rna ado 1 szazalek

Egyéb

Komárom-Esztergom Vármegye

Zivatar alakulhat ki. Elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent, emellett esetenként szélerősödés, jégeső előfordulhat!

Intenzív záporokból, zivatarokból rövid idő alatt 25-30 mm-t meghaladó csapadék hullhat.


A középső országrészről egyre inkább az ország északkeleti harmadára helyeződik a csapadék súlypontja, és északkeleten néhol zivatar is előfordulhat intenzív csapadék kíséretében (~15 mm) a nap folyamán. 

A kora délelőtti óráktól délnyugat felől előbb a Dunántúlon majd a középső országrészben eleinte helyenként majd déltől szórványosan zivatarok képződése várható, amelyek környezetében viharos (60-75 km/h) széllökés, intenzív (~ 15-25 mm) csapadék, néhol jégeső (jellemzően 1 cm alatti átmérővel) kialakulhat. A többször ismétlődő záporból, zivatarból egy-egy helyen lokálisan 25 mm feletti csapadék is hullhat napközben. Egy-egy intenzívebb vagy heves zivatar sem zárható ki a középső orszégrészben délután (> 80 km/h széllökés, > 2 cm jégátmérő, > 30 mm). Az esti, késő esti órákra megszűnnek a zivatarok.

Forrás: met.hu

Képforrás: heol.hu

A NAV Komárom-Esztergom Vármegyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2025. április 22. és 30. között a virág-, ajándék- és édességkereskedőket ellenőrzik. Az adóellenőrök vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését és az alkalmazottak bejelentését. A közzétett információ nem zárja ki, hogy máshol is lehetnek ellenőrzések.

Forrás: nav.gov.hu

Kèpforrás: gymsmkik.hu

Invazív kaktuszok lepték el a Pásztó-Hasznos település határában fekvő, Várhegyen található Cserteri várat.

Nem őshonos, azaz invazív kaktuszfajok lepték el a Mátra oldalát. A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság (BNPI) híradása szerint a Várhegyen található Cserteri vár környékén négy kaktuszfajt azonosítottak be, melyek vélhetően emberi betelepítés útján terjedtek el a hegyoldalban.

A BNPI a szükséges engedélyek beszerzése után - a Cserteri vár 1951 óta régészeti-, míg 1958 óta műemlékvédelem alatt áll - önkéntesek segítségével március 22-én távolította el a kaktuszokat, több, mint másfél köbméternyit.

A BNPI arról is beszámolt, hogy az következő években utóellenőrzéseket fognak tartani, melyek során szemrevételezni kell a területet, hogy a kiszedett telepek helyén nem sarjadnak-e újra a nem kívánt növények. Amennyiben igen, úgy injektálásos vegyszerezés útján fogják azokat kezelni, hogy a terjedésüket megakadályozzák.

2023 nyarán egyébként az Alföldön is találkozhattunk már invazív kaktuszfajok elterjedésével.

Forrás, forráskép: idokep.hu

 

Mi a teendő közúti, vasúti, vízi, légi közlekedési balesetek esetén?

  • Ha ön egy ilyen baleset szemtanúja vagy az önnel történik meg, ellenőrizze, hogy megsérült-e majd mérje fel az önt körülvevő veszélyeket.
  • Ha úgy látja, veszélyben van az élete, azonnal távozzon a baleset helyszínéről.
  • Hívja a 112-es segélyhívó számot, és diktálja be az esemény fontosabb, ön által ismert részleteit: a baleset leírása, helyszín, sérültek száma, észlelt-e tüzet, illetve járulékos veszélyeket. Ha a balesetben érintett tehergépjárművön veszélyt jelző tábla (téglalap alakú narancssárga tábla számokkal vagy számok nélkül), illetve bárca (csúcsára állított rombusz alakú tábla) látható, az azokon található számok, ábrák tartalmáról tájékoztassa a hatóságokat. 

  • Veszélyes áru szállítása közben bekövetkezett baleset során, ha tüzet, illetve járulékos veszélyeket (pl. gáz-, üzemanyag-, veszélyesanyag-szivárgást) észlel, minél messzebbre távolodjon el a járműtől, és ezekről a körülményekről haladéktalanul tájékoztassa a hatóságokat.
  • Amennyiben úgy értékeli, hogy nincs veszélyben az élete és az egészsége, akkor egészségügyi ismereteinek függvényében próbálja ellátni a sérülteket a mentők kiérkezéséig. A sort a legsúlyosabb esettel kezdje. Ne alkalmazzon olyan módszereket, amelyeket nem ismer tökéletesen, amelyeknek eredményében nem biztos. 
  • A sérülteket ne mozdítsa el, hacsak azok nincsenek további veszélynek kitéve, vagy a sürgős ellátás azt szükségessé nem teszi (pl. artériás vérzés).
  • A roncsokat ne mozgassa, a beszorult sérülteket ne próbálja meg kiszabadítani, kivéve, ha azok további veszélynek vannak kitéve, vagy ha az azonnali ellátás azt szükségessé teszi.
  • Próbálja megőrizni nyugalmát, cselekedjen megfontoltan.
  • Nyugtassa meg a sérülteket.
  • A kiérkezett szervekkel ossza meg a balesetről szóló minden információját.
  • Ha nem tud a baleset közvetlen közelében segítséget nyújtani, támogassa a kiérkező mentők, rendőrök, tűzoltók munkáját (pl. hozzon vizet, meleg takarókat, lámpát, segítsen a sebesültek szállításában, stb.) – egy tömegszerencsétlenségnél minden segítség elkél.
  • Kövesse a mentésben résztvevő szervek utasításait 

Forrás, képforrás:  katasztrofavedelem.hu

A bérek átláthatóságára kidolgozott európai uniós irányelv célkitűzéseit 2026. június 7-éig kell teljesíteniük a tagállamoknak. Ennek értelmében az EU-ban működő cégeknek nyilvánossá kell tenniük az új pozícióikhoz tartozó fizetési információikat, valamint a munkavállalóik számára a meglévő bérsávjaikat az átláthatóság javítása, és a nemek közötti bérkülönbség csökkentése érdekében. Az, hogy a magyar jogszabályi környezet a célok elérése kapcsán pontosan hogyan fog változni, még nem ismert, a vállalatoknak viszont érdemes erre a helyzetre időben felkészülniük – ezt a témát járta körül a Profession.hu Backstage podcast legújabb adása.

A transzparens bérekre vonatkozó irányelv legfontosabb célja, hogy az unióban működő cégeknek tájékoztatniuk kelljen még az állásinterjú előtt a jelölteket a pozícióval járó bércsomagról, a pályázóktól pedig ne kérdezhessék meg, hogy mennyit kerestek a korábbi munkahelyükön. A munkába állást követően az új kolléga kérhet tájékoztatást a vele azonos vagy egyenlő értékű munkát végző munkatársainak átlagos fizetéséről, az esetleges eltérés okairól, ezt pedig akár nemek szerinti bontásban is igényelheti majd. Ezeknek az információknak persze a már meglévő munkavállalók számára is nyilvánosnak kell majd lenniük.

Hogyan készülhetnek fel a munkaadók?

A direktíva kötelezően elérendő célokat tűz ki az uniós tagállamok számára, az egyes országok viszont saját maguk dolgozzák ki azokat a törvényeket, amelyek mentén teljesítik majd a kitűzött célokat. Egyelőre nincs konkrétum azzal kapcsolatban, hogy ennek hatására hogyan változnak majd a magyarországi jogszabályi keretek, a vállalatoknak viszont fontos pontosan látniuk a belső fizetési rendszerüket és átgondolt fogatókönyvvel rendelkezniük.

Gyakran a munkaadóknak nincs pontos tervük az irányelvek implementálását követő időszakra. Azoknak a cégeknek, amelyeknek nincs pontos szervezeti ábrájuk az ezekhez kapcsolt juttatási csomagokkal, valószínűleg több feladatuk lesz a következő bő egy évben, mert ezeket pontosan ki kell alakítaniuk. Fontos, hogy a vállalatoknak legyen emellett egy pontosan kidolgozott bérstruktúrájuk, illetve bérstratégiájuk az elkövetkezendő időszakra – így lehet a leghatékonyabban tervezni, és alkalmazkodni a változásokhoz.

Kulcsfontosságú feladat áll tehát a cégek előtt: egyrészről fel kell mérniük a bérek közötti különbségek mértékét szervezeten belül pozíciónként, súlyozniuk a munkavállalói kompetenciákat és számolniuk a megoldás anyagi vonzataival. Ezeken felül pedig elengedhetetlen a megfelelő kommunikáció is a dolgozók felé.

Az irányelv kiemelt célja a nemek közötti bérkülönbség csökkentése is. Egy 2020-as uniós felmérés szerint az EU országaiban igen jelentős a férfiak és nők fizetése közötti különbség: a nők átlagosan 13 százalékkal keresnek kevesebbet egy órára vetítve, mint a férfiak. A 250 főnél több alkalmazottat foglalkoztató cégeknek évente, az ennél kisebbeknek háromévente kell majd jelenteniük az illetékes hatóságok felé, hogy mekkora a nemek közötti jövedelemkülönbség a szervezeten belül azonos pozíciókban, és ha ez meghaladja az 5 százalékot, akkor közös értékelést kell végezniük a dolgozók képviselőivel és lépéseket kell kidolgozniuk a különbség csökkentésére.

A bérinformáció megadása kimagasló előny

Azt, hogy Magyarországon pontosan hogyan fog kinézni a direktíva törvénybe ültetése, még nem lehet tudni. A bértranszparencia esetében sem tisztázott még, hogy a megadott információnak egy konkrét összegnek kell-e lennie vagy elég csak sávosan megadni azt. A fizetésre vonatkozó adat közzétételével lényegesen hatékonyabbá válik a toborzás, ezt pedig egyre több munkaadó ismeri fel és nyit a lehetőség felé.

„Egyre több munkáltató érzi, hogy ők és a jelöltek is profitálhatnak abból, ha nyilvános az adott álláshoz tartozó bérinformáció. 2023-ban a Profession.hu-n megjelenő álláshirdetéseknek nagyjából 20 százalékában volt fizetésre vonatkozó adat, mára ez az arány már 25 százalékra nőtt. Az adott pozíció betöltésével járó juttatások közzététele akár 50 százalékkal több jelentkezőt hozhat egy hirdetésre. Emellett hatékonyabbá teheti a HR folyamatokat is, mert így az is hamar – még a jelentkezés előtt – kiderül, ha a két fél elképzelése nem egyezik a fizetés terén, ami a munkavállalók számára továbbra is a legfontosabb szempont” – magyarázta Tüzes Imre, a Profession.hu termékfejlesztési igazgatója.

Fontos, hogy a munkáltatók a nyilvános fizetésekkel kapcsolatos irányelvek jogszabályokba való átültetéséig rendelkezzenek biztos forgatókönyvvel a továbbiakra nézve. Ezekben pedig számolniuk kell az azonos pozícióban lévő munkavállalók közötti bérfeszültség és a nemek közötti fizetéskülönbség kezelésének anyagi vonzataival is.

Forrás: Profession.hu

Képforrás: Blikk

Cikk ajánló

Az NHSZ Tatabánya Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Zrt. közzétette a második félévre szóló...

A Magyar Gyógyszerészi Kamara bejelentette, hogy a patikák is érvényesítik a gyógyszergyártók és a...

Vasárnap figyelmeztetési kritériumot meghaladó, nagyon erős UV-B sugárzás várható az ország összes...

Hirdetés

netfone 2024 11

ELÉRHETŐSÉGEINK

GRAN TV
Székhely: 2500 Esztergom, Perc u. 3.
Stúdió: 2500 Esztergom, Kossuth L. u. 64.
+36 (30) 140-06-03, +36 (36) 898-000
 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.