Közlekedés

Drasztikusan megnőtt idén a vasúti útátjárós balesetek száma
SÍN-TÉR címmel indul a MÁV edukációs sorozata
A MÁV hálózatán a vasúti átjárós balesetek száma 2024-ben jelentősen megemelkedett. Idén eddig 30 vasúti átjárós baleset történt a KRESZ megszegése vagy a figyelmetlenség miatt, kilenc esettel több, mint a tavalyi év megegyező időszakában. A vasúttársaság a balesetek számának visszaszorítása érdekében edukációs filmekkel, a vonatokon és vágányvégi kijelzőkön figyelemfelkeltő üzenetekkel, a Pest vármegyei vasúti átjárókban pedig vészhelyzet esetén hasznos figyelmeztető táblák kihelyezésével erősíti vasútbiztonsági kampányát. A balesetmegelőzés terén végzett tevékenységéért a MÁV elnyerte „Az év közlekedésbiztonsági társadalmi felelősségvállalója 2024” címet.
A MÁV az ILCAD Nemzetközi útátjáró biztonságtudatossági napon újra arra kéri a járművezetőket, gyalogosokat, kerékpárosokat hogy minden körülmények között közlekedjenek körültekintően, hiszen járművel vagy gyalogosan is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása! A Nemzetközi útátjáró biztonságtudatossági napon 52 helyszínen, mintegy 60 rendőr és 40 vasútbiztonsági szakember közösen tervezett útátjáró-ellenőrzéseket tart nagyobb forgalmú, nagyobb kockázatú vasúti átjárókban.
A MÁV az eddigiek mellett újabb elemekkel bővíti intenzív vasútbiztonsági kampányát a vasúti átjárókban történt balesetek számának csökkentése érdekében. A vasúttársaság Härtlein Károly a BME Fizikai Intézet mesteroktatójának a közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő filmekben hívja fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára. A vasúti járművek féktávolsága többszáz méter, a vonatok hirtelen megállítása esélytelen. Számtalan baleset egyértelmű oka a „még átérek” látásmód, amikor a síneken átkelő gyalogos vagy autós rosszul méri fel a közeledő vonat sebességét és a vonat fékútját.
A baleseti statisztika szerint a legtöbb vasúti átjárós baleset Pest vármegyében történik. A vasúttársaság az év második felében figyelmeztető táblák kihelyezését kezdi meg a vármegyében a MÁV és a HÉV vasúti átjáróiban, összesen 280 helyszínen. A vasúti átjáróban tapasztalt veszélyhelyzet (például elakadt autó, bajbajutott személy) esetén a táblák információi alapján a bejelentő hívása után a 112-es segélyhívó közvetítésével a vasúttársaság vagy a HÉV munkatársai azonnal intézkedni tudnak: pontosan beazonosítják az érintett vasúti átjárót, majd az elhangzott információk alapján felmérik a helyzet súlyosságát.
A MÁV az idei évtől a motorvonatok utasterében elhelyezett fedélzeti monitorokon és vágányvégi kijelzőkön tematizált balesetmegelőzési felhívásokat tesz közzé, továbbá folytatja a 2022 áprilisában „Érj haza biztonságban” címmel elindított vasútbiztonsági kampány már jól megszokott aktivitásait. A kampány során szerte az országban, de kiemelten a vasúti átjárók közelében találkozhattak és találkozhatnak a közlekedők figyelemfelkeltő plakátokkal. A nyári időszakban Balaton-menti vasúti átjárók közelében és az Erzsébet táborokban oktatási jellegű, balesetmegelőzési célú kitelepülésekkel erősítik a kampányt.
A MÁV a vasútbiztonsági kampány kezdete óta működteti a www.mav.hu/erjhaza oldalt. Az oldalon elrettentő baleseti helyszíni fotókat, magyarázó- és alap vasútbiztonsági információkat, és a témában készült saját videókat mutatnak meg.
HÁTTÉR:
A vasút a legbiztonságosabb közlekedési mód, és fontos kiemelni, hogy az elmúlt 16 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. A MÁV hálózatán a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módja kivétel nélkül minden esetben megfelel a hatóságilag előírt biztonsági szintnek.
Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó-, 2022-ben megközelítőleg félmilliárd forintos kárral, 2023-ban hozzávetőlegesen 150 millió forintos kárral kénytelen számolni, míg idén májusig a kárérték meghaladja a 123 millió forintot. A vasúti átjárós balesetek a járműállományt is csökkentik, hiszen a balesetben érintett – jellemzően motorvonatokat – a javítás idejéig ki kell vonni a vasúti forgalomból, de előfordul, hogy egy-egy jármű teljesen működésképtelenné válik, nem javítható. A vasúti átjárós balesetek és a gázolások sok esetben több órás késéseket generálnak, amely akár sokezer utas aznapi közlekedtetését nehezíti meg jelentősen.
Minden baleset traumatikus élmény a balesetet elszenvedő egyénnek valamint a mozdonyvezetőnek, a személyzetnek illetve azoknak az utasoknak is, akik a vonatról vagy a peronról nézik végig az eseményeket. Mozdonyvezető kollégáink 2022-ben nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz, amelyben megfogalmazták, mit éreznek, amikor a vasúti átjáróban meglátnak egy gyalogost, kerékpárost, autót vagy teherautót.
A vasúttársaság évről-évre bővíti azokat az eszközöket és csatornákat, amelyek segítségével hatékonyan végezheti balesetmegelőző tevékenységét. Mindemellett azonban fontos kiemelni, hogy óriási jelentősége van annak a szintén hosszú évek óta tartó együttműködésnek, amelyet a rendőrséggel folytat a MÁV az edukáció és a balesetek számának visszaszorítása érdekében.
A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:
- A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
- A jelzőlámpával illetve csapórúddal felszerelt vasúti átjárókon akkor szabad fokozott figyelemmel áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
- Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!
Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!
Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély
Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.
A fokozott figyelési kötelezettség, valamint a fényjelzőkészülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik, sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.
A járművezetés közbeni telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.
A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Amennyiben a közúti jármű vezetője nem tud kétséget kizáróan megbizonyosodni arról, hogy a fénysorompó-berendezésen milyen fény világít, a vasúti átjáró előtt érdemes lelassítani (akár meg is állni), és úgy meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, illetve nem közelít-e vonat.
Forrás: MÁV Zrt.

Érdemes az automatákat választani a jegyvásárláshoz a Balaton-mentén
Tavaly több mint 600 ezer jegyet vásároltak a balatoni automatákból
A Balaton partján már összesen 37 új és felújított automata áll az utasaink rendelkezésére a forgalmasabb állomásokon és megállóhelyeken, a gyorsabb és kényelmesebb jegy- és bérletvásárlás megkönnyítse érdekében. Az automatákban a népszerű Balaton 24, valamint az ország- és vármegye-bérletek és napijegyek is megvásárolhatók.
Az országszerte 400-nál is több telepített automatának köszönhetően, évente több millió utas juthat az eddigieknél is kényelmesebben menetjegyéhez, illetve bérletéhez a vonatos és buszos ajánlatokat is tartalmazó kínálatból. A Balatonra telepített automatáink is kifejezetten népszerűnek bizonyultak, 2022-ben 447 ezer, 2023-ban 626 ezer jegyet vásároltak utasaink ezekből, ami 40%-os emelkedést hozott egy év alatt.
Új vagy felújított jegyautomaták a Balatonnál
Északi parton:
Balatonakarattya, Csittényhegy, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Alsóörs, Csopak, Balatonarács, Balatonfüred, Révfülöp, Badacsonytomaj, Badacsony, Tapolca állomáson és megállóhelyen;
Nyugati partszakaszon:
Keszthelyen;
Déli parton:
Lepsény, Balatonaliga, Balatonvilágos, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Siófok, Balatonszéplak felső, Balatonszéplak alsó, Zamárdi felső, Zamárdi, Szántód, Balatonföldvár, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár, Fonyódliget, Fonyód, Balatonyfenyves és Balatonszentgyörgy állomáson és megállóhelyen.
Siófokon és Balatonfüreden a felújított automatákon kívül további két új típusú jegykiadóautomata is az utasok rendelkezésére áll.
Azokon az állomásokon, melyeken pénztár vagy automata üzemel, csak érvényes menetjeggyel lehet a vonatokra felszállni, a vonaton menetjegy csak pótdíj váltása mellett vásárolható.
Az automaták üzemkészsége hétről hétre eléri a 97% feletti értéket. Meghibásodás esetén pedig a MÁV-START azonnal gondoskodik a javíttatásról annak érdekében, hogy a gyors és kényelmes jegy- és bérletvásárlás elérhető legyen.
A kiemelt balatoni vonatokon (a Tópart és Balaton IC-kre, a Kék Hullám és – a Balaton-part menti szakasz kivételével – a Jégmadár expresszre) a helyjegy váltása kötelező! A hétvégi időszakban a helyjegyet érdemes több nappal az utazás előtt elővételben megvásárolni. Az InterCity és expresszvonatokon az országbérlet mellé is kötelező a helyjegyet váltani.
A MÁV-START a vakáció előtt már egy hónappal, május 13-tól június 21-ig az előszezoni menetrend szerint, sűrűbben indítja a vonatokat a Balatonhoz, ezzel is elősegítve a tó térségének turisztikai hozzáférését, fejlődését.
Június 22-től, a főszezoni menetrend élesítésétől kezdődően további vonatokat állítunk utasaink szolgálatába, hogy megkönnyítsük a balatoni kirándulásokat, nyaralásokat. Ekkortól a keleti országrészt (Miskolc, Debrecen, Békéscsaba, Szeged és Szolnok térségét) is közvetlen járatokkal kapcsoljuk össze a legnagyobb tavunkkal.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

A balatoni kiemelt InterCitykre és expresszvonatokra az idei nyári szezonban is helyjegyet kell váltani
A balatoni vonalakon május 13-án elindult az előszezoni menetrend, a vonatok sűrűbb közlekedéssel, több ülőhely-kapacitással közlekednek. A vonatok nagy részére kötelező a helyjegy váltása, kérjük utasainkat, hogy ne megszokásból utazzanak, tervezzék meg előre utazásukat és vásárolják meg időben menetjegyeiket.
A kiemelt balatoni vonatok a teljes szezonban csak helyjegy váltásával vehetők igénybe, így garantált az ülőhely. Az InterCity és expresszvonatokon az országbérlet és a Magyarország24 napijegy mellé is kötelező a helyjegyet megváltani. Aki nem rendelkezik helyjeggyel 1000 forintos pótdíjat kell fizetnie a helyjegy ára mellé.
A jegyünket érdemes elővétellel megvásárolni, hiszen így nem csak a helyünket biztosíthatjuk, de jelentősen kedvezőbb a jegyár is. A könnyebb jegyvásárláshoz célszerű az automatákat és az online jegyvásárlást használni akár az Elvirán vagy a MÁV applikációban is.
A kiemelt balatoni vonatok, melyek mindegyikére kötelező a helyjegy megváltása is:
- Budapest és Nagykanizsa között közlekedő Tópart IC,
- Budapest és Keszthely között közlekedő Balaton IC,
- Budapest és Tapolca között közlekedő Kék Hullám expresszvonatok,
- Szob–Vác–Rákospalota-Újpest–Velence és Fonyód között közlekedő Jégmadár expresszvonat
- Helikon InterRégiók esetében Pécs és Kaposvár között.
Helyjegy váltása nem szükséges a Balaton partja mentén, a kijelölt helyjegymentes szakaszokon utazva.
A helyjegy váltása érinti a Budapest és Székesfehérvár között vonattal ingázókat is. Nekik érdemes olyan vonatot választani az utazásukhoz, mely helyjegy nélkül is igénybevehető (pl. a Bakony IC, Göcsej IC, Vízipók sebesvonatok vagy a Z30 vonatok).
A hétvégi időszakban többnyire telített Helikon InterRégiók helyett javasoljuk a Pécs és Keszthely közötti Fenyves expressz, a Győr és Keszthely közötti Tanúhegy expressz, valamint a Szombathely és Keszthely közötti Lesence expressz választását.

Tavaszi gyermek foglalkoztató füzetet készített a Magyar Közút
Az elmúlt évi tavaszi és téli tematikájú, a gyerekek körében nagy népszerűségnek örvendő foglalkoztató füzetei után most újabb online kiadvánnyal jött ki a Magyar Közút, melyben a közutas mindennapokba kukkanthatnak be az érdeklődők játékos feladatokon, színezőkön keresztül. A társaság weboldalán elérhető füzetben a gyerekek többek között útmenti növényzetgondozást, jelzőlámpaszerelést vagy épp kutyamentést végző közutasokat munka közben ábrázoló képekkel, feladványokkal is találkozhatnak.
A társaság igyekszik már a legfiatalabb generációknak is minél előbb bemutatni a sokszínű közutas szakmát. Ezzel a céllal csatlakoztak a tavalyi év után idén is a Három Királyfi Három Királylány Mozgalom #mutiholdolgozol napjához is, melynek keretében saját kollégáik gyerekeinek adtak lehetőséget arra, hogy országszerte sok-sok telephelyükön játékos formában bepillantást nyerhessenek abba, hol és mit dolgozik apa, anya vagy éppen a nagyszülő. A 2023-as rendezvényük sikerét mutatja, hogy a #mutiholdolgozol kampányban résztvevő cégek között szervezett pályázaton a társaság rendezvényét nagyvállalati különdíjjal értékelte a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom.
Az új, 2024-es tavaszi foglalkoztató füzet erről a linkről tölthető le: https://muzeum.kozut.hu/igy-dolgozunk-mi/.
Forrás: Magyar Közút

Több mint 27 millió forintos kárt okozott egyetlen rongáló a MÁV-START jegykiadó automatáiban
A MÁV-START jegykiadó automatáinak megrongálása súlyos kárt jelent a vasúttársaság és az utasok számára. A sérült vagy tönkretett készülékek javítása több milliós költséget jelent, és ez idő alatt az utasok sem tudják ezeket használni.
A MÁV-START szorosan együttműködik a rendőrséggel a bűncselekmények számának csökkentése, a tettesek kézre kerítésének érdekében. Ennek köszönhetően sikerült most elkapni ezt az elkövetőt is, aki a jegykiadó automaták rongálásával, több mint 27 millió forint kárt okozott.
A MÁV-START jegykiadó automatáit érintően az elmúlt két évben évi több mint 50 eset történt, évi 10-12 millió kárt okozva. Idén sajnos romlik a tendencia, már 16 bejelentés érkezett, közel 31 millió forintos kárértékben.
Ezek a bűncselekmények az okozott kár mértékétől függően kártérítési kötelezettséget vagy akár szabadságvesztést is vonhatnak maguk után. A vasúttársaság és a hatóságok közös munkájának köszönhetően sikerült most elkapni ezt az elkövetőt is, aki a jegykiadó automaták hatszori rongálásával több mint 27 millió forintnyi kárt okozott a vasúttársaságnak idén. Dr. Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója ünnepélyes körülmények között mondott köszönetet a rendőrség és a MÁV-START munkatársainak, akik az elkövető elfogásában fontos szerepet játszottak.
A vasúttársaság minden egyes rongálás esetén rendőrségi feljelentést tesz.
Forrás: MÁV-VOLÁN-csoport