Közlekedés
A vonaton, buszon elhagyott tárgyak közel fele hiába várta tulajdonosát 2024-ben
Egyre többen veszik igénybe a közösségi közlekedést, évről évre nő az utazások száma, és ezzel együtt nő a vonaton, buszon elhagyott, gazdátlan holmik darabszáma is. Míg 2023-ban 21,5 ezer, 2024-ben már csaknem 23 ezer talált tárgy várta gazdáját a MÁV-csoportnál – csaknem felük hiába. Az elhagyott tárgyakat már három éve közös adatbázisban kezeli a vállalatcsoport, így akár a vasúton, akár buszjáraton vagy -állomáson felejtettek valamit, az éjjel-nappal elérhető MÁVDIREKT-nél egyszerűen és gyorsan megtalálhatják értékeiket az utasok.
Továbbra is számos értéket hagynak el az utasok a vonatokon, buszokon – 2024-ben leggyakrabban telefont, kulcsot, táskát, kabátot, tárcát, szemüveget, fülhallgatót, de rollerre, bakelitlemezekre, autóülés-magasítóra és plüsselefántra is bukkantak a járműveken szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók, busz-vezetők, a takarító személyzet vagy az utasok. Az elvesztett holmikat a vasút-, illetve buszállomások forgalmi irodáiban adják le megtalálóik, ahol a biztonságos kezelés érdekében a tartalmukat tételesen nyilvántartásba veszik, így kerülnek be az adatbázisba. 2024-ben a vonatokon 16 ezer, a buszokon közel 7 ezer, azaz összesen mintegy 23 ezer talált tárgyat rögzítettek, amelyből 12,5 ezer került vissza a tulajdonosához.
Azok, akik keresik és visszakapják a MÁV-csoportnál elhagyott értékeiket, mindig nagyon hálásak, sokszor személyesen vagy írásban köszönik meg a közreműködést. Egy utas például a január 23-án Debrecenből Tiszafüredre tartó vonat jegyvizsgálójának segítségével kapta vissza a vonaton megtalált és a debreceni pályaudvaron leadott táskáját. Mivel a munkavállaló nevét nem sikerült kiderítenie, a hálás utas a Facebookon mondott köszönetet ismeretlenül is a jegyvizsgálónak, aki – mint utólag kiderült –, a közösségi médiában is kereste a táska tulajdonosát.
Elvesztettem – hol keressem?
A MÁV-csoport 2022 tavasza óta vezeti közös adatbázisban a vonatokon és a buszokon, illetve az állomásokon elhagyott tárgyak listáját. Ezek a rögzítést követően egyből megjelennek a MÁVDIREKT rendszerében, ennek köszönhetően lényegesen könnyebb a talált tárgyak fellelése, függetlenül attól, hogy vonaton, buszon vagy valamely állomáson felejtette az utas. Elveszett értékeik után az éjjel-nappal hívható telefonszámok valamelyikén (+36 1 3 49 49 49, Telekom hálózatából +36 30 499 4999, Yettel (volt Telenor) hálózatából +36 20 499 4999, Vodafone hálózatából + 36 70 499 4999) érdeklődhetnek a tulajdonosok. A visszaszolgáltatás a MÁVDIREKT által megadott helyszínen lehetséges. Az átvétel feltétele, hogy az elveszett tárgyat az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani. A HÉV járművein és létesítményeiben talált tárgyakat a BKV kezeli.
Bankkártya és okmány esetében a tulajdonosa azonosíthatósága esetén, a bankkártya-kibocsátónak, illetve a személyes okmányokat kiállító hatóságnak (okmányiroda, OEP stb.) juttatják el a kártyát, okmányt. Pénzt jellemzően nem magában, hanem valamilyen egyéb tárggyal együtt (pl. kabát, táska, pénztárca, stb.) adnak le, amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó tárgyért 1-2 napon belül nem jelentkezik tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával. Amennyiben a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást. Azok az összegek, melyeket az utasok nem keresnek, vagy amiatt nem lehet visszaadni, mert az utas elérhetősége nem beazonosítható, a hatályos Polgári Törvénykönyv alapján a Magyar Államhoz kerülnek.
Általánosságban elmondható, hogyha a tulajdonos személye nem azonosítható, a tárgyat az adott állomáson 8 napig, azt követően a kijelölt gyűjtőhelyeken általában 90 napig őrzik. A romlandó élelmiszereket természetesen csak rövid ideig tárolják, s ha senki sem keresi, megsemmisítik.
A talált tárgyak kezelésével kapcsolatos tudnivalókról a https://www.mavcsoport.hu/ugyfelszolgalat/elvesztettem-hol-keressem linken lehet tájékozódni.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
Képforrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
MÁV: Országos állomásmegújítási program - 62 helyszínre több mint 49 fejlesztési ötlet
A MÁV Csoport vezérigazgatója, Hegyi Zsolt, Facebook bejegyzésben a következőket írta a MÁV jövőbeli terveivel kapcssolatban:
Alaposan megmozgattuk az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozók fantáziáját! Röviden így foglalhatók össze az ÉKM és a MÁV-csoport által meghirdetett, országos állomásmegújítási program első, kedvező tapasztalatai. A január 31-ig tartó ajánlati szakasz legfőbb kérdése az volt, vajon a piaci szereplők készek és képesek-e részt venni egy olyan állomásmegújítási programban, amelyben a közösség érdekeit is szolgáló fejlesztéseket hajtanak végre magánforrásokból.
Készek és képesek is!
Erre utal, hogy a pályázati határidőig országszerte, a három kategóriában 62 helyszínre több mint 49 db fejlesztési ötlet érkezett a MÁV-csoport címére. (A szám azért nem végleges, mert a program helyi szintje nem zárult le: a kisebb települések állomásépületei esetében folyamatosan – tehát a január 31-i határidőt követően is – lehet még pályázni.)
Különösen örömteli, hogy 8 esetben önkormányzatok részéről is kaptunk pályázati anyagot.
A pályázatok kiértékelése természetesen hosszabb időt vesz igénybe, ráadásul a benyújtott tervek üzleti titoknak számítanak, így azok részletes, tartalmi ismertetésére egyelőre nincsen mód, az azonban elmondható, hogy a fejlesztendő ingatlanok között budapesti főpályaudvar éppúgy jelentős számban képviselteti magát, mint megyei jogú városok pályaudvarai vagy épp kisebb települések állomásépületei.
A fejlesztési ötletek is színes és széles skálán mozognak: a turisztikai célú hasznosítástól az összetett szolgáltatásokat kínáló helyi szolgáltatóközpont létrehozásán át egészen a kompakt városközpontfunkció kialakításáig terjednek.
Mi következik most? Tanulmányozzuk és részletesen értékeljük a fejlesztési terveket, aztán tárgyalunk a pályázókkal, illetve bevonjuk a fejlesztéssel érintett önkormányzatokat is a koncepciók véglegesítésébe, az együttműködés előkészítésébe. Hamarosan újabb részletekről tájékoztatjuk a nyilvánosságot!
Forrás: MÁV
Képforrás: Portfolio.hu
Baleset történt a 10-es főút leányvári szakaszán
Január 29-én, szerdán reggel összeütközött két gépkocsi Leányváron, a 10-es számú főút 33-as kilométerszelvénynél.
Marosán Angelika rendőr főhadnagy, a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense elmondta, hogy 7 óra 11 perckor érkezett a bejelentés, miszerint egy 1993-as születésű tokodaltárói férfi Pilisjászfalu felől Dorog irányába gépjárművel közlekedett, vezetés közben elaludt, áttért a szemközti sávba, ahol frontálisan ütközött egy Mazda márkájú személyautóval. Elsődleges információk szerint az eset során az okozó súlyos, míg a vétlen sofőr könnyű sérüléseket szenvedett.
A Katasztrófavédelem tájékoztatása szerint az egyik járműbe beszorult egy utas, akit az esztergomi és a nyergesújfalui hivatásos tűzoltók a mentők beavatkozása után emeltek ki. A baleset miatt az érintett útszakaszt teljes szélességében lezárták. A balesethez mentőhelikopter is érkezett.
MÁV-csoport tájékoztatása: a 800-as, 853-as, 854-es járatok jelentősen hosszabb menetidővel, Dorog-Dág-Úny-Tinnye-Pilisjászfalu terelve felé közlekednek, Dorog, Ipari Park; Kesztölci elágazás; Leányvár, vasútállomás; Művelődési ház; Piliscsévi elágazás megállóhelyeket nem érintik. AZ72-es vonatok igénybevételét javasolják.

Forr's> Dorogimedence
k;pforr's> Facebook
Elkészült az 500 ezredik esztergomi gyártású hibrid Suzuki
A fenntartható autózást helyezte előtérbe a Magyar Suzuki, amikor 2019 év végén átállt a hibrid meghajtású modellek gyártására. Az esztergomi gyárban ma elkészült az 500 ezredik hibrid modell, egy kanyonbarna színű, GLX felszereltségű, napfénytetős, AllGrip összkerék meghajtású, automata S-CROSS. A piaci eredmények azt mutatják, világszerte van kereslet a Magyarországon készülő hibrid Vitara és S-CROSS modellekre, az érdeklődés pedig továbbra sem csökken.
Bár a hibrid modellek, a Vitarák és az S-CROSS-ok sorozatgyártása 2019. év végén kezdődött a Magyar Suzuki esztergomi gyárában, mindezt csaknem egy éves előkészület előzte meg és több millió euró értékű beruházásra volt szükség. A legnagyobb feladatot a biztonságos munkakörnyezet megvalósítása jelentette, hiszen úgy kellett kialakítani a munkaállomásokat és az autó megfelelő szerelési sorrendjét, hogy se a munkatársak, se az autó diagnosztikája ne sérüljön. Ezt feltérképezni és kialakítani a magyar mérnökök feladata volt a szerelőüzemben. Fontos szempont volt az is, hogy az akkumulátorokat biztonságosan tárolják, szállítsák és szereljék be – erre speciális oktatást kaptak az érintettek.
Kizárólag hibrid modellek az EU piacokra
A Magyar Suzuki 2020-tól 100 százalékban hibrid modelleket gyárt az Európai Unió piacai számára. Az esztergomi vállalat akkor megfogalmazott célja megvalósult, hiszen a hibrid technológia bevezetésével erősödött az autógyártó helyzete az országban és a régióban egyaránt. A Vitara és az S-CROSS modellek magasan vezetik a hazai személyautó eladások listáját, és nagy szerepet vállalnak abban, hogy a Magyar Suzuki rendre megszerzi a piacvezető pozíciót.
Továbbra is igényli a piac a hibridet
A Magyar Suzuki 500 ezredik hibrid modelljének elkészülte is mutatja azt a piaci trendet, hogy az energiahatékony és fenntartható autók iránt továbbra is nagy az érdeklődés. Ugyanakkor a vásárlóknak az is fontos szempont, hogy milyen ár-érték aránnyal kalkulálhatnak. Az alacsony fenntartású, de lendületes teljesítményt nyújtó esztergomi hibrid Suzukikat a világ számos pontjára exportálják. A január 30-án elkészült kanyonbarna színű, GLX felszereltségű, napfénytetős, AllGrip összkerék meghajtású, automata váltós S-CROSS Franciaországban kerül új tulajdonosához.
Érdekességek az 500 ezredik hibrid Suzuki kapcsán:
- Összességében 15 százalékkal több alkatrészt igényelnek a hibrid modellek.
- 2019 év vége óta a Superior white (ragyogó fehér), a Pearl cool white (hűvös gyöngyház fehér) és a metallic Silky silver (selymes ezüst) volt a három legnépszerűbb szín, amelyből rendeltek.
- Az akkumulátor pakk összeszereléséhez használt 91 db kötőelem mindegyikét szigorú kontroll alatt szerelik be. Felügyelik és dokumentálják a csavarok behajtási szögét, a végnyomatékát és a csavarok pozícióját.
Forrás: Suzuki Magyarország
Képforrás: teintes.fr
Tarifareform - Olcsóbb bérletek, kevesebb bliccelő
A 2024 márciusában bevezetett tarifareform egyszerűsítette a kedvezmények rendszerét és sokak számára tette olcsóbbá az utazást a helyközi közösségi közlekedésben. Egyszerűbbé vált a kedvezményre jogosultak ellenőrzése is a MÁV-csoport járatain, a jegy nélküli szabályszegések száma is jelentősen csökkent. A megbüntetett bliccelők száma így is meghaladta a 27 ezret. A MÁV-csoport vasúti cége közel 139 millió forintnyi, az autóbuszos pedig 30,5 millió forintnyi pótdíjat volt kénytelen beszedni 2024-ben. Bizonyos esetekben azonban eltekintett ettől a vállalatcsoport, legutóbb épp a csütörtöki bombariadók másnapján, 2025. január 24-én is, amikor a 14 év feletti diákoknak sem kellett tartaniuk a büntetéstől, hiszen a személyes holmijuk egy része – sokuk esetében a bérlet is – kényszerűen az iskolaépületekben maradt.
Noha az utazások száma az egyszerűbb és olcsóbb tarifarendszernek köszönhetően tovább növekedett, a bliccelések korábban növekvő tendenciája megfordult, és kevesebben próbáltak jegy nélkül utazni a MÁV-csoport járatain.
A vonatokon 2023-ban 25 ezer esetben, míg 2024-ben 24,1 ezer alkalommal szabtak ki büntetést a jegyvizsgálók a jegy nélkül utazók részére. Az elmúlt évben közel 7500 ügyet sikerült lezárni, ezzel 61 millió forintnyi tartozást egyenlítettek ki a vasúttársaság felé. Ehhez adódtak hozzá a korábbi évekből visszamaradt büntetések befizetései, így összesen csaknem 139 millió forint érkezett be 2024-ben. A legnagyobb egyösszegű befizetés 128 ezer forint volt. Jelenleg több mint 80 ezer utas 181 ezer darab tartozását kezeli a társaság több mint 5 milliárd forint értékben.
A VOLÁN-járatokon 2024-ben több mint 3 ezer esetben szabtak ki pótdíjat 76 millió forint értékben. Tavaly összesen 30,5 millió forint érkezett be az elmúlt évek tartozásainak rendezésével együtt.
A büntetések többsége a vonatokon elsősorban a menetjegy hiánya miatt keletkezett. Járatainkon történt pótdíjazások jellemző okai az érvényes utazási okmány nélküli utazás (menetjegy nélküli utazás, lejárt bérlet, a bérlettel nem a tulajdonosa utazik), kedvezmény jogosulatlan igénybevétele (lejárt diákigazolvány), eltérő okmányszám a bérleten, illetve a jegyen vagy bérleten szereplő távolságnál, viszonylatnál hosszabb utazás. Az is rendszeresen előfordult, hogy a vármegyebérletet nem csak a kijelölt vármegyében használta az utas, vagy a vármegye- és országbérlettel utazó nem tudta felmutatni a jogosultságra szóló igazolványt, melyet a bérletvásárláskor megadott.
A pótdíjat meg nem fizetőkkel szemben a MÁV-csoport minden esetben megteszi a szükséges lépéseket. A közlekedési társaság elsődleges célja nem a büntetések számának növelése, hanem az, hogy felhívja a figyelmet a jegyváltás és a szabályoknak megfelelő utazás fontosságára. A vásárlást folyamatos fejlesztésekkel segítik, az értékesítési rendszerek egységesítésével és kiterjesztésével online (a jegy.mav.hu oldalon vagy a MÁV appban), illetve a jegypénztárakban és az egyre növekvő számú jegykiadó automatából is könnyen, gyorsan hozzájuthatnak az utasok a jegyekhez, bérletekhez.
Pótdíjazással kapcsolatos háttérinformáció:
Az utazási igazolvány, kedvezményes vagy díjtalan utazásra jogosító okmány nélkül utazók által a helyszínen vagy három napon belül fizetendő pótdíj mértéke autóbuszos utazásnál 12 ezer, vasúton 2600 forint. Három napon túli befizetésnél a pótdíj összege 25 ezer forintra nő. A tartozást fontos a határidőn belül rendezni, mert annak elmulasztása esetén – 30 napon túl – emelt összegű, 50 ezer forintos pótdíj megfizetése válik szükségessé.
Az, aki utólagosan igazolni tudja az utazási jogosultságát, 15 napon belül mutathatja be az utazás időpontjában érvényes menetjegyet, névre szóló bérletét, utazási igazolványát, kedvezményes vagy díjtalan utazásra jogosító okmányát. Érdemes élni ezzel a lehetőséggel, hiszen az utólagos bemutatás díja vasúti utazásnál csak 2600, autóbuszon 2500 forint.
A hamis vagy más nevére szóló jeggyel, bérlettel utazók, a kedvezményt jogosulatlanul igénybe vevők, valamint akik megsértik a magatartási szabályokat (pl. dohányzási tilalom, vészfék indokolatlan meghúzása stb.) szintén 25 ezer forintos pótdíjat kell fizetniük. A felár nélküli vagy kocsiosztály-különbözet nélküli utazás pótdíja 1000 forint.
A MÁV-csoport számos lehetőséget biztosít a tartozások rendezésének megkönnyítésére, melyekkel célszerű élni annak érdekében, hogy a követelés összegének további növekedése elkerülhető legyen. A bliccelők egyedi fizetési konstrukciót, részletfizetést, fizetési halasztást is kaphatnak, ha szeretnék rendezni tartozásukat. A fizetést megtagadók esetében azonban a bírósági végrehajtók a jövedelemből tilthatják le a MÁV-csoportnak járó összeget, míg az adósság nem rendeződik, vagy rosszabb esetben a bliccelő ingatlanjára vethetnek ki végrehajtási jogot. A magas összeggel tartozók ellen a MÁV-csoport büntető feljelentést tehet, mivel az már csalásnak minősülhet. A cél, hogy mindenki érvényes jeggyel vagy bérlettel utazzon a MÁV-csoport járatain.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság


