Országos
Ismét zavartalanul működnek az elektronikus közigazgatási felületek
Valamennyi elektronikus közigazgatási szolgáltatás, így az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) is fennakadás nélkül működik, a hibákat a szakemberek elhárították.
Augusztus 8-án a kora délutáni óráktól számos elektronikus közigazgatási szolgáltatás működésében fennakadások voltak, illetve le is álltak. A problémát több hardver-elem meghibásodása okozta, az eszközöket gyártó nemzetközi cég és a magyar szervek szakemberei haladéktalanul megkezdték a helyreállítási munkát. Többek között a Központi Azonosítási Ügynök szolgáltatás, a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás és a 1818 Kormányzati ügyfélvonal már augusztus 9-én elérhetővé vált. A felhőalapú receptfelírásért- és kiváltásért, valamint a betegdokumentumokért felelős EESZT szolgáltatásai pedig hajnaltól elérhetőek. Köszönjük az emberek türelmét!
Forrás, képforrás: mti.hu, Energiaügyi Minisztérium,
Rászoruló gyerekek iskolakezdését támogatja a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
Jó állapotú, tanszerekkel megtöltött iskolatáskát gyűjt rászoruló gyermekeknek a PontVelem Okos Program, a GLS Hungary csomagszállító szolgálat és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat - közölte a karitatív szervezet kedden az MTI-vel.
A közlemény szerint a MosolyTáska nevű akció keretében a nyáron a szeretetszolgálat 70 gyűjtőpontján fogadják a táskákat, augusztus végétől szeptember 16-ig pedig az általános iskolákban is leadhatók az adományok.
A jótékonysági akcióhoz az ország összes általános iskolája csatlakozhat a PontVelem weboldalán keresztül, hogy a gyerekek megismerhessék az adományozás örömét, egyúttal segítsék rászoruló kortársaikat.
A program célja emellett, hogy a gyerekek már fiatal korban megtanulják, az adományozás tudatos döntés, nem pedig a lomtalanítás alternatívája - tették hozzá.
A korábbi években átlagosan 1300 táska gyűlt össze, a karitatív szervezet és partnerei arra hívják a jószándékú szülőket és gyerekeket, járuljanak hozzá felajánlásukkal, hogy idén 1500 gyermek kaphasson segítséget az iskolakezdéskor.
A szervezők arra kérik az iskolásokat, hogy a kinőtt, megunt, de még jó állapotban lévő vagy újonnan vásárolt iskolatáskáikból készítsenek MosolyTáskát: hibátlan és még jól használható táskájukat töltsék meg új tanszerekkel, és írjanak bele egy személyes üzenetet is a táska új gazdájának, majd az adományt vigyék el a Máltai Szeretetszolgálat gyűjtőpontjaira vagy adják le tanáruknak - írták.
Forrás, képforrás: mti.hu, bradolife.hu
Axiom-4 - Leszállt a Kapu Tibort szállító űrkapszula
Leszállt az Axiom-4 küldetés tagjait, köztük Kapu Tibor magyar kutatóűrhajóst szállító SpaceX Dragon űrkapszula kedden Kalifornia partjainál.
A Grace névre keresztelt űrkapszula magyar idő szerint hétfőn 13 óra 15 perckor vált le a Nemzetközi Űrállomásról (ISS), hogy megkezdje 22,5 órás útját a Földre. A kapszula lassan eltávolodott az állomástól, majd önállóan keringett a Föld körül, folyamatosan ereszkedve a lehető legalacsonyabb magasságra, hogy az úgynevezett deorbit return, azaz a tényleges visszatérés folyamatát megkezdje.
Még a légkörbe való belépés előtt levált a kapszula hátsó, úgynevezett "csomagtartója", amely napelemeket és hűtőradiátorokat tartalmaz, és megsemmisült a légkörben.
Az űrkapszula óránkénti több mint 27 ezer kilométeres sebességgel lépett be a légkörbe. A folyamat részeként a kommunikáció rövid időre megszakadt az űrhajósokkal, de mintegy 7 perc után helyreállt. Mintegy 4 perccel a vízbe érkezés, a splashdown előtt kinyílt a két kisebb stabilizáló ernyő, majd a négy nagyméretű főernyő is. A Dragon űrkapszula San Diego partjainál szállt le a Csendes-óceánba.
A splashdownt követően a helyszínre érkezett a SpaceX két gyorsnaszádja és a közelben várakozó Shannon mentőhajó, amelynek daruval emelték a fedélzetére az űrkapszulát.
A mentőhajó fedélzetén a megfelelő előkészületek után kinyitották az űrkapszula oldalsó ajtaját, amelyen keresztül a mentőhajó legénysége és az orvosi egység segítségével kiszállt a négy űrhajós. Kapu Tibor csaknem egy órával a leszállást követően, az űrhajósok közül utolsóként, mosolyogva és integetve lépett a mentőhajó fedélzetére.
A legénységet az első egészségügyi vizsgálatok után helikopter viszi partra, ahonnan repülővel szállítják tovább őket a NASA houstoni Johnson Űrközpontjába.
A HUNOR program tájékoztatása szerint az Axiom-4 küldetésben résztvevő asztronautákra - Kapu Tibor mellett az amerikai Peggy Whitsonra, az indiai Shubhanshu Shuklára és a lengyel Sławosz Uznański-Wiśniewskire - további egészségügyi megfigyelés vár. Bár az összesen 20 napos misszió rövidnek számít, az űrhajósok számára fizikai rehabilitációra és fokozatos terhelésre van szükség, pihenés és mozgásterápia segíti a teljes visszaállást.
Az Axiom-4 küldetés legénysége 18 napot töltött a Nemzetközi Űrállomáson, ahol több mint 60 kísérletet végeztek el. A Dragon űrkapszula több mint 260 kilogrammnyi rakománnyal tért vissza, benne a NASA hardverével és a küldetés során végzett kísérletek adataival.
Forrás/fotó: mti.hu
Rétvári Bence: már több mint 500 ezer járóbeteg időpontot foglaltak digitálisan a betegek
Már több mint 500 ezer járóbeteg időpontot foglaltak le digitálisan a betegek - közölte a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára vasárnap az MTI-vel.
A közlemény szerint az EgészségAblak mobil alkalmazás egyre növekvő népszerűségét mutatja, hogy már félmilliónál is többször digitálisan jelentkeztek be a betegek a szakorvosukhoz. A digitális egészségügy ma már nem a jövő, hanem napi gyakorlat azoknak, akik használják - tette hozzá Rétvári Bence.
Közölte: fontos eredmény, hogy már napi 2200 beteg foglal időpontot a központi egészségügyi digitális rendszeren keresztül a járóbeteg rendelőkbe. Egyre nő az EgészségAblak, az EgészségVonal és az EESZT népszerűsége - mutatott rá, hozzáfűzve: az EgészségAblakot már négymillióan töltötték le a telefonjukra.
Rétvári Bence kitért arra, hogy a betegek egyre inkább a gyors és kényelmes ügyintézést választják, a digitális egészségügyi rendszer egyre inkább a hétköznapok részévé válik. Az EgészségAblakban bármikor, bárhonnan lehet szakrendelőbe időpontot foglalni, akár otthonról, a buszról, a strandról, az edzőteremből, éjjel, nappal - sorolta az államtitkár.
Hangsúlyozta, hogy a digitális időpontfoglalás nemcsak gyors, de rugalmas is. Az EgészségAblak alkalmazás automatikusan felajánlja a legkorábbi szabad időpontokat, így a betegek el tudják dönteni, mikor és hova mennének a szakorvoshoz. Ismertetése szerint a rugalmasságot növeli, hogy az ország összes rendelőjébe foglalható időpont, nemcsak a lakóhely szerinti járóbeteg rendelésre, ráadásul a rendszerben bárki, bármikor módosíthatja foglalását.
Az applikáció könnyen kezelhető, és olyan hasznos funkciókat kínál, mint az e-beutalók kezelése, eReceptek megtekintése, leletek és zárójelentések letöltése, valamint a háziorvos rendelési idejének és elérhetőségeinek megjelenítése - részletezte Rétvári Bence.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy a patikakereső funkció és a digitális várandósgondozási kiskönyv további segítséget nyújtanak a mindennapokban, míg az "Egészség A-tól Z-ig" menüpont közérthető tájékoztatást ad a betegségekről és kezelésekről.
"Éljen mindenki ezekkel a lehetőségekkel, könnyítse meg ezzel az életét!" - olvasható Rétvári Bence közleményében.
Forrás, képforrás: mti.hu, magyarorszagkormanya.hu, govki.hu
Minden régióban helyreállították az áramszolgáltatást az MVM szakemberei
Közel 100 órányi megfeszített munkával minden régióban helyreállították az áramszolgáltatást az MVM szakemberei - közölte az MVM Émász Áramhálózati Kft. és az MVM Démász Áramhálózati Kft. az MTI-vel szombaton.
A tájékoztatás szerint az országon hétfőn átvonuló zivatar számos helyen óránként 100 kilométert meghaladó orkánerejű szél, a hirtelen lezúduló nagy mennyiségű csapadék és helyenként jégeső miatt a villamos hálózatra dőlő fák, leszakadt ágak sok helyen vezetékszakadást idéztek elő, egyes helyeken oszloptörést okozott a vihar.
Mint írták, csak a középfeszültségű hálózaton közel 150 helyen történt üzemzavar a vezetékre dőlő, vagy azt leszakító fák miatt, amely miatt egy időben 190 ezer háztartás maradt villamosenergia-ellátás nélkül az MVM szolgáltatási területein.
A közlemény idézte Mátrai Károlyt, az MVM Csoport vezérigazgatóját, aki szerint a hétfői vihar minden eddiginél komolyabb próbatétel elé állította az MVM villamosenergiaelosztó-hálózati működését. A szolgáltató szakemberei közel 100 órán keresztül dolgoztak éjjel-nappal, hogy újra biztosítani tudják az áramszolgáltatást.
Miután a szerdai napon a középfeszültségű hálózaton minden üzemzavart elhárítottak az MVM hálózati kollégái, a több mint 3700 kisfeszültségű hiba lokalizálását és javítását kezdték meg. A negyedik napja éjszakákon is áthúzódó munkájuk eredményeként minden hibát kijavítottak.
"A helyreállításban az iparági együttműködés komoly szerepet játszott, ahogy mi is segítettük az E.ON és a TITÁSZ kollégáinak munkáját, úgy ők is mellettünk álltak a legnehezebb pillanatokban - ez a fajta szakmai szolidaritás sokat jelentett a helyreállítás gyorsaságában és sikerességében" - fogalmazott Mátrai Károly.
Az MVM Émász elosztási területén, azaz Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyékben és Pest vármegye észak-keleti részén már szerda óta minden ügyfél ellátása biztosított. A hétfői vihar jóval nagyobb mértékben pusztított Magyarország déli és keleti régiójában, így az MVM Démász ellátási területén több kár, több hiba keletkezett.
A bajai, kecskeméti és békéscsabai régiókban már a csütörtöki nap végére teljes körűen helyreállították az áramszolgáltatást az MVM szakemberei, a vihar által leginkább sújtott szegedi régióban azonban még péntekre is áthúzódott a hibák javítása.
Az elosztási területükön lévő 1,5 millió ügyfelük számára mára azonban ismét biztosított a villamosenergia-ellátás - olvasható a közleményben.
Forrás: mti.hu
Képforrás: eon.hu

