekkel, intézményekkel együtt igyekszik megoldást találni az ilyen helyzetekre, és azonnali intézkedéseket tesz kollégái testi épségének védelme érdekében, alapítványa pedig segítséget nyújt a megtámadott munkatársaknak.

A MÁV-VOLÁN-csoport a kollégáit érő valamennyi támadás esetén feljelentést tesz; az utasforgalom által érintett területeken, közel 420 helyszínen pedig több ezer kamerát üzemeltet. Az autóbuszok nagy részén is fedélzeti kamerarendszerek működnek, amelyek a megelőzésben és a megtörtént esetek felderítésében nyújtanak segítséget. Új járműveit már kizárólag kamerával ellátva szerzi be a Volánbusz.

 

Forrás: Volánbusz Zrt.

 

A német vasúttársaság (Deutsche Bahn) tájékoztatása szerint Németországban november 15-én 22 órától 16-án 18 óráig munkabeszüntetésre kerül sor. A német vasúti hálózaton a távolsági és regionális forgalomban jelentős fennakadásokra, hosszabb eljutási időkre lehet számítani.

A német vasút (DB) azt javasolja az utasainak, hogy amennyiben tehetik, halasszák el az utazásukat. A Németország felé utazóknak érdemes tájékozódniuk a DB és a MÁV tájékoztatási felületein, illetve ügyfélszolgálatainál.

Az alábbi változásokra kell számítani:

Ausztria irányába

  • November 15-én a Tatabányáról 14:26-kor induló Railjet xpress (rjx 66) kivételével valamennyi, Tatabánya–Bécs, majd átszállás után Bécs–München viszonylatú Railjet xpress korlátozás nélkül közlekedik. A 66-os számú Railjet xpress november 15-én csak Salzburg Hbf állomásig közlekedik,
  • November 16-án valamennyi Tatabánya–Bécs, majd átszállás után Bécs–München viszonylatú Railjet xpress Salzburg Hbf-ig közlekedik, illetve onnan indul Magyarország felé.  

    November 15-én és 16-án a Kálmán Imre EuroNight (462, 463) Budapest és Salzburg között közlekedik, a Zürichbe közlekedő közvetlen kocsik korlátozás nélkül közlekednek.

Csehország irányába

  • November 15-én a Berlinbe közlekedő Metropol EuroNight csak a lengyelországi Rzepinig közlekedik.
  • November 16-án a Berlinből induló Metropol EuroNight csak a lengyelországi Rzepintől közlekedik.
  • November 16-án a Hungária EuroCity Drezdáig közlekedik, de Prágában egy másik szerelvényre kell átszállni, míg vissza irányba a Hungária EuroCity csak Prágától közlekedik.
  • November 17-én a Hungária EuroCity csak Prágáig közlekedik.

Lemondás az utazásról

A már korábban megváltott Németországba vagy a visszaútra szóló menetjegyek díjmentesen visszaválhatók, vagy a jegyen feltüntetett viszonylatban felhasználhatók.

Új jegy vásárlása esetén a vasútvállalat csak a még elérhető ajánlatokat tudja biztosítani. Amennyiben csak drágább jegy kiadása lehetséges az utas részére, akkor a két jegy ára közötti különbözetre méltányossági kérelmet nyújthat be az ügyfélszolgálathoz.

A menetjegy visszaváltását vagy más időpontra érvényesítését a nemzetközi jegypénztárakban, az elektronikusan vásárolt jegyek esetében az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen intézhetik az utasok.

Tájékozódási lehetőségek:

Kérjük utasainkat, hogy tájékozódjanak a német vasút (DB) honlapján is, amely itt érhető el:  https://www.bahn.de/service/fahrplaene/aktuell
Információk az ÖBB oldalán: https://www.oebb.at/de/neuigkeiten/streikwarnung 

Az aktuális helyzetről információt kaphatnak a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál a +36 (1) 3 49 49 49-es telefonszámon. (Telekom hálózatból hívhatja a +36 30 499 4999-es telefonszámot, Yettel hálózatból a +36 20 499 4999-es, Vodafone hálózatból pedig a +36 70 499 4999-es számot.)

Forrás: MÁVINFORM

 

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a jogszabályi előírások szerint minden év november 10-én téli üzemmódra áll át. Na de mitévő lesz egy közutas, ha startra készen várja az év legpezsdítőbb időszakát, de a hó még sehol? Segítségül hívja a legkisebb közutast, hogy csilingelő hangjával téli hangulatot varázsoljon és remélhetőleg előbb-utóbb igazi havat is. Ettől cukibb dolgot biztosan nem hallasz ma, a 4 éves kislány ’Legyen hó’ coverje, téli archív felvételekkel a Közút Facebook oldalán itt érhető el: https://www.facebook.com/MagyarKozut/videos/641567514858497/

Bár az időjárás még javában az ősz jegyeit hordozza, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. november 10-én téli üzemmódra áll át. Péntektől 12 órás váltott műszakokban, 0-24 órában rendelkezésre áll, és ha az időjárás is úgy dönt, síkosságmentesít és hóeltakarít a kezelésébe tartozó 31 ezer kilométernyi közúthálózaton. Amint kilátásban van az igazi tél, a társaság beszámol minden tervezett intézkedéséről és felszereléséről, addig is álljon itt egy pár adat a számok szerelmeseinek.  A Magyar Közút 80 mérnökségén, 19 megyei és központi irányításán keresztül több mint 2600 munkatárs dolgozik idén a téli üzemben. Ehhez 709 hóekével felszerelt teherautó, 175 rakodógép és 124 hómaró is társul majd. Rendkívüli időjárási helyzetekben pedig országosan 651 úgynevezett lehívható munkagépet is bevethet majd a közútkezelő.

 

Forrás: Magyar Közút

 

Cikk ajánló

05.05. Hétfő 08:00 és 10:00 óra között burkolatmarás lesz a 1131-es úton (Bánfi Lukács út),...

Esztergom Megyei Jogú Város Önkormányzata értesíti a lakosságot, hogy 2025. április 30-án, szerdán...

Egy anyák napja apropójából készült országos reprezentatív kutatás szerint tízből hat magyar...

Hirdetés

netfone 2024 11

ELÉRHETŐSÉGEINK

GRAN TV
Székhely: 2500 Esztergom, Perc u. 3.
Stúdió: 2500 Esztergom, Kossuth L. u. 64.
+36 (30) 140-06-03, +36 (36) 898-000
 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.