Közlekedés

Frissítés pénteken 16:50-kor:

A szlovák vasút tájékoztatása szerint a baleset miatt várhatóan szombat estig lesz korlátozás Párkány és Érsekújvár között.


Frissítés pénteken 13:10-kor:

A szlovák vasút hálózatán Muzslánál kisiklott egy tehervonat, ezért Párkány és Érsekújvár között pótlóbuszokra kell átszállni. A Csehország, Szlovákia felől érkező, illetve Szlovákia, Csehország felé induló nemzetközi vonatok utasainak jelentősen, legalább 1-2 órával hosszabb eljutási idővel kell számolniuk.

A Budapestről induló vonatok változásai:

  • A Nyugati pályaudvarról 13:30-kor Prágába induló Metropolitan EC (EC 274) Budapest és Szob között motorvonattal közlekedik, az utasoknak Szob állomáson másik szerelvénybe kell átszállniuk, Párkánytól Érsekújvárig pótlóbusz közlekedik.
  • A Nyugati pályaudvarról 15:30-kor és 17:30-kor Prágába induló Metropolitan EC (EC 272, EC 270) helyett Párkánytól Érsekújvárig pótlóbusz közlekedik.
  • A Nyugati pályaudvarról 19:30-kor Breclavba induló Metropol EuroNight (EN 476) kerülő útvonalon, a rajkai határállomás felé közlekedik, ezért nem érinti Vácot.

A Budapestre érkező vonatok változásai:

  • A Nyugati pályaudvarra Prága felől 12:28-kor, 14:28-kor, 16:28-kor és 18:28-kor érkező Metropolitan EC (EC 273, EC 275, EC 277, EC 279) helyett Érsekújvártól Párkányig pótlóbusz közlekedik, Magyarországra a vonatok késéssel érkeznek.
  • A Nyugati pályaudvarra Varsó felől 19:49-kor érkező Báthory EC (EC 131), a Hamburg felől 20:28-kor érkező Hungária EC (EC 173) és a Prága felől 22:30-kor érkező Metropolitan EC (EC 281) kerülő útvonalon, a rajkai határállomás felé közlekedik, ezért nem érinti Szob, Nagymaros-Visegrád és Vác állomást, de a fővárosban Budapest-Kelenföld állomáson is megáll.

Előzmény:

A szlovák vasúttól kapott elsődleges információk szerint péntek déltől baleset miatt leállították a vonatközlekedést Strekov és Párkány között. A forgalom átszervezését megkezdték, várhatóan a nemzetközi vonatok Szob helyett a rajkai határállomáson át fognak közlekedni. A déli órákban az érintett vonalszakasz közelében lévő Metropolitan EC-k (EC 273, EC 276) utasait a szlovák vasút pótlóbusszal szállítja el.

Forrás: MÁVINFORM

A balatonfenyvesi kisvasút az év minden napján közlekedik, de a nyári hónapokban a balatoni turisztikai szezonban egyre többen próbálják ki a zakatolást a Nagyberek varázslatos tájait bejáró kisvonatokkal.

Ezt országbérlettel, Somogy vármegyebérlettel, ezek napijegyváltozataival, valamint Balaton24 napijeggyel is megtehetik. A vakáció ideje alatt hétvégenként a budapesti Gyermekvasútról érkező és itt szolgálatot teljesítő ifjú vasutasokkal is találkozhatnak az utasok.

Az idei már a negyedik nyár, hogy a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton szolgáló vasutasok érkeznek vendégszolgálatra a balatoni kisvasútra, a csisztai és a somogyszentpáli vonalon közlekedő vonatokon jegyértékesítési feladatokat látnak el helyi felnőtt kollégáikkal közösen, illetve a balatonfenyvesi végállomáson a vonatok indítását is végzik. A kiválasztott gyermekvasutasok a balatonfenyvesi hétvége két napját szolgálattal, az utána következő hétfőt pedig strandolással töltik – így minden nyári szombaton és vasárnap 10-10 kisvasutas fogadja az utasokat a nagybereki tájakot bejáró vonalakon.

A Gyermekvasút történetében több példa van arra, hogy más kisvasúton is szolgálatba állnak az ifjú vasutasok: több évtizedes hagyománya van a csereszolgálatoknak, nyaranta több németországi (Berlin, Drezda, Cottbus, Lipcse) gyermekvasútra is járnak szolgálattal egybekötött csereüdülésre a budapesti kisvasutasok, de van partnerkapcsolat a GYSEV nagycenki Széchenyi Múzeumvasútjával is, és ugyanígy a fővárosba is rendszeresen érkeznek vendégszolgálatba más kisvasutasokról gyerekek.

A balatonfenyvesi kisvasút történetében 2021 nyarán érkeztek először vendégszolgálatba ifjú budapesti vasutasok. Az 1950-től eredetileg gazdasági vasútnak épült vonalon mára a személyszállítás az egyeduralkodó: nyáron igen jelentős a balatoni kirándulóforgalom, de a somogyszentpáliak és imremajoriak számára a közösségi közlekedést is ezek a kisvonatok jelentik. Az évről évre növekvő utasforgalom egyik titka, hogy 2021 nyarán két évtizedes forgalomszünetelés után újraindult a forgalom a csisztai vonalon is, így Csisztafürdő lényegesen gyorsabban vált elérhetővé a Balaton-partról, mint közúton. Utazás közben az utasok a Nagyberek gazdag állat- és növényvilágában gyönyörködhetnek, a kisvonatozás kellemes kikapcsolódást nyújt felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt. A járatokon lehet utazni országbérlettel, Somogy vármegyebérlettel, Magyarország24 és Somogy Vármegye24, valamint Balaton24 napijeggyel is.

A csisztai vonalon a fürdő nyitva tartásához igazodva járnak a vonatok: nyáron Balatonfenyvesről Csisztafürdőre az első 9:10-kor, Csisztafürdőről Balatonfenyvesre az utolsó 19:50-kor indul. A somogyszentpáli vonalon hajnaltól estig ugyancsak 6 vonatpár közlekedik, kiszolgálva ezzel a hivatásforgalmat (munkába, iskolába járást) is.

 

Forrás: MÁV Zrt.

 

Tovább folytatódik a sikeres Zöld Busz Program: a budapesti agglomeráció és hat megyeszékhely után hamarosan hat kisebb városban is alternatív meghajtású, környezetkímélő járművekkel korszerűsödhet a helyi közlekedés. A Volánbusz több mint 4,4 milliárd forintos támogatást nyert a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán, így 2024 végén és 2025 első felében összesen 20 darab új elektromos autóbusz állhat forgalomba Balatonfüreden, Hajdúszoboszlón, Keszthelyen, Komáromban, Komlón és Tatán, évi 850 tonnával csökkentve az érintett településeken a szén-dioxid-kibocsátást.

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. – az Energiaügyi Minisztérium támogatásával – a közösségi közlekedés megújítását és a károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó Zöld Busz Program keretében egyedi támogatási kérelem benyújtását tette lehetővé a Volánbusz számára környezetkímélő, károsanyagkibocsátás-mentes, elektromos meghajtású járművek beszerzésére és a kapcsolódó töltő-infrastruktúra kiépítésére 25 ezer fő alatti városok helyi közlekedésében. A pályázaton a közlekedési társaság 100 százalékos támogatást nyert el 20 darab e-busz beszerzésére, konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. pedig 80 százalékos hozzájárulást a töltő-infrastruktúra kiépítésére.

A több mint 4,4 milliárd forint összértékű támogatásnak köszönhetően – a folyamatban lévő közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő adásvételi szerződés alapján – Balatonfüreden 3, Hajdúszoboszlón 1, Keszthelyen 1, Komáromban 2, Komlón 7, Tatán 6 darab tisztán elektromos meghajtású, kéttengelyes, szóló (nem csuklós), alacsony padlós, helyi kivitelű jármű állhat forgalomba. A több mint 300 km hatótávolságú autóbuszok kerekesszékes utas szállítására is alkalmas, háromajtós, fűtő- és hűtőberendezéssel rendelkező, utastájékoztató, kamera- és utasszámláló rendszerrel felszerelt járművek lesznek. A közbeszerzési eljárás ajánlattételi szakasza lezárult, a beérkezett ajánlatok értékelése folyamatban van.

A járművek üzemanyag-ellátását az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalata, a Mobiliti Volánbusz Kft. által telepített nagy teljesítményű töltőberendezések fogják biztosítani a települések műszaki telephelyén vagy buszállomásán.

A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program keretében a Volánbusz eddig összesen 100 elektromos autóbuszt állított forgalomba a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged helyi közlekedésében. A társaság e-buszokból álló flottája – a dízelüzemű járművek kiváltásával – jelenleg évente mintegy 5500 tonna szén-dioxidtól mentesíti az érintett települések levegőjét, ami 2000 személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az elektromos járművek forgalomba állásuk óta már csaknem 9 millió kilométert tettek meg, ennek során mind az utasok, mind a társaság szakembereinek és autóbusz-vezetőinek elégedettségét elnyerték. Az újabb 20 darab e-busz beszerzésével az e-flotta 20 százalékkal bővülhet, ami további 850 tonna szén-dioxiddal alacsonyabb környezetterhelést jelent, valamint korszerűbb, kényelmesebb, csendesebb szolgáltatást biztosít a hat város lakosai, utasai számára.

Forrás:  VOLÁNBUSZ Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

A nyár a MÁV-START Utasellátó szervezeténél is maximális fordulatszámon pörög, immár öt éve, hogy a balatoni vonatokra is visszatért a fedélzeti vendéglátás. Jól mutatja a szolgáltatás népszerűségét, hogy az elmúlt egy hónap alatt közel 10 ezren fogyasztottak ételt, italt a Balaton InterCitykben. Az előszezoni napi 16 Balatoni Intercity mellé, a főszezonban már a Kék Hullám InterCityken is van fedélzeti utasellátás az északi parton, így összesen már 32 járat közlekedik mindennap a Balatonra fedélzeti vendéglátással.

Egy hónapja az előszezon közepén indult el a fedélzeti vendéglátás napi 8 pár balatoni járaton, ezeken a többnyire már kívülről és belülről is megújult étkezőkocsik közlekednek. Nemcsak az utaskomfort javult, a járművekbe új konyhatechnikát, modern berendezéseket is szereltek. Az utasok is elégedettek a fejlesztésekkel, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a Balaton InterCity-ken az idei nyári szolgáltatás első hónapjában már több mint 940 hot dog, 840 hamburger és 2000 korsó sör fogyott, melyek az étkezőkocsik legnépszerűbb termékei közé tartoznak.  Ezenkívül kávé is igen népszerű, több mint 1600 csészével főztek le az Utasellátó munkatársai.  Az első hónapban közel 10 ezren fogyasztottak ételt vagy italt az Utasellátónál a Balaton InterCitykben.

 A már több mint 75 éves Utasellátó a nyári szezonban ismét megújult étlappal várja a Balaton InterCityn utazókat. A streetfood jellegű irányzatot követve egy új összeállítású hamburgerrel is készült az Utasellátó csapata, valamint újdonságként megjelent a kínálatban a nachos tál, a sajttal töltött jalapeño és a gyros tál is. A sokak által kedvelt hideg gyümölcslevesek közül idén az őszibarack-krémleves került fel a menüsorra, főételek között pedig már ott szerepel a klasszikus paradicsomos húsgombóc főtt burgonyával, valamint a zöldborsófőzelék, amely opcionálisan kérhető tükörtojással vagy zöldségpogácsával is.

A turisztikai szezon ideje alatt az országban naponta már 124 járat közlekedik valamely Utasellátó-szolgáltatással, köztük bisztró- vagy étkezőkocsi, illetve háló- vagy fekvőhelyes kocsival. Ebből főszezonban napi 32 járat a Balaton partjára.  Már az előszezontól kétóránként közlekedtek Budapest és Keszthely között étkezőkocsik a Balaton IC vonatok részeként. A főszezontól a déli parti napi 16 Balaton InterCity mellett az északi parton is napi 16 Kék Hullám IC vonaton szolgáltat az Utasellátó.

A Budapest-Tapolca között közlekedő Kék Hullám InterCitykben a hazai gyártású IC+ 1+ osztályú prémium- és bisztrószakaszos kocsijában az Utasellátó hideg italokkal, harapnivalókkal, egyszerűbb ételekkel, édességekkel és kávéféleségekkel várja az utasokat. A bisztrókocsi szolgáltatás is nagyon népszerű, minden érintett fővonalon üdvözölték a fedélzeti vendéglátás visszatérését. Ezeken a járatokon a közkedvelt ételek a négy ízben kapható lepények, amikből több mint 10 ezer fogyott a tavalyi év során.

Az IC+ prémium- és bisztrószakasszal az utasok a Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc felé közlekedő Tokaj, a pécsi Mecsek, a szegedi Napfény IC-ken találkozhatnak, az Utasellátó étkezőkocsik pedig megtalálhatók a MÁV-START legnépszerűbb nemzetközi járatain is, így például a Berlinen át Hamburgba közlekedő Hungária EuroCity, a Varsóba közlekedő Báthory EuroCity vonatokon vagy a Bécsbe közlekedő Dacia nemzetközi gyorsvonaton és a Tisza-Szamos EuroCityn. Az Utasellátó stratégiai célja az utasok elvárásaihoz alkalmazkodó, modern és színvonalas fedélzeti és állomási vendéglátás megvalósítása, ezzel a vasúti utazás minőségének és versenyképességének növelése. Több mint négyszáz munkavállaló dolgozik a vasúti vendéglátás tervezésén, szervezésén és megvalósításán naponta több mint száz vonatban.

Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

A nyári időszakra bővíti kerékpáros kapacitását több KISS motorvonaton a MÁV-START. A vasúttársaság az utasigényekre és a lehetőségekre való tekintettel növeli a szállítható kerékpárok számát az emeletes motorvonatokon. Alapesetben 600 ülőhely mellett 12 kerékpár szállítható ezen a járműtípuson, amelyet a bővítés során 36 bicikli egyidejű elhelyezésére tesz alkalmassá a MÁV-START. A KISS motorvonatokat vissza nem térítendő európai uniós támogatásból – részben a Széchenyi Terv, részben Széchenyi Terv Plusz program keretében megvalósuló projektek lebonyolításával – szerezte be a MÁV-START, összesen 232,125 milliárd forint értékben.

KISS motorvonat átszerelése több bicikli szállításáhozMegkezdődtek az átalakítási munkálatok a MÁV-VAGON szolnoki üzemében, a KISS-ek karbantartására kialakított telephelyen, hogy a nyári megnövekedett kerékpáros igényeket még inkább ki tudja szolgálni a MÁV-START. Az átalakítást követően 24-gyel több kerékpár szállítására lesznek alkalmasak az emeletes motorvonatok.

Az úgynevezett „téli üzemmód” esetében a KISS motorvonatokon 600 ülőhely és 12 kerékpárhely található. A „nyári üzemmódra” való átszerelés után járművenként 36 bicikli biztonságos szállítására lesz lehetőség.

A megemelt kerékpáros kapacitású járművek először a Kőbánya-Kispest és Székesfehérvár közötti G43-as járatokban fognak közlekedni most szombattól, segítve a Velencei-tó kerékpáros kiszolgálását, valamint több jármű a Budapest–Vác–Szob vonalon fog közlekedni a Dunakanyarban. Várhatóan júliusban a népszerű, Szob és Fonyód között közlekedő Jégmadár expresszben is forgalomba állnak majd a nagyobb kerékpáros befogadóképességű emeletes járművek. Az utazások kiszámíthatósága érdekében erre a járatra ezután is kötelező marad a helyjegy és a kerékpárhelyjegy váltása.

A népszerűbb turisztikai térségekbe biciklis utazást tervezőket részletes információkkal látjuk el a honlapunkon, amelyet érdemes utazás előtt böngészni.

Háttér-információk a KISS motorvonatról

A KISS motorvonatokat vissza nem térítendő európai uniós támogatásból – részben IKOP, részben IKOP Plusz forrás felhasználásával – szerezte be a MÁV-START, összesen 232,125 milliárd forint értékben. A járművek bizonyos részét a „TEN-T vasúti és regionális intermodális közlekedés fejlesztése a 4 legszegényebb magyarországi régión kívüli területeken” elnevezésű felhívásra, bizonyos részét pedig a „TEN-T vasúti és regionális intermodális közlekedés fejlesztése a 4 legszegényebb magyarországi régió területein” elnevezésű felhívásra benyújtott támogatási kérelem nyomán megkötött támogatási szerződés finanszírozza.

A járművek nagyon népszerűek az utazóközönség körében, többen családi programokat szerveznek a motorvonatok kipróbálására. A légkondicionált és tágas utastérben a két szinten összesen 600 ülőhely van, négy mosdó – ebből az egyik akadálymentesített – áll az utasok rendelkezésére. Az oldalanként 12 ajtó gyorsabb utascserét tesz lehetővé. A kocsikban a kor követelményeinek megfelelő kamera- és utastájékoztató-, valamint zsúfoltság jelző rendszer, WIFI, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozók is megtalálhatóak. A multifunkciós terekben pedig 4 kerekesszék, illetve alapesetben 12 kerékpár vagy 5 babakocsi is szállítható. Ez a kerékpárkapacitás bővül a nyári időszakban 36 darabosra az emeletes motorvonatokban.

Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Cikk ajánló

Az Esztergomi Járásbíróság büntetővégzést hozott azzal a férfival szemben, aki egy esztergomi...

A vádirat szerint a nő 2024. március 15. napján 19 óra 40 perc körüli időben Nyergesújfalu lakott...

Az utóbbi években rendkívül fontossá vált a munkavállalóknak, hogy egy állás hosszú...

Hirdetés

ELÉRHETŐSÉGEINK

GRAN TV
Székhely: 2500 Esztergom, Perc u. 3.
Stúdió: 2500 Esztergom, Kossuth L. u. 64.
+36 (30) 140-06-03, +36 (36) 898-000
 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.