Közlekedés

Több országos közút lezárására is sor kerül az árvízi helyzet miatt
A Magyarországot is elérő árhullám miatt az elmúlt napokban több országos közúton is korlátozásokat kellett bevezetnie a Magyar Közútnak. A jelenlegi helyzet alapján a következő napokban elsősorban a Duna mentén további útlezárásokra számíthatnak a közlekedők, ezért a közútkezelő már most arra figyelmezteti a közlekedőket, hogy indulás előtt minden esetben tájékozódjanak az aktuális korlátozásokról, útviszonyokról a www.utinform.hu oldalon, ahol listába szedve gyűjtik az árvízi helyzetben érintett utakat.
Az elmúlt napokban a Magyar Közút több, a Dunához közeli kerékpárúti szakaszt, kompokhoz, révállomásokhoz vezető utat lezárt a forgalom elől Komárom-Esztergom és Pest vármegyében. Hétfőn azonban már a 14-es főúton a vámosszabadi határátkelőhöz vezető szakaszon is teljes útzárat léptetett érvénybe, és a 11-es főút Komárom-Esztergom vármegyei részein is több helyen vannak már most is teljes vagy félpályás korlátozások.
A vízügyi szakértőkkel, a katasztrófavédelemmel és a társhatóságokkal is folyamatosan egyeztetnek a közútkezelő szakemberei, részt vesznek a védelmi bizottsági üléseken is, így az első kézből kapott információk, valamint a 2013-as árvízi helyzet tapasztalatait figyelembe véve elmondható, hogy elsősorban Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom és Pest vármegyében nemcsak a Duna, hanem annak mellékfolyói térségében a következő napokban további útlezárásokra kell számítania a közlekedőknek az árvízi védekezés vagy az elöntött területek miatt.
A Magyar Közút felhívja a közlekedők figyelmét, hogy az árvízben érintett területeken mielőtt útnak indulnak, minden esetben tájékozódjanak az aktuális útlezárásokról, korlátozásokról és forgalmi helyzetről a társaság Útinform szolgálatának weboldalán, a www.utinform.hu-n. A következő linken a cég diszpécserei folyamatosan frissítik a lezárt utak listáját: https://www.utinform.hu/hu/news/balesetek-torlodasok-rendkivuli-kozlekedesi-esemenyek?d=0. Nagyon fontos, hogy a korlátozásokat az autósok minden esetben vegyék komolyan és tartsák be, ne próbáljanak meg áthajtani, hiszen könnyen élet- és balesetveszélyes helyzetekbe kerülhetnek.
A közútkezelő valamennyi értintett vármegyében a legmagasabb készültségi fokozatot rendelte el mérnökségei körében, hogy a korlátozások életbe léptetését és szükség esetén az árvízi védekezést is teljes kapacitással segíthesse.
Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Fotó: kormend.hu

A MÁV-VOLÁN-csoport készül a történelmi árvíz magyarországi hatásaira
A hazai folyók vízgyűjtő területeit szélsőségesen csapadékos időjárás jellemzi, az észak-nyugati szomszédainknál a szeptemberi történelmi árvízzel fenyegető helyzet Magyországon is kihívások elé állítja a vízügyi szakembereket és a közlekedési szolgáltatókat. A MÁV-VOLÁN-csoport felkészül a rendkívüli helyzetre, a változásokról folyamatos tájékoztatást nyújt a nyilvánosságnak. Arra kérjük utasainkat, főleg az árvizek és heves viharok által érintett területeken, hogy a következő napokban ne megszokásból kezdjék meg utazásukat, kövessék figyelemmel a közlekedési szolgáltatók hivatalos tájékoztatását a MÁV honlapján, a MÁVINFORM Facebook oldalán, a MÁV applikációban és a Volánbusz weboldalán.
Folyóink vízszintje napról napra nő, az árvíz hatásai a szárazföldi közlekedésre is kihatnak a párhuzamos szakaszokon. A vasúti és a közúti menetrendszerinti közlekedést nem feltétlenül csak az áradó folyók, hanem a napokban tapasztalható rendkívül csapadékos időjárás is befolyásolhatja: az erős szél és a hirtelen átvonuló viharok okozta fakidőlések, felsővezeték-sérülések miatt fennakadásokra kell számítani. A vasúttársaság szakemberei folyamatosan egyeztetnek az árvízi védekezésben résztvevő szervezetekkel, hatóságokkal. A belföldi vasúthálózaton kialakuló fennakadások esetén az ország több pontján pótlóbuszok állnak készenlétben, a forgalom átszervezését szükség szerint megkezdik.
Fennakadás a nemzetközi közlekedésben:
Magyarországtól nyugatra több országban a vasúti közlekedés akadozik, több területen szünetel.Ausztria felé jelenleg a Budapest–Bécs közötti vonatközlekedés folyamatos, Bécstől nyugatra azonban az ÖBB adta jelenlegi információk szerint legalább hétfő délig szünetel a vonatforgalom, ezért az ÖBB azt javasolja, hogy keddig ne utazzanak vonattal Ausztriába, illetve Ausztriából és Ausztrián keresztül. A Budapest-Bécs viszonylaton közlekedő nemzetközi vonatok esetleges kimaradása esetén a MÁV-START a vonatokat belföldön motorvonattal pótolja.
Vasárnap este a Budapestről Ausztrián át, Németországba, illetve Svájcba induló, illetve hétfő reggel onnan érkező Kámán Imre EuroNight (EN 462, EN 463) csak a magyaroroszági szakaszán, a Keleti pályaudvar és Hegyeshalom között közlekedik.
Azok az Ausztriába tartó utasok, akik szeptember 12-ig vásárolták meg jegyüket a szeptember 13-15. közötti időszakra, ők szeptember 12. és 18. között használhatják fel a jegyeiket. A későbbi utazást tervezők számára a meglévő menetjegyüket kezelési költség nélkül térítjük vissza vagy cseréljük ki. A fenti időszakban bármelyik Ausztriát érintő járattal lehet utazni érvényes menetjeggyel,- járathoz kötöttség nélkül. Amennyiben másik vonatot választanak, úgy új helyjegyet kell váltani, amit díjmenetesen állít ki a vasúttársaság.
Az Almásfüzitő–Esztergom vonal változásai:
Vasárnap délutántól a Duna áradása miatt a Komárom–Esztergom vonalon az S74-es vonatok helyett már pótlóbuszok közlekednek, mivel a vasútvonal egy szakaszon a parton halad, így az a vízügyi védmű részét képezi. Ezt a részt így átadjuk a hatóságoknak, hogy az árvízi felkészüléshez szükséges óvintézkedéseket megtehessék.
A Volánbusz járatait érintő változások:
Az előrejelzések szerint a Szentendrei-szigetre (Szigetmonostorra) vezető kompok és révek kedden leállnak, ezeket a Volánbusz a tahi hídon át pótolja busszal, azaz a 894-es Tahitótfalu – Pócsmegyer – Tahitótfalu vonal járatai helyett 896-os jelzéssel, Tahitótfalu – Pócsmegyer – Szigetmonostor – Pócsmegyer – Tahitótfalu útvonalon közlekednek a buszok, az üzemidőt a rév menetrendjének megfelelően kibővítve. A Duna esztergomi tetőzése a 111-es, 10-es és 11-es út forgalmának korlátozásával járhat, érintheti az erre közlekedő buszjáratokat. Győrben a helyijáratok a rakpart lezárása miatt már terelőúton járnak.
A vasárnap reggeli, délelőtti időjárás okozta, főleg a Dunántúlt érintő forgalmi változásokról a MÁVINFORM híradása folyamatosan frissül: https://www.mavcsoport.hu/mavinform/idojaras-miatti-valtozasok-dunantuli-vonalakon
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Fiatalokat ért tragédiák
Szörnyű tragédiákkal zárult a nyári szünidő és kezdődött az új tanév, amelyeknek elszenvedői gyerekek, fiatalok voltak. Az elmúlt egy hónapban két tinédzser tragikus halálát és két fiatal életveszélyes sérülését okozta a figyelmetlenség, közlekedés közben a fülhallgató használata, a telefon nyomkodása és a tiltott vasútüzemi területen tartózkodás. Az új tanév kezdetével a vasúttársaság az Oktatási Hivatallal közösen kezdett balesetmegelőző tevékenységbe, a fiatalokat érintő vasúti baleseteket helyezve a középpontba.
Idén a MÁV hálózatán már 56 baleset történt vasúti átjáróban (tizennéggyel több mint a tavalyi és hasonló időszakában), amelyek során tizenöten vesztették életüket. A figyelmetlenség és a KRESZ szabályok megszegése miatt már 90 esetben gázolt embert a vonat, ebből 11 baleset történt vasúti átjáróban. A tavalyi év azonos időszakában 26 esetben gázolt embert a vonat.
Az elmúlt két hétben két tinédzser tragikus halálát és egy fiatal súlyos sérülését okozta a figyelmetlenség és a KRESZ szabályok megszegése a síneken. A minden esetben vétlen mozdonyvezetők súlyos traumát élnek át a balesetek során, különösen akkor, amikor fiatalt gázolnak halálra. Három hete egy fiatal életveszélyesen megsérült, amikor vasútüzemi területen felmászott egy vasúti kocsi tetejére, és áramütés érte.
A fiatalokat ért vasúti balesetek számának visszaszorítása érdekében a MÁV az Oktatási Hivatal együttműködését kérte a fiatalok edukálására és annak érdekében, hogy a SíN-TÉR balesetmegelőzési célú ismeretterjesztő filmsorozat epizódjai minél több diákhoz eljuthassanak. A vasúttársaság több mint 2800 iskolához eljuttathatta a legfontosabb vasútbiztonsági szabályokat, valamint Molnár Péter mozdonyvezető videóüzenetét, amelyben ő is kéri a szabályok betartását.
A MÁV Härtlein Károly, a BME Fizikai Intézet mesteroktatója közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő kisfilmeket készített, amelyekben a szabálykövető közlekedés fontosságára hívják fel a figyelmet. A sorozat három epizódjának témáit a vasúton legjellemzőbb, tragikus kimenetelű vagy súlyos sérülésekkel járó balesetek adták. A SÍN-TÉR sorozat a fékút, az elsodrási határ és az áramütéstémakörében mutatja be érthetően, látványosan, a fizika törvényszerűségeivel alátámasztva a balesetek okait. Az ismeretterjesztő filmsorozat epizódjait a pedagógusok elérhetik a Nemzeti Köznevelési Portál oldalán.
Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója hangsúlyozta: „A balesetek mögötti okok között az első a figyelmetlenség: egyre többet foglalkozunk a mobiltelefonunkkal, egyre többet használunk fülhallgatót és ez nem csak a tinédzserekre jellemző, hanem ránk felnőttekre is. Ez pedig vasúti útátjáróknál tragédiába torkolhat. Minden egyes vonat vezetőállásán ül egy mozdonyvezető kollégánk, kolléganőnk, akik munkájukat végzik, édesanyák, édesapák, akik a testi épségükkel, de akár az életükkel is fizethetnek mások hibája miatt egy vasúti átjárón áthaladva. Azt szeretném kérni mindenkitől, kétszer is gondolja meg, mielőtt a sínekre lép, hiszen a pillanatnyi figyelmetlenség is halálos balesethez vezethet. Szorosan együttműködünk az Oktatási Hivatallal, hogy minél több diákhoz eljuthassanak legfontosabb vasútbiztonsági üzeneteink. Vigyázzunk egymásra!”
Sipos Imre, az Oktatási Hivatal elnökhelyettese elmondta: „Amikor a MÁV megkeresett bennünket azzal, hogy készült három darab vasútbiztonsági videó, amelyeket el kellene juttatni az oktatási intézményekbe, természetesen nem volt kérdés, hogy ebben az együttműködésben részt veszünk, hiszen nagyon fontosnak tartjuk az edukálást ezen a területen is. A fékút, az áramütés és az elsodrás témakörét feldolgozó három filmet már elhelyeztük a Nemzeti Köznevelési Portál médiatárában. Azt is előkészítjük, hogy a fizika tantárgy tananyagában az adott évfolyamon - amikor ezekről a témákról tanulnak a gyerekek - ezeket a filmeket elérhetik a pedagógusok, és levetíthetik. A későbbiekben is a MÁV rendelkezésére állunk hasonló kezdeményezésekben, hiszen mi is fontosnak tartjuk tanulóink, gyermekeink, pedagógusaink biztonságát.”
Molnár Péter, a MÁV-START mozdonyvezetője elmondta: „Egy gázolásnak minimum két elszenvedő alanya van. Az egyik az áldozat, a másik pedig, akiről talán kevesebb szó esik, a mozdonyvezető. A mozdonyvezetők mi vagyunk, és számunkra rendkívül megterhelő és negatív élmény, amikor egy baleset megtörténik. Csak a szerencsének tudhatjuk be, ha a közút-vasút találkozásánál az ütközés éppen nem egy kamionnal történik, hiszen volt olyan baleset, amely sajnos a mozdonyvezető kollégánk halálával végződött. Ők csak elmentek dolgozni, azonban onnan már nem térhettek haza. Nagyon nehéz egy ilyen eset után leszállni a mozdonyról, nagyon nehéz odamenni, és megnézni, hogy mi történt. Felejthetetlen csattanások, szagok, illetve felejthetetlen momentumok, amelyeket soha nem lehet kitörölni az emlékezetünkből. Nekünk is van családunk, nekünk is vannak szeretteink. Nagyon nehéz egy baleset után hazamenni, hiszen ekkor kezdődik el az események feldolgozása. De nekünk ez a hivatásunk, nekünk mihamarabb vissza kell állnunk a munkába.”
A MÁV hosszú évek óta fokozott balesetmegelőzési kampányt folytat a vasúti balesetek számának visszaszorítása érdekében, különös figyelmet fordítva a gyermekek, fiatalok edukálására. Ahogy a korábbi években, a vasúttársaság idén is igyekezett a lehető leghatékonyabban felhívni a gyermekek, fiatalok figyelmét a legfontosabb vasútbiztonsági szabályokra.
A nyári szünet előtti időszakban a MÁV és az ORFK-OBB balesetmegelőzési célú rajzpályázatot hirdetett iskolásoknak, amelynek témája a biztonságos közlekedés. Témaválasztáskor a gyerekek a közlekedési helyzetek áttekintése során megismerhették azokat a legfontosabb közlekedési szabályokat, amelyek megszegése balesethez vezethet.
Az iskolai szünet elején, a vasúton a fiatalokra leselkedő veszélyekre hívta fel a figyelmet a MÁV, majd pedig egész nyáron vasútbiztonsági kitelepüléseken tanították a gyerekeket és családokat a szabálykövető közlekedésre a Balaton mentén és a Velencei tónál. A vasútbiztonság pécsi szakemberei az Erzsébet tábor minden turnusában balesetmegelőzési kvízekkel, játékos módszerekkel tanították a gyermekeket a Hősök napján. A tanév során a területi vasútbiztonsági szervezetek szakemberei rendszeresen tartanak iskolákban balesetmegelőzési célú oktató előadásokat.
Sok baleset abból adódik, hogy a közlekedők rosszul mérik fel a közeledő vonat sebességét, illetve a vasúti szerelvény féktávolságát. A fiatalok az életüket kockáztatják, amikor egy jól sikerült videó kedvéért az utolsó pillanatban ugranak el az érkező vonat elől. Gyakori baleseti ok, hogy a peronon, a vasúti sínek mellett várakozók figyelmetlenek, és nem tartják be a biztonságos távolságot a pályától. Jellemzően fiatalok az áldozatai vagy súlyos sérültjei azoknak az áramütéses baleseteknek is, amelyeket a vasúti járművek tetejére felmászva szenvednek el.
Bár a MÁV minden módon dolgozik a balesetek számának visszaszorítása érdekében, ismételten felhívja a figyelmet, hogy vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos! Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken. A vasúti átjárót mindig kiemelt körültekintéssel kell megközelíteni!
- Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos! Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken. A vasúti átjárót mindig kiemelt körültekintéssel kell megközelíteni!
- Nem szabad közlekedés közben fülhallgatót használni, vagy a telefont nyomkodni, mert ez elvonja a figyelmet a veszélyekről.
- A labirintkorlát arra szolgál, hogy a vasúti vágányokon való áthaladás előtt lassítsa a közlekedést, és kialakításával elősegítse, hogy a gyalogos vagy kerékpáros mindkét irányba körül nézzen, mielőtt a sínekre lép.
- A fénysorompó felváltva villogó piros fénye azt jelenti, hogy nem szabad átmenni a síneken, mert jön a vonat. Ha a vonat elhaladt, várjuk meg a fénysorompó fehér villogó jelzését. Mielőtt a sínekre lépünk, mindig győződjünk meg róla, hogy egyik irányból sem érkezik vonat!
- Tilos és életveszélyes felmászni a vasúti kocsikra vagy a felsővezeték tartóoszlopára! A villamos felsővezeték megközelítése is életveszélyes, már 2 méteres távolságtól áramütést, súlyos vagy életveszélyes égést okozhat. Már önmagában az 5-6 méter magas jármű tetejéről való lecsúszás is súlyos sérüléseket okozhat, vagy akár halálos következménnyel is járhat. Szigorúan tilos a járművek alá menni, alattuk átbújni, illetve azok tetejére felmászni.
- Az életükkel játszanak azok a fiatalok, akik szórakozásból a vonat elé szaladnak, majd elugranak az érkező jármű elől. A vonat valós sebességét nagyon nehéz érzékelni, ráadásul a vasúti szerelvény féktávolsága is többszáz méter, ezért a hirtelen megállítása esélytelen!
- A vasúti sínre köveket, idegen anyagokat helyezni, a vonatot megdobálni szigorúan tilos! Ezek a cselekedetek súlyosan veszélyeztetik a közlekedő vonatok biztonságát, hiszen azok szolgálatképtelenségét, szélsőséges esetben siklását is okozhatják. A sínre helyezett tárgy észlelését követő vészfékezés következményeként az utasok és a vonat személyzete is megsérülhet. Az ilyen jellegű cselekményeket minden esetben feljelentés követ..
A balesetek visszaszorítása érdekében a MÁV 2022 áprilisában, Érj haza biztonságban! címmel elindította országos balesetmegelőző kampányát, amely a lakosság általános edukálását, a problémára való rávilágítást tűzte ki célul, elsősorban a figyelemfelkeltés és a közlekedési morál javítása érdekében.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Az ÖBB azt javasolja, hogy ne utazzanak vonattal Ausztriába a várható heves esőzések miatt
Azok az utasok, akik szeptember 12-ig vásárolták meg jegyüket a szeptember 13-15. közötti időszakra, ők szeptember 12. és 18. között használhatják fel a jegyeiket. A későbbi utazást tervezők számára a meglévő menetjegyüket kezelési költség nélkül térítjük vissza vagy cseréljük ki. A fenti időszakban bármelyik Ausztriát érintő járattal lehet utazni érvényes menetjeggyel,- járathoz kötöttség nélkül. Amennyiben másik vonatot választanak, úgy új helyjegyet kell váltani, amit díjmenetesen állít ki a vasúttársaság.
Az aktuális helyzetről információt kaphatnak a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál is a +36 (1) 3 49 49 49-es telefonszámon. (Telekom hálózatból hívhatja a +36 30 499 4999-es telefonszámot, Yettel hálózatból a +36 20 499 4999-es, Vodafone hálózatból pedig a +36 70 499 4999-es számot.)
Forrás: MÁVINFORM

Az utószezonban is sűrűbb lesz a vasúti közlekedés a Balatonhoz
A MÁV balatoni járatai a főszezonban több mint 1,2 millió utazást szolgáltak ki. Ez a szám a díjmentesesen, és különösen a vármegye- vagy országbérletekkel utazókkal együtt több százezres nagyságrenddel nagyobb, ami jó mutatja a kötöttpályás közlekedés növekvő, hazai népszerűségét. Az utasigényekhez alkalmazkodva pedig az utószezonban is külön menetrenddel segíti a vasúttársaság a tóhoz való eljutást: szeptember 22-ig Budapestről és több dunántúli városból is sűrű közlekedéssel, átszállás nélkül lehet majd eljutni a Balatonhoz.
A nyári főszezonban augusztus 22-ig 1,25 millió menetjeggyel történő, úgynevezett viszonylati utazást regisztrált a MÁV-START a Balaton felé vagy onnan elindított járatain. Ezen felül – többek között a márciusi tarifareform következtében – díjmentesen (pl. 14 év alattiak, 65 év felettiek nagycsaládosok, fogyatékkal élők), illetve vármegye- és országbérletekkel is igénybe lehet venni a balatoni járataikat, vagyis ezek az utazások nem szerepelnek a megadott adatokban. A szakemberek szerint így a balatoni főszezoni utazások száma több százezres nagyságrenddel meghaladta a 1,25 milliót is. Csak a főszezont figyelembe véve a déli part továbbra is kiemelkedően népszerű, oda 878 ezer, az északirapedig 378 ezer menetjegyes utazás történt.
A legtöbben július 20-án utaztak, 38-40 ezer napi viszonylati jegyvásárlást rögzített a MÁV-START, ezt az augusztus 22-23. és július 11-12. közötti napok eredményei követték.
Sokan kihasználták a vármegye- és országbérlet nyújtotta pénztárcabarát megoldásokat, melyek közül a legolcsóbb a 90%-os kedvezményű országbérlet. Az ezt megvásárló diákok 3-4 gombóc fagyi áráért, 1890 forintért egy hónapon át – minden egyéb díjfizetés nélkül – bármikor leugorhattak a Balatonhoz helyközi buszjáratokkal vagy helyjegykötelezettség nélküli vonatokkal, helyjegyet váltva pedig a még szélesebb távolsági és regionális járatkínálatot is igénybe vehették.
A balatoni helyjegyköteles vonatok átlagos kihasználtságaaz előző évi 60-ról 65 százalékraemelkedett. A legnépszerűbbhelyjegyes járat, ami a keleti országrészből indult a Záhonyból – Debrecenen, Szolnokon át – Fonyódra közlekedő Aranypart expressz volt, másodosztályon átlagosan 80 százalékos kihasználtságot mértek. Ezt a járatot több mint 54 ezrenválasztották a nyári nyaraláshoz. Pár tizedes lemaradással 79,7%-kal a Csabai Tekergő expressz lett a második legkihasználtabb vonat, míg a Miskolcról közlekedő Ezüstpart expresszel 50 ezren indultak nyaralni. A Szegedet és Kecskemétet Balatonszentgyörggyel összekötő Aranyhíd expresszvonaton is kiemelkedő, 71 százalékos volt az ülőhelyfoglaltság.
A legtöbben természetesen a Balaton és Tópart InterCityket vették igénybe, közel 1 millióan utaztak ezekkel a főszezonban. Az InterCitykre korlátozott számban, kedvezményes – helyjegybiztosítást magában foglaló – interneten és MÁV appon vásárolható, a balatoni vonalakra érvényes Okosjegyből főszezonban 47 ezret adott el a MÁV-START. A legtöbben Siófok, Zamárdi, Balatonfüred, Keszthely és Balatonföldvár felé vették az irányt ezzel a jegytermékkel.
Idén is segítették a magyar tengernél nyaralók utazását az emeletes KISS motorvonatok. A Szob és Fonyód közötti Jégmadár expresszvonatot idén augusztus 23-ig munkanapokon is igénybe lehetett venni a KISS motorvonatokkal, a szezonban több mint 61 ezren használták ki. Hétvégi napokon Nyíregyháza és Siófok között (Debrecen, Szolnok érintésével) a Panoráma expresszvonat és a Szolnok-Fonyód közötti Vitorlás expressz is korszerű, akadálymentes, klímás emeletes KISS motorvonattal közlekedett. Ugyancsak emeletes vonatok jártak a hétvégi csúcsidőben, vasárnap esténként Fonyódról az Esti Csók InterRégió, míg Budapestről Balatonszentgyörgyre és Fonyódról Budapestre a Napfürdő InterRégió.
Az utasok többsége idén is önkiszolgáló csatornán vette meg a jegyét, MÁV applikációval 29%, az ELVIRA-n a jegy.mav.hu-n keresztül 16%, míg automatából 16%-uk. Az automaták közül a Déli pályaudvariak, a kelenföldiek és a siófokiak állnak az élen a nyári forgalmuk tekintetében, ezeket követik Balatonszemes, Balatonlelle és Székesfehérvár állomás jegyértékesítő berendezései.
A Balaton24 értékesítésénél erősen érezhető az országbérletek hatása, a tavalyi 17 ezer eladott jegyhez képest 6800 kelt el idén.
Utószezonban is irány a Balaton
Akik számára a nyár még nem ér véget, a vasúttársaság szeptember 22-ig kiterjesztett utószezoni menetrendet hirdetett, így addig is sűrű közlekedéssel, átszállás nélküli eljutást biztosít a Balatonhoz a fővárosból és több dunántúli városból.
Déli part járatai
Budapestről a Balaton déli partjára, ahogy egész évben, az utószezonban is óránként, felváltva indulnak a Balaton és Tópart InterCity-k, amelyekre kötelező a helyjegy vásárlása mindegyik vonatrészbe. A biciklisek is bátran választhatják a járatokat, a Tópart InterCity nagykapacitású kerékpárszállító kocsit is továbbít, melyekre a kerékpárhely foglalása kötelező.
A kínálat bővítéseként továbbra is közlekednek kétóránként a Déli->Parti InterRégiók a Déli pályaudvar és Siófok között naponta, hétvégente pedig tovább közlekedve Fonyódra, illetve Balatonszentgyörgyre. A Jégmadár expressz az utószezonban kizárólag hétvégi napokon közlekedik Szob és Fonyód között, KISS motorvonattal teremtve meg a Dunakanyar és a balatoni panoráma összeköttetését. Vasárnaponként két mentesítő InterRégió vonat indul Fonyódról 14:36-kor és 18:36-kor Budapest-Kelenföldre, légkondicionált FLIRT szerelvényből kiállítva, a vasárnap délutáni hazatérő utasforgalom kiszolgálása érdekében. A Balaton InterCity vonatok elsőosztályú kocsival és szeptember 15-ig étkezőkocsival közlekednek. Az utószezonban a déli parton továbbra is közlekednek a Bagolyvonatok, így a part mentén éjfél után is lehet utazni péntek/szombat, illetve szombat/vasárnap éjszaka kétóránként közlekednek vonatok Budapest és Keszthely között.
Északi part járatai
Az északi parton a Kék Hullám expressz a főszezontól kismértékben eltérő menetrend szerint, gyorsvonati kocsikkal közlekedik a Déli pályaudvar és Tapolca, míg napi egy járattal Szombathely között. A Déli pályaudvar és Balatonfüred között az utószezonban is kétóránként indul Vízipók sebesvonat, mely Balatonakarattya és Balatonfüred között Káptalanfüred kivételével minden állomáson és megállóhelyen megáll.
Az észak-balatoni vonalon a Kék Hullám expresszek, valamint a Vízipók sebesvonatok nagykapacitású kerékpárszállító kocsival közlekednek, melyekre a kerékpárhely foglalása kötelező. A Katica InterRégió hétvégi napokon közlekedik a Déli pályaudvar és Balatonfüred között, Székesfehérvártól Balatonfüredig minden állomáson és megállóhelyen megáll, a kisebb megállók kiszolgálása érdekében. A Katica InterRégiók menetrendi idejében munkanapokon személyvonatok közlekednek Székesfehérvár és Balatonfüred között, melyek csatlakoznak Székesfehérváron a Balaton InterCitykhez. Péntek/szombat és szombat/vasárnap éjszaka az északi parton is közlekednek Bagolyvonatok, éjfél körül is lehetséges a part mentén, illetve a Budapestre való utazás.
Dunántúli városokból a Balatonhoz
A Fenyves expresszvonat az utószezonban is naponta közlekedik Pécs és Keszthely között. A vonat szeptember 9. és 20. között hétfőn, szerdán és pénteken meghosszabbított útvonalon, Balatonakali-Dörgicsére és onnan közlekedik, a zánkai Erzsébet-táborokra való eljutást segítve. Az egész évben közlekedő Helikon InterRégió vonatok pedig változatlanul naponta közlekednek Győr-Keszthely-Balatonszentgyörgy-Kaposvár, illetve Pécs között. A Győr és Keszthely között közvetlen kapcsolatot teremtő Tanúhegy expresszvonat az utószezonban hétvégi napokon közlekedik, biztosítva a csoportok és kerékpárosok könnyebb, kényelmesebb utazását a Balatonhoz. A Szombathely és Keszthely közötti közvetlen összeköttetés sem ért véget a nyárral, ugyanis az utószezonban is naponta jár a Lesence expresszvonat. Az expresszvonatokra kötelező a helyjegy, illetve a kerékpárhelyjegy megváltása.
Kerékpár és kutya szállítása
A Balatonhoz közlekedő távolsági járatokon a kerékpárjegy mellé kerékpárhelyjegyet is kell váltani. Ha a kerékpárhelyek elfogynak, akkor az adott vonaton már nem lehet több kerékpárt szállítani, ilyen esetekben utasainknak másik vonatot kell választanuk utazásukhoz. Ezért érdemes a kerékpárjegyet és kerékpárhelyjegyet minél korábban, elővételben megváltani.
A MÁV-START által az idei főszezon idején a Balatonhoz közlekedő helyjegyes vonatokon tesztüzem keretében bevezette a nagytestű, 20 kg-nál kisebb tömegű kutyák szállításának lehetőségét. A kutyaszállítás tesztüzemét november 2-ig meghosszabbítottuk, hogy a jelenlegi pozitív visszajelzések mellé az őszi tapasztalatokat is megvizsgáljuk.
Forrás, fotó: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság