rna ado 1 szazalek

Közlekedés

Ismét piacvezető a Suzuki a magyarországi új személyautó piacon: 15.732 regisztrált gépjárművel 12,94 százalékos részesedést ért el 2024-ben. A márka elsősorban a két esztergomi gyártású modellnek, a Vitarának és S-CROSS-nak köszönhetően végzett a hazai értékesítési lista élén. Tavaly Magyarországon az összes személyautó értékesítést tekintve Vitarából adtak el a legtöbbet és az S-CROSS volt a második legnépszerűbb a hazai vásárlók körében. Az új Swift pedig a B-kisautó szegmens első helyén végzett.

A korábbi évekhez képest 2024 eseménydús, de tervezhető év volt az autószektornak. A Magyar Suzuki rugalmasan kezelte azokat a váratlan helyzeteket, amelyek hatással voltak a stabil működésre. A legnagyobb kihívást az ellátási láncok sérülékenysége okozta (Vörös-tengeri krízis). A Magyar Suzuki beszállítóival együtt azon dolgozott, hogy termelése folyamatos maradjon. A piaci szereplők a teljes hazai új-személyautó értékesítés egyszámjegyű növekedésével számoltak 2024-re a korábbi évhez képest, ez végül az év negyedik negyedévének adataival megerősödve 12,9%-os lett.

21. alkalommal az élen

Magyarországon 2024-ben a Datahouse újautó-eladási statisztikái szerint 15.732 db Suzuki személygépkocsit regisztráltak. Az összes forgalomba helyezett személyautó (121.607 db) 12,94 százaléka Suzuki volt az elmúlt évben. Bár év közben voltak olyan hónapok, amikor nem az esztergomi gyártóvállalat vezette a listát, az év végi összesítések alapján a hazai piacon ismét vezető pozíciót szerzett a márka. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Suzuki az esztergomi gyártás megkezdése óta 21. alkalommal végzett az első helyen a magyar személygépkocsi piacon.

Egymással versenyzett a Vitara és az S-CROSS

A két esztergomi modell egymással versenyzett 2024-ben, de minimális különbséggel Vitarából adtak el többet a magyar piacon. A két esztergomi modell – 6.883 db Vitara és 6.607 db S-CROSS – a 2024. január 1-je és december 31-e közötti regisztrációk alapján - egyúttal a két legnépszerűbb modell is volt idehaza a személygépkocsi vásárlók körében.

Tavaly februárban a 4 milliomodik esztergomi gyártású Suzuki modell is egy Vitara volt: a GLX felszereltségű modell hibrid modell Franciaországba került. A világ egyik legnépszerűbb autómodelljének népszerűségéhez nagy mértékben hozzájárul az is, hogy április óta számos újítással, új biztonsági funkciókkal, felszereltséggel és az S-CROSS-okban már népszerűvé vált Suzuki Connect szolgáltatással megújulva vásárolható meg.

Népszerűek a további típusok is

A további, nem Esztergomban készült, de Magyarországon is forgalmazott, import hibrid Suzuki típusok közül Swiftből – amely május óta szintén megújulva érhető el az autóvásárlók számára – 1.867 darabot helyeztek forgalomba, mellyel a modell megszerezte a B-kisautó szegmens első helyét. Ignisből 302, Swace-ből 71, illetve az elektromos hálózatról is tölthető SUV Acrossból pedig 2 db autót regisztráltak 2024-ben.

 

Céginformáció

A Magyar Suzuki Zrt.-t 1991-ben alapították, és azóta is a japán anyavállalat egyetlen európai gyártóegysége. A cég partnereinek, beszállítóinak, valamint a 78 tagú országos márkakereskedői hálózatának köszönhetően hozzávetőlegesen 10.000 munkavállaló megélhetéséhez járul hozzá.

Az esztergomi gyár 1992 októberében kezdte meg a termelést. Itt készülnek – immár hibrid változatban is – a Vitara és az új S-CROSS modellek. A vállalat olyan távoli országokba is szállít, mint Mexikó, Új-Zéland vagy Japán. A hazai és nemzetközi piacra készülő gépjárművek gyártásán kívül a társaság importált Suzuki gépkocsik, motorkerékpárok és hajómotorok értékesítésével is foglalkozik. A vállalat a 2023-as adatok alapján az ország 12. legnagyobb árbevételű cége.

A hajómotoros üzletág évről évre kiemelkedő aktivitással van jelen a piacon és vezető szerepet tölt be a hazai hajózás motorizálásában, 2017 őszétől pedig Magyarországról irányítják az Észtországba, Lettországba, Litvánia, Csehországba, Szlovákiába, Romániába, Szerbiába, Bulgáriába, Montenegróba és Albániába irányuló üzleti és kereskedelmi tevékenységeket is.

Jelentős szerepet játszik a régió motorkerékpár-kereskedelmében is: az esztergomi központ Magyarországgal együtt összesen tizennégy ország (Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Románia, Bosznia-Hercegovina, Koszovó, Montenegró, Azerbajdzsán, Lettország, Észtország, Albánia) piacát látja el.

Forrás: Suzuki

Képforrás: MGOE

Január elsejétől ingyenessé válik a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV-csoport minden olyan járatán, amelyeken ez korábban csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges. Mindazok élhetnek a díjmentes szállítási lehetőséggel, akik ország- vagy Pest-vármegyebérlettel, Budapest-bérlettel, a fővároson belüli díjmentes utazási jogosultsággal, esetleg az álláskeresők arcképes havi bérletével rendelkeznek.

Utasaink visszajelzései alapján, valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által meghirdetett 5 pontos közlekedési akcióterv részeként, 2025 január elsejétől további előnyökkel bővül a tavasszal bevezetett új tarifarendszer: az új esztendő első napjától Budapesten belül díjmentes lesz a kerékpár-, illetve kutyaszállítás a legtöbb vonaton, HÉV-en és VOLÁN-járaton. Az ingyenes utazás minden olyan MÁV-csoport által üzemeltetett járatot érint, amelyen a fővárosan belül 2024-ben is lehetséges volt a biciklik és a házi kedvencek utaztatása, csak éppen nem ingyenesen, hanem a megfelelő jegy vagy országbérlet megváltásával.

kutyaszállítás ingyenessé válik januártól a fővároson belüli utazás esetén minden belföldi és nemzetközi vonatona helyközi VOLÁN-járatokon és a HÉV-eken is (H5, H6, H7, H8, H9).

bringások is megspórolhatják januártól a jegyváltást, a kerékpárszállítási díjakat, ugyanis vasúton, valamennyi elővárosi és nem helyjegyes belföldi vonatokon, továbbá a HÉV-járatokon (H5, H6, H7, H8, H9) januártól nem kell fizetni a bicikli és a rollerszállításért.

Az InterCityken és az expresszvonatokon, valamint egyes nemzetközi vonatokon a kerékpárhelyjegy vásárlása kötelező marad Budapesten belüli utazáskor is. A VOLÁN esetében – ahogy eddig, úgy a jövőben – sem lehet kerékpárt vinni a fővárosi buszjáratokon (ennek a jármű kialakítása, illetve az azzal szorosan összefüggő utasbiztonság az oka).

Feltételek, szabályok

díjmentes szállítás feltétele lesz, hogy a kutyát vagy kerékpárt szállító utasunk rendelkezzen a következő bérletek valamelyikével: érvényes Budapest-bérlettel, teljesárú vagy kedvezményes Pest vármegyebérlettel, illetve országbérlettel, vagy pedig a fővároson belüli díjmentes utazási jogosultsággal, álláskeresőként arcképes havi bérlettel. A megfelelő bérlettel rendelkező utasok vagy egy kerékpár vagy egy kutyát szállíthatnak a járatokon egy időben. Amennyiben több kerékpárral vagy kutyával utaznának, úgy azokra a megszokott menetjegyeket továbbra is meg kell vásárolni.

Fontos tudni, hogy a megszokott utazási szabályok nem változnak, azokat továbbra is fenntartjuk, hogy utasainknak ne okozzon kellemetlenséget egy-egy helytelenül szállított bicikli vagy házi kedvenc.

Budapesten kívül kerékpár- vagy kutyaszállításkor

Budapest közigazgatási határain kívül utazva továbbra is meg kell váltani a szükséges kerékpár- vagy kutyajegyeket. Azonban a tavaszi tarifareform óta a legtöbb igénybe vevő számára kedvezőbbé, egyszerűbbé és kényelmesebbé vált a jegyvásárlás. Idén márciustól ugyanis a viszonylati kerékpár- illetve kutyajegy 500 forintba kerül – egy bicikli vagy házőrző esetében egyszeri, egy megszakítás nélküli utazásra bármely viszonylaton. A Magyar Kerékpárosklub tagjai, illetve a START Klub kártya tulajdonosok 375 forintért vihetik magukkal a kerékpárjukat a vonatokon. A havi érvényességű Kerékpár országbérlettel mindössze 4950 forintért (szükség esetén helyjegyváltással), Kutya országbérlettel pedig 1890 forintért csaknem minden MÁV-START, GYSEV, illetve HÉV járaton is korlátlanul utaztatható bicikli vagy házőrző a szolgáltatók szállítási feltételeinek betartásával, míg VOLÁN-járatokon csak a Kutya országbérlet érvényes. 

A kutyatulajdonosoknak további jó hír, hogy november óta már minden helyjegyes vonat másodosztályán szállítható kis- és közepes termetű (20 kg-nál nem nehezebb) kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett. A többi utas biztonsága érdekében ugyanakkor a kutyáról az utazás során sem a pórázt, sem a szájkosarat nem szabad levenni, illetve a jegyvizsgáló kérésére az állat érvényes – 1 évnél nem régebbi – oltási igazolványát is be kell tudni mutatni, valamint részére továbbra is kutyajegyet vagy kutya országbérletet kell váltani.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

A téli szünetben mindennap várja utasait a Gyermekvasút - közölte a MÁV Zrt. hétfőn az MTI-vel.

A közlemény szerint január 5-ig minden nap a téli hétvégi menetrend érvényes, és a két végállomásról óránként indulnak vonatok: Hűvösvölgyből 9.10 és 16.10 között, míg Széchenyihegyről 10.03 és 17.03 között.

A fényvonat Hűvösvölgyből páros óra 10 perckor, Széchenyihegyről páratlan óra 3 perckor indul.

A hagyományos vonatokon kívül december 28-án, 29-én és január 4-én, 5-én nosztalgiavonat is közlekedik gőzmozdonnyal - tették hozzá.

Jelezték, hogy az ünnepek alatt az üzemidő módosul, december 24-én az utolsó járatok jóval hamarabb indulnak a végállomásokról: Hűvösvölgyből 12.10-kor, Széchenyihegyről pedig 13.03-kor, január 1-jén pedig az első vonatok a szokásosnál egy órával később, Hűvösvölgyből 10.10-kor, Széchenyihegyről 11.03-kor indulnak.

A menetrend a Gyermekvasút honlapján (https://gyermekvasut.hu/menetrend/) érhető el.

 

Forrás/fotó: mti.hu

 

Az előrejelzések alapján hétfőn jelentős mennyiségű friss, magas víztartalmú, úgynevezett tapadó hó várható a Dunántúlon, elsősorban Baranyában és Tolnában. Pont ezekben a térségekben viharos széllökések is előfordulhatnak, ami hófúvásos szakaszokat eredményezhet. A Magyar Közút továbbra is 0-24 órában végzi a folyamatos hóeltakarítási munkákat, de a hófúvások idejére azt kéri a közlekedőktől, ha tehetik, csak akkor induljanak el, ha halaszthatatlan utazásuk van, előtte pedig mindenképpen tájékozódjanak a www.utinform.hu oldalon.

Az előrejelzések alapján a Dunántúl keleti felébe, valamint a középső országrészbe éjfélig tartós havazás várható. Jelentős mennyiségű magas víztartalmú, úgynevezett tapadó hó elsősorban Baranya és Tolna térségében, valamint Bács-Kiskun déli felében érkezhet, a legtöbb friss hó a Mecsekben hullhat, ahol akár a 20 centimétert is elérheti. Hétfő délutántól viharos széllökések is érkezhetnek a Dunántúlra, pont a havazásban leginkább érintett területekre, ezért hófúvásos szakaszok is kialakulhatnak.

A viharos szél és a hófúvás miatt külön felhívja a közlekedők figyelmét a Magyar Közút, hogy az érintett területeken csak az induljon útnak, akinek halaszthatatlan utazása van. Ugyanis hófúvás esetén hiába takarítják le a burkolatról a havat a munkagépek, azt a viharos széllökések szinte azonnal visszahordhatják, egy idő után még olyan szakaszokon is, ahol hófogó rácsok vannak, vagyis szó szerint szélmalomharcot vívnak ilyenkor a szakemberek ezzel az időjárási helyzettel. A közútkezelő mindent megtesz majd az utak járhatóságáért a viharos széllökések idején is, de igazán hatékonyan csak a szél elállta után tudnak beavatkozni a szakemberek.


A Magyar Közút a vasárnap este érkezett havazás előtt és azóta is folyamatosan dolgozik a kezelésébe tartozó országos közúthálózaton, melyre a megelőző és aktív síkosságmentesítési munkák során több mint 5000 tonna útszóró sót és 400 ezer liter kálcium klorid oldatot juttatott ki. Ezeket a munkákat a következő napokban is teljes kapacitással végzik és a hófúvásban érintett területeken az úgynevezett lehívható, külső partnerek, kisvállalkozások által üzemeltetett munkagépeket is szükség szerint az utakra rendelik, valamint a nagyteljesítményű hómaró munkagépek is bevetésre készen állnak már.

A Magyar Közút minden rendelkezésére álló eszközzel és szakemberrel azon fog dolgozni 0-24 órában, 12 órás váltott műszakokban, hogy az ünnepi időszak alatt is biztonságosan használhassák a közlekedők a kezelésükbe tartozó utakat. Ugyanakkor arra kérik a közlekedőket, hogy csak téli gumival felszerelt járművel induljanak el, utazás előtt pedig mindenképpen tájékozódjanak a várható időjárásról a www.met.hu-n, illetve az aktuális közlekedési helyzetről, útviszonyokról, ezt a www.utinform.hu oldalon.

A téli üzemeltetési időszakhoz kapcsolódó gyakori kérdésekre a Magyar Közút korábban már összeállított egy részletes aloldalt, amit érdemes a közlekedőknek is tanulmányozniuk: https://internet.kozut.hu/teli-uzemeltetessel-kapcsolatos-informaciok/.

 

Forrás: Magyar Közút

A vezető magyar buszgyártó, a Kravtex-Kühne Csoport a Volánbusszal közösen mutatta be új fejlesztését a budapesti Népliget autóbusz-állomáson. A Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott, teljes mértékben elektromos meghajtású Credobus Electronell 18 az első magyar csuklós e-busz. Az ultrakönnyű jármű saját tömege legalább 4 tonnával alacsonyabb, mint egy átlagos csuklós buszé, kevesebb akkumulátormodullal készül, üzemeltetése pedig sokkal gazdaságosabb, mint versenytársaié. A jövő év elején a Volánbusz is teszteli a csuklós Electronellt.

A Credobus Electronell típuscsalád csuklós változatát a Kravtex-Kühne Csoport a fővárosban, a Volánbusz népligeti autóbusz-állomásán mutatta be 2024. december 18-án.

Az eseményen Dr. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára elmondta: „Az Építési és Közlekedési Minisztérium kiemelt célja a helyközi közszolgáltatásban résztvevő járműállomány fejlesztése. 2018 óta a Volánbusz flottájának átlagéletkorát 13 évről csaknem 10 évre sikerült csökkenteni. Ebben a Kravtex-Kühne Csoportnak is kiemelkedő szerepe volt, hiszen ma már az állomány közel fele ettől a gyártótól származik. A következő időszakban évente több száz további új eszköz kerülhet a MÁV-csoporthoz, hiszen a folyamatban lévő pályáztatás során 10 éves időtartamra kiválasztandó szolgáltatónak alacsonyan kell tartania a járművei átlagéletkorát. A Volánbusznak komoly tapasztalata van az elektromos autóbuszok üzemeltetésében, így ennek a folyamatnak a most bemutatott autóbusztípus is aktív részese lehet. De nemcsak az e-buszok, hanem az alacsony fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, korszerű, de hagyományos meghajtású járművek is több ezer tonna kibocsátáscsökkenést jelentenek majd amellett, hogy a szolgáltatási színvonalat is tovább javítják.”

Dr. Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: „Az Electronell 18 az első magyar csuklós elektromos buszként máris bevonult a hazai járműgyártás történetébe. Az elektromos Credobusok bemutatását kiemelkedő tehetségű magyar buszfejlesztő mérnökök többéves munkája előzte meg. A több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt mindössze 400 millió forint támogatással valósult meg. Az Electronellek fejlesztése és gyártása is hazánkban történik, beleértve a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő vezérlőrendszereket és szoftvereket. Meggyőződésünk, hogy ilyen termékek szükségesek ahhoz, hogy Magyarország a járműipari elektrifikáció nyertesei közé kerülhessen. Az eddig több mint 3000 buszt gyártó, Magyarországon piacvezető Kravtex-Kühne Csoport készen áll arra, hogy részt vegyen a hazai közösségi közlekedés elektrifikálásában.”

Dr. Kormányos László, a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese hozzátette: „2022-ben és 2023-ban 100 elektromos meghajtású jármű érkezett a Volánbuszhoz a fővárosi agglomerációba és hat vármegyeszékhelyre, 2025-ben pedig további 20 darab új e-buszt állítunk forgalomba hat kisebb településen. Hazai gyártású e-buszok is nagy sikerrel zöldítik flottánkat, illetve a Credobus Electronell szóló változatát eredményesen teszteltük idén júniusban Győrben, így joggal remélhetjük, hogy a közeljövőben a Kravtex-Kühne Csoport elektromos buszai is aktív részesei lehetnek a fenntartható közösségi közlekedés megteremtésének.”

A Credobus Electronell 18-ról

A Fővárosi Autóbuszüzem által készített első magyar csuklós busz 1960-as bemutatása után 64 évvel a Credobus írja tovább a magyar csuklósbusz-történelmet. A 2024-ben Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott új Credobus Electronell 18 az első magyar csuklós busz elektromos meghajtással.

Az Electronell 18 az áttörést jelentő műszaki innovációknak köszönhetően a legkönnyebbnek számít az acélvázas csuklós e-buszok között. A piacon megszokottnak számító 20-21 tonnával szemben a járműújdonság saját tömege nem haladja meg a 16 tonnát. Ezáltal a megcélzott 300 kilométeres hatótávhoz mintegy 25 százalékkal kisebb tömegű akkumulátorcsomagra van szükség. Az Electronell 18 várhatóan kategóriájának leghatékonyabb és leggazdaságosabban üzemeltethető autóbusza lesz.

A több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt eredményeként megszületett típus rendkívül magas hazai hozzáadott értékkel rendelkezik. A Kravtex-Kühne Csoport önállóan, generálpartner nélkül hajtotta végre a fejlesztést, a kiemelt rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon valósultak meg.

A cégcsoport saját gyártmánya az önhordó vázszerkezet mellett szinte valamennyi fém alkatrész is, beleértve a futómű-felfüggesztéseket. Az Electronellhez közel 100 magyar kis- és középvállalkozás kapcsolódik gyártmányaival, továbbá olyan meghatározó hazai vállalatok és foglalkoztatók is szállítanak hozzá komponenseket, mint a Rába, a Knorr-Bremse, a Metal 99, az OROSházaGLAS, a Hirschler Üvegipari Vállalkozás, a König, a Graboplast és a Semperform.

Az e-buszok sorozatgyártásának megkezdése közel 500 magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá közvetlenül, és 100 magyar beszállító számára jelent megrendelést.

A Credobusról

A Credobusokat készítő Kravtex-Kühne Csoport Magyarország egyik legnagyobb, hazai tulajdonú gépipari vállalata, amely a buszok mellett mezőgazdasági gépek gyártásával, valamint személyszállítással foglalkozik. A cégcsoport 1999 óta Magyarország vezető buszgyártójává fejlődött, és eddig több mint 3000 autóbuszt gyártott. A magyar közforgalmú helyközi buszközlekedésben a járművek közel fele Credobus-gyártmányú. A vállalat modern, részben robotizált, több mint 20.000 négyzetméteres mosonmagyaróvári egysége évente akár 1000 busz gyártására is alkalmas.

A Volánbusznál legutóbb 200 darab Econell 12 típusú jármű és 47 darab csuklós Econell 18 Next fiatalította a flottát. A közlekedési társaság örömmel várja a lehetőséget az elektromos kivitelű Credobusok tesztelésére, beszerzésére és üzemeltetésére is. Az Electronell 18-at 2025 elején már az utasok is kipróbálhatják a MÁV-csoport járatain. A próbafutás részleteiről a vállalat weboldalán adnak majd tájékoztatást.

Forrás: 

VOLÁNBUSZ Zrt.

Kommunikációs Igazgatóság

Képforrás:

Cikk ajánló

A magyar szuverenitás nem alku tárgya: ez a legfontosabb, ma is élő tanítása 1956-nak -...

Történelmi csatára készül a MOL Esztergom női kézilabdacsapata. A szerb ellenfél edző és játékos...

  Ez a hét sem telt eseménytelenül Komárom-Esztergom vármegyében. Halálos baleset, parkolási...

netfone 2024 11

Hirdetés

ELÉRHETŐSÉGEINK

GRAN TV
Székhely: 2500 Esztergom, Perc u. 3.
Stúdió: 2500 Esztergom, Kossuth L. u. 64.
+36 (30) 626-3000, +36 (36) 898-000
 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.