Közlekedés

„Gyermekvasút nyomában – 20 km” nappali teljesítménytúra
A Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton március 15-én tartják a hagyományos „Gyermekvasút nyomában” 20 kilométeres nappali teljesítménytúrát. A tavasszal megnövekvő kirándulóforgalom miatt az ünnepnaptól kezdve hétvégenként a vonatok már sűrűbben, 40-50 percenként indulnak a végállomásokról.
Pénteken rendezik a már hagyományos, „Gyermekvasút nyomában” 20 kilométeres nappali teljesítménytúrát. Az útvonal érinti a Gyermekvasút minden állomását, valamint a környék főbb látványosságait – a Normafa-lejtőt, a János-hegyi Erzsébet-kilátót, a Nagy-Hárs-hegyi Kaán Károly-kilátót és a hűvösvölgyi Nagyrétet. A túra szintideje hét óra. Nevezni Széchenyihegy állomáson a rajtnál lehet, péntek reggel 8 és 10 óra között. A nevezési díjakról, a javasolt felszerelésekről, az útvonal részletes leírásáról részletes információ a Gyermekvasút honlapján található.
A teljesítménytúra útvonala többek között a következő kisfilmben bemutatott népszerű látnivalókat is érinti a kisvasút mentén: https://www.youtube.com/watch?v=AFZsOQo0oio
A nem csak a természetjárók körében népszerű programot 1996. március 15-én rendezték meg először. Minden évben március 15-én nappali, augusztus 19-én pedig éjszakai teljesítménytúrát tartanak, így a mostani már az ötvenhetedik teljesítménytúra lesz a kisvasút történetében.
A március 15-től érvényes menetrend szerint tavasszal a hétvégenként jellemző jelentős kirándulóforgalomra tekintettel több járat indul. Az előre meghirdetett hétvégi napokon nosztalgiavonatok is szállítják az utasokat, a közlekedési napokról szintén a Gyermekvasút honlapjánlehet tájékozódni. Március 15-én a gőzmozdony és a lillafüredi motorvonat is forgalomba áll.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Március elsejétől ötödével olcsóbban utazhatunk Szeged és Szabadka között
Nyolc évnyi szünet után tavaly novemberben napi 10 járat (5 vonatpár) közlekedésével indult újra a vasúti személyszállítás Szeged és Szabadka között. A Szerbia és Magyarország között rendszeresen ingázók visszajelzései alapján a MÁV-VOLÁN-csoport március 1-jétől 20 százalékkal csökkenti a menetdíjakat, hogy az egyre népszerűbb járat a munkába és iskolába járóknak még elérhetőbb alternatívát nyújtson a közúti – elsősorban személygépkocsis – közlekedéssel szemben. Az új, belföldi tarifák bevezetésével párhuzamosan végrehajtott árcsökkentés révén március 1-jétől, immár 5 euróért lehet nemzetközi jegyet váltani, de olcsóbbak lesznek a bérletek is: a felnőtt bérlet 80 euró helyett csupán 64, a tanuló pedig 50 euró helyett mindössze 40 euróba fog kerülni.
A kiszámíthatatlan határátlépéssel terhelt közúti közlekedésnél kiszámíthatóbb, megbízhatóbb menetidőkkel, átlagosan 95 perc alatt teszik meg az utat a korszerű, klímás dízel motorvonatok.
Az újraindított szolgáltatás sikerét és szükségességét jelzi, hogy eddig már több mint 20 ezren vették igénybe a Szeged és Szabadka közötti járatainkat. A két nagyváros, illetve a két térség között magas a mobilitási igény, és a vonatok jelentősen megkönnyítik a munkába és iskolába járást, valamint kiemelten segítik a délvidéki magyarság anyaországi kapcsolattartását is. A járatok többségéhez IC-csatlakozás érhető el Szegeden Budapest felé, így a fővárosból és több nagyvárosból akár egynapos utazás is tervezhető Szabadkára és Palicsra.
A forgalom újraindulása óta az egy útra érvényes jegyeket 6,2 euróért lehetett megvásárolni, ezek ára március 1-jétől 20 százalékkal csökken, így már csak 5 euróba fog kerülni. Gyerekeknek 15 éves korig ezek a jegyek csak 2,50 euróba kerülnek. A jegyárak mellett a bérletek díjait is mérsékeljük: a felnőtt bérlet 80 euró helyett csak 64, a diákbérlet pedig 50 euró helyett 40 euróba fog kerülni. Ugyancsak kedvezőbbek lesznek a nem a teljes útvonalra (például Szeged és Hajdújárás között) érvényes jegy- és bérletárak is.
A regionális menetjegyek a MÁV-START nemzetközi jegypénztáraiban, legkényelmesebben pedig a jegy.mav.hu felületén válthatók meg, a bérletek csak a szegedi pénztárban kaphatók.
Az ország- és vármegyebérletek nemzetközi utazásra nem vehetők igénybe, azaz szerbiai úti cél esetén az országhatárig sem érvényesek, az ilyen bérletek tulajdonosainak már Szegedtől kell nemzetközi jegyet vagy bérletet vásárolniuk. A kizárólag belföldön, Szeged és Röszke állomások között utazók természetesen használhatják az ország- és Csongrád-Csanád vármegyebérleteket is.
Ugyancsak fontos tudnivaló, hogy a Magyarországon érvényes kedvezmények csak belföldi utazáshoz vehetők igénybe, így például a Szerbiába utazó gyerekeknek, nagycsaládosoknak és időseknek is Szegedtől nemzetközi jegyet kell vásárolniuk.
Napi öt pár vonat szolgálja az utasokat
Napi öt pár, azaz tíz járat közlekedik a két ország között, ebből négyet magyar, hatot szerb Uzsgyi motorvonat szolgál ki. A menetidő Szeged és Szabadka között nagyjából másfél óra a határrendészeti vizsgálatokkal együtt. Az első vonat Szegedről 5:19-kor indul és 7:00-kor érkezik Szabadkára, Szabadkáról pedig 6:03-kor indul és 7:25-re érkezik Szegedre, ez biztosítja a reggeli hivatásforgalmat (munkába-, iskolába járást). A Nyugatiból 5:53-kor induló Napfény InterCityvel, illetve oda 21:07-kor érkező Napfény IC-vel akár egynapos vasúti utazás is tervezhető a fővárosból Szabadkára vagy Palicsra.
A Szeged–Szabadka vasútvonal felújítását követően, várhatóan 2025-től villamos motorvonatok állhatnak forgalomba, csökkenhet a menetidő és gyakrabban közlekedhetnek a vonatok.
Az utasaink a MÁV honlapján a nemzetközi utazás menüponton belül az országonkénti ajánlatokban tájékozódhatnak a Magyarország és Szerbia közötti utazási lehetőségekről:
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/nemzetkozi-utazas/szerbia
Forrás: MÁV Zrt.

Ujtarifa.hu
Március 1-jén indul a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere, amely 3,5-4 millió ember számára teszi olcsóbbá, egyszerűbbé és hozzáférhetőbbé a közösségi közlekedést Magyarországon, havonként akár több tízezer forintos megtakarítást eredményezve a családoknak.
A legfontosabb tudnivalókról a MÁV-VOLÁN-csoport tájékoztató weboldalt indít, amely mától mindenki számára elérhető a www.ujtarifa.hu címen.
A megújuló tarifarendszer részleteit elmagyarázó, a változásokat gyakorlati példák és infografikák segítségével is bemutató oldal egyik leglátogatottabb menüpontja várhatóan a Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK) lesz, amelyet a szerkesztők folyamatosan frissítenek és bővítenek az utasok által feltett újabb kérdésekkel, illetve az azokra adott szakmai válaszokkal. Az új tarifákról szóló „kérdezz-felelek” máris több tucat részletkérdés tisztázásában segít az utasoknak.
A tájékoztató oldal külön részt szentel az új tarifarendszer alapját képező vármegye- és országbérletek felhasználási körének bővülésével, az új, 24 órás napijegyekkel, az egyszerűbbé váló kedvezményekkel, a korábbinál több utast megillető díjmentes utazási lehetőségekkel, valamint a Budapest és agglomerációjának változó közösségi közlekedésével kapcsolatos kérdéseknek.
Az ujtarifa.hu tartalmait böngészők megtudhatják azt is, mi lesz a sorsa a korábban megváltott jegyeiknek, hogyan kérhetik utazási költségeik elszámolását a munkáltatójuktól, illetve azt, hogy milyen átmeneti szabályok segítik a zökkenőmentes átállást a március 1-jét követő időszakban.
A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb szolgáltatási reformját hajtja végre az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-VOLÁN-csoport, aminek köszönhetően március elsejétől teljesen megújul a korábbi, ma már sokak számára nehezen áttekinthető kedvezmény- és tarifarendszer.
Az új tarifákkal és kedvezményekkel összességében mintegy 3,5-4 millió ember számára válik egyszerűbbé és a korábbinál olcsóbbá, egyes esetekben pedig ingyenessé az utazás, ami a magyar családok túlnyomó többsége számára jelent érdemi, havonta akár több tízezer forintos megtakarítást.
Az új tarifarendszerben elérhető kedvezményekkel és feltételekkel március 1-jétől kezdődik meg a jegyek és bérletek értékesítése a jegypénztárainknál, az automatáknál, illetve online az ELVIRÁ-ban és a MÁV appban. A mobilalkalmazást az új díjtermékekkel való utazás megtekintéséhez, azok megvásárlásához feltétlenül frissíteni kell március 1-je után.
A változásokat bemutató ujtarifa.hu weboldalunk egyik hangsúlyos eleme, hogy egyes – összehasonlítási példaként szolgáló – viszonylatokon mutatja meg azt, hogy a korábbi díjtermékekkel szemben az új kedvezmény- és díjkategóriák révén mennyivel kedvezőbb áron utazhatnak az ingázók, az alkalmilag vagy a családdal utazók.
Ehhez hasonlóan ugyancsak grafikus felületen mutatjuk be, hogy az immár több mint 5 millió példányban elkelt vármegye- és országbérletek, valamint ezek új napijegy-változatai – a Vármegye24 és Magyarország24 jegyek – mely járattípusokon vehetők igénybe az egyes helyközi (MÁV, VOLÁNBUSZ, HÉV és GYSEV) és helyi (BKK, Zalaegerszeg, Esztergom) szolgáltatóknál.
A weboldalon felsoroljuk, hogy milyen feltétellel lehet igénybe venni az 50%-os kedvezményt, a kedvezményes vármegye- és országbérleteket, illetve kik és hol utazhatnak a jövőben díjmentesen.
Az új rendszerben nem lesz szükség többé bonyolult igazoló dokumentumokra, pecsételni való űrlapokra vagy - az életkort igazoló okmányon kívül – külön fényképes igazolványokra: minden 14 év alatti és 65 év feletti utasunk díjmentesen, minden 14 és 25 év közötti utasunk pedig félárú jegy igénybevételével utazhat. Ezzel a családok utazása nemcsak egyszerűbbé, de olcsóbbá is válik, mint korábban.
A bérlettel való utazás is egyszerűbb és áttekinthetőbb lesz, a jelenlegi 15 bérletkonstrukció helyett csupán kettő marad. Ez kedvez minden rendszeres utazónak, akár napi szinten használja a bérletét ingázásra, tehát munkába-, iskolába járásra vagy esetenként, a szabadidő eltöltéséhez, miközben hozzájárul az utazók nagyobb szabadságához a leggyorsabb eljutási mód rugalmas kiválasztásában is. A kedvezményes vármegye- és országbérletek változatlan feltételekkel vehetők igénybe továbbra is.
Március elsejétől ugyanakkor díjmentesen vehetik igénybe a helyközi közlekedést a fogyatékkal élők és tartós betegek, valamint kísérőik és az ellátottak utazási utalványával rendelkezők.
Azok a nagycsaládosok is díjmentességben részesülnek a jövőben, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét.
A költségvetési szervek és intézmények dolgozóit, így például a közalkalmazottakat, a pedagógusokat, az egészségügyi dolgozókat, a tűzoltókat stb. korlátlan számú utazáshoz igénybe vehető, – mindössze regisztrációhoz kötött – 50%-os kedvezmény illeti meg. Az átmeneti időszakban, vagyis az első hónapokban a "pecsételős igazolás" felmutatásával élhetnek a minden utazásra járó kedvezménnyel, később pedig a digitális regisztrációt követően. A digitális regisztráció indulásáról és az emiatt bekövetkező változásokról tájékoztatni fogjuk a nyilvánosságot. A helyközi járatokon kívül a fővárosi közösségi közlekedést is igénybe vevők számára kiemelten előnyös változás, hogy március elsejétől a BKK járatain is elfogadják Pest vármegye bérletet és az országbérletet is, melyek változatlan módon és áron megvásárolhatók többek között a MÁV appon: mavapp.hu/orszagberlet*
Arra bíztatjuk utasainkat, hogy már most böngésszék az ujtarifa.hu weboldalunkat, amelyet a tarifareform bevezetése előtt folyamatosan frissítünk és bővítünk hasznos információkkal, eligazodást segítő grafikákkal.
Az elmúlt évtizedek legnagyobb tarifareformja a helyközi közlekedésben
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Miért adományozott e-oltólándzsákat a magyar közút? És mit tehet az e-autós saját kocsija védelmében?
A közlekedésbiztonság növelése érdekében nemrég 13 e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy az elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.
A plug-in hibrid vagy teljesen elektromos járművek terjedésével párhuzamosan az utóbbi években többször előfordult, hogy egy égő elektromos jármű okozta robbanásveszély miatt akár több órára is le kellett zárni egy-egy útszakaszt, ezzel jelentős fennakadást okozva a közlekedésben. Emellett az utak kezelőjének a több órán át égő, szinte elolthatatlan járművek jelentős kárt okoznak. Mind a burkolat, mind a környező forgalomtechnikai eszközök és a környező növényzet is teljesen szétéghet, ezzel anyagi kárt okozva az üzemeltetőnek. Arról nem is beszélve, hogy a javítás ideje alatt újabb korlátozásra számíthatnak az autósok.
Az e-oltólándzsa készletek azonban a hagyományos tűzoltási módszerhez képest az elektromos járművek oltási folyamatát jelentősen lerövidítik, így a mentési munkálat sokkal hatékonyabban mehet végbe, rövidebb ideig tarthatnak ilyen eseteknél a korlátozások és az anyagi kár is kisebb lehet.
A katasztrófavédelem munkatársai eddig vármegyénként egy ilyen eszközzel rendelkeztek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a meglévő állományhoz 5, míg az MKIF Zrt. 8 újabb eszközzel járult hozzá, ezzel közel megduplázva ezen készletet.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. új videójában a társaság vezérigazgatója, Szilvai József Attila mondja el, hogy milyen károkat okoz az út üzemeltetőjének egy elektromos jármű hosszú égése, illetve a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tűzoltó dandártábornoka, Fülep Zoltán segít az autósoknak, hogy mit tehetnek és mit nem, ha kigyullad az autójuk.
A videó az alábbi linken érhető el: https://www.youtube.com/watch?v=v38T633aCKs.
Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Utazás a mohácsi Busójárásra
A rendezvényre utazók könnyebb hazajutása érdekében a Pécs–Villány–Magyarbóly és a Villány–Mohács vonalon változás lesz a vasúti menetrendben. A menetrendtől eltérően a Magyarbolyról Pécsre 20:14-kor induló vonat utasainak Villány állomáson másik szerelvényre kell átszállniuk. A Mohácsról 19:50-korinduló vonat több kocsival Pécsig közlekedik, így az utasoknak Villányban nem kell átszállniuk másik vonatra.
A Volánbusz közvetlen járatokat indít a fővárosból Mohácsra: a „Busó-expressz járatok” február 10-én és 11-én – 1131-es jelzéssel – 7:05-kor, illetve 9:05-kor indulnak a budapesti Népliget autóbusz-állomásról. A Baranya vármegyei járásközpontból szombaton 15:35-kor és 18:35-kor, vasárnap 15:35-kor, 17:35-kor és 18:35-kor indulnak az expresszjáratok Budapestre. A járatokon a Volánbusz belföldi díjszabása érvényes – kiegészítő jegy megváltása mellett. A szükséges menetjegyeket érdemes elővételben megvásárolni.
Forrás: MÁVINFORM