Közlekedés

22 közútkezelő hunyt el munkavégzés közben
2000 óta 22 közútkezelő hunyt el munkavégzés közben, többnyire figyelmetlen autósok miatt. Az ő tiszteletükre 2024. június 18-án reggel 22 járműből álló figyelemfelhívó konvoj indult a Magyar Közút Dunakeszi mérnökségéről. A társaság tavaly indította el „Közutasokkal vagyok, lassítok!” elnevezésű közlekedésbiztonsági kampányát. A tavalyi felvonuláson még eggyel kevesebb járműből állt a menetoszlop, sajnos idén tavasszal újabb kiváló kollégát veszítettek el Nyírbátornál a közutasok.
A tavaly még 21 járműből álló konvoj sajnos idén már hosszabb lett. Márciusban Nagykálló és Újfehértó között a nyírbátori mérnökség egyik kollégáját, Papp Tibort gázolta halálra egy kisbusz. Az 55 éves édesapát próbálták újraéleszteni a helyszínen, sajnos sikertelenül. A szakemberek jelzőőrös irányítás mellett padkarendezési munkákat végeztek és éppen pakoltak össze, már indultak volna vissza a telephelyükre, amikor megtörtént a tragédia. A jármű sofőrje eddig tisztázatlan okok miatt áttért a menetirány szerinti másik sávba, belehajtott a munkaterületbe, a védett sávba és a padkán tartózkodó munkatársukat elütötte.
A Magyar Közút 2018 tavaszán döntött úgy, hogy a fizikai, technikai védelem mellett egy kommunikációs kampányt indít „Biztonságunk az Ön kezében van!” címmel. Ekkor hunyt el a 35 éves Jobbágy Krisztián, akit egy jobbról, a leállósávon előző kamion gázolt el az M0-s autóúton. Kollégái, hogy emlékét életben tartsák a tiszteletére emlékművet állítottak a Dunakeszi mérnökségen. Az ő történetét egy egykori rendőr, ma már közutasként dolgozó Birszki Norbert, útellenőr mesélte el a sajtótájékoztatón egy videóban, aki Jobbágy Krisztián balesetének helyszínén teljesített szolgálatot. A vele készült interjút a Magyar Közút hivatalos Youtube oldalán itt érhető el: https://www.youtube.com/watch?v=LlkRwF52yII.
Az eseményen a társaság lehetőséget biztosított az sajtó munkatársainak, hogy megtapasztalják, milyen száguldó autósok között dolgozni. Egy ugyanolyan fizikai védelmi eszközökkel ellátott elzárt területre elhelyezett asztal és szék várta az újságírókat, riportereket, mint amilyen körülmények között a közutasok dolgoznak. Miután a kötelező munkavédelmi oktatást és eszközöket megkapták, a munkaterületen írhatták meg a szöveget a sajtótájékoztatóból.
A sajtótájékoztatón Bartal Tamás, a Magyar Közút igazgatóságának elnöke elmondta: „Az elmúlt évek tragikus baleseteihez hasonló események elkerülhetőek lennének, ha a sofőrök minden esetben az útra és a vezetésre koncentrálnak, komolyan veszik és betartják az ideiglenes sebességkorlátozásokat, előjelzéseket. Még percekben sem nagyon mérhető az az előny, amit egy munkaterület mellett száguldozva érnek el az autósok, cserébe emberéletekkel játszanak, az ott dolgozókéval, a többi közlekedőével és persze a sajátjukkal, illetve utasaikkal is.”
Így védik a közúton dolgozókat
A gyorsforgalmi utakon kialakított munkaterületek térségében általában két lépcsőben, első körben 100, majd 80 kilométer/órás sebességkorlátozást vezetnek be a szakemberek a munkavégzés helyszíne előtt, hogy lassítsák a forgalmat. Ezt a leállósávon lévő előjelző eszközeikkel, táblákkal és a pályák felett található digitális kijelzőkön is jóval előre jelzik. Ha ez nem lenne elég, akkor a munkaterület kezdetén egy hatalmas teherautó, energiaelnyelő modullal és számos fényjelző eszközzel felszerelve figyelmezteti újra az autósokat. A szakemberek arra is figyelnek, hogy a munkaterületet védő teherautó távol legyen a konkrét munkavégzés helyszínétől. Erre azért van szükség, mert a tapasztalatok szerint a legtöbb baleset a munkaterületek kezdeténél van. Tehát azért dolgoznak távolabb a szakemberek, hogy ha mégis baleset történne, akkor ők védett helyen legyenek. A fő- és mellékutakon is hasonló módon hívják fel az autósok figyelmét. Itt ráadásul sok esetben jelzőőrös vagy jelzőlámpás irányítás is életbe lép, ha félpályás korlátozás van érvényben.
Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs osztály
A vasút nyáron is veszélyes üzem! Vigyázzunk a gyerekekre!
A MÁV az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal közös balesetmegelőzési célú, iskolásoknak hirdetett gyermekrajz-pályázat eredményhirdetésén hívta fel a figyelmet a felnőttek felelősségére és azokra a veszélyekre, amelyek a gyermekeket, fiatalokat kiemelten érintik. Rövid időn belül második alkalommal fordult elő, hogy vasúti területen a szabályok megszegése miatt felnőtt kísérettel került életveszélyes helyzetbe gyermekcsoport.
A MÁV és ORFK-OBB közös, iskolásoknak meghirdetett rajzpályázatának elsődleges célja a balesetmegelőzés, a legfontosabb vasútbiztonsági szabályok megismertetése a gyerekekkel. Témaválasztáskor a gyerekek a közlekedési helyzetek áttekintése során megismerhették azokat a legfontosabb közlekedési szabályokat, amelyek megszegése balesethez vezethet. A pályázatra két kategóriában jelentkezhettek az iskolások: a MINI kategóriában 7-11 éves, míg a JUNIOR kategóriában 12-15 éves diákok pályaműveit várták a szervezők. Mindkét kategóriában hirdettek 1-2-3. helyezettet és különdíjast. A díjazott pályaművek megtekinthetők itt.
Hiábavaló azonban a vasúttársaság és a rendőrség minden edukációs törekvése, ha a gyermekeket épp azok sodorják veszélybe, akiktől a szabálykövető közlekedést kellene megtanulniuk.
Könnyen tragédiával végződhetett volna május 24-én, egy iskolai kirándulás Tóvároskert megállóhelyen, amikor egy nagyjából 20 fős, piros sapkát viselő gyermekcsoport két kísérővel annak ellenére ment át a vasúti útátjárón, hogy a fénysorompó tilos jelzést mutatott. A megállóhelyen épp bent álló vonat mozdonyvezetője hosszas kürtölésbe kezdett, ennek ellenére a csoport átkelt a síneken. Ez a szerelvény nem indult el, de a másik vágányon bármikor jöhetett volna vonat, amely szörnyű tragédiához vezethetett volna.
De vérfagyasztó jelenet zajlott a szolnoki vasútállomáson is június 12-én, amikor egy iskolásokból álló csoport átszálláskor az aluljáró helyett a vágányokon átkelve közelítette meg az első vágányról induló vonatot. Bármelyik szabad vágányon jöhetett volna ezalatt szerelvény, így a kényelmesnek tűnő megoldás könnyen tragédiához vezethetett volna! A vasúttársaság mindkét eset kapcsán rendőrségi feljelentést tett.
A MÁV felhívja a figyelmet, hogy vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos! Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken. A vasúti átjárót mindig kiemelt körültekintéssel kell megközelíteni! A fénysorompó felváltva villogó piros fénye azt jelenti, hogy nem szabad átmenni a síneken, mert jön a vonat. Ha a vonat elhaladt, várjuk meg a fénysorompó fehér villogó jelzését. Mielőtt a sínekre lépünk, mindig győződjünk meg róla, hogy egyik irányból sem érkezik vonat! Nem szabad közlekedés közben fülhallgatót használni, vagy a telefont nyomkodni, mert ez elvonja a figyelmet a veszélyekről.
Évente több gyermek vagy fiatal szenved súlyos égési sérüléseket, sőt, sajnos halálesetek is történnek, amikor vasútüzemi területen felmásznak egy vasúti kocsira vagy a felsővezeték tartóoszlopára. Az izgalmas elfoglaltságnak tűnő szelfikészítés a vonat tetején könnyen halállal végződhet! A villamos felsővezeték megközelítése is életveszélyes, már 2 méteres távolságtól áramütést, súlyos vagy életveszélyes égést okozhat. Már önmagában az 5-6 méter magas jármű tetejéről való lecsúszás is súlyos sérüléseket okozhat, vagy akár halálos következménnyel is járhat. Szigorúan tilos a járművek alá menni, alattuk átbújni, illetve azok tetejére felmászni.
Az életükkel játszanak azok a fiatalok is, akik szórakozásból a vonat elé szaladnak, majd elugranak az érkező jármű elől. A vonat valós sebességét nagyon nehéz érzékelni, ráadásul a vasúti szerelvény féktávolsága is többszáz méter, ezért a hirtelen megállítása esélytelen!
Sokszor előfordul, hogy a vasúti sínek mellett játszó gyerekek a sínre köveket, nagyméretű idegen anyagokat helyeznek az érkező vonat elé, esetleg azt meg is dobálják. Ezzel súlyosan veszélyeztetik a közlekedő vonatok biztonságát, hiszen azok szolgálatképtelenségét, szélsőséges esetben siklását is okozhatják. A sínre helyezett tárgy észlelését követő vészfékezés következményeként az utasok és a vonat személyzete is megsérülhet. Az ilyen jellegű cselekményeket minden esetben feljelentés követ.
A nyári szünet közeledtével a MÁV ismételten kéri a szülőket és a pedagógusokat, hogy hívják fel a gyermekek és fiatalok figyelmét a szabálykövető közlekedés fontosságára, hiszen a figyelmetlenség vagy a vasúti közlekedés veszélyeztetése súlyos következményekkel járhat!
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

A vakációval érkezik a MÁV-VOLÁN-csoport nyári menetrendje
A nyári tanítási szünet előtt öt héttel, május közepén elindult a MÁV-START előszezoni menetrendje; már ez idő alatt is gyakoribb vonatközlekedéssel, kerékpárszállítási lehetőségek bővítésével segítettük a Balaton megközelítését.
A turisztikai szezon felpörgésével együtt, azaz a vakáció kezdetével járatja csúcsra a balatoni forgalmat a MÁV-VOLÁN-csoport. Június 22-től, a főszezontól kezdődően ugyanis a jelenleginél is több vonatot, IC-kocsit és motorvonatot állítunk forgalomba, ezáltal még több férőhely áll majd az utasaink rendelkezésére, hogy megkönnyítsük, kényelmesebbé tegyük a strandolásra az utazásokat, a tóparti nyaralásokat. A népszerű turisztikai úti célokat sűrűbb közlekedéssel kiszolgáló menetrend szeptember 1-jéig lesz érvényben, azt követően pedig utószezoni menetrenddel nyújtjuk meg a nyarat az előszezonihoz hasonló kínálattal szeptember 22-ig.
A főszezonban már nem csak a fővárost és a Dunántúlt, de a keleti, délkeleti országrészt (Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen, Békéscsaba, Szeged, Kecskemét és Szolnok térségét) is közvetlen járatokkal fogjuk összekötni a Balatonnal, ahogy tesszük ezt szokás szerint már hosszú évek óta. A Jégmadár expresszt és a bagolyvonatokat is gyakrabban járatjuk az idei főszezonban. A Dunántúli nagyvárosokból is minden nap plusz vonatok indulnak a tóhoz: Győrből a Tanúhegy expresszvonat, Szombathelyről a Lesence expresszvonat és Kék Hullám InterCity, Pécsről pedig a Fenyves expresszvonat.
A Volánbusz helyi, helyközi járataival, valamint az ország számos térségéből biztosít közvetlen eljutást a magyar tengerhez, illetve annak térségében, megkönnyítve nyaralók és kirándulók közlekedését.
A Balatonhoz utazóknak érdemes kihasználni a vadonatúj EMMA (Egységes Menetrend Magyarországon) néven elindult utazástervező rendszert, amellyel bárki egyszerűen, gyorsan és megbízhatóan tervezheti meg utazását – akár vonattal, akár autóbusszal, vagy pedig ezek kombinációjával szeretne eljutni a tóhoz. Az emma.mav.hu weboldalunkon érhető el a fejlesztésünk.
Az új kedvezményrendszernek és a tarifareformnak, valamint a vármegye- és országbérlet népszerűségének köszönhetően minden esély megvan rá, hogy az utazási kedv elérheti, sőt meghaladhatja a 2023-as rekordévet, amikor a teljes szezonban (elő-, fő- és utó) három millióan utaztak vonattal, és egyre többen autó helyett választják a vasutat a magyar tengerhez utazva. Az utazásszám dinamikus emelkedése bizonyítja, hogy fejlesztésekkel, a szolgáltatási színvonal javításával, a Balaton kényelmesebb elérésével a vasúti közlekedés versenyképessé vált a közútival szemben.
Az idei évtől a rendkívül népszerű vármegye- és országbérletek napijegyváltozatai (Vármegye24, Magyarország24) is felhasználhatók az utazáshoz, ezáltal az egynapos (24 órán belüli) utazások kényelmesebbé és olcsóbbá váltak. Ráadásul a Magyarország24 – helyjegy megváltása mellett – az IC-ken is felhasználható, az adott vármegyére érvényes Vármegye24 napijegy pedig a tómenti utazások során használható. Az idei évtől az eddigi ösztönzők mellé társul, hogy márciustól milliók számára vált kedvezőbbé, olcsóbbá a közösségi közlekedés, a kedvezményre jogosultak és a családok havonta akár több tízezer forintot is spórolhatnak a megfelelő menetjegy, bérlet vagy napijegy választásával, ha vonattal vagy busszal utaznak nyaralni.
A tavalyi évhez hasonló kínálattal, járatsűrűséggel és szolgáltatásokkal várjuk az utazókat idén is a Balaton partjára. Több kerékpárszállítási lehetőséggel és nagyobb személyzettel készülünk a június 22-vel induló főszezonra.
Az utóbbi években a főváros és a Balaton közötti megszokott járatokon kívül (pl. Balaton és Tópart InterCityk, Déli->Parti InterRégiók, Kék Hullám InterCityk, Katica InterRégiók, Vízipók sebesvonatok) június 22-vel közvetlen vonatok indulnak a keleti, délkeleti vármegyékből is a Balatonhoz. A kerékpárosok számára egységes tarifával, a garantált férőhely érdekében minden balatoni járat esetében kerékpárhelyjegy váltási kötelezettséggel és jelentősen növelt kapacitással készülünk.
A Dunakanyart a Velencei-tóval és a Balaton déli partjával összekötő Jégmadár expresszvonat is minden hétvégén közlekedik már az előszezontól, ám július 6-tól augusztus 25-ig naponta fog járni. A főszezonban ez lesz a legnagyobb kapacitású járatunk, ugyanis hétvégenként a két egységnyi emeletes KISS-ben 968 utas számára biztosítunk ülőhelyet. Június 22-től az éjszakai bagolyvonatok már nem csak a déli partot, hanem hétvégenként az északi part településeit is összekötik egymással és a fővárossal. A déli parton minden éjszaka kétóránként közlekednek majd Budapest és Keszthely között, hétvégén pedig órás ütem lesz Budapest és Fonyód között.
A MÁV-VOLÁN-csoport az integrációnak köszönhetően a Volánbusz a vasúti közlekedéshez hangolta a vonat-busz csatlakozásokat a kényelmesebb átszállások biztosítása érdekében, és hogy a vonattal közvetlenül el nem érhető településekről is biztosítsuk a kedvező eljutást a magyar tengerhez. Eddig is a MÁV applikációt, valamint az ELVIRA-t javasoltuk, mint a legegyszerűbb, leggyorsabb jegyváltási módot; erre júniustól azonban újabb érvünk is van, ugyanis már a Volánbusz jegyeit is meg lehet vásárolni az online felületeinken.
A Volánbusz helyi és helyközi járataival idén is megkönnyíti a Balatonnál nyaralók és kirándulók közlekedését, illetve az ország számos térségéből biztosít most is közvetlen eljutást a tóhoz. Változik a Tihanybuszok menetrendje: Balatonfüred és Tihany között a nyári tanítási szünetben, a hétvégi időszakban új Volánbusz-járatok segítik az eljutást. A menetrendi fejlesztésnek köszönhetően hétvégente 9 és 18 óra között már 30 percenként indulnak a körjáratok Balatonfüred és a félsziget között.
Az utasforgalom folyamatos emelkedése miatt minden korábbinál fontosabb, hogy utasaink lehetőleg elővételben, akár napokkal az utazás előtt váltsák meg a jegyüket, helyjegyüket ezáltal – a lehetőségeink figyelembe vételével – az igényekhez jobban tudjuk igazítani a férőhelyeket és zökkenőmentesebb lehet az utazás. A csoportok, kerékpáros csoportok pedig legalább egy héttel előre jelezzék utazási szándékukat a kocsik, ülőhelyek és átszállások leszervezése miatt.
A helyjegy váltása – a Balaton-part menti szakaszok kivételével – valamennyi balatoni InterCity és expresszvonatra kötelező. A hétvégi időszakban a helyjegyeket érdemes több nappal az utazás előtt elővételben megvásárolni, így a másodosztályú InterCity-helyjegyek ára kedvezőbb, mint az utazás napján megváltott társaik. Az InterCity és expresszvonatokon az országbérlet mellé is kötelező helyjegyet váltani.
A járatok és a szolgáltatások bemutatása
Déli part
Budapest és a Balaton déli partja között a sűrűn közlekedő és közvetlen Balaton és Tópart InterCity, valamint a Déli->Parti InterRégió vonatokkal lehet utazni. A hétvégi csúcsidőszakban új Napfürdő expresszvonat közlekedik a Déli pályaudvar és Balatonszentgyörgy között mindkét irányban, vasárnap délutánonként pedig további mentesítő vonatok indulnak a déli partról a főváros felé. Ezenkívül a keleti országrész és a Balaton közötti, a fővárost érintő járatokat is választhatják utasaink. Éjszakánként a Bagolyvonatok garantálják a biztonságos hazajutást.
- A főváros és Keszthely közötti Balaton IC-k a tavalyihoz hasonló 1. osztályú kocsival és étkezőkocsival közlekednek a teljes szezonban.
- A Budapest és Nagykanizsa közötti Tópart InterCityk esetében a főszezonban is 1. osztályú kocsikkal és nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsikkal kiegészülve közlekedik. Ezeket a járatokat javasoljuk a kerékpárral utazóknak is.
- A két InterCity együttesen óránként közlekedik a tó déli partján, utasaink ezekkel juthatnak el a leggyorsabban a fővárosból Siófokra (Kelenföld–Siófok 73 perc) és a déli part egyéb nagyobb településeire.
- A Budapest és Fonyód (egyes vonatok esetében Balatonszentgyörgy) közötti Déli->Parti InterRégiók alacsonypadlós, klímás FLIRT motorvonatokból állnak, – megkönnyítve az akadálymentes eljutást a magyar tengerhez.
- A Bagolyvonatok minden éjszaka kétórás ütemben közlekednek Budapest és Keszthely között, hétvégén pedig órás ütem elérhető Budapest és Fonyód között. Fesztiválok idején további sűrítő vonatok közlekednek.
Északi part
Az északi part esetében a tavalyihoz hasonló menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok a főszezonban.
- Budapest és Tapolca között a kétóránként közlekedő Kék Hullám InterCity-k biztosítják az eljutást mindkét irányban. Az IC+ prémium és bisztrókocsikban a könnyed fedélzeti étkezési (lepények, hot dog, édességek, üdítők, sörök) és a kényelmes, emelt szolgáltatási színvonalú utazási lehetőséget is megtalálják utasaink, valamint 2. osztályú IC kocsikat is kapcsolunk az InterCityhez.
- Budapest és Balatonfüred között naponta kétóránként Vízipók sebesvonatok közlekednek. A tavalyi évhez képest változás, hogy Káptalanfüreden nem állnak meg. Nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsi miatt a bicikliseknek ezeket a járatokat javasoljuk.
- Budapest és Balatonfüred között akadálymentes és klímás FLIRT motorvonatból álló Katica InterRégió vonatok is közlekednek, szintén kétóránként.
- Balatonfüred és Tapolca között kétóránként személyvonatok is járnak, ezekhez Bz kerékpárszállító mellékkocsikat is kapcsolunk.
- A főszezontól hétvégenként Bagolyvonatok is járnak az északi parton: péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjszakákon Balatonfüred és Tapolca, valamint Tapolca és Keszthely között.
- Balatonfüreden csatlakozik a Budapest felől érkező InterCity vonatokhoz a Tihanybusz: a „kincses félszigetet” közösségi közlekedéssel a Volánbusz Tihanybusz nevet és logót viselő 7355-ös járataival lehet megközelíteni.
Dunántúli kapcsolatok
A Dunántúl észak-déli irányú fő balatoni kapcsolatát a kétóránként közlekedő Helikon InterRégió vonatok biztosítják Győr és Kaposvár (egyes járatok esetében Pécs) között, Tapolca, Keszthely és Fonyód érintésével. (A Helikon IR vonatok Pécs és Kaposvár közötti szakaszán kötelező a helyjegy.)
A minél több férőhely és eljutási lehetőség biztosítása érdekében a Helikon InterRégiókon kívül naponta szezonális vonatok is közlekednek, ezekhez kerékpárszállító kocsikat is kapcsolunk:
- a Tanúhegy expresszvonat Győr és Keszthely,
- a Lesence expresszvonat Szombathely és Keszthely,
- a Fenyves expresszvonat Pécs és Keszthely között, valamint
- a Kék Hullám InterCity Budapest–Székesfehérvár–Balatonfüred–Tapolca–Szombathely között.
Az InterCity- és expresszvonatokon a helyjegy váltása kötelező, így az utasoknak garantált ülőhelyet biztosítunk a hétvégi csúcsidőszakban is. Javasoljuk ezen vonatok igénybevételét a Helikon InterRégió vonatok helyett.
Keszthely és Tapolca között kétóránként a Balaton InterCity vonatokhoz csatlakozva személyvonatok is közlekednek, melyek helyjegy váltása nélkül, kerékpárszállítás esetén kerékpárhely foglalása mellett vehetők igénybe.
A Dunántúl számos településéről – többek között Dunaújvárosból, Szekszárdról, Pécsről, Komlóról, Kaposvárról, Lentiből, Nagykanizsáról, Szombathelyről, Zalaegerszegről, Sopronból, Győrből, Esztergomból és Tatabányáról, valamint a járatok útvonalán felszállóhellyel érintett településekről – a Volánbusszal is egyszerűen elérhető a Balaton.
Kelet-Magyarország a Balaton között
Déli part:
- Aranypart expressz: Záhony, Nyíregyháza, Debrecen, Szolnok és Fonyód között közlekedik, 1. osztályú, valamint kerékpárszállító kocsit is kapcsolunk hozzá.
- Ezüstpart expressz: Miskolc és Fonyód között jár 1. osztályú és kerékpárszállító kocsival is kiegészülve.
- Aranyhíd expressz: Szeged és Fonyód között biztosítja a közvetlen eljutást. 1. osztályú, továbbá kerékpárszállító kocsi is közlekedik.
- Vitorlás InterRégió: Szolnok és Fonyód között hétvégénként nagykapacitású KISS motorvonattal biztosítjuk minél több utas számára a közvetlen eljutást.
- Panoráma expressz: Nyíregyháza, Debrecen és Siófok között hétvégenként emeletes KISS motorvonat közlekedik.
- Esti Csók InterRégió: vasárnapokon Fonyódról Kőbánya-Kispestre KISS emeletes motorvonattal segítjük a hazajutást a Balaton partjáról.
- A Volánbusz Salgótarjánból Siófokra, Szegedről, Egerből és Gyöngyösről Siófokra és Keszthelyen át Hévízre, Kecskemétről Dunaújvároson át Siófokra, Zalaegerszegre és Fonyódra, Bajáról pedig Hévízre és Siófokra is indít autóbuszjáratokat. A Békéscsaba–Kecskemét–Dunaújváros–Siófok–Zalaegerszeg közvetlen járattal pedig az ország leghosszabb menetrend szerinti autóbuszvonalán érhető el a Balaton déli partja.
Északi part:
- Szabolcsi Tekergő expresszvonat: naponta közlekedik Záhony és Zánka-Erzsébettábor között Debrecen, Nyíregyháza, Püspökladány és Szolnok érintésével. Kerékpárszállító kocsival közlekedik, így a kerékpárral utazóknak is érdemes kihasználni.
- Csabai Tekergő expresszvonat: Békéscsaba és Tapolca között hétvégi napokon jár. Kerékpárszállító kocsival egészítjük ki a bicikliszállítás biztosítása érdekében.
- Kecskemétről induló autóbusszal Dunaújváros, Székesfehérvár és Veszprém érintésével érhető el az északi part, Bajáról pedig Balatonalmádin át Veszprémbe lehet eljutni.
Jégmadárral a Dunakanyartól a Balatonig
A Jégmadár expresszvonat május 13-tól, az előszezon menetrend bevezetése óta közlekedik a hétvégi és ünnepnapokon – az utószezon végéig közvetlen kapcsolatot biztosítva a Dunakanyar térsége és a Velence-tó, illetve a Balaton között. Idén is a legkorszerűbb, légkondicionált KISS emeletes motorvonattal utazhatnak utasaink Szob és Fonyód között.
Például a szabadságon lévők, diákok július 6-tól augusztus 25-ig hétköznap is kihasználhatják a közvetlen eljutás lehetőségét, ugyanis ekkor mindennap közlekedik a Jégmadár expressz. Hétvégenként annyi a különbség, hogy két egyéget kapcsolunk össze. Ilyenkor ez lesz az ország legtöbb ülőhelyet biztosító vonata, akár 968-an is válthatnak helyjegyet erre a járatra.
A Jégmadár expresszvonaton hétköznap 12, hétvégén 24/36 kerékpár szállítható. A nyár folyamán tervezzük a vonatban a kerékpárhelyek további bővítését is. Kerékpárszállítás esetén a kerékpárjegyet és kerékpárhelyjegyet (650 Ft) is meg kell váltani.
A járatra az utasoknak helyjegy váltása kötelező, de a Balaton-part mentén helyjegy nélkül lehet utazni. Az országbérlet – a helyjegy megváltása mellett – a teljes útvonalon használható. Ezt a bérletfajtát egy-egy hónapban többször is hosszabb távon – pl. a Balatonhoz – utazóknak megéri vásárolni. Felhívjuk a figyelmet, hogy díjmentes utazás, illetve országbérlet használata esetén is meg kell váltani a helyjegyet.
A helyjegy ára – a vásárlás helyétől, módjától, a kiindulási állomástól, távolságtól, illetve a kedvezményektől, elővételtől függetlenül – egységesen 300 Ft.
Az ELVIRA menetrendtervezőben történő jegyváltás során a grafikus helyfoglaláskor a vonat egységeinek ülőhelyelrendezését mutató ábrán választható ki a megfelelő ülés.
A csomaggal utazók kényelme érdekében néhány ülést fenntartanak a nagyobb csomagoknak, így az emeletes KISS motorvonat egységenként 484 – hétvégenként 968 – ülőhelye közül választhatnak szabadon utasaink a foglaltságtól függően.
A Volánbusz is készül a főszezonra
A Volánbusz helyi és helyközi járataival idén is megkönnyíti a Balatonnál nyaralók és kirándulók közlekedését, illetve az ország számos térségéből biztosít most is közvetlen eljutást a tóhoz.
Helyi járatok
A Volánbusz négy Balaton-parti településen, Siófokon, Balatonfüreden, Keszthelyen és Fonyódon üzemeltet helyi járatokat, melyek helyi jegyekkel és bérletekkel vehetők igénybe.
További információ: https://www.volanbusz.hu/hu/menetrendek/balaton#helyi
Balatonfüreden csatlakozik a Budapest felől érkező Intercity vonatokhoz a Tihanybusz
Tihany a legjelentősebb település a Balaton partján, amely nem érhető el vasúttal. A „kincses félszigetet” közösségi közlekedéssel a 7355-ös autóbuszokkal lehet megközelíteni. A Tihanybusz nevet és logót viselő járatok Balatonfüredről körjáratként, két útvonalon érik el Tihanyt, így akár Tihanyon belüli utazásra is igénybe vehetők országbérlettel, Veszprém vármegyebérlettel és napijegyekkel. A nyári tanítási szünetben, a hétvégi időszakban új Tihanybusz-járatok is segítik az eljutást. A menetrendi fejlesztésnek köszönhetően hétvégente 9 és 18 óra között már 30 percenként indulnak a körjáratok Balatonfüred és a félsziget között.
Részletes információ: Változik a Tihanybusz menetrendje (volanbusz.hu)
Bagolyvonatokhoz csatlakozó éjszakai járatok a Káli-medencébe
A nyári tanszünet időtartama alatt péntek és szombat éjszakánként „Káli-kör” elnevezésű, 7702-es vonalszámú autóbuszok közlekednek Tapolcáról Révfülöpre és vissza, Gyulakeszi, Káptalantóti, Mindszentkálla, Szentbékkálla, Köveskál, Balatonhenye és Kővágóörs települések érintésével. A járatok a Balatonfüred és Tapolca között közlekedő Bagolyvonatokhoz Révfülöp vasútállomáson biztosítanak csatlakozást.
További részletek: Káli-kör – éjszakai járatok közlekedése a Káli-medence térségében (volanbusz.hu)
Tervezzen EMMA-val
A Balatonhoz utazóknak érdemes kihasználni a vadonatúj EMMA (Egységes Menetrend Magyarországon) néven elindult utazástervező rendszert, amellyel bárki egyszerűen, gyorsan és megbízhatóan tervezheti meg utazását – akár vonattal, akár autóbusszal, vagy pedig ezek kombinációjával szeretne eljutni a tóhoz. Az emma.mav.hu weboldalunkon érhető el fejlesztésünk, mellyel nem csak a vasúti (vonat, hév, vasútvillamos) és helyközi autóbuszos eljutással, hanem több mint 70 település helyi járataival (BKK, DKV, MVK, SZKT, Volánbusz helyijáratok stb.) is lehet tervezni.
A Balatonnál és a Velencei-tónál, illetve ezek térségében a következő települések esetében érhetők el a helyi járatok: Balatonfüred, Érd, Fonyód, Keszthely, Siófok, Székesfehérvár, Veszprém.
Útvonaltervezésnél az esetleges késésekkel is tervez EMMA, továbbá néhány szolgáltató (például a MÁV-START) esetén fontos szöveges utastájékoztatási információkkal szolgál a forgalmi változásokat, fennakadásokat okozó rendkívüli helyzetekben. A járatok nézetben a járművek pozíciója térképen is megtekinthető, de a helyi és helyközi járatok menetrendjére is lehet szűrni.
Az EMMA nem váltja ki a megszokott jegyértékesítési felületet: a megfelelő útvonal megtervezése és kiválasztása után azonban egyetlen gombnyomással az ELVIRÁ-ra (jegy.mav.hu oldalra) jutva megkezdhető a vonatjegy vásárlása. A rendszerben elérhető szolgáltatók köre a közeljövőben bővülni fog, és célul tűztük ki azt is, hogy a vonatjegyeken túl a Volánbuszokra történő jegyvásárlást is segítse majd EMMA.
Fedélzeti vendéglátás a vonatokon
A 75 éves Utasellátó az idei szezonban is fedélzeti szolgáltatást biztosít a balatoni vonatokon.
A Balaton InterCity vonatokban május 25-től közlekedik napi 8 pár vonatban étkezőkocsi Budapest és Keszthely között, egészen a szezon végéig.
Az Utasellátó idén is igyekezett frissíteni a kínálatán és újabb ételeket vett fel a balatoni étlapra. A streetfood jellegű irányzatot követve újdonságként megjelenik a kínálatban a nachos tál, a sajttal töltött jalapeño és a gyros tál. A sokak által kedvelt hideg és zamatos gyümölcslevesek vonalát követve idén őszibarack-krémlevessel várják az utasokat az étkezőkocsi fedélzetén. A főételek között pedig megjelenik a paradicsomos húsgombóc főtt burgonyával, valamint a zöldborsófőzelék, amely opcionálisan kérhető tükörtojással vagy zöldségpogácsával. Az igazi nyári hangulatot megteremtve egy új, szezonális hamburgerrel is készül az Utasellátó csapata, amely frissítő és ízes összeállítása garantálja az élvezetes étkezést.
A főszezontól a Kék Hullám IC vonatokban a bisztrókocsiban is szolgáltat az Utasellátó:
- hűtött üdítőitalok, sör, bor
- lepénykínálat, hot dog
- édességek
- prémium kocsirészen utazó utasoknak jegyárban foglalt kávé vagy tea
A fedélzeti konyha és vendéglátás kulisszatitkait a Menetközben podcast adásában szolgáltuk fel nemrégiben.
Melyik vonat klímás?
- InterRégió vonatok: Déli->Parti és Katica (FLIRT), Helikon (Desiro), Esti Csók és Vitorlás (KISS)
- KISS és FLIRT motorvonatokból álló expresszvonatok: Jégmadár, Panoráma, Napfürdő
- Kelet-magyarországi expresszvonatok 1. osztályú kocsijai: Ezüstpart, Aranypart, Aranyhíd
- InterCityk IC-vonatrésze (1. és 2. osztály)
Kerékpárszállítás a balatoni vonatokon
A főszezonban a MÁV-START minden kerékpárszállításra alkalmas kocsit forgalomba állít. Mind az északi, mind a déli parton közlekednek olyan vonattípusok, melyekben a kerékpárszállítás nagy befogadóképességű kocsiban lehetséges, melyekben akár 30 kerékpár is szállítható:
- az északi parton a Kék Hullám InterCity vonatokat és a Vízipók sebesvonatokat javasoljuk a kerékpáros utasoknak
- a déli parton a Tópart InterCity vonatok kerékpáros kapacitása a legnagyobb
- a Dunántúl felől a Helikon InterRégió vonatok helyett a Lesence, Tanúhegy és Fenyves expresszvonatokat célszerű választania a kerékpárosoknak
A kerékpárszállításhoz a balatoni vonatokon a kerékpárjegy vagy kerékpár országbérlet mellé kerékpárhelyjegy vásárlása is szükséges. Ennek ára 100 és 990 forint közötti, és vonattípusonként eltérő a kapacitás függvényében. Emiatt is érdemes böngészni a kínálatot és a kedvezőbb árú vonatokat választani a bicikliszállításhoz. Ha a kerékpárhelyek egy vonaton elfogynak, akkor más vonatot kell választani az utazáshoz, emiatt tanácsos a kerékpárjegyet és kerékpárhelyjegyet minél korábban, elővételben megváltani.
Március 1-től a tarifaváltozással a kerékpárjegyek is változtak.
- Kerékpárjegy 500 forintért váltható, kedvezményes kerékpárjegy (pl. Magyar Kerékpárosklub tagoknak és START-klub kártya tulajdonosoknak) 375 forintért
- Elérhetővé vált a kerékpáros országbérlet, 4950 forintért. A kerékpárhelyjegy váltása a kerékpáros országbérlet mellé is kötelező.
Teljes körű bővebb információ a MÁV-START kerékpáros aloldalán olvasható: https://www.mavcsoport.hu/kerekpar
Kell-e helyjegyet váltani?
Fontos, hogy a megnövekedett utaforgalomra felkészülve a helyjegy váltása minden Balatonhoz közlekedő InterCity- és expresszvonatra kötelező annak érdekében, hogy utasainknak garantált ülőhelyet biztosíthassunk.
A péntektől vasárnapig tartó csúcsidőben közlekedő vonatokra érdemes már több nappal előre jegyet váltani, mert a férőhelyek korlátozottak, a helyek könnyen elfogyhatnak. Helyjegyvásárlásnál az ELVIRA felületén választhatjuk a grafikus (kocsirajz alapján) történő helyfoglalást is.
- Az 1. osztályra szóló helyjegyet 1990 forintért, prémium osztályra szóló helyjegyet pedig 2990 forintért lehet megvásárolni.
- A 2. osztályú InterCity-kocsikba a helyjegy az utazást megelőző napon megvásárolva olcsóbb, 650 forint az utazás napján érvényes 990 forintos ár helyett.
- Az expresszvonatok esetében 300 forintos, kedvezményes helyjegy váltása szükséges.
- A Balaton partja mentén minden vonaton helyjegymentesen lehet utazni, az összes területileg érvényes napijeggyel vagy bérlettel is (pl. Balaton24, Vármegye24).
Az InterRégió és a személyvonatok helyjegymentesek (a Helikon InterRégió vonatok Pécs és Kaposvár közötti szakaszainak kivételével).
A vármegye- vagy országbérlettel, valamint a Magyarország24 és a Vármegye24 napijeggyel utazók számára a balatoni vonatok közül a személyvonatok és sebesvonatok mindegyike igénybe vehető, azonban a helyjegyes vonatok (InterCity, expressz) csak országbérlettel vagy Magyarország24 napijeggyel és helyjeggyel vehető igénybe a helyjegyes szakaszokon. A tómenti települések közötti utazásokhoz minden jegytípussal használhatók a járatok, helyjegy váltása nélkül is.
A Déli->Parti, és a Katica InterRégiókon, valamint a Vízipók sebesvonaton és a balatonfenyvesi kisvasúton vármegye- vagy országbérlettel és az új napijegyekkel is lehet utazni. A Fenyves, Lesence és a Tanúhegy expresszvonatokat helyjegy vásárlásával lehet használni, valamint országbérlettel és az új Magyarország24 napijeggyel.
A Jégmadár expresszvonatot Balatonaliga és Fonyód, a Kék Hullám expresszvonatokat Balatonalmádi és Tapolca, illetve Szombathely között, a Győr és Pécs közötti Helikon InterRégió-vonatokatt Győr és Kaposvár között lehet helyjegy nélkül, azaz menetjeggyel, vármegye- és országbérlettel vagy a napijegyekkel is igénybe lehet venni. Pécs és Kaposvár között viszont idén is kötelező a helyjegy váltása. A Fenyves expresszvonatot Fonyód és Keszthely, a Lesence és a Tanúhegy expresszvonatokat pedig Keszthely és Tapolca között lehet helyjegy nélkül, azaz a vármegyebérletekkel és a vármegye napijegyekkel igénybe venni.
Az utasok a MÁV appban vagy az Elvira felületen is tudják ellenőrizni, hogy a vonatra kötelező-e a helyjegy váltása. Amennyiben az utasunk országbérlettel vagy napijeggyel utazik, a kedvezmény beállításával könnyen megvásárolható a helyjegy.
A Balaton 24 napijegyek május 12-től szeptember 22-ig minden nap megvásárolhatók – a tavalyi évhez hasonló áron és felhasználási lehetőséggel. Részletek: https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/balaton24
Kutyaszállítás a balatoni vonatokon
A Balaton, Tópart és Kék Hullám InterCityken csak a nem IC minőségű kocsikban szállítható kutya, a Kelet-Magyarország és a Balaton közötti ún. átlós vonatokon valamennyi másodosztályú kocsiban, a nem feláras vonaton szállítható a kutyákra vonatkozó szabályozással azonos módon. A pilotüzem csak a Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa/Keszthely, a Budapest-Székesfehérvár-Tapolca és a Balotonszentgyörgy-Tapolca-Ukk vonalakon közlekedő feláras vonatokat érinti.
Ha a kutyás utas közelében ülő utas kifogásolja a kutya jelenlétét, számára a nem megfelelő helybiztosítás szabályai szerint a vasúti társaság új ülőhelyet biztosít, illetve a nem megfelelő ülőhelyről igazolást ad.
Új és felújított jegyautomaták a Balatonnál
A Balaton partján már összesen 37 új és felújított automata áll az utasaink rendelkezésére a forgalmasabb állomásokon és megállóhelyeken, a gyorsabb és kényelmesebb jegy- és bérletvásárlás megkönnyítse érdekében. Az automatákban a népszerű Balaton 24, valamint az ország- és vármegye-bérletek és napijegyek is megvásárolhatók.
Északi parton:
Balatonakarattya, Csittényhegy, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Alsóörs, Csopak, Balatonarács, Balatonfüred, Révfülöp, Badacsonytomaj, Badacsony, Tapolca állomáson és megállóhelyen;
Nyugati partszakaszon:
Keszthelyen;
Déli parton:
Lepsény, Balatonaliga, Balatonvilágos, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Siófok, Balatonszéplak felső, Balatonszéplak alsó, Zamárdi felső, Zamárdi, Szántód, Balatonföldvár, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár, Fonyódliget, Fonyód, Balatonfenyves és Balatonszentgyörgy állomáson és megállóhelyen.
Siófokon és Balatonfüreden a felújított automatákon kívül további két új típusú jegykiadóautomata is az utasok rendelkezésére áll.
Azokon az állomásokon, melyeken pénztár vagy automata üzemel, csak érvényes menetjeggyel lehet a vonatokra felszállni, a vonaton menetjegy csak pótdíj váltása mellett vásárolható.

A MÁV-VOLÁN-csoport 2024-ben 21 helyszínen várja az érdeklődőket a Múzeumok Éjszakáján
Már csak egy hét és újra eljön a Múzeumok Éjszakája, június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat. A MÁV-VOLÁN-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, 19 településen, összesen 21 helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.
Az idei évben Budapesten, Debrecenben, Domaszéken, Dombóváron, Hatvanban, Kecskeméten, Kelebián, Mártélyon, Miskolcon, Nagykanizsán, Pécsen, Petőfiszálláson, Püspökladányban, Szegeden, Székesfehérváron, Szentesen, Szolnokon, Szombathelyen és Veszprémben is várják az érdeklődőket vállalatcsoport munkatársai.
A korábbi években már látogatható helyszínek mellett most új programokkal is várják a Múzeumok Éjszakája résztvevőit. Budapesten megnyitja kapuit a MÁV Archívum, ahol ízelítőt kaphatunk a vasúttársaság egyedülálló gyűjteményéből, többek között tervrajzok, fotók is megtekinthetők lesznek, továbbá a résztvevők bepillantást nyerhetnek a dokumentumok tárolásának és digitalizálásának műhelytitkaiba is. Most először látogatható a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozat keretében Kelebia vasútállomásnál Tapodi Ottó, kelebiai lakos lenyűgöző magángyűjteménye, amely a múlt vasúti emlékeinek gazdag tárházát kínálja az érdeklődők számára. Szintén új és nagyon érdekes programlehetőség a MÁV-START miskolci fűtőházának megtekintése, ahol vasúti és közúti járművek izgalmas világa nyílik meg a látogatók előtt. Jövő szombaton lesz lehetőség a veszprémi vasútállomás melletti titkos bunkert is körbejárni, ahol 1990-ig rejtve üzemelt a MÁV Megyei Polgárvédelmi Parancsnoksága és Vezetési Központja. Igazán különleges helyszín, ahol korhű üzemképes berendezések, használati tárgyak láthatóak és ki is próbálhatók.
A Volánbusz újra Hatvanban várja a régi klasszikusok kedvelőit. A társaság értékmentési programjának központja, a hatvani telephely erre az éjszakára ismét megnyitja kapuit, és kiállításokkal, tárlatvezetéssel, hatvani nosztalgiautazással várja az érdeklődőket.
Érdemes betervezni a MÁV-VOLÁN-csoport programjait is a Múzeumok Éjszakáján, az ország számos pontján lesz lehetőség igazán érdekes helyszíneket körbejárni.
Forrás: MÁV Zrt.

Drasztikusan megnőtt idén a vasúti útátjárós balesetek száma
SÍN-TÉR címmel indul a MÁV edukációs sorozata
A MÁV hálózatán a vasúti átjárós balesetek száma 2024-ben jelentősen megemelkedett. Idén eddig 30 vasúti átjárós baleset történt a KRESZ megszegése vagy a figyelmetlenség miatt, kilenc esettel több, mint a tavalyi év megegyező időszakában. A vasúttársaság a balesetek számának visszaszorítása érdekében edukációs filmekkel, a vonatokon és vágányvégi kijelzőkön figyelemfelkeltő üzenetekkel, a Pest vármegyei vasúti átjárókban pedig vészhelyzet esetén hasznos figyelmeztető táblák kihelyezésével erősíti vasútbiztonsági kampányát. A balesetmegelőzés terén végzett tevékenységéért a MÁV elnyerte „Az év közlekedésbiztonsági társadalmi felelősségvállalója 2024” címet.
A MÁV az ILCAD Nemzetközi útátjáró biztonságtudatossági napon újra arra kéri a járművezetőket, gyalogosokat, kerékpárosokat hogy minden körülmények között közlekedjenek körültekintően, hiszen járművel vagy gyalogosan is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása! A Nemzetközi útátjáró biztonságtudatossági napon 52 helyszínen, mintegy 60 rendőr és 40 vasútbiztonsági szakember közösen tervezett útátjáró-ellenőrzéseket tart nagyobb forgalmú, nagyobb kockázatú vasúti átjárókban.
A MÁV az eddigiek mellett újabb elemekkel bővíti intenzív vasútbiztonsági kampányát a vasúti átjárókban történt balesetek számának csökkentése érdekében. A vasúttársaság Härtlein Károly a BME Fizikai Intézet mesteroktatójának a közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő filmekben hívja fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára. A vasúti járművek féktávolsága többszáz méter, a vonatok hirtelen megállítása esélytelen. Számtalan baleset egyértelmű oka a „még átérek” látásmód, amikor a síneken átkelő gyalogos vagy autós rosszul méri fel a közeledő vonat sebességét és a vonat fékútját.
A baleseti statisztika szerint a legtöbb vasúti átjárós baleset Pest vármegyében történik. A vasúttársaság az év második felében figyelmeztető táblák kihelyezését kezdi meg a vármegyében a MÁV és a HÉV vasúti átjáróiban, összesen 280 helyszínen. A vasúti átjáróban tapasztalt veszélyhelyzet (például elakadt autó, bajbajutott személy) esetén a táblák információi alapján a bejelentő hívása után a 112-es segélyhívó közvetítésével a vasúttársaság vagy a HÉV munkatársai azonnal intézkedni tudnak: pontosan beazonosítják az érintett vasúti átjárót, majd az elhangzott információk alapján felmérik a helyzet súlyosságát.
A MÁV az idei évtől a motorvonatok utasterében elhelyezett fedélzeti monitorokon és vágányvégi kijelzőkön tematizált balesetmegelőzési felhívásokat tesz közzé, továbbá folytatja a 2022 áprilisában „Érj haza biztonságban” címmel elindított vasútbiztonsági kampány már jól megszokott aktivitásait. A kampány során szerte az országban, de kiemelten a vasúti átjárók közelében találkozhattak és találkozhatnak a közlekedők figyelemfelkeltő plakátokkal. A nyári időszakban Balaton-menti vasúti átjárók közelében és az Erzsébet táborokban oktatási jellegű, balesetmegelőzési célú kitelepülésekkel erősítik a kampányt.
A MÁV a vasútbiztonsági kampány kezdete óta működteti a www.mav.hu/erjhaza oldalt. Az oldalon elrettentő baleseti helyszíni fotókat, magyarázó- és alap vasútbiztonsági információkat, és a témában készült saját videókat mutatnak meg.
HÁTTÉR:
A vasút a legbiztonságosabb közlekedési mód, és fontos kiemelni, hogy az elmúlt 16 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. A MÁV hálózatán a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módja kivétel nélkül minden esetben megfelel a hatóságilag előírt biztonsági szintnek.
Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó-, 2022-ben megközelítőleg félmilliárd forintos kárral, 2023-ban hozzávetőlegesen 150 millió forintos kárral kénytelen számolni, míg idén májusig a kárérték meghaladja a 123 millió forintot. A vasúti átjárós balesetek a járműállományt is csökkentik, hiszen a balesetben érintett – jellemzően motorvonatokat – a javítás idejéig ki kell vonni a vasúti forgalomból, de előfordul, hogy egy-egy jármű teljesen működésképtelenné válik, nem javítható. A vasúti átjárós balesetek és a gázolások sok esetben több órás késéseket generálnak, amely akár sokezer utas aznapi közlekedtetését nehezíti meg jelentősen.
Minden baleset traumatikus élmény a balesetet elszenvedő egyénnek valamint a mozdonyvezetőnek, a személyzetnek illetve azoknak az utasoknak is, akik a vonatról vagy a peronról nézik végig az eseményeket. Mozdonyvezető kollégáink 2022-ben nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz, amelyben megfogalmazták, mit éreznek, amikor a vasúti átjáróban meglátnak egy gyalogost, kerékpárost, autót vagy teherautót.
A vasúttársaság évről-évre bővíti azokat az eszközöket és csatornákat, amelyek segítségével hatékonyan végezheti balesetmegelőző tevékenységét. Mindemellett azonban fontos kiemelni, hogy óriási jelentősége van annak a szintén hosszú évek óta tartó együttműködésnek, amelyet a rendőrséggel folytat a MÁV az edukáció és a balesetek számának visszaszorítása érdekében.
A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:
- A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
- A jelzőlámpával illetve csapórúddal felszerelt vasúti átjárókon akkor szabad fokozott figyelemmel áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
- Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!
Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!
Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély
Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.
A fokozott figyelési kötelezettség, valamint a fényjelzőkészülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik, sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.
A járművezetés közbeni telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.
A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Amennyiben a közúti jármű vezetője nem tud kétséget kizáróan megbizonyosodni arról, hogy a fénysorompó-berendezésen milyen fény világít, a vasúti átjáró előtt érdemes lelassítani (akár meg is állni), és úgy meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, illetve nem közelít-e vonat.
Forrás: MÁV Zrt.