Közlekedés

Tavaly több mint negyedmillióan választották az éjszakai vonatozást a MÁV-START-tal
Tavaly az új utazási trendeknek és a zöld közösségi közlekedés népszerűvé válásának köszönhetően megnövekedett az utazási kedv a Magyarországra és Magyarországról induló éjszakai vonatokon. Budapestet összesen 13 éjszakai közvetlen járat köti össze többek között Berlinnel, Brassóval, Prágával, de akár Stuttgartba, Zürichbe, illetve nyáron az Adriára is el lehet jutni ily módon. A MÁV-START éjszakai járatait tavaly több 280 ezren vették igénybe.
Az éjszakai nemzetközi vonatok választása vonzó azoknak, akik 800-1000 kilométeres távotutaznak, hiszen az éjjeli vonatút nagy része alvással telik. Az éjszakai vonatokon az utasok a 4-6 ágyas fekvőhelyes kocsikat, vagy az 1-3 ágyas hálókocsikat is választhatják, melyek egyéni utasoknak, pároknak, családoknak, de akár baráti társaságoknak is megfelelőek.
Budapestet összesen 13 éjszakai járat érinti, többek között Berlin, Zürich, Brassó, Prága, Stuttgart is átszállás nélkül elérhető, míg a nyári időszakban két éjjel közlekedő vonattal az Adriára is eljuthatunk. A Magyarországot érintő járatok többsége a MÁV-START járműveivel közlekedik, ezeket tavaly több mint negyedmillióan vették igénybe.
Naponta 10 fekvőhelyes és 8 hálókocsi közlekedik Utasellátó szolgáltatással a nemzetközi vonatokban Berlin, Stuttgart, Zürich és Brassó felé, továbbá nyáron 6 éjszakai kocsit Splitbe és további 4 kocsit Fiumébe és Koperbe.
Az éjszakai nemzetközi vonatokon, a háló- és fekvőhelyes kocsikon eladott termékek között, a kínálatban szereplő harapnivalók közül legnépszerűbb a Bacon&Cheddar, illetve a Négysajtos háromszög szendvics. Az utasok előszeretettel fogyasztják a dobozos söröket és a kólát is. A nyári Adria InterCitykben közlekedő étkezőkocsi is népszerű volt az utasok körében. Azokon a hamburgereinkből 1500-at adtunk el, felszolgáltunk csaknem 400 adag gulyáslevest, 300 marhapörköltet is, mindehhez pedig kétezer korsó sört csapoltunk.
Az Utasellátó célú kocsik számottevő része műszaki és arculati szempontból is megújult, ezek közül kiemelendő a CAF járműsorozat külső-belső arculati modernizálása, vagy a 10-ből 6 db DWA étkezőkocsinak a teljes körű, a konyhatechnikát is magában foglaló felújítása. A vasúttársaság 22 használt háló- és fekvőhelyes kocsit szerzett be, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az egyre növekvő éjszakai utazási igényeket ki tudja szolgálni.
A zürichi, a stuttgarti és a berlini EuroNight-járatok a legnépszerűbbek
Az utasforgalom egyenletes eloszlását dinamikus árképzés segíti, az alacsonyabb kihasználtságú vonatokra a jegyárak is olcsóbban érhetőek el. Ennek ellenére előfordul, hogy egy-egy járat már több nappal vagy héttel indulás előtt teljesen betelt, ami mutatja a szolgáltatás népszerűségét.
A legkihasználtabb járat a Budapest és Zürich között közlekedő EuroNight vonat volt, amelyen tavaly közel 90 ezren utaztak, a legtöbben a fekvőhelyes szolgáltatást igénybe véve. A második legnépszerűbb járat a 2022 decemberében Stuttgartig meghosszabbított Kálmán Imre EuroNight volt összesen 60 ezer utassal. Népszerűnek bizonyult a Budapest és Berlin közötti Metropol EuroNight vonat is: a járat december óta új és rövidebb útvonalon, Drezda érintésével közlekedik, ezzel a tavalyi évben közel 50 ezren jutottak el az úti céljukhoz.
A Budapest és Brassó között, Csíkszereda, Gyergyószentmiklós, Sepsiszentgyörgy érintésével közlekedő Corona InterCity utasforgalma is kiemelkedő volt. A vonat kapacitásbővítésének köszönhetően 61 ezer utas utazott. Ezen a járaton a nagyobb kényelem érdekében étkezőkocsi-szolgáltatást is biztosít a vasúttársaság.
A nyári időszakban az egész évben közlekedő járatokat további szezonális, tengerparti vonatok is kiegészítik. A 2022-ben a The Guardian Európa 10 legjobb vasúti élményutazása közé választott Adria InterCity járattal tavaly közel 14 ezren jutottak el Splitbe, míg a Koperba és Rijekába közlekedő Retró Istria Expresszen 11 ezren utaztak a horvát és a szlovén tengerpartra.
A MÁV-START elkötelezett az éjszakai vonatok fenntartása és fejlesztése érdekében, mivel a járatokon az utasforgalom folyamatos növekedése tapasztalható. Az éjszakai vonat választása a legzöldebb közlekedési lehetőség, a repülésnél lényegesen kisebb károsanyag-kibocsátással jár. A Magyarországról induló utasok számára elérhető éjszakai járathálózat bővítése érdekében a MÁV-START a járműállományát folyamatosan fejleszti, valamint új kocsik beszerzését is tervezi.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

E-oltólándzsákat szerzett be és adományozott a katasztrófavédelemnek a magyar közút és az mkif
Az elektromos járművek akkumulátorainak tűzoltására összesen 13 e-oltólándzsa készletet szerzett be a 31 ezer kilométernyi országos közutat kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a hazai autópályák jelentős részét üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Az oltólándzsákat a társaságok a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak adományozták, ezzel közel megduplázva a meglévő készletet és tovább növelve a közlekedésbiztonságot.
Egyre többen választják itthon is a plug-in hibrid vagy teljesen elektromos járműveket. A környezetbarát járművek terjedésével párhuzamosan az utóbbi években többször is előfordult, hogy egy égő elektromos jármű okozta robbanásveszély miatt akár több órára is le kellett zárni egy-egy útszakaszt, ezzel jelentős fennakadást okozva a közlekedésben. Az e-oltólándzsa készletek azonban a hagyományos tűzoltási módszerhez képest az elektromos járművek oltási folyamatát jelentősen lerövidítik, így a mentési munkálat sokkal hatékonyabban mehet végbe, rövidebb ideig tarthatnak ilyen eseteknél a korlátozások, ami így nagyban növelheti a közlekedésbiztonságot és egyúttal lerövidítheti a torlódások idejét.
Az e-oltólándzsáknak - melyek olyan anyagból készültek, hogy azok az extrém magas hőt is képesek elviselni - köszönhetően az elektromos járművek akkumulátor csomagját könnyen és gyorsan átszúrhatják a szakemberek, így azon keresztül gyorsabban és hatékonyabban tudják bevezetni a vizet, hogy azt lehűthessék és az esetleges robbanásveszélyt megakadályozzák. Ezt az ünnepélyes átadó események a tűzoltók is szimulálták a Magyar Közút dunakeszi mérnökségén.
A katasztrófavédelem munkatársai eddig vármegyénként egy ilyen eszközzel rendelkeztek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a meglévő állományhoz 5, míg az MKIF Zrt. 8 újabb eszközzel járult hozzá, ezzel közel megduplázva ezen készletet. Az ünnepélyes átadón a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot Fülep Zoltán tű. dandártábornok, az MKIF Zrt.-t Kertesi Tamás vezérigazgató-helyettes, míg a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Szilvai József Attila vezérigazgató képviselte.
Forrás: Magyar Közút

Korlátozások Németországban január 29-ig
A munkabeszüntetés érinti a Budapest–Stuttgart–Budapest közötti közvetlen kocsikat továbbító Kálmán Imre EuroNight (EN 462/nj 236, nj 237/EN 463), a Budapest–Bécs–Salzburg–München–Budapest között közlekedő railjet xpress, a Budapest–Berlin–Budapest közvetlen kocsikat továbbító Metropol EuroNight (EN 476/nj 456, nj 457/EN 477), valamint a Budapest–Hamburg–Budapest között közlekedő Hungária EuroCity (EC 172, EC 173) vonatokat.
Tervezett változások a Magyarországot is érintő nemzetközi vonatoknál
Railjet xpress vonatok:
- A Németország felé, valamint felől közlekedő Railjet xpress vonatok csak Salzburgig, illetve Salzburgtól közlekednek. A németországi szakaszon kimaradnak. (rjx 60, rjx 62, rjx 64, rjx 66, rjx 68, rjx 61, rjx 63, rjx 65, rjx 67, rjx 261)
- Január 23-án a Keleti pályaudvarról Münchenbe 13:40-kor és 15:40-kor elindult railjet (rjx 66, rjx 68) helyett Salzburg és München között pótlóbuszok közlekednek.
Hungária EuroCity vonatok:
- A Nyugati pályaudvarról 7:29-kor induló Hungária EC (EC 172) csak Budapest és Prága között közlekedik.
- A Hamburg felől a Nyugati pályaudvarra 20:28-kor érkező Hungária EC (EC 173) vonat csak Prága és Budapest között közlekedik.
Metropol EuroNight vonatok:
- A Nyugati pályaudvarról 19:30-kor induló Metropol EN (EN 476/nj 456) vonattal a Budapest–Berlin közvetlen kocsik nem közlekednek.
- A Berlinből menetrend szerint 19:21-kor induló Metropol EN (nj 457/EN 477) vonattal a Berlin–Budapest közvetlen kocsik nem közlekednek.
Kálmán Imre EuroNight vonatok:
- A Keleti pályaudvarról 20:40-kor induló Kálmán Imre EN (EN 462/nj 236) vonattal a Budapest–Stuttgart kocsicsoport csak Budapest és Salzburg között közlekedik.
- A Salzburg felől érkező Kálmán Imre EN (nj 237/EN 463) vonat Stuttgart–Budapest közvetlen kocsijai csak Salzburg és Budapest között közlekednek.
Lemondás az utazásról
A már korábban, január 24-ig megváltott, január 23-án estére, január 24. és 29. között Németországba, illetve Németországból vagy Németországon keresztül történő utazásra szóló menetjegyek és helyfoglalások díjmentesen visszaválhatók, a legfoglalt időpont előtt január 23-án vagy a munkabeszüntetés után február 5-ig a jegyen feltüntetett viszonylatban felhasználhatók. Új jegy vásárlása esetén a vasútvállalat csak a még elérhető ajánlatokat tudja biztosítani. Amennyiben csak drágább jegy kiadása lehetséges az utas részére, akkor a két jegy ára közötti különbözetre méltányossági kérelmet nyújthat be az ügyfélszolgálathoz.
Online vásárolt menetjegyek visszaváltását a mobil alkalmazásban és az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen lehet kezdeményezni.
Menetjegyek más időpontra érvényesítése a nemzetközi jegypénztárakban az utazás megkezdése előtt intézhető.
Tájékozódási lehetőségek
Kérjük utasainkat, hogy tájékozódjanak a német vasút (DB) honlapján is, amely itt érhető el: https://www.bahn.de/service/fahrplaene/aktuell
Információk az ÖBB oldalán: https://www.oebb.at/de/neuigkeiten/streikwarnung
Az aktuális helyzetről információt kaphatnak a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál a +36 (1) 3 49 49 49-es telefonszámon. (Telekom hálózatból hívható a +36 30 499 4999-es, Yettel hálózatból a +36 20 499 4999-es, Vodafone hálózatból pedig a +36 70 499 4999-es telefonszám.)
------------------------------------------------------------
Forrás: MÁVINFORM

Duplájára emelkedett a vasúti átjárós balesetek száma
A MÁV hálózatán januárban eddig kétszer annyi baleset történt vasúti átjárókban, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Az év első hónapjában eddig történt hét baleset könnyű sérülésekkel járt, az ok pedig jellemzően újra a figyelmetlenség és a KRESZ-szabályok megszegése volt. A MÁV idén is folytatja vasútbiztonsági kampányát, és körültekintő közlekedésre kéri a járművezetőket, kerékpárosokat és gyalogosokat. A vasúttársaság igyekszik a lehető legtöbbekhez eljuttatni üzenetét: járművel vagy gyalogosan közlekedve is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása!
Tavaly a MÁV hálózatán a vasúti átjárókban történt balesetek száma jelentősen csökkent a 2022. évihez képest. 2023-ban a KRESZ megszegése vagy a közlekedők figyelmetlensége miatt 61 baleset történt vasúti átjáróban, amely a megelőző év adataival összehasonlítva egyharmadával kevesebb. A balesetek közül nyolc volt halálos, kilenc áldozattal, és hat baleset végződött súlyos sérüléssel, 17 sérülttel. Tizenkét balesetben 13-an sérültek meg könnyebben, és 35 baleset végződött anyagi kárral. Bár egyetlen baleset is sok, az esetek és a balesetek során elhunytak száma is jelentősen csökkent a tavalyi évben, amely a MÁV 2022 áprilisában elindított vasútbiztonsági kampányának sikerét igazolja.
A balesetek száma idén emelkedésnek indult, ezért a vasúttársaság ismét felhívja a figyelmet a körültekintő közlekedés és a KRESZ-szabályok betartásának fontosságára.
Az év első hónapjában a KRESZ-szabályok megszegése miatt történt balesetek során személygépkocsival, kisteherautóval és mezőgazdasági járművel is ütközött a vonat. A januárban bekövetkezett baleseteket újra a járművezetők figyelmetlensége, és egy esetben a vasúti átjáróban rekedt műszaki hibás jármű okozta. Ilyen esetben azonnal el kell hagyni a járművet, és a 112-es segélyhívón jelezni kell a veszélyhelyzetet.
A vasúti átjárós balesetek számának visszaszorítása valamennyiünk közös ügye, ezért a MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást!
Az elmúlt 15 évben vasúti átjáróban nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a közúton közlekedő figyelmetlensége vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. A MÁV hálózatán a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módja kivétel nélkül minden esetben megfelel a hatóságilag előírt biztonsági szintnek.
A MÁV 2022 áprilisában Érj haza biztonságban! címmel indította el országos balesetmegelőző kampányát, amely a lakosság általános edukálását, a problémára való rávilágítást tűzte ki célul, elsősorban a figyelemfelkeltés és a közlekedési morál javítása érdekében. A témában a vasúttársaság évente minimum 100 szóvivői interjút ad, és a sajtón, közösségi médián keresztül is igyekszik minél szélesebb körben tájékoztatni a járművezetőket. A MÁV a vasútbiztonsági kampány tavaly áprilisi kezdete óta működteti a www.mav.hu/erjhaza oldalt. Az oldalon elrettentő baleseti helyszíni fotókat, magyarázó és alap vasútbiztonsági információkat, és a témában készült saját videókat mutatnak meg. A vasúti átjárós balesetek rendkívül magas száma miatt 2022. május 3-án a mozdonyvezetők nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz.
Forrás: MÁV Zrt.

Rekordévet zárt a MÁVDIREKT
Idén januárban ünnepli az újjászervezésének 10. évfordulóját a MÁV-START telefonos ügyfélszolgálata a MÁVDIREKT. A jubileumra egy rekordévvel készültek, 2023-ban több mint 750 ezer hívást bonyolítottak le, valamint elindult a mesterséges intelligencia által működtett robotasszisztens Elvira, aki 333 ezer alkalommal segítette az utasokat. 2024 májusától pedig már a MÁV-VOLÁN-csoport színeiben a Volánbusz ügyfélszolgálati feladatait is a MÁVDIREKT látja majd el.
A vasúthoz 2014-ben visszakerült MÁVDIREKT idén ünnepeli 10 éves születésnapját. A visszaszervezése során nagy hangsúlyt fektettek a telefonos ügyfélszolgálati szolgáltatás megújítására, újragondolására. Ezzel egyidejűleg vezette ki a vasúttársaság az internetes jegyértékesítés elterjedése miatt az InterCity pótjegy előrendelést, helyette nagy hangsúlyt fektettek a jegyértékesítő automatákon történő vásárlás és az e-vonatjegyek megváltásásnak telefonos támogatására. A MÁVDIREKT menürendszere a visszaszervezéssel teljesen megújult.
A MÁVDIREKT egy könnyen átlátható, maximum kétlépcsős mélységű menürendszert kapott, rövid várakozási időt, és meglepően gyors ügyintézőhöz jutást biztosítva. Az Index.hu akkori, országos call centerek között végzett felmérésén a MÁVDIREKT az első helyen végzett az ügyintézőhöz jutás legrövidebb idejének versenyében. Az átlagos várakozási idő 2023-ban is alig 39 másodperc volt, miközben a hívások mennyisége csúcsot döntött, több mint 750 ezren keresték fel a telefonos ügyfélszolgálatot.
Már az első évben nagyjából 540 ezer hívás futott be a MÁVDIREKT-hez, mely szám 2023-ra már meghaladta a 750 ezret. Az elmúlt 10 évben összesen több mint 5,6 millió telefonhívás érkezett a telefonos ügyfélszolgálathoz. Átlagosan 97-98 %-os a beérkezett hívások megválaszolásának aránya. A beérkező telefonhívások kezelése mellett az utasok e-mailben érkező kérdéseire is válaszolnak, melynek száma 2014-ben még épp elérte a 19 ezret, 2023-ra viszont már közel 57 ezer írásos választ küldött ki a MÁVDIREKT, főként a díjszabási és menetrendi kérdésekre válaszolva. A 10 év alatt összesen közel 300 ezer válaszlevelet kaptak tőlük az ügyfelek.
Közel 1 éves, igen intenzív fejlesztői munka eredményeként 2023 januárjában szolgálatba állt Elvira, a MÁVDIREKT robotasszisztense, aki mesterséges intelligenciája révén egy önkiszolgáló rendszerbe ágyazva válaszokat képes adni a belföldi menetrendi kérdésekre. Elvira célzott kérdéseket tesz fel az érdeklődőknek és több milliónyi közlekedési adatból a kiajánlás során az utazási igényeknek leginkább megfelelő menetrendet mondja el. A robotasszisztens 2023 októberétől egy újabb funkcióval bővült, melynek segítségével azonosítani tudja, hogy ha a hívó fél mobiltelefonszámról érdeklődik és a lekérdezett menetrendi és jegyárra vonatkozó ajánlatot már nem csak szóban, hanem az utas választásának megfelelően írásban, a kijelzett mobilszámra történő SMS küldésével is meg tudja adni az utasoknak. A robotasszisztens jelentős segítséget nyújt a MÁVDIREKT mindennapi munkájában, hisz amíg Elvira az egyszerűbb belföldi menetrendi kérdésekre könnyedén válaszolni tud, addig az ügyintézők a komplexebb tudást igénylő feladatokra tudnak koncentrálni, ezzel is emelve a telefonos ügyfélszolgálati tevékenység értékét. Elvira 2023-ban több 333 ezer alkalommal segítette az utasokat hívásukkor.
A MÁVDIREKT a hét minden napján éjjel-nappal hívható a +36 (1) 3 49 49 49 -es telefonszámon, Telekom hálózatból a +36 30 499 4999-es telefonszámon, Yettel hálózatból a +36 20 499 4999-es, Vodafone hálózatból pedig a +36 70 499 4999-es számon érhető el vagy online a MÁV-VOLÁN-csoport honlapján.
Forrás: MÁV Zrt.