Közlekedés
Miért adományozott e-oltólándzsákat a magyar közút? És mit tehet az e-autós saját kocsija védelmében?
A közlekedésbiztonság növelése érdekében nemrég 13 e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy az elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.
A plug-in hibrid vagy teljesen elektromos járművek terjedésével párhuzamosan az utóbbi években többször előfordult, hogy egy égő elektromos jármű okozta robbanásveszély miatt akár több órára is le kellett zárni egy-egy útszakaszt, ezzel jelentős fennakadást okozva a közlekedésben. Emellett az utak kezelőjének a több órán át égő, szinte elolthatatlan járművek jelentős kárt okoznak. Mind a burkolat, mind a környező forgalomtechnikai eszközök és a környező növényzet is teljesen szétéghet, ezzel anyagi kárt okozva az üzemeltetőnek. Arról nem is beszélve, hogy a javítás ideje alatt újabb korlátozásra számíthatnak az autósok.
Az e-oltólándzsa készletek azonban a hagyományos tűzoltási módszerhez képest az elektromos járművek oltási folyamatát jelentősen lerövidítik, így a mentési munkálat sokkal hatékonyabban mehet végbe, rövidebb ideig tarthatnak ilyen eseteknél a korlátozások és az anyagi kár is kisebb lehet.
A katasztrófavédelem munkatársai eddig vármegyénként egy ilyen eszközzel rendelkeztek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a meglévő állományhoz 5, míg az MKIF Zrt. 8 újabb eszközzel járult hozzá, ezzel közel megduplázva ezen készletet.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. új videójában a társaság vezérigazgatója, Szilvai József Attila mondja el, hogy milyen károkat okoz az út üzemeltetőjének egy elektromos jármű hosszú égése, illetve a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tűzoltó dandártábornoka, Fülep Zoltán segít az autósoknak, hogy mit tehetnek és mit nem, ha kigyullad az autójuk.
A videó az alábbi linken érhető el: https://www.youtube.com/watch?v=v38T633aCKs.
Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Ujtarifa.hu
Március 1-jén indul a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere, amely 3,5-4 millió ember számára teszi olcsóbbá, egyszerűbbé és hozzáférhetőbbé a közösségi közlekedést Magyarországon, havonként akár több tízezer forintos megtakarítást eredményezve a családoknak.
A legfontosabb tudnivalókról a MÁV-VOLÁN-csoport tájékoztató weboldalt indít, amely mától mindenki számára elérhető a www.ujtarifa.hu címen.
A megújuló tarifarendszer részleteit elmagyarázó, a változásokat gyakorlati példák és infografikák segítségével is bemutató oldal egyik leglátogatottabb menüpontja várhatóan a Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK) lesz, amelyet a szerkesztők folyamatosan frissítenek és bővítenek az utasok által feltett újabb kérdésekkel, illetve az azokra adott szakmai válaszokkal. Az új tarifákról szóló „kérdezz-felelek” máris több tucat részletkérdés tisztázásában segít az utasoknak.
A tájékoztató oldal külön részt szentel az új tarifarendszer alapját képező vármegye- és országbérletek felhasználási körének bővülésével, az új, 24 órás napijegyekkel, az egyszerűbbé váló kedvezményekkel, a korábbinál több utast megillető díjmentes utazási lehetőségekkel, valamint a Budapest és agglomerációjának változó közösségi közlekedésével kapcsolatos kérdéseknek.
Az ujtarifa.hu tartalmait böngészők megtudhatják azt is, mi lesz a sorsa a korábban megváltott jegyeiknek, hogyan kérhetik utazási költségeik elszámolását a munkáltatójuktól, illetve azt, hogy milyen átmeneti szabályok segítik a zökkenőmentes átállást a március 1-jét követő időszakban.
A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb szolgáltatási reformját hajtja végre az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-VOLÁN-csoport, aminek köszönhetően március elsejétől teljesen megújul a korábbi, ma már sokak számára nehezen áttekinthető kedvezmény- és tarifarendszer.
Az új tarifákkal és kedvezményekkel összességében mintegy 3,5-4 millió ember számára válik egyszerűbbé és a korábbinál olcsóbbá, egyes esetekben pedig ingyenessé az utazás, ami a magyar családok túlnyomó többsége számára jelent érdemi, havonta akár több tízezer forintos megtakarítást.
Az új tarifarendszerben elérhető kedvezményekkel és feltételekkel március 1-jétől kezdődik meg a jegyek és bérletek értékesítése a jegypénztárainknál, az automatáknál, illetve online az ELVIRÁ-ban és a MÁV appban. A mobilalkalmazást az új díjtermékekkel való utazás megtekintéséhez, azok megvásárlásához feltétlenül frissíteni kell március 1-je után.
A változásokat bemutató ujtarifa.hu weboldalunk egyik hangsúlyos eleme, hogy egyes – összehasonlítási példaként szolgáló – viszonylatokon mutatja meg azt, hogy a korábbi díjtermékekkel szemben az új kedvezmény- és díjkategóriák révén mennyivel kedvezőbb áron utazhatnak az ingázók, az alkalmilag vagy a családdal utazók.
Ehhez hasonlóan ugyancsak grafikus felületen mutatjuk be, hogy az immár több mint 5 millió példányban elkelt vármegye- és országbérletek, valamint ezek új napijegy-változatai – a Vármegye24 és Magyarország24 jegyek – mely járattípusokon vehetők igénybe az egyes helyközi (MÁV, VOLÁNBUSZ, HÉV és GYSEV) és helyi (BKK, Zalaegerszeg, Esztergom) szolgáltatóknál.
A weboldalon felsoroljuk, hogy milyen feltétellel lehet igénybe venni az 50%-os kedvezményt, a kedvezményes vármegye- és országbérleteket, illetve kik és hol utazhatnak a jövőben díjmentesen.
Az új rendszerben nem lesz szükség többé bonyolult igazoló dokumentumokra, pecsételni való űrlapokra vagy - az életkort igazoló okmányon kívül – külön fényképes igazolványokra: minden 14 év alatti és 65 év feletti utasunk díjmentesen, minden 14 és 25 év közötti utasunk pedig félárú jegy igénybevételével utazhat. Ezzel a családok utazása nemcsak egyszerűbbé, de olcsóbbá is válik, mint korábban.
A bérlettel való utazás is egyszerűbb és áttekinthetőbb lesz, a jelenlegi 15 bérletkonstrukció helyett csupán kettő marad. Ez kedvez minden rendszeres utazónak, akár napi szinten használja a bérletét ingázásra, tehát munkába-, iskolába járásra vagy esetenként, a szabadidő eltöltéséhez, miközben hozzájárul az utazók nagyobb szabadságához a leggyorsabb eljutási mód rugalmas kiválasztásában is. A kedvezményes vármegye- és országbérletek változatlan feltételekkel vehetők igénybe továbbra is.
Március elsejétől ugyanakkor díjmentesen vehetik igénybe a helyközi közlekedést a fogyatékkal élők és tartós betegek, valamint kísérőik és az ellátottak utazási utalványával rendelkezők.
Azok a nagycsaládosok is díjmentességben részesülnek a jövőben, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét.
A költségvetési szervek és intézmények dolgozóit, így például a közalkalmazottakat, a pedagógusokat, az egészségügyi dolgozókat, a tűzoltókat stb. korlátlan számú utazáshoz igénybe vehető, – mindössze regisztrációhoz kötött – 50%-os kedvezmény illeti meg. Az átmeneti időszakban, vagyis az első hónapokban a "pecsételős igazolás" felmutatásával élhetnek a minden utazásra járó kedvezménnyel, később pedig a digitális regisztrációt követően. A digitális regisztráció indulásáról és az emiatt bekövetkező változásokról tájékoztatni fogjuk a nyilvánosságot. A helyközi járatokon kívül a fővárosi közösségi közlekedést is igénybe vevők számára kiemelten előnyös változás, hogy március elsejétől a BKK járatain is elfogadják Pest vármegye bérletet és az országbérletet is, melyek változatlan módon és áron megvásárolhatók többek között a MÁV appon: mavapp.hu/orszagberlet*
Arra bíztatjuk utasainkat, hogy már most böngésszék az ujtarifa.hu weboldalunkat, amelyet a tarifareform bevezetése előtt folyamatosan frissítünk és bővítünk hasznos információkkal, eligazodást segítő grafikákkal.
Az elmúlt évtizedek legnagyobb tarifareformja a helyközi közlekedésben
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
Tavaly több mint negyedmillióan választották az éjszakai vonatozást a MÁV-START-tal
Tavaly az új utazási trendeknek és a zöld közösségi közlekedés népszerűvé válásának köszönhetően megnövekedett az utazási kedv a Magyarországra és Magyarországról induló éjszakai vonatokon. Budapestet összesen 13 éjszakai közvetlen járat köti össze többek között Berlinnel, Brassóval, Prágával, de akár Stuttgartba, Zürichbe, illetve nyáron az Adriára is el lehet jutni ily módon. A MÁV-START éjszakai járatait tavaly több 280 ezren vették igénybe.
Az éjszakai nemzetközi vonatok választása vonzó azoknak, akik 800-1000 kilométeres távotutaznak, hiszen az éjjeli vonatút nagy része alvással telik. Az éjszakai vonatokon az utasok a 4-6 ágyas fekvőhelyes kocsikat, vagy az 1-3 ágyas hálókocsikat is választhatják, melyek egyéni utasoknak, pároknak, családoknak, de akár baráti társaságoknak is megfelelőek.
Budapestet összesen 13 éjszakai járat érinti, többek között Berlin, Zürich, Brassó, Prága, Stuttgart is átszállás nélkül elérhető, míg a nyári időszakban két éjjel közlekedő vonattal az Adriára is eljuthatunk. A Magyarországot érintő járatok többsége a MÁV-START járműveivel közlekedik, ezeket tavaly több mint negyedmillióan vették igénybe.
Naponta 10 fekvőhelyes és 8 hálókocsi közlekedik Utasellátó szolgáltatással a nemzetközi vonatokban Berlin, Stuttgart, Zürich és Brassó felé, továbbá nyáron 6 éjszakai kocsit Splitbe és további 4 kocsit Fiumébe és Koperbe.
Az éjszakai nemzetközi vonatokon, a háló- és fekvőhelyes kocsikon eladott termékek között, a kínálatban szereplő harapnivalók közül legnépszerűbb a Bacon&Cheddar, illetve a Négysajtos háromszög szendvics. Az utasok előszeretettel fogyasztják a dobozos söröket és a kólát is. A nyári Adria InterCitykben közlekedő étkezőkocsi is népszerű volt az utasok körében. Azokon a hamburgereinkből 1500-at adtunk el, felszolgáltunk csaknem 400 adag gulyáslevest, 300 marhapörköltet is, mindehhez pedig kétezer korsó sört csapoltunk.
Az Utasellátó célú kocsik számottevő része műszaki és arculati szempontból is megújult, ezek közül kiemelendő a CAF járműsorozat külső-belső arculati modernizálása, vagy a 10-ből 6 db DWA étkezőkocsinak a teljes körű, a konyhatechnikát is magában foglaló felújítása. A vasúttársaság 22 használt háló- és fekvőhelyes kocsit szerzett be, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az egyre növekvő éjszakai utazási igényeket ki tudja szolgálni.
A zürichi, a stuttgarti és a berlini EuroNight-járatok a legnépszerűbbek
Az utasforgalom egyenletes eloszlását dinamikus árképzés segíti, az alacsonyabb kihasználtságú vonatokra a jegyárak is olcsóbban érhetőek el. Ennek ellenére előfordul, hogy egy-egy járat már több nappal vagy héttel indulás előtt teljesen betelt, ami mutatja a szolgáltatás népszerűségét.
A legkihasználtabb járat a Budapest és Zürich között közlekedő EuroNight vonat volt, amelyen tavaly közel 90 ezren utaztak, a legtöbben a fekvőhelyes szolgáltatást igénybe véve. A második legnépszerűbb járat a 2022 decemberében Stuttgartig meghosszabbított Kálmán Imre EuroNight volt összesen 60 ezer utassal. Népszerűnek bizonyult a Budapest és Berlin közötti Metropol EuroNight vonat is: a járat december óta új és rövidebb útvonalon, Drezda érintésével közlekedik, ezzel a tavalyi évben közel 50 ezren jutottak el az úti céljukhoz.
A Budapest és Brassó között, Csíkszereda, Gyergyószentmiklós, Sepsiszentgyörgy érintésével közlekedő Corona InterCity utasforgalma is kiemelkedő volt. A vonat kapacitásbővítésének köszönhetően 61 ezer utas utazott. Ezen a járaton a nagyobb kényelem érdekében étkezőkocsi-szolgáltatást is biztosít a vasúttársaság.
A nyári időszakban az egész évben közlekedő járatokat további szezonális, tengerparti vonatok is kiegészítik. A 2022-ben a The Guardian Európa 10 legjobb vasúti élményutazása közé választott Adria InterCity járattal tavaly közel 14 ezren jutottak el Splitbe, míg a Koperba és Rijekába közlekedő Retró Istria Expresszen 11 ezren utaztak a horvát és a szlovén tengerpartra.
A MÁV-START elkötelezett az éjszakai vonatok fenntartása és fejlesztése érdekében, mivel a járatokon az utasforgalom folyamatos növekedése tapasztalható. Az éjszakai vonat választása a legzöldebb közlekedési lehetőség, a repülésnél lényegesen kisebb károsanyag-kibocsátással jár. A Magyarországról induló utasok számára elérhető éjszakai járathálózat bővítése érdekében a MÁV-START a járműállományát folyamatosan fejleszti, valamint új kocsik beszerzését is tervezi.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
Utazás a mohácsi Busójárásra
A rendezvényre utazók könnyebb hazajutása érdekében a Pécs–Villány–Magyarbóly és a Villány–Mohács vonalon változás lesz a vasúti menetrendben. A menetrendtől eltérően a Magyarbolyról Pécsre 20:14-kor induló vonat utasainak Villány állomáson másik szerelvényre kell átszállniuk. A Mohácsról 19:50-korinduló vonat több kocsival Pécsig közlekedik, így az utasoknak Villányban nem kell átszállniuk másik vonatra.
A Volánbusz közvetlen járatokat indít a fővárosból Mohácsra: a „Busó-expressz járatok” február 10-én és 11-én – 1131-es jelzéssel – 7:05-kor, illetve 9:05-kor indulnak a budapesti Népliget autóbusz-állomásról. A Baranya vármegyei járásközpontból szombaton 15:35-kor és 18:35-kor, vasárnap 15:35-kor, 17:35-kor és 18:35-kor indulnak az expresszjáratok Budapestre. A járatokon a Volánbusz belföldi díjszabása érvényes – kiegészítő jegy megváltása mellett. A szükséges menetjegyeket érdemes elővételben megvásárolni.
Forrás: MÁVINFORM
E-oltólándzsákat szerzett be és adományozott a katasztrófavédelemnek a magyar közút és az mkif
Az elektromos járművek akkumulátorainak tűzoltására összesen 13 e-oltólándzsa készletet szerzett be a 31 ezer kilométernyi országos közutat kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a hazai autópályák jelentős részét üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Az oltólándzsákat a társaságok a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak adományozták, ezzel közel megduplázva a meglévő készletet és tovább növelve a közlekedésbiztonságot.
Egyre többen választják itthon is a plug-in hibrid vagy teljesen elektromos járműveket. A környezetbarát járművek terjedésével párhuzamosan az utóbbi években többször is előfordult, hogy egy égő elektromos jármű okozta robbanásveszély miatt akár több órára is le kellett zárni egy-egy útszakaszt, ezzel jelentős fennakadást okozva a közlekedésben. Az e-oltólándzsa készletek azonban a hagyományos tűzoltási módszerhez képest az elektromos járművek oltási folyamatát jelentősen lerövidítik, így a mentési munkálat sokkal hatékonyabban mehet végbe, rövidebb ideig tarthatnak ilyen eseteknél a korlátozások, ami így nagyban növelheti a közlekedésbiztonságot és egyúttal lerövidítheti a torlódások idejét.
Az e-oltólándzsáknak - melyek olyan anyagból készültek, hogy azok az extrém magas hőt is képesek elviselni - köszönhetően az elektromos járművek akkumulátor csomagját könnyen és gyorsan átszúrhatják a szakemberek, így azon keresztül gyorsabban és hatékonyabban tudják bevezetni a vizet, hogy azt lehűthessék és az esetleges robbanásveszélyt megakadályozzák. Ezt az ünnepélyes átadó események a tűzoltók is szimulálták a Magyar Közút dunakeszi mérnökségén.
A katasztrófavédelem munkatársai eddig vármegyénként egy ilyen eszközzel rendelkeztek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a meglévő állományhoz 5, míg az MKIF Zrt. 8 újabb eszközzel járult hozzá, ezzel közel megduplázva ezen készletet. Az ünnepélyes átadón a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot Fülep Zoltán tű. dandártábornok, az MKIF Zrt.-t Kertesi Tamás vezérigazgató-helyettes, míg a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Szilvai József Attila vezérigazgató képviselte.
Forrás: Magyar Közút

