Helyi
![](/images/hirek/suzuki_vitara.png)
Megújult a Suzuki Vitara
Megújult a Suzuki Vitara: üzemanyagtakarékos és élvezetes vezetési élmény
Új biztonsági funkciókkal, felszereltséggel és az S-CROSS-okban már népszerűvé vált Suzuki Connect szolgáltatással megújulva érkezik a Suzuki népszerű SUV-ja, a Vitara. Az autentikus külső és dinamikus sziluett az új Vitarának izgalmas külsőt biztosít. A Suzuki hibrid technológiájával felszerelt modell egyszerre nyújt üzemanyagtakarékos és élvezetes vezetési élményt.
A megújult VITARA legfontosabb jellemzői
- Autentikus SUV-dizájn
- ALLGRIP SELECT 4x4rendszer
- Fejlett biztonsági funkciók
- 9 colos multimédia kijelző
- Kifinomult belső tér
- Suzuki Connect szolgáltatás
- Hatékony hibrid rendszer
Autentikus SUV-dizájn
Az új Vitara egy merész és jellegzetes SUV-modell. Markáns zongorafekete hűtőrács, formás első sárvédők, kúpos fényszórók és felfelé ívelő karosszéria-vonalvezetés jellemzi. A sportos megjelenés egyaránt tökéletes a városi élethez és a szabadtéri kalandokhoz, miközben olyan szabadságérzetet nyújt, amely a természet további felfedezésére inspirál.
Új színek
A kínálatban öt egyszínű és öt kéttónusú szín kapott helyet. A portfólióban újonnan megjelent egy kiváló minőségű, alacsony kontrasztú kéttónusú szín, a kozmikus fekete színnel kombinált indigókék, valamint az egyszínű titánszürke.
Kéttónusú színek (Kozmikus fekete tetővel)
ALLGRIP SELECT 4x4 rendszer
Az új Vitaraban elhelyezett ALLGRIP SELECT segítségével a vezető a középkonzolon található egyszerű nyomó- és forgótárcsával választhat az adott terepre megfelelő öszkerékmeghajtási üzemmódok, az Auto, Sport, Snow vagy Lock lehetőségek közül. Az ikonikus ALLGRIP SELECT 4WD rendszerrel az autó magabiztosan halad nehezebb terepen is.
Fejlett biztonsági funkciók
Az új Vitara fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszerek széles választékával rendelkezik, amelyek a vezető és az utasok védelmét biztosítják. A 2024-es megújulás során öt fő funkciót frissítettek.
Kombinált érzékelős vészfékasszisztens II (DSBS II)
Az új kombinált érzékelős vészfékasszisztens II (DSBSII) az előző modellhez képest kibővítette érzékelési területét, így a gépjármű előtt közvetlen vagy átlósan megjelenő tárgyakat, járműveket, motorkerékpárokat és gyalogosokat már korábban észleli.
DSBSII Érzékelési folyamat
*A kamerák, érzékelők, DMS-kamera és a közeli infravörös LED-ek képessége korlátozott az akadályok, sávok, közlekedési táblák és a járművezető észlelésében. Kérjük, ne hagyatkozzon kizárólag ezekre a rendszerekre! Mindig vezessen biztonságosan! Az ajánlott jármű-jármű távolság a jármű sebességétől függően változik.
Vezetőfelügyeleti rendszer (DMS)
A Vezetőfelügyeleti rendszer (DMS) a műszerfalra szerelt kamerával figyeli a vezető szemét és arcát. Ha azt érzékeli, hogy a vezető álmos, elalszik vagy elfordul az útról, figyelmeztető hangjelzést ad, valamint figyelmeztető üzenetet jelenít meg az információs kijelzőn.
Adaptív tempomat (ACC)
Az adaptív tempomat segít mérsékelni a hosszú, monoton vezetés okozta fáradtságot. Forgalomban a rendszer milliméterhullámú radarral és egy monokuláris kamerával méri a távolságot az előtte haladóhoz képest és szükség szerint gyorsítja vagy lassítja a járművet a beállított távolság megtartása érdekében. Amennyiben nincs az autó előtt másik jármű, a rendszer fenntartja az addig elért sebességet.
Az adaptív tempomat a közlekedési táblákat felismerő rendszerrel is összekapcsolódik, hogy segítsen betartani a járművezetőknek a sebességkorlátozásokat.
Sávtartó asszisztens (LKA)
Az adaptív sebességtartó automatika aktiválásakor a Sávtartó asszisztens segít megtartani a járművet az útszakasz közepén. Ha a sávjelzések nem egyértelműek, a rendszer az előző jármű haladási pályájáról észlelt információkat használja fel.
Forgalmi jelzések felismerése (TSR) / sebességkorlátozó
A forgalmi jelzéseket felismerő funkció a monokuláris kamera által felismert közlekedési táblákat jeleníti meg a belső kijelzőn. A közlekedési táblán feltüntetett sebességkorlátozás túllépése esetén a sebességkorlátozás ikonja villog, illetve, ha ez az állapot továbbra is fennáll, hangjelzés hallható.
A TSR funkció a jármű sebességét a vezető által beállított értékre korlátozza. A rendszer alkalmas arra is, hogy a sofőr közlekedési táblák felismerése funkcióval együtt használva a sebességet a kiírt sebességkorlátozásra limitálja.
Az alábbiakban felsorolt biztonsági funkciókkal a megújult Vitara modell megfelel az Általános Biztonsági Szabályzatnak (GSR2), így segítve az ügyfelek biztonságát.
- Visszatartó rendszer frontális ütközés esetén
- Oszlop teszt /oldalsó ütközés elleni védelem
- Üzemanyagrendszer integritása és elektromos hajtás hátulról történő ütközés esetén
- Fejlett vészfékrendszer
- Tolatási mozgásérzékelő
- Vészhelyzeti sávtartó rendszer
- Kiberbiztonság és kiberbiztonsági irányítási rendszer
- Intelligens sebességasszisztens
- Indításgátló alkoholszonda
- A járművezető álmosságára és figyelmére figyelmeztető rendszer
- Eseményadat-felvevő
- Szoftverfrissítés
9- hüvelykes multimédia kijelző
Az új 9 colos multimédia kijelző lehetővé teszi a járművezető számára, hogy a vezérlőbeállításokat és a működéshez szükséges információkat könnyedén megerősítse. A rendszer USB-n és Wi-Fi®-n keresztül támogatja az okostelefon-csatlakozást is, így az Apple CarPlay és az Android Auto™ segítségével számos alkalmazás elérhető.
Kifinomult belső tér
Az új Vitara utasterének minőségi és stílusos elemei esztétikus kiegészítői a vezetési élményt szolgálják. Panoráma napfénytetővel egyaránt rendelhető, amely szélesre nyitható felülettel biztosítja a friss levegőn utazás élményét. Minden utas számára rendelkezésre állnak a különböző tárolórekeszek, amelyek kényelmesebbé teszik az utazást.
.
Suzuki CONNECT
A Suzuki CONNECT egy okostelefonos alkalmazás és szolgáltatáscsomag, amely lehetővé teszi, hogy a járművezetők távolról is figyelemmel kísérhessék autójukat. A Suzuki Connect összekapcsolható a multimédia kijelzővel, amelyen a rendszerüzenetek így megjeleníthetők.
Hatféle szolgáltatás és kényelmi funkció érhető el:
- Állapotértesítés
- Parkoló autó kereső
- Vezetési előzmények
- Geofencing és kijárási tilalom figyelmeztetés
- Biztonsági értesítés
- Figyelmeztető fényjelzés
- Időszakos karbantartás/visszahívás értesítése hamarosan elérhető
1.5 DUALJET motor, kompakt hibrid rendszerrel párosítva
Az 1.5 DUALJET motor kettős befecskendező rendszert használ, amely hozzájárul a termikus hatékonyság növeléséhez. A motor úgy ér el magas üzemanyag hatékonyságot, hogy közben alacsony marad a károsanyag-kibocsátás, emellett kiváló nyomatékleadást ér el a teljes fordulatszám-tartományban a sima, erőteljes gyorsulás érdekében. A kompakt hibrid rendszer egy motorgenerátor egységből (MGU), egy 140 V-os lítium-ionos tápegységből és egy 6 fokozatú automatikus sebességváltóból (AGS) áll. Az MGU nemcsak a tisztán elektromos hajtáshoz biztosít energiát, hanem a sebességváltások során is beavatkozik, ami egyenletesebb gyorsulást eredményez. Az MGU lassítás során a mozgási energiát az akkumulátorok töltéséhez használja fel a megfelelő teljesítmény fenntartásához.
1.4 BOOSTER JET motor 48 SHVS lágy hibrid rendszerrel párosítva
Az új Vitara 1.4 BOOSTER motorral és 48V SHVS lágy hibrid rendszerrel egyaránt elérhető. A motor közvetlen üzemanyag befecskendezéssel éri el a magas üzemanyag-hatékonyságot a jó teljesítmény elérése mellett. Az alacsony fordulatszámú nyomaték növelését intercooler turbófeltöltővel biztosítja. Az SHVS lágyhibrid rendszer integrált indítógenerátort (ISG) és kiváló töltési és áramellátási teljesítményű, nagy hatékonyságú 48V-os lítium-ionos tápegységet alkalmaz. Az ISG a motor gyors és csendes újraindítása mellett villanymotoros támogatást biztosít az üzemanyag-takarékos gyorsításhoz, amely mellett lassításkor áramot termel az akkumulátorok töltéséhez.
Elhunyt Dr. Szilas László
Mély fájdalommal és megrendüléssel közöljük, hogy 2024. március 28-án, életének 54. évében elhunyt televíziónk társ alapítója, főszerkesztője és jótevője.
Sokuk talán a rendvédelmi munka népszerűsítésének egyik legnagyobb személyeként, vagy a Vitézi és Lovagi Rend fáradhatatlan tagjaként ismerhetik.
Korábbi írásában az alábbiak szerint jellemzte eddigi munkásságát:
"Esztergomban, „Ősi Kanyargó Dunánk Ékkövében”, nagy költőnk Babits Mihály szavaival élve a „Magyar Firenzében” születtem 1970-ben.
A rossz elleni küzdelem, az erőszak, a jogtiprás és az igazságtalanság elleni harc kiskoromtól része a magatartásomnak, s ahogy nőttem, a történelmen és jelenen keresztül próbáltam szembesülni a valóság arcával.
A magyarok történetében két fontos személyiséggel teljes mértékben azonosultam: a keresztény Magyarországot megalapító Szent István Királlyal és az igazságos Mátyás királlyal.
A méltóságteljes és szépséges történelmi városom szülötteként először egyházi méltóságok aláírásait, üdvözleteit és fényképeit gyűjtöttem, majd a pápalátogatás előtt összeállítottam egy parányi kiadványt Esztergom templomainak és kápolnáinak rövid története címmel.
Az ősi Lengyel- Magyar barátság szellemében lefordíttattam lengyelre, elküldtem a pápának, mire a Vatikánból egy rózsafüzér kíséretében érkezett a köszönőlevél.
Úgy érzem, hogy az egyház és a rendőrség feladatában van egy jól érezhető párhuzam. Az egyház lélekben, hittel és a szeretet hirdetésével, a rendőrség pedig a törvény eszközeivel küzd a rossz ellen.
Születésemtől fogva elítélem a bűnt és az erőszakot. Sosem azonosultam azokkal, akik férfiúi mivoltukat telefonfülkék rongálásával, idősek és terhesek petárdákkal való ijesztgetésével, nők megerőszakolásával fitogtatták.
Szerintem az ilyen és ehhez hasonló magatartás ellen fellépő rendőrök több tiszteletet és megbecsülést érdemelnek, mint amennyit kapnak. Ez késztetett arra húsz évvel ezelőtt, hogy elkezdjem gyűjteni a világ rendőri, csendőri, seriffi szimbólumait azzal, hogy a kapott relikviákból tiszteletükre Magyarország első fővárosában, a Szent István király alapította Esztergomban létrehozzak egy Nemzetközi Rendvédelmi Magánmúzeumot.
Felkértem több száz rendőri szervet a világból, hogy küldjenek nekem olyan emléktárgyakat – karjelzéseket, sapkákat, egyenruhákat, jelvényeket –, amelyek méltón képviselik a munkájukat és az adott ország hagyományait. Először az európai államokba, a Dán Királyságba, Ausztriába küldtem leveleket, s legnagyobb meglepetésére a postás rövid idő elteltével hozta a választ, mi több, a dánok afelől érdeklődtek, hogy milyen nyelven, angolul, németül vagy spanyolul küldjenek-e magukról információt.
Jelenleg a világ több mint 127 országából, 1350 karjelzés, 265 jelvény, 48 egyenruha, 92 tiszti sapka és számtalan hazai és nemzetközi elismerés, kitüntetés alkotja a közbiztonság védelmére felhívó kollekciómat.
Tanulmányaim:
- Esztergomban születtem
- Általános iskolai tanulmányaimat a Petőfi Sándor Általános Iskolában folytattam
- A Szent István Gimnáziumban érettségiztem
- Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskola - Szociálpedagógus
- Nyugat-Magyarországi Egyetem - Európa menedzsment, Egyetemi Európa tanulmányok szakértő
- Pécsi Tudományegyetem - Pedagógia szakos bölcsész és tanár
- Apor Vilmos Katolikus Főiskola - Ember-, erkölcs- és vallásismeret szakirányú szakos pedagógus
- Selye János Egyetem Tanárképző Kar - PaedDr.
- Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem, Közép-európai Tanulmányok Kar - PhD."
Sajnos a hihetetlenül sokszínű állandó kiállítás terve Esztergom Városának és egyéb vállalkozások érdektelensége miatt ezidáig nem jött létre.
Isten veled, Laci!
![](/images/hirek/suzuki_swift.png)
Megújult a Suzuki ikonikus Swiftje
A mai napon, Bordeauxban debütál a Suzuki Swift negyedik generációja. A teljesen új modell elődeinek örökségére építve a kényelmet, a hatékonyságot és a biztonságot előtérbe helyezve született meg. A 1,2 literes motorral és 12V SHVS lágy hibrid rendszerrel szerelt széria biztonsági funkciói, illetve külső és belső dizájnja is megújultak. A 169 országban elérhető, számos díjat elnyert Swiftből, több mint 9 millió darabot értékesítettek 2004-es megjelenése óta.
Feltűnően új külső és belső dizájn
Az új Swift elődjei jellegzetes, a vásárlók által megszokott és megszeretett megjelenését megtartva jelentősen átalakult.
Külső megjelenés
Az új Swift zongorafekete hűtőrácsával és lekerekített vállvonalakban végződő, L-alakú, jellegzetes lámpáival magabiztosságot és kalandvágyat sugároz, a hatást tovább fokozzák a szélesített sárvédők. Az új modell profilját erőteljes kontúrok és a tető lebegő kialakítása szabják energikusan könnyedre. A háromdimenziós hátsó kombinált lámpák és a széles hátsó lökhárító stabil, mégis játékos megjelenést kölcsönöznek számára.
Gyöngyház és gyöngymetál karosszériaszínek
Az új Swift 13 féle színkonstrukcióban elérhető: kilenc egyszínű és négy kéttónusú változatban, köztük zafírkék gyöngyház és gyöngysárga metál. Az új zafírkék gyöngyház , a lángvörös gyöngymetál és a gyöngysárga metál fényezések élénk, cukorkaszerű színárnyalatai a Suzuki egy új fényezési korszakának szimbólumai. Mindhárom színváltozat háromrétegű bevonatból áll, ami gazdag textúrát és rendkívül telített árnyalatokat eredményez.
*Cukorfény
A cukorfényű festék egy háromrétegű bevonatfesték, ahol egy ezüst alaplakkra egy átlátszó színt festenek, majd ezt követi egy átlátszó bevonat. A végeredmény egy olyan élénk és mély fényű szín, mint egy cukorkáé. Az új Zafírkék gyöngyház, a Lángvörös gyöngymetál és a Gyöngysárga metál cukorcsillogású színek.
Belső dizájn
Az új Swift tágas és ergonomikus funkciókkal felszerelt, kényelmes utastérrel fokozza a vezetési élményt, a központi kijelző és kezelőszervei finoman a vezető felé döntve garantálják a könnyű kezelhetőséget.
A kéttónusú fekete – világosszürke lekerekített műszerfal és első ajtók szatén bevonatú díszítése, sötétezüst hangsúlyaival dinamikus és sportos megjelenést kölcsönöz az utastérnek.
9 colos multimédia kijelző
A 9 hüvelykes HD-kapacitív érintőképernyő gyors és pontos választ ad. Rendelkezik okostelefon-kapcsolattal mind az Apple CarPlay®, mind az Android Auto™ számára Wi-Fi-n és USB-n keresztül, hangfelismeréssel, Bluetooth® zenelejátszással, és a jármű állapotáról szóló információkat is megjeleníti.
A GL és GL+ felszereltségek digitális vezérlőpanellel ellátott manuális klímaberendezéssel rendelkeznek. A GLX fokozat emellett automatikus hőmérséklet-szabályozási funkcióval is rendelkezik.
Fejlett biztonsági funkciók
Kombinált érzékelős vészfékasszisztens II (DSBS II)
A milliméterhullámú radar és a monokuláris kamera a jármű előtt haladó járművek, kerékpárok és gyalogosok észlelésére szolgál, és segít a frontális, átlós és oldalirányú ütközések mérséklésében. A vezető hang- és vizuális figyelmeztetés is kap, amennyiben ütközés veszélye áll fenn. Ha a vezető nem fékez kellően erősen, automatikusan bekapcsol a fékasszisztens a jármű megfelelő mértékű lassítása érdekében. Ha nő az ütközés valószínűsége, a rendszer automatikusan fékez, hogy csökkentse az ütközés erejét, mérsékelje a károkat.
Sávtartó asszisztens (LKA)
Az adaptív sebességtartó automatika aktiválásakor az LKA segít a vezetőnek megtartani a jármű helyzetét a sáv közepén. Ezenkívül, ha azt érzékeli, hogy egy szomszédos jármű vagy építmény, például egy ideiglenes útépítési akadály vagy más akadály túl közel van a haladó járműhöz, kormányzássegítséget nyújt a vezetőnek a biztonságos távolság megtartásához.
Vezetőfelügyeleti rendszer (DMS)
A műszerfalba épített kamera figyeli a vezető szemét és arcát. Ha a rendszer azt észleli, hogy a vezető álmos, elalszik, vagy leveszi a szemét az útról, figyelmeztető hangjelzést ad, és -üzenetet jelenít meg az információs kijelzőn.
Egyéb technológiai jellemzők:
- Sávelhagyás figyelmeztetés (LDP)
- Adaptív tempómat (ACC)
- Forgalmi jelzések felismerése (TSR), holttérfigyelés (BMS)
- Hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (RTCA)
- eCall
Új 1,2 literes motor 12V-os SHVS lágy hibrid rendszerrel
Az újonnan kifejlesztett Z12E 1,2 literes, 3 hengeres benzinmotor az új Swiftben akár 40%-os (RON95) hőhatékonyságot is elérhet, ami optimálisabb üzemanyag-fogyasztást eredményez. További jellemzői közé tartozik a súlycsökkentés, az alacsony fordulatszámon magasabb nyomatékkal kombinált csökkentett károsanyag-kibocsátás, a jobb reakciókészség és általános teljesítmény biztosítása érdekében.
A motor főbb műszaki adatai
Az új Swift Z12E |
A jelenlegi K12D |
|
Hengerek száma |
3 |
4 |
Lökettérfogat (cm3) |
1,197 |
1,197 |
Sűrítési arány |
13.9 |
13 |
Max. teljesítmény kW/rpm |
60.9 /5,700 |
61/6,000 |
Max. forgatónyomaték N・ m/rpm |
111.8 /4,500 |
107/2,800 |
Furat |
74.0 |
73.0 |
Löket |
92.8 |
71.5 |
WLTP CO2 kibocsátás (2WD MT) g/km |
98-99 |
106 - 107 |
A korábbi K12D motorhoz képest optimálisabb üzemanyag-hatékonyság érhető el, az alábbiak segítségével:
1. A hengerek turbulenciájának finomhangolása a gyorsabb égés érdekében.
2. Egy közbenső zárómechanizmus alkalmazása a VVT szívócsőbeömlőn.
3. Az EGR-szelep áramlási sebességének növelése.
4. Inga-feszítő mechanizmus alkalmazása és elektromos vízszivattyú használata.
A részecskeszám (PN) kibocsátás is csökkent a nagyobb sűrítési arányoknál fellépő nem teljes égés visszaszorításának köszönhetően, valamint nagy porozitású háromutas katalizátor és egy úgynevezett GPF (gasoline particulate filter) benzin részecskeszűrő alkalmazásával.
12V lítium-ion akkumulátor |
ISG |
Az új Swiftben a motor a 12V-os SHVS lágy hibrid rendszerrel párosul, ami tovább javítja a környezeti teljesítményt. Az SHVS lágy hibrid rendszer a lassítás során keletkező mozgási energiát átalakítja és a lítium-ion akkumulátorban tárolja, az ISG (Integrált indítógenerátor) pedig gyorsításkor segíti a motort a nagyobb üzemanyag-hatékonyság
érdekében.
Max. motor teljesítmény |
2.3 kW |
Max. motor nyomaték |
60N·m |
Átvitel
Az 5 fokozatú kézi sebességváltó áttételezése kifejezetten az új motorhoz és hajtáslánchoz lett igazítva a magas üzemanyag-hatékonyság és teljesítményleadás érdekében. A szinkronizátor kapacitását és a váltókar áttételét a szükséges kapcsolási erő csökkentése érdekében optimalizálták, a konvergens váltóhelyzet-szabályozó rugóerejét pedig a sima és könnyű váltás érdekében finomították.
Az automata sebességváltós modellek az új motorhoz illeszkedő, újonnan kifejlesztett és nagy hatékonyságú CVT váltót alkalmaznak. A nyomatékváltó alacsonyabb merevségűvé tett lengéscsillapítót használ, amely hatékonyan elnyeli a motor rotációs ingadozásait, ezáltal javítja az NVH-teljesítményt és az üzemanyag-hatékonyságot.
Első és hátsó felfüggesztés
Első felfüggesztés |
Elöl a stabilizátorrúd átmérőjét megnövelték a rugóállandó növelése érdekében, a csukló átmérőjét pedig az erőátvitel hatékonyságának növelése érdekében. Ezenkívül a stabilizátorok rögzítéseihez teflon™ lemezeket adtak, hogy a rezgés közbeni súrlódás csökkentése révén növeljék a gördülési merevséget. Mindezek a fejlesztések megkönnyítik a kanyarodást és jobb kezelhetőséget, stabilitást biztosítanak. Hátul megnövelték a felfüggesztés löketét, hogy a hátsó kerekek jobban le tudják követni az útfelületet (csak a 2WD modelleknél).
*A teflon a The Chemours Company védjegye.
Hátsó felfüggesztés |
Vezetési teljesítmény
A harmadik generációs Swifthez képest a vezetési teljesítmény tovább fokozódott:
1. Könnyedség az új Z12E motor, az ISG asszisztens és az 1000 kg alatti saját tömeg kombinációjával.
2. A tapadási teljesítmény javulása a kanyarodás közbeni gördülési térfogat csökkentése révén.
3. Természetes kormányérzet a gördülési reakció késleltetési idő csökkentése által.
ALLGRIP AUTO
Az ALLGRIP AUTO automatikus összkerékhajtási rendszer akkor kapcsol be, amikor az első kerekek tapadása csökken. Ha az első kerekek megcsúszását észleli a rendszer, a visco – kuplung bekapcsol és átteszi a nyomatékot a hátsó kerekekre, így plusz tapadást biztosít a havas utakon vagy más csúszós felületeken történő vezetéskor.
Elsőosztályú aerodinamikai teljesítmény
A tényleges vezetési körülményeket reprodukáló szélcsatornában végzett tesztek igazolják, hogy az új Swift elsőrangú aerodinamikai teljesítményt nyújt.
- Első lökhárító: sima, díszítésektől és díszítőelemektől mentes aerodinamikai forma.
- Újratervezett első légterelők: az első gumiabroncsok körüli légáramlás optimalizálása érdekében.
- Oldalsó alsó légterelők: fokozzák a légáramlást a padló alatt és a hátsó gumiabroncsok körül.
- Hátsó ajtó oldalsó spoiler: tovább csökkenti az aerodinamikai légellenállást.
- Tetővég-spoiler: csökkenti az aerodinamikai légellenállást és optimális teljesítményt biztosít.
- C-oszlop díszléc: az aerodinamikai légellenállás csökkentésére optimalizált.
- Alufelni: a kerekek körüli légáramlást optimalizálták a légellenállás csökkentése érdekében.
Kapcsolt szolgáltatások nyújtotta kényelem
A SUZUKI CONNECT szolgáltatás a jármű adatkommunikációs modulját (DCM) használja, hogy valós időben összekapcsolja a felhasználókat a járművükkel, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy kényelmi funkciókat használjanak a SUZUKI CONNECT okostelefon-app segítségével. Sőt, egyes SUZUKI CONNECT funkciók, már az új Swift utasterében található 9 colos kijelzőn is elérhetők.
Főbb funkciók:
- Állapotértesítés
- Parkoló autó kereső
- Vezetési előzmények
- Geofencing és kijárási tilalom figyelmeztetés
- Biztonsági értesítés
- Figyelmeztető fényjelzés
- Időszakos karbantartás / visszahívás értesítés
A Swift legfontosabb mérföldkövei
Év, hónap |
Esemény |
2002. szeptember |
Concept S bemutató a Párizsi Autószalonon |
2003. augusztus |
Az S2 koncepció bemutatkozik a Frankfurti Autószalonon |
2004. szeptember |
A prototípus modell debütál a Párizsi Autószalonon |
2005. február |
Az 1. generációs Swift gyártása megkezdődik a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) a nemzetközi piacra |
2005. március |
Az első generációs Swift bemutatása a Genfi Autószalonon |
2005. május |
A Swift 1. generációjának gyártása megkezdődik a Maruti Suzukinál (India) |
2005. június |
Az 1. generációs Swift gyártása megkezdődik a Chandan Suzuki Automobile-nál (Kína) |
2006. júinus |
Az 1. generációs Swift Sport gyártása megkezdődik a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) |
2007. március |
Az első generációs Swift Sport bemutatása a Párizsi Autószalonon |
2007. március |
A Swift Sport rally kupamodell debütál a Genfi Autószalonon |
2008. május |
A széria eléri az 1 millió darabos gyártási darabszámot világszerte |
2010. június |
Megkezdődik a Swift 2. generációjának gyártása a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) |
2010. augusztus |
A modell 5 csillagot kap az Euro NCAP-ban |
2010. szeptember |
A Swift 2. generációjának bemutatása a Párizsi Autószalonon |
2010. november |
A Swift "Az év autója 2011" díjat kap az RJC-től |
2010. december |
A széria eléri a 2 millió darabos összesített gyártási darabszámot világszerte |
2011. január |
A széria eléri a 2 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2011. július |
A Swift 2. generációjának gyártása megkezdődött a Maruti Suzuki (India) üzemében |
2011. szeptember |
A Swift Sport 2. generációjának bemutatása a Frankfurti Autószalonon |
2011. október |
Megkezdődött a Swift Sport 2. generációjának gyártása a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) |
2012. március |
A Swift 2. generációjának gyártása megkezdődött a Suzuki Motor Thailandnál |
2013. január |
A széria eléri a 3 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2013. június |
Megkezdődik az 5 ajtós Swift Sport 2. generációjának gyártása a Magyar Suzukinál (Magyarország, Esztergom) |
2014. augusztus |
A széria eléri a 4 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2017. március |
A Swift 3. generációjának bemutatása a Genfi Autószalonon |
2017. április |
A széria eléri az 5 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2017. szeptember |
A Swift Sport 3. generációjának bemutatója a Frankfurti Autószalonon |
2017. november |
Megkezdődik a Swift Sport 3. generációjának gyártása a Sagara gyárban (Japán) |
2017. november |
A széria elnyeri az "Az év Autója 2018" díjat az RJC-től. |
2018. január |
A modell "Az év autója” díjat kap Izlandon |
2018. február |
A Swift 3. generációjának gyártása megkezdődik a Maruti Suzuki (India) és a Suzuki Motor Thailand üzemekben. |
2018. március |
A széria 3. helyezést ért el a „2018 World Urban Car” versenyen. |
2018. február |
A széria eléri a 6 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2018. december |
A modell „Az év autója” díjat kap Indiában. |
2019. október |
A széria eléri a 7 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2021. december |
A széria eléri a 8 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2022. szeptember |
A 3. generációs Swift gyártása megkezdődik a Toyota Tsusho Manufacturing Ghana gyárban |
2023. október |
A széria eléri a 9 millió darabos összesített értékesítési darabszámot világszerte |
2023. december |
A Swift 4. generációja világszerte debütál |
2023. december |
A Swift 4. generációjának gyártása megkezdődik a Sagara üzemben (Japán) |
MŰSZAKI ADATOK
Ajtók száma |
5 |
||||||
Üzemanyag |
Benzin |
||||||
Motor |
1.2 DUALJET + Lágy hibrid |
||||||
Meghajtás |
2WD |
4WD |
|||||
MÉRETEK |
|||||||
Hosszúság (mm) |
3845 |
||||||
Szélesség (mm) |
1735 |
||||||
Magasság (mm) |
1495 |
1520 |
|||||
Tengelytávolság (mm) |
2450 |
||||||
Nyomtáv (mm) |
Elöl |
175/ 5R15 |
1530 |
1525 |
|||
185/ 55R16 |
1520 |
1515 |
|||||
Hátul |
175 / 65R15 |
1530 |
1535 |
||||
185 / 65R16 |
1,520 (dobfékkel), 1,525 (tárcsafékkel) |
1525 |
|||||
A legkisebb fordulókör sugara*4 |
4,8 |
||||||
Szabad hasmagasság (mm) |
115 |
140 |
|||||
KAPACITÁS |
|||||||
Ülések száma (fő) |
5 |
||||||
Üzemanyagtartály befogadóképessége (liter) |
37 |
||||||
Csomagtér befogadóképesség*4 |
Maximális kapacitás |
980 |
|||||
Hátsó üléstámla lehajtva (VDA módszer)*5 - defektjavító szett |
589 |
||||||
Hátsó üléstámla felhajtva (VDA módszer)*5 - defektjavító szett |
265 |
||||||
MOTOR |
|||||||
Típus |
Z12E |
||||||
Hengerek száma |
3 |
||||||
Szelepek száma |
12 |
||||||
Lökettérfogat (cm3) |
1,197 |
||||||
Furat x löket (mm) |
74.0 x 92.8 |
||||||
Sűrítési arány |
13.9 |
||||||
Max. teljesítmény (kW / fordulat / perc) |
60.9 / 5,700 |
||||||
Max. nyomaték (Nm / fordulat / perc) |
111.8 / 4,500 |
||||||
Befecskendezés |
Többpontos befecskendezés |
||||||
Lágy hibrid |
|||||||
Típus |
|||||||
Max. teljesítmény (kW / fordulat/perc) |
|||||||
SEBESSÉGVÁLTÓ |
|||||||
Típus |
5MT |
CVT |
5MT |
||||
Áttételezés |
I. |
3.545 |
2.500~0.392 |
3.545 |
|||
II. |
1.905 |
1.905 |
|||||
III. |
1.240 |
1.240 |
|||||
IV. |
0.906 |
0.914 |
|||||
V. |
0.697 |
0.718 |
|||||
Hátramenet |
3.273 |
2.895 |
3.273 |
||||
Végáttétel |
4.294 |
5.643 |
4.389 |
||||
FELÉPÍTMÉNY |
|||||||
Kormánymű |
Fogasléces |
||||||
Fékek |
Elöl |
Hűtött tárcsafék |
|||||
Hátul |
Dobfék (GL, GL+), Tárcsafék (GLX) |
||||||
Futómű |
Elöl |
MacPherson rugóstag tekercsrugóval |
|||||
Hátul |
Torziós futómű tekercsrugóval |
||||||
Abroncsméret |
175/65R15, 185/55R16 |
||||||
TÖMEG |
|||||||
Saját tömeg (minimum-maximum) (kg) |
919-949 |
957-984 |
995-1037 |
||||
Megengedett össztömeg (kg) |
1,365 |
1,389 |
1,441 |
||||
TELJESÍTMÉNY |
|||||||
Végsebesség (km / h) |
165 |
170 |
160 |
||||
0-100 km / h (mp) |
12.5 |
11.9 |
13.6 |
||||
KÖRNYEZETVÉDELMI TELJESÍTMÉNY |
|||||||
Környezetvédelmi szabvány |
Euro6e |
||||||
Üzemanyagfogyasztás (WLTP)*6 |
Városi (liter / 100km) |
4.6-4.6 |
5.0-5.1 |
5.0-5.1 |
|||
Országúti (liter / 100km) |
4.0-4.1 |
4.2-4.3 |
4.5-4.5 |
||||
Kombinált (liter / 100km) |
3.8-3.9 |
4.0-4.1 |
4.3-4.3 |
||||
CO2 kibocsátás (WLTP)*6 |
Városi (liter / 100km) |
5.0-5.0 |
5.4-5.4 |
5.5-5.6 |
|||
Országúti (liter / 100km) |
4.4-4.4 |
4.7-4.7 |
4.9-4.9 |
||||
Kombinált (liter / 100km) |
98-99 |
105-107 |
110-111 |
||||
*4: A gyártó által mért adat.
*5: A VDA (Német Autóipari Szövetség) mérési módszere alapján.
*6: Az üzemanyag-fogyasztásra és szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó értékek a Könnyűgépjárművekre vonatkozó világszinten harmonizált vizsgálati eljárás
(Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, WLTP) szerint kerültek meghatározásra, amelyek közelebb állnak a valós környezetben mérhető értékekhez.
Forrás: Magyar Suzuki Zrt.
![](/images/hirek/rally_mento.jpg)
Vasárnap délután tragédiába fulladt a 11. Esztergom-Nyerges Rally
Első információnk szerint négyen meghaltak, 10-en megsérültek, amikor a raliversenyen egy gépjármű eddig tisztázatlan okok miatt az útról lesodródott és a szabálytalanul nézelődők közé csapódott Lábatlan és Bajót között.
A helyszínre a mentők nagy erőkkel kivonultak, 4 mentőhelikopterrel és mentőgépjárművekkel. A helyszínen a sérültek ellátását követően a tatabányai Szent Borbála Kórházba és az esztergomi Vaszary Kolos Kórházba szállították a sérülteket. A sebesültek között egy gyereket is kórházba kellett szállítani gyermekmentővel. Sajnos a sérültek között négy embernek már nem tudták megmenteni az életét.
A helyszínen készült felvételeket itt tekinthetik meg.
![](/images/hirek/iparkamara_ulest_tartott.webp)
Gazdasági évadnyitót tartott a kereskedelmi és iparkamara
Az elmúlt év gazdasági eseményeit elemző és az előttünk álló időszak várható jelenségeit bemutató évnyitót tartott vármegyénk kereskedelmi és iparkamarája az esztergomi Szent Adalbert Központban március 19-én, kedden. A rendezvényen előadást tartott Lantos Csaba, energiaügyi miniszter, Izsépy Tamás, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. üzletágvezetője és Czunyiné Dr. Bertalan Judit, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos.
Az eseményen részt vett Dr. Kancz Csaba, Komárom-Esztergom vármegye főispánja, valamint Erős Gábor, Esztergom térségének országgyűlési képviselője.
Hernádi Ádám, Esztergom Megyei Jogú Város polgármestere úgy vélte, vármegyénk szerencsés gazdasági helyzetben van, de ehhez sokak kitartó és következetes munkája járult hozzá. Esztergom ipari és gazdasági szempontból rendben van, most az infrastrukturális fejlesztések, a meglévő dolgok megóvása került előtérbe, mint például a gát építése.
Popovics György, a vármegyei közgyűlés elnöke elmondta, a TOP pályázatok forráslehívásában vármegyénk lakosságarányosan dobogós helyen szerepel. A 2023-ban véget ért TOP pályázatokban a pótlólag megítélt támogatásokkal együtt, Tatabányát is ideszámítva összesen közel 62 milliárd forintnyi támogatás érkezett a vármegyébe. Az összegből 242 fejlesztés valósult meg, a források 67 százalékát a kistelepülések kapták. Kiemelte, hogy vármegyénk a hazai iparban központi szerepet tölt be. Megjegyezte, hogy vármegyénkben 8,2%-kal bővült az ipari termelés 2023 az első három negyedévében az előző időszakéhoz képest, miközben országosan 4,8%-kal csökkent. Nálunk csak Budapest, Pest és Győr-Moson-Sopron vármegye ipari teljesítménye volt nagyobb – tette hozzá.
A KEMKIK elnöke köszöntőjében kiemelte, hogy bár Komárom-Esztergom vármegye területét tekintve a legkisebb az országban, de az egy főre jutó GDP-t figyelembe véve évek óta dobogós helyen szerepelünk. „A pezsgő gazdasági élet számunkra nem engedi meg, hogy kényelmesen hátradőljünk, Kamaránknak mindig reagálni kell a változó igényekre, mindent megtenni azért, hogy a vállalkozások kedvező üzleti környezetben érezhessék magukat és az információk időben eljuthassanak az érintettekhez” – mondta Dr. Szerencsés László. A KEMKIK munkájának egyik sarokköve a szakképzés támogatása, a pályaválasztástól, a tanulószerződések megkötésétől a mesterképzésig, a felkészült oktatók biztosításáig. A kamara részt vett az MKIK által koordinált javaslattételi munkában is, mely a munkába járási költségtérítés emelését, a kötelező munka-alkalmassági orvosi vizsgálat megszüntetését, a kisvállalati adó szabályainak egyszerűsítését, vagy a vállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentését eredményezte – ismertette az elnök. Dr. Szerencsés László szólt arról is, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara támogatásával egy megújuló vállalkozásfejlesztési projekten dolgoznak, hogy vármegyénk különböző részeire tudják elvinni szolgáltatásaikat.
Lantos Csaba energiaügyi miniszter előadásában Magyarország energiabiztonságának helyzetképét, a közeljövőben megvalósuló energetikai-, zöldenergetikai programokat ismertette. Elmondta, hogy ma 6 gigawattnyi napelem működik az országban, ezek teljes kapacitáson az ország összes energiaigényét képesek lennének kielégíteni és 2023-ra 12 gigawatt teljesítménnyel számolnak. A napelemes termelés egyenetlenségeinek kisimítására a közeljövőben három korszerű, nagy teljesítményű gázturbinát állítanak üzembe, valamint növelik a szélerőművek számát.
Izsépy Tamás, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. üzletágvezetője grafikonokkal mutatta be Komárom-Esztergom vármegye gazdasági életének különböző területeit a munkanélküliségtől a beruházások növekedésének üteméig.
Czunyiné Dr. Bertalan Judit, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos elmondta, sokkal több erőfeszítést kíván az élbolyban maradás, mint a dobogós helyek megszerzése, a gazdasági növekedés érdekében ezért szoros együttműködésre van szükség a döntéshozók és a kamarák között.
Forrás/fotó: dorogimedence.hu