Közlekedés
Iskolai bombariadók – Biztosítjuk a hazajutást a tanulók számára
A MÁV-csoport szükség esetén vasúti és buszos többletkapacitások bevonásával is igyekszik biztosítani a fővárosi és vidéki iskolákat érintő bombariadó következtében korábban hazaengedett gyerekek közlekedését, hazajutását.
A január elsejétől működő Országos Haváriaközpont az ország minden pontján figyelemmel követi az utazási igények és a kapacitások alakulását. Eddig sehonnan sem jeleztek utaslemaradást.
Az összehangolt, gyors tájékoztatás érdekében egyes forgalmasabb fővárosi pályaudvarokra, vasútállomásokra már kivezényeltük az utastájékoztatási munkatársakat, akik szükség esetén azonnal segítséget tudnak nyújtani a hazautazó iskolásoknak.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
Ónos eső - A Magyar Közút fokozott óvatosságra inti a közlekedőket
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. felhívja a közlekedők figyelmét, hogy csak az induljon útnak kedden az ónos esővel érintett területeken, akinek halaszthatatlan dolga van, és a téli gumival van felszerelve a járműve.
A Magyar Közút az MTI-hez hétfőn küldött közleményében azt írta, a meteorológiai előrejelzések alapján kedden a délelőtti óráktól dél felől egyre többfelé kell számítani ónos esőre.
Az ország nagyobb részén egy milliméternél kevesebb ónos eső valószínű, de elsősorban az ország középső sávjában, a Duna-Tisza közén és a Dunántúl délkeleti részein jelentősebb, 1-5 milliméter közötti ónos csapadék is előfordulhat. Az ónos eső mellett fagyott eső is lehet.
Másodfokú (narancs) figyelmeztetés van érvényben ónos eső veszélye miatt Pest, Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád, Heves, Tolna, Baranya, Csongrád-Csanád, valamint Békés vármegyében. A többi vármegyére citromsárga figyelmeztető előrejelzést adtak ki a keddi napra.
A magyar közút felhívta a közlekedők figyelmét arra, hogy csak az induljon útnak az ónos esővel érintett területeken, akinek halaszthatatlan dolga van, és a téli gumival van felszerelve a járműve.
Hozzátették: az ónos esővel és a havazásban érintett vármegyékben továbbra is 0-24 órában, 12 órás váltott műszakokban végzik a szükséges síkosságmentesítést a kezelésükbe tartozó 31 ezer kilométernyi közúthálózaton. Ez ugyanakkor csak ott lehet hatásos, ahol kisebb mennyiségű fagyott eső hull, ugyanis az intenzívebb csapadék könnyen lemoshatja a burkolatról a megelőzésképpen kijuttatott útszóró sót vagy kálcium-klorid-oldatot, így az ónos eső azonnal a burkolatra fagyhat. Ezért a szükséges beavatkozások is több időt vehetnek igénybe - jegyezték meg.
A szakemberek emiatt azt kérik a közlekedőktől, hogy az ónos esővel érintett vármegyékben addig ne induljanak el, amíg a csapadék el nem áll, és a szükséges beavatkozásokat el tudták végezni.
Akár a havazásban, akár az ónos esőben indulnak el a közlekedők, utazás előtt mindenképpen tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról és forgalmi helyzetről! - figyelmeztetett a közútkezelő.
Foto: pixabay.com
Forrás: mti.hu
2024 végén pontosabban közlekedtek a vonatok
Szezonális okok és célzott intézkedések egyaránt szerepet játszottak abban, hogy az előző év utolsó hónapjában érdemben javult a MÁV-csoport – azon belül különösen a vasút – menetrendszerűsége.
Decemberben a vonatok pontossága ~4-6%-kal alakult jobban a korábbi időszakhoz képest, így 10-ből közel 8 vasúti járat közlekedett pontosan.
Harmadik alkalommal jelenik meg a MÁV-csoport új, havi riportja, amely az előző hónap közlekedési közszolgáltatásokra vonatkozó adatait és azok összefüggéseit mutatja be közérthető módon.
A nyári és őszi hónapokban gondot okozó, jelentős mértékű haváriahelyzet ezúttal nem fordult elő a hálózaton. Ez – egyebek mellett – olyan célzott beavatkozásoknak is köszönhető, mint a Keleti-program, amelynek keretében az ország legforgalmasabb pályaudvarának teljes váltókörzetét megújítjuk.
Természetesen az éves menetrendváltás során egyes vasútvonalakon korrigált menetidők is jótékony hatással voltak a vonatok hálózati menetrendszerűségére: ezeknél a járatoknál a menetidő ugyan növekedett néhány perccel, ám a csatlakozások elérése biztosabbá, a közlekedés pedig jóval kiszámíthatóbbá és pontosabbá vált az utasok számára.
A 2024-es esztendő utolsó időszakának váratlan, kedvezőtlen fejleménye volt, hogy Székesfehérvár–Szombathely vonal egy szakaszán a talaj- és rétegvíz okozta problémák miatt fel kellett függeszteni a vonatközlekedést. A vágányzári menetrend, amely Veszprém és Ajka közötti, pótlóbuszos közlekedéssel egészült ki, beváltotta a hozzá fűzött szakmai reményeket: az összességben félórányi menetidő növekedést a menetrendszerűség jelentős, 20%-os javulása tudta ellensúlyozni.
A MÁV-csoport többleterőforrások beállításával készült az ünnepekre, így az adventi, karácsonyi, újévi menetrendszerűség javulása szintén hozzájárult a kedvezőbb decemberi adatokhoz.
A VOLÁN-járatok, HÉV-ek és a TramTrain menetrendszerűsége ezúttal is kiemelkedő volt.
A bérlettermékek értékesítése az év végi nagyünnepek, szabadságolások miatt némileg csökkent, a távolsági utazások száma viszont kiemelkedően magas volt az év végén.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
Gyors haváriakezelés: 2 óra után zavartalan a forgalom a Keletiben, befejeződtek az oltási munkálatok
A tüzet sikerült megfékezni, utas nem sérült, kevesebb mint két óra elteltével pedig teljesen helyreállt a pályaudvarról induló vonatok forgalma, két fűtőmozdony jelentősebb mértékben károsodott, 30 személykocsit viszont hősiesen kimentettek a tűzből azok a kollégák, akik közül egyet jelenleg még füstmérgezéssel ápolnak. A tűz oka minden kétséget kizáróan még továbbra sem tisztázott, a vizsgálat folytatódik. A MÁV vezérigazgatója megköszönte a mentésben és a forgalom újraindításában részt vevő vasutasoknak a gyors és profi beavatkozást. Ez a gyorsmérlege az ország egyik legforgalmasabb pályaudvarán ma este keletkezett tűznek.
A helyszínen szolgálatot teljesítő kollégáink nemcsak bátor, de hatékony és eredményes döntést hoztak, amikor a tűz észlelésekor dízelmozdonyok segítségével több mint 30 kocsit húztak ki azonnal a műhelyből, ezáltal előzve meg a sokkal komolyabb károkat. Mozdonyvezető és tolatásvezető kollégáinknak köszönhetően – az eredetileg érintett két fűtőmozdonyon kívül – a több mint 30 db személykocsi közül csupán 1 db hálókocsit rongált meg kisebb mértékben a műhelyben tomboló tűz. A mentési munkálatok közben egy tolatásvezető kollégánk rosszul lett, őt füstmérgezés gyanújával szállítottak a mentők kórházba.
Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója köszönetét fejezte ki a Keletiben szolgálatot teljesítő vasutasoknak. Külön méltatta a 30 vasúti kocsit megmentő kollégát, akik közül a füstmérgezéssel kórházban ápolt munkatársunknak gyors és teljes javulást kívánt. A MÁV-csoport vezetője hangsúlyozta azt is: fontos eredmény, hogy nemcsak a tüzet, de a rendkívüli forgalmi helyzetet is gyorsan sikerült ellenőrzése alá vonnia a szakembereknek, így mindössze két óra után korlátozások nélkül indulhatott újra a Keleti forgalma.
Az okokat feltáró vizsgálat ugyanakkor folytatódik, a fejleményekről folyamatosan tájékoztatjuk majd a nyilvánosságot.
A fennakadás ideje alatt a MÁVINFORM folyamatos tájékoztatást nyújtott, amely itt érhető el.
Fotó: index.hu
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
131+1 a ráadás: Idén új dízeljárművek mellett hidrogénüzemű autóbuszt is beszerez a MÁV-csoport
2025-ben is folytatja jármű-fiatalítási programját a MÁV-csoport: a 2018 óta forgalomba állított 2500 darab új autóbusz után az idén 131 db korszerű, dízelüzemű jármű és egy – a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával forgalomba álló – hidrogénmeghajtású autóbusz beszerzésére indított közbeszerzési eljárásokat a nemzet közlekedési vállalata. A folyamatos beszerzéseknek köszönhetően a vállalatcsoport autóbuszflottája érdemben megfiatalodott, az autóbuszok átlagéletkora mindössze ~10 év.
A MÁV-csoport a beruházási hitel rendelkezésre állásától függő, feltételes közbeszerzési eljárás indult 131 darab kéttengelyes, alacsony belépésű, helyközi kialakítású, összesen csaknem 10,5 milliárd forint értékű szóló autóbusz beszerzésére. A járművek Baranya, Bács-Kiskun, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Somogy, Tolna, Vas, Veszprém és Zala vármegye közlekedésében emelhetik a szolgáltatás színvonalát, és legalább az Euro 6-os környezetvédelmi előírásoknak megfelelő dízelmotorral, 2 utasajtóval, fűtő- és hűtőberendezéssel, utastájékoztató, kamera- és utasszámláló rendszerrel kell rendelkezniük, illetve a gépkocsivezetővel együtt legalább 82 fő, valamint kerekesszékes utas szállítására is alkalmasnak kell lenniük. A közlekedési vállalat 2025. február 6-ig várja az ajánlatokat a felhívásra.
A MÁV-csoport még tavaly júniusban – a Zöld Busz Program keretében – nyert el 100 százalékos támogatást egy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz beszerzésére is. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. és az Energiaügyi Minisztérium közös pályázatán elnyert támogatás értéke 267,2 millió forint .
Ennek köszönhetően – a december végén megjelent közbeszerzési eljárás eredményes lefolytatása után – 2026 közepétől egy károsanyagkibocsátás-mentes, hidrogén-üzemanyagcellával működő, elektromos meghajtású, alacsonypadlós, 3 ajtós, kerekesszékes utas szállítására is alkalmas, legalább 350 km hatótávolságú, szóló felépítésű (nem csuklós) városi autóbusz kezdheti meg szolgálatát Budapest elővárosi közlekedésében. A kiírásnak megfelelően utastájékoztató, utasszámláló és kamerarendszerrel, valamint telemetriával is felszerelt, légkondicionált autóbusz Csepel és Szigetszentmiklós térségében emeli majd az elővárosi közlekedés színvonalát, egy fosszilis üzemanyaggal hajtott jármű kiváltásával évente mintegy 69,5 tonnával csökkentve Budapest elővárosának szén-dioxid-terhelését. Az eljárás ajánlattételi határideje 2025. január 31.
A stratégiai célok elérése és az utasok egyre színvonalasabb kiszolgálása érdekében elengedhetetlen a szolgáltatások és az autóbusz-állomány folyamatos fejlesztése. A MÁV-csoport jármű-fiatalítási programjának keretében 2018 és 2023 között két és félezer új vagy újszerű autóbusz érkezett a Volánbuszhoz, így az elmúlt hat évben a mintegy 5800 darabos járműállomány több mint 40 százalékát lecserélte a közlekedési társaság, ennek köszönhetően az autóbuszflotta átlagéletkora ~10 évre fiatalodott.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

