Közlekedés

Nagyságrendjében ugyan nem vethető össze a Keleti pályaudvarnál két ütemben – kisebb részt idén, nagyobb részt pedig jövőre – megvalósuló, átfogó váltófelújítási programmal, a célját tekintve azonban nagyon is hasonló az a komplex karbantartási munka, amit a MÁV szakemberei november harmadik hétvégéjén kiemelt karbantartást végeznek el a Nyugati pályaudvar egyik váltójánál: ez érinti az esztergomi, a szobi, a veresegyházi és a lajosmizsei vonal forgalmát is. 

A közös cél az ún. lassújelek, azaz a sebességkorlátozások megszüntetése, ezáltal pedig a pályaudvarra érkező és onnan induló vonatok késésének csökkentése, menetrendszerűségének javítása.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által augusztusban meghirdetett 5 pontos közlekedési akcióterv keretében, de saját forrásból – 90 millió forintos nagyságrendben – a vasúttársaság komplex karbantartási munkát végez a Nyugati pályaudvar egyik váltóján. A beavatkozásra november harmadik hétvégéjén kerül sor, a munkálatok során ágyazatot, aljakat és váltóalkatrészeket is cserélnek a MÁV szakemberei.

Fontos tudni, hogy a munkavégzés miatt november 15-én (péntek) éjszakától hétfő hajnalig néhány vágányon szünetel a közlekedés és november 16-án, illetve 17-én a Nyugatiból induló, illetve oda érkező több vonat menetrendje is módosul.Szombaton és vasárnap változik a menetrend a veresegyházi vonalonszombaton pedig a szobi vonalon. A lajosmizsei vonalon a hétvégén az S21-es vonatok csak Kőbánya-Kispestig járnak, onnan is indulnak, illetve az esztergomi vonalon minden második Z72-es vonat fővárosi kiindulási és végállomása Angyalföldre kerül át.

 A megváltozott közlekedési rend alatt utazását legegyszerűbben az EMMA utazástervezővel tervezheti meg.  

Az esztergomi vonal változásai:

Budapestről Esztergom felé:

  • Nyugati pályaudvarról 6:21-től 21:21-ig bezárólag az eredeti menetrend szerint minden óra :21-kor Esztergomba induló Z72-es vonatok csak Angyalföldtől közlekednek.
  • A Nyugati pályaudvarról minden óra :51-kor Esztergom felé induló Z72-es vonatok a megszokott menetrend szerint közlekednek. 

Esztergomból Budapest felé:

  • Az Esztergomból 5:05-től 20:05-ig minden óra :05-kor az eredeti menetrend szerint a Nyugati pályaudvarig közlekedő Z72-es vonatok csak Angyalföldig közlekednek.
  • Az Esztergomból minden óra :35-kor a Nyugati pályaudvarra induló Z72-es vonatok a megszokott menetrend szerint közlekednek. 

Hirdetmény

A veresegyházi vonal változásai: 

Budapestről Veresegyház-Vác felé:

  • Az eredeti menetrend szerint a Nyugati pályaudvarról 6:00-tól 21:00-ig induló S71-es vonatok 4 perccel korábban, előző óra :56-kor indulnak a Nyugatiból, de Rákosrendezőtől már a megszokott menetrendjük szerint közlekednek. 

Vác-Veresegyház felől Budapestre:

  • Az eredeti menetrend szerint a Nyugati pályaudvarra 5:59-től 20:59-ig Veresegyház-Vác felől érkező valamennyi S71-es vonat 6 perccel később, következő óra :05-re érkezik a Nyugati pályaudvarra. Rákospalota-Újpestig változatlan menetrend szerint közlekednek az S71-es vonatok. 

Hirdetmény

A szobi vonal változásai szombaton:

 A szobi vonalon, szombaton csak Szob-Vác felől Budapestre tartó vonatoknál kell változásra számítani, a Budapestről Szob felé tartó vonatok menetrendje nem változik.

 Szob-Vác felől Budapest felé:

  • A hétvégi reggeli, Szobról a Nyugati pályaudvarra induló G70-es vonatok Váctól S70-es vonatkéntközlekednek, 8-10 perccel később érkeznek a Nyugati pályaudvarra.
  • Az eredeti menetrend szerint Vácról  6:04-kor (2429), 7:04-kor (2427), valamint 8:04-kor (2457) a Nyugati pályaudvarra induló S70-es vonatok nem közlekednek.

Hirdetmény

A lajosmizsei vonal változásai:

  • Valamennyi S21-es vonat csak Kőbánya-Kispest és Dabas, illetve Lajosmizse között közlekedik mindkét irányban. 
  • Szombaton a Nyugati pályaudvarról 23:40-kor induló S50-es vonathoz való csatlakozás biztosítása érdekében az utolsó S21-es vonat 15 perccel később, 0:02-kor indul Kőbánya-Kispestről.
  • Vasárnap a Nyugati pályaudvarról 23:30-kor Lajosmizsére induló S21-es vonat (2968) már a teljes útvonalán, a Nyugati pályaudvartól közlekedik.

Hirdetmény

Forrás: MÁVINFORM

A kegyeleti ünnep alkalmából változik a közlekedési rend. Október 31-én a pénteki, november elsején a szombati, 2-án az ünnepnapi menetrend érvényes a vasúton. A helyközi buszjáratok október 31-én a hét utolsó tanítási szünetes munkanapján, november 1-jén munkaszüneti napon, november 2-án szabadnapon érvényes menetrend szerint közlekednek. Az utazás tervezésénél érdemes használni az EMMA útvonaltervező rendszert, a menetjegyek vásárlásához pedig az automatákat, az online jegyvásárlást az Elvirán vagy a MÁV applikációban.

Vasúti közlekedés

Október 31-én a pénteki, november elsején a szombati, 2-án az ünnepnapi menetrend szerint közlekednek a vonatok.  

A lehetőségekhez képest a helyjegyek elővételi vásárlásától függően a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza viszonylatú Nyírség, a Budapest–Miskolc, illetve a Budapest–Debrecen–– Nyíregyháza–Miskolc viszonylatú Tokaj, a Budapest–Nagykanizsa viszonylatú Tópart, a Budapest–Keszthely viszonylatú Balaton, a Budapest–Békéscsaba viszonylatú Békés, a Budapest–Cegléd–Szeged viszonylatú Napfény, a Budapest–Veszprém–Szombathely, illetve Zalaegerszeg viszonylatú Bakony, illetve Göcsej, valamint a Budapest–Pécs viszonylatú Mecsek InterCity vonatokat több kocsival indítja el a vasúttársaság. Lehetőség szerint további kocsikat is forgalomba állítanak a tervezetten felül, ha az utasforgalom alakulása ezt megkívánja és a rendelkezésre álló járművek mennyisége ezt lehetővé teszi. Az Elvirán figyelhető az adott vonat ülőhely-foglaltsága a helyjegy eladások alapján, így az utasok választhatnak elegendő ülőhellyel közlekedő (InterCity, Railjet xpress) vonatokat. Amennyiben ezeken már nincs szabad ülőhely, akkor érdemes a személyvonatokat, InterRégiókat is igénybe venni, amelyekkel ugyancsak számos város felé biztosítjuk a gyakori eljutást.

A Volánbusz járatainak közlekedési rendje is változik 

A helyközi autóbuszjáratok október 31-én a hét utolsó tanítási szünetes munkanapján, november 1-jén munkaszüneti napon, november 2-án szabadnapon érvényes menetrend szerint közlekednek. Az áruházak és bevásárlóközpontok november 1-jén zárva tartanak, ezért az ezeket érintő járatok is az ünnepnapi menetrendjük szerint indulnak. Egyes településeken a helyi járatok az általános közlekedési rendtől eltérően közlekedhetnek. 

A nem kötelező helyfoglalással érintett járatokon a társaság javasolja a helyjegy megváltását annak érdekében, hogy az ülőhely biztosított legyen. Az ünnepi menetrenddel kapcsolatos részletes információk a Volánbusz honlapján olvashatók. A közlekedési rend hirdetménye pdf-formátumban itt érhető el.

MÁV-HÉV

Október 28-ától 31-éig a tanítási szünetben munkanapokon érvényes menetrend érvényes. (Október 28-ától 30-áig a H9-es HÉV helyett Cinkota és Csömör között pótlóbusz jár, a H8-as HÉV pedig módosított menetrend szerint közlekedik.)

November 1-jén a munkaszüneti napokon érvényes menetrend szerint közlekednek a HÉV-járatok.

A részletes menetrendek elérhetők a bkk.hu/menetrendek oldalon.

 

Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Ütemtervnek megfelelően félidejéhez érkezik a miskolci fővonal 27 kilométeres szakaszának komplex felújítása, amely tartalmi értelemben már az Építési és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett 5 pontos akcióterv részeként, teljes egészében MÁV forrásból valósul meg. A háromhónaposra tervezett korszerűsítésnek köszönhetően az utasaink számára megbízhatóbb, kiszámíthatóbb menetrendet tudunk biztosítani, jelentősen mérséklődik a késések száma, ugyanis közel 20 kilométeren megszüntetjük a sebességkorlátozásokat, a pálya műszaki berendezéseinek esetében pedig jelentősen csökkenhet a meghibásodások esélye. A tervek szerint akár 5 perccel javulhat a menetidő is.

Pénteken befejeződik a pályafelújítás első üteme, ezért a Miskolc, Nyékládháza és Emőd közötti szakasz után a szakemberek és a munkagépek október 19-től már Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között folytatják a december 4-ig tartó rekonstrukciót.

A most következő, 12 kilométeren zajló második ütem során több mint 20 ezer betonaljat váltunk ki újakkal a sínek cseréjével együtt. Zúzottkőből 47 ezer tonnát rostálunk és építünk be, 600 méteren pedig teljesen kicseréljük az ágyazatot is. Emellett 4 útátjárót javítunk és 5 hídon végezzük el az állagmegóvó szigetelést. Október végétől  a korszerű SMD felépítménycserélő óriás gépláncot ismét munkára fogjuk.

Az újabb munkafázishoz és a korlátozásokhoz igazodva kis mértékben módosul a Budapest–Miskolc fővonalon és a Miskolc-Sátoraljaújhely szakaszon a távolsági – InterCity, InterRégió, nemzetközi – vonatok és a személyvonatok közlekedési rendje, ezért aki erre utazik, mindenképpen tájékozódjon előre.

A felújítási munkálatokat követően feloldásra kerül a vágányzár és újraindulhat a vonatközlekedés. A beruházás révén elérhető magasabb sebességgel ugyanakkor csak valamivel később, az utószabályozási munkálatok elvégzését követően válik használhatóvá a pálya. A tervek szerint a most befejezett szakaszon menetrendváltáskor 120 km/órás sebességgel, míg a Mezőkeresztes-Mezőnyárád –Emőd szakaszon januártól pedig várhatóan 120 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok az érintett szakaszokon.

Menetrendi változások december 4-ig

Szeptember 2-tól október 18-ig Miskolc-Rendező pályaudvar és Nyékládháza, valamint Nyékládháza és Emőd között újítottuk fel az egyik (bal) vágányt, valamint éjszakánként Miskolc és Nyékládháza között a másik vágányon is szünetelt a forgalom. Október 19-től december 4-ig már Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Emőd között dolgoznak a munkagépek a bal vágányon, éjszakánként pedig a másik sínpáron szállítják a felújításhoz szükséges anyagokat, gépeket.

A nappali időszakban a munkavégzéssel érintett részek mellett csak sebességkorlátozással haladhatnak a vonatok az ott dolgozók biztonsága érdekében. Ez idő alatt csak egy vágányon és több szakaszon sebességkorlátozás mellett közlekedhetnek a vonatok, így óránként és irányonként napközben csak egy-egy vonat közlekedtetése oldható meg. Ez jelentős menetrendi módosítással jár, emiatt az utasainknak hosszabb eljutási időre kell számítaniuk még mintegy másfél hónapon át.

Fontosabb menetrendi eltérések az első fázishoz viszonyítva

  • Miskolc és Sátoraljaújhely közötti, helyjegyváltás nélkül igénybe vehető Zemplén InterCityk sebesvonatként közlekednek.
  • Miskolcon nő az átszállási idő:
    • a Keleti pályaudvar, Hatvan felől érkező Tokaj InterCitykről a Debrecen és a Nyugati pályaudvar felé induló Tokaj IC-re 4-ről 11 percre,
    • az ellenkező irányból a Keleti felé indulókra pedig 4-ről 8 percre.
  • A Miskolcról 5:18-kor a Keletibe induló 5019-es számú InterRégió megáll Kál-Kápolna állomáson is, viszont Csincsén megállás nélkül halad át.

InterCityk

  • A vonalon közlekedő Hernád-Zemplén és Tokaj InterCityk utasainak Miskolcon át kell szállni másik IC-szerelvénybe valamennyi viszonylat esetében, azaz a Nyíregyháza, Sátoraljaújhely, illetve Hidasnémeti felől, felé közlekedő IC-k és Zemplén sebesvonatok esetében is. A Tokaj IC-k esetében megnöveltük a miskolci átszállási időket.
  • Keleti pályaudvarról kb. 30 perccel korábban indulnak az InterCityk (Hernád-Zemplén és Tokaj IC), Füzesabony és Miskolc között minden állomáson és megállóhelyen megállnakMiskolc-Tiszai pályaudvarra az alapmenetrendhez képest korábban, óra 18 perckor érkeznek.
    • Kivéve az IC 582-es számú vonatot, amely Vámosgyörk és Miskolc között áll meg mindenhol, valamint az IC 508-as és IC 518-as vonatok, amelyek csak menetrend szerinti állomásokon állnak meg továbbra is.
  • Miskolc-Tiszai pályaudvar és Füzesabony között az InterCityk minden állomáson és megállóhelyen megállnak, napközben így helyettesítve a pályafelújítás során kimaradó személyvonatokat. A megszokott menetrendhez képest 28 perccel később érkeznek a Keleti pályaudvarra.
    • Kivéve az IC 688-as számú vonatot, amely alapmenetrend szerint áll meg az állomásokon. 

InterRégiók

  • Az egri IR87-es jelzésű Agria és a gyöngyösi IR85-ös Mátra InterRégiók indítási ideje továbbra is felcserélve marad, ezért az Agria InterRégiók 30 perccel korábban indulnak, hogy biztosítható legyen a füzesabonyi átszállás a Miskolc—Nyíregyháza viszonylatú vonatokra, vonatokról.
  • A kora hajnali és késő esti Mátra InterRégiók kivételével a gyöngyösi InterRégiók szintén fél órával korábban közlekednek, azaz nemcsak a fővonalon, hanem a 85-ös számú gyöngyösi és a 87a számú egri vonalon is csaknem minden vonat menetrendje fél órával korábbra kerül.

Személyvonatok

  • Füzesabony és Miskolc között, 7:30-tól 20:30-ig nem közlekednek a személyvonatok, helyettük a vonalszakaszon valamennyi InterCity személyvonati megállási rend szerinti közlekedésével biztosítjuk az utazási lehetőséget (az IC 508, IC 518 és IC 688-as számú vonatok kivételek).
  • Napközben, a Füzesabony–Miskolc közötti személyvonatok nem közlekednek, azokat a minden állomáson és megállóhelyen megálló InterCityk helyettesítik, - a reggeli és a késő esti órákat leszámítva.
  • A Vámosgyörk és Füzesabony közötti személyvonatok indulási, érkezési ideje szintén 30 perccel korábbi, mindkét irányban; kivéve az első, Füzesabonyból 7:02-kor induló vonatot (5087).
  • Füzesabony—Eger viszonylaton, ahol valamennyi Agria InterRégió vonat fél órával korábban közlekedik, kimarad a Füzesabonyból 6:03-kor induló 5530-as számú vonat és az Egerből 8:42-kor induló 5527-es számú vonat.

Éjszakai korlátozások

  • Október 19-től november 17-én hajnalig, éjszakánként 5 órán keresztül szünetel a forgalom, emiatt néhány éjszakai vonat helyett pótlóbusz fog közlekedni:
    • Füzesabony—Miskolc viszonylatban az 5048-as és 5021-es számú vonatok helyett a teljes útvonalon, az 5008-as és 5009-es számú vonat helyett pedig Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc között pótlóbusz fog közlekedni.
    • Október 19-től az éjszakai és a kora hajnali időszak miskolci városi közlekedési lehetőségeire tekintettel mind a négy pótlóbusz megáll a Tapolcai elágazás és a Vörösmarty utca buszmegállókban is.

Csatlakozási rendszer, átszállási lehetőségek

  • A Keleti pályaudvarról a fél órával korábban induló, illetve ennyivel később érkező InterCityk esetében mind Hatvanban, mind Füzesabonyban számottevően változnak az átszállási lehetőségek, mindemellett Miskolcon a Tokaj kör IC-k és a Hernád-Zemplén InterCityknél, a Zemplén sebesvonatoknál szintén csak átszállással tudjuk biztosítani a korábbi közvetlen utazásokat.
  • A Budapest—Eger viszonylatban, ahol valamennyi Agria InterRégió fél órával korábban közlekedik, valamint Budapest és Gyöngyös között a Mátra InterRégiók ugyancsak fél órával korábbi menetrendje miatt Aszód, Hatvan, Vámosgyörk, Kál-Kápolna, Füzesabony, Nyékládháza és Miskolc állomásokon az átszállási lehetőségek jelentősen változnak. Egyes viszonylatokban lényegesen kedvezőbb csatlakozási lehetőségek adódnak (pl. a személyvonati megállással közlekedő InterCity vonatokon), míg más elágazó vonalakon (pl. 86-os Vámosgyörk-Újszász-Szolnok, 102-es Kál-Kápolna–Kisújszállás, 108-as számú Debrecen–Füzesabony vonalak) jelentősen nőhet a várakozási idő, mivel a legtöbb csatlakozás sajnos nem biztosítható.
  • Hatvan térségében a Volánbusz járatainak menetrendje augusztus közepétől jelentősen megváltozott. A buszjáratok egy része a környező településekről közvetlenül a vasútállomásra érkezik, így biztosítva kényelmes átszállást a vonatokra. A miskolci fővonalon szeptembertől decemberig életbe lépő változások ellenére a buszjáratokról átszállva Hatvantól továbbra is érdemes lesz a vasutat választani Budapest felé, hiszen a vonatok a módosított menetrendek szerint is hasonló követési sűrűséggel szolgálják ki az utasokat.

Helyjegy nélkül igénybe vehető vonatok, szakaszok

  • Október 19-től, a Miskolc és Sátoraljaújhely közötti Zemplén InterCityk – változatlan eljutási idővel – sebesvonatként közlekednek.
  • Az InterCityk Keleti pályaudvar és Miskolc között vegyes összeállításban, azaz IC és nem IC-kocsikkal is – többségében bisztrókocsi nélkül – közlekednek. Meghatározott viszonylatokban a nem IC minőségű vonatrészbe 300 forintos helyjegy váltása kötelező.
  • A Keleti pályaudvar és Miskolc között közlekedő InterCity esetében Füzesabony és Miskolc (IC 582-es vonat esetében Vámosgyörk és Miskolc) állomások között a nem IC minőségű kocsik helyjegyváltás nélkül vehetők igénybe.
  • Miskolc—Nyugati pályaudvar közötti InterCityken Miskolc—Szerencs—Nyíregyháza között valamennyi kocsiban helyjegyváltás nélkül lehet utazni, IC-kocsiban és nem IC-minőségű kocsiban is.
  • A vágányzár ideje alatt a Keleti pályaudvar és Hatvan, valamint Miskolc-Tiszai pályaudvar és Szerencs viszonylatban az alapmenetrendben is biztosított helyjegymentes szaka-szokra vonatkozó szabályozás változatlan.

Egyéb vonalakat érintő változások

A beruházásról

A mintegy 27 kilométernyi teljes szakaszon két ütemben, éjjel-nappal dolgoznak a szakemberek és a munkagépek, berendezések. Hajnaltól éjszakáig egy sínpáron biztosítjuk folyamatosan a vonatok haladását, miközben a másikon ütemezés szerint zajlik a kivitelezés. Éjjelenként azonban mindkét vágányon folyik a munkavégzés, hogy december 4-ig határidőre elkészüljön a pályarekonstrukció. Noha ez a beruházás még teljes egészében a MÁV saját forrásaiból valósul meg, tartalmi értelemben már része az Építési és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett 5 pontos akcióterv infrastruktúra-felújítási fejezetének. A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, jelentősen mérséklődik a késések száma, ugyanis közel 20 kilométeren megszűnnek a sebességkorlátozások; és akár 5 perccel javulhat a menetidő is. A kivitelezés teljes költsége a MÁV saját forrásából mintegy 18 milliárd forint.

A felújítás első felében, a Miskolc és Emőd közötti 15 kilométeren végeztük el a felépítménycserét, kicseréltünk mintegy 25 ezer betonaljat, és több mint 58 ezer tonna zúzottkövet rostáltunk, építettünk be speciális vasúti munkagépekkel, köztük az Európában is ritkaságnak számító, 210 tonnás SMD felépítménycserélő óriás géplánccal. Kilenc nap alatt cserélte az ún. felépítményt, azaz a síneket és a vasbetonaljakat. Hét hidat szigeteltünk és 6 útátjárót is felújítottunk. A sín- és a 700 méternyi ágyazatcserét követően folyamatosan halad a vágányok szabályozása, az ágyazatpótlás is. Elvégeztük a szükséges felsővezetéki javításokat, a bokor- és cserjeirtást, a padkák rendezését, valamint a vízelvezető árkok kialakítását, tisztítását.

A következő, október 19-én kezdődő, 12 kilométeren zajló 2. ütem során több mint 20 ezer betonaljat váltunk ki újakkal a sínek cseréjével együtt. Zúzottkőből 47 ezer tonnát rostálunk és építünk be, 600 méteren pedig teljesen kicseréljük az ágyazatot is. Emellett 4 útátjárót javítunk és 5 hídon végezzük el az állagmegóvó szigetelést. Műszakonként továbbra is 200-250 szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlik a kivitelezésOktóber 29-től a korszerű SMD felépítménycserélő óriás gépláncot ismét munkára fogjuk, amely már az első ütemben is dolgozott.

Zajhatások

A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt nagyobb zajhatásra lehet számítani a Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc közötti vonal felújítás ütemezése szerinti szakaszain.

Az utasoktól és a lakosságtól türelmet és megértést kérünk a felújítás idejére.

Tájékozódási lehetőségek a menetrendekről

módosított menetrendek az online felületeinken (MÁV app, ELVIRA) elérhetőek. A hirdetmények, térképek a közlemény alsó részén, vagy a honlapunk vágányzári menüpontjából tölthetők le. Az állomások, megállóhelyek, vonatok kijelzőin, plakátokon és hangosbemondókon, továbbá az értékesítési csatornákon keresztül is tájékoztatjuk az utazóközönséget.

Térképes tájékoztató ide kattintva érhető el.

A beruházásról a korábbi közleményünkben olvashat részletesen. A felújításról készült legutóbbi videó itt érhető el.

Forrás: MÁV
Képforrás: MÁV

A statisztikák szerint országosan évente mintegy 1200-1300 motoros baleset történik, ennek nagyjából 5%-a, vagyis évi 50-60 eset halálos kimenetelű. A halálos motoros balesetek leggyakrabban útkanyarulatokban, pályaelhagyás miatt történnek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ezért még 2021 év végén együttműködési megállapodást kötött a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-vel, hogy a motorkerékpárral közlekedők védelme érdekében a szükséges helyeken a vezetőkorlátokat motoros-alácsúszásgátló elemekkel egészítsék ki. Idén Somogyban a Köröshegyi-völgyhíd lábánál, a Mátrában a 24-es főúton és végül Komárom-Esztergom vármegyében a Bajna és Héreg közötti szakaszon kerültek ki ezek az új elemek.

A motorosbarát vezetőkorlát olyan eszköz, amely a motoros balesetek súlyosságot csökkentheti és akár életeket is menthet. Ezeket az alácsúszásgátló speciális elemeket általában a meglévő korlátokhoz tudják rögzíteni a szakemberek, így megakadályozva azt, hogy egy pályaelhagyásos balesetnél a motoros beszoruljon vagy az ütközés végtagok leszakadását okozza. Ezeket a motorosbarát korlátokat elsősorban be nem látható ívekben helyezik ki, ahol a motorosnak változtatnia kell a döntési szögén a kanyarodásuk tiszta íves fázisában, de szűkülő vagy átmeneti ív nélküli kanyarulatokban is érdemes telepíteni. Korábban kísérleti projektként több helyszínen, Pest, Zala és Komárom-Esztergom vármegyében is kikerültek ezek a fejlesztések országos közutakra.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. együttműködési megállapodásának részeként az elmúlt két évben számos helyszínre kerülhettek ki ezek az elemek, így érdemben növelhették az így védett szakaszok számát. 2022-ben Baranyában a 66-os főúton Pécsnél, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében a Tirzs és Aggtelek közötti mellékúton, míg az elmúlt szezonban Somogyban a Kőröshegyi-völgyhíd lábánál a bálványosi bekötőúton is ilyen eszközöket telepítettek a közutas mérnökségek. A fejlesztések azóta sem álltak meg mivel 2024-ben a bálványosi bekötőúton további 800 méternyi szakaszra, a Mátrában a 24-es főúton 320 méteres, míg a Bajna és Héreg közötti úton 360 méternyi részen telepítették az alácsúszásgátló elemeket a szakemberek.

„Mind a három helyszínről elmondható, hogy azok vonalvezetése és a táj szépsége miatt is nagyon népszerűek a motorosok körében. Ugyanakkor több motoros a szabályokat be nem tartva, a megengedettnél nagyobb tempóval közlekedik, ami számos esetben balesethez és tragédiához vezetett. Ezekben közös, hogy általában a 20-as, 30-as éveikben járó férfiak voltak, akik az életüket vesztették ezekben a szituációkban.” – nyilatkozta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője.

„A motorosbarát szalagkorlátok telepítése a közlekedésbiztonság szempontjából kiemelten fontos lépés. Ezek a fejlesztések nemcsak a motorosok védelmét szolgálják, hanem hosszú távon hozzájárulnak a balesetek súlyosságának csökkentéséhez. A HUMDA számára alapvető cél, hogy minden közlekedő, így a motorosok is biztonságosabb körülmények között használhassák az utakat. Az új szalagkorlátok innovatív megoldásokat kínálnak, amelyek a nemzetközi tapasztalatok alapján már bizonyítottak. Örömmel működünk együtt ezen a területen a Magyar Közúttal, hiszen ezzel is hozzájárulunk a hazai közlekedés fejlesztéséhez. A hazai MotoGP- és Superbike-futamokat szervező HUMDA számára a motoros társadalom biztonsága kiemelten fontos. Tudatosítani akarjuk, hogy a közút nem versenypálya és a hétköznapokban a közlekedés minden résztvevőjének be kell tartania minden szabályt, hiszen a legelső mindannyiunk biztonsága. A motorosbarát szalagkorlátok is a biztonságot szolgálják, a száguldás terepe a zárt versenypálya, ahogy a profi versenyzők is a Balaton Park Circuit-on csapnak össze jövő nyáron.” – emelte ki Lázár László, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA kommunikációs vezetője.

Néhány évvel ezelőtt fontos kísérleti projektet indított a Magyar Közút a Komárom-Esztergom vármegyei Bajna és Héreg közötti úton is. Ott az egyik ívnél speciális útburkolati jelek és neon sárga hátterű figyelmeztető jelzőtáblák kerültek ki az útra. A szakaszon ezen kívül zöld vonallal kijelölték az optimális ívet motorosok segítségével és az ellenkező irányú forgalmi sávok közötti távolság tartása érdekében fehér színű új útburkolati jeleket festettek fel a szakemberek. Az eddigi tapasztalatok kedvezőek, mivel a halálos balesetek száma a fejlesztéseknek köszönhetően gyakorlatilag megszűnt ezen a szakaszon, a további súlyos kimenetelű esetek csökkentésében pedig meghatározó lehet az új alácsúszásgátló elemek kihelyezése.

A 2023-as év adatait a 2013–2019 közötti időszakhoz hasonlítva csökkenés tapasztalható, a motorkerékpáros balesetek sérültjeinek száma 13%-kal esett vissza, a segédmotoros kerékpáros sérülteké pedig 24%-kal. Még kedvezőbb a csökkenés az elhunytak számában, a motorkerékpárok vezetői között 26%-os, a segédmotoros kerékpárok vezetői között pedig 33%-os csökkenést regisztráltak a szakemberek.

A kedvező tapasztalatok alapján a Magyar Közút és a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA szeretnék a jövőben is folytatni együttműködésüket, ugyanakkor mindkét szervezet arra is felhívja a figyelmet, hogy az új védelmi eszközök mellett is fokozott óvatossággal, a KRESZ és az adott helyszínen érvényben lévő korlátozások, szabályozások alapján vezessenek motorosok és autósok egyaránt, hogy érdemben csökkenhessen a motoros balesetek száma a jövőben is.

Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs osztály / dorogimedence.hu
Borítókép: korábban telepített motorosbarát szalagkorlát Bajnánál

Várhatóan az ősz végig lezárul az ún. POS-terminálok telepítése a Volánbusz járművein, így hamarosan már a társaság valamennyi helyközi járatán fizethetünk – az eddigi fizetési lehetőségek mellett – bankkártyával vagy okoseszközökkel. A készülékek telepítése az előzetes terveknek megfelelően halad, így az autóbuszok háromnegyedén már most elérhető a lehetőség, azaz nemcsak a gyors és kényelmes online csatornákon, de a fedélzeten sincs feltétlenül szükség készpénzre, hiszen egyetlen érintéssel vásárolhatunk menetjegyet vagy bérletet. A fejlesztés része a tarifareformnak, amely elsősorban az új vármegye- és országbérletek bevezetése révén tette olcsóbbá és jóval könnyebbé, egyszerűbbé is az utazást országszerte.

Ütemesen halad a készpénzmentes fizetést biztosító berendezések telepítése a Volánbusznál: négyből három autóbuszon már elérhető az elektronikus fizetési lehetőség, ősz végéig pedig a tervek szerint a társaság valamennyi helyközi járatának fedélzetére felkerül a POS-terminál.

A Volánbusz idén nyár elején kezdte meg a készpénzmentes fizetés kiterjesztését valamennyi helyközi járatára. Június vége óta már több mint 4000 autóbuszt szerelt fel terminállal a vállalat, és országszerte 15 szerelőcsapat dolgozik folyamatosan azon, hogy ősz végéig mind az 5330 darab, helyközi közszolgáltatást ellátó buszon elérhetővé váljon az elektronikus jegy- és bérletváltás.

A terminálok természetesen nemcsak bankkártya, hanem a fizetésre alkalmas applikációval rendelkező okoseszközök (telefon, okosóra) használatát is lehetővé teszik. A készpénzmentes fizetési lehetőségről az autóbuszokon elhelyezett matricákról és az autóbusz-vezetőktől is tájékozódhatunk.

Bár a jegy- és bérletváltás elővételben, az online csatornákon a leggyorsabb és legkényelmesebb, ha mégis a fedélzeti vásárlás mellett döntünk, nincs szükségünk készpénzre, hiszen fizethetünk akár egyetlen érintéssel! A MÁV-VOLÁN-csoport bízik abban, hogy a fedélzeti elektronikus fizetés bevezetése is hozzájárul ahhoz, hogy egyre többen vegyék igénybe a közösségi közlekedési eszközöket.

Forrás: VOLÁNBUSZ Zrt.

 

Cikk ajánló

December 7-én és 14-én az Esztergomi Adventi Vásár keretében „Élő történelem – Babitsék...

A szívet melengető hagyományos ételek, az otthon ízei összehozzák a családot, barátokat, együtt...

Kifosztás bűntette és más bűncselekmények miatt indult ügyben az Esztergomi  Járási Ügyészség...

Hirdetés

netfone 2024 11

ELÉRHETŐSÉGEINK

GRAN TV
Székhely: 2500 Esztergom, Perc u. 3.
Stúdió: 2500 Esztergom, Kossuth L. u. 64.
+36 (30) 140-06-03, +36 (36) 898-000
 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.