Közlekedés
Naponta több mint 42 ezer járat adatai követhetők valós időben
A Volánbusz napi több százezer utasának jelent segítséget az utazás megtervezésében, hogy 2024. január 4-től a helyközi autóbusz-járatok közlekedésének valós idejű adatai érhetők el és követhetők a Google Térképen is.
A Volánbusz helyközi járatainak menetrendje már 2017 óta elérhető a Google Térképen, a statikus információkat azonban a mai naptól valós idejű utastájékoztatási adatok váltják fel az elmúlt évek fejlesztéseinek és sikeres tesztidőszakainak köszönhetően. Mától országos szinten napi több mint 42 ezer helyközi járat adatai jelennek meg a Google Térkép felületein. A járművek valós idejű követése a helyi járatok esetében is lehetséges, de csak azon városok esetében, ahol az önkormányzat – mint a helyi autóbuszos közösségi közlekedési szolgáltatás megrendelője – biztosítja az ehhez szükséges technikai feltételeket. (Nyíregyházán például már adott ez a lehetőség.)
A Volánbusz célja, hogy járműkövető rendszereinek folyamatos fejlesztésével és tökéletesítésével egyre szélesebb körű, naprakész információkat és pontos tájékoztatást nyújtson utasainak.
A Volánbusz országos szinten gondoskodik a települések, megyeszékhelyek, a legfontosabb régiók és kirándulóközpontok napi, közvetlen és rendszeres kapcsolatáról egymással és a fővárossal. A helyközi járatok közel 2800 vonalon több mint 3100 települést szolgálnak ki és több mint 60 településen biztosítja a társaság a helyi közlekedést.
Forrás: Volán
9:1 az ország- és vármegyebérletek javára
Az elmúlt három évtized eddigi legjelentősebb tarifareformját jelentette a vármegye- és országbérletek tavaly tavaszi bevezetése. A konstrukció révén először valósult meg Magyarországon a nemzeti tarifaközösség, hiszen az új bérletekkel a MÁV-VOLÁN-csoport helyközi vonat- és buszjáratain egyaránt és szinte korlátlanul lehet utazni.
A 2023. május 1-jén bevezetett új bérletfajtából 8 hónap alatt már több mint 4 milliót vásároltak a MÁV-START, a GYSEV, a MÁV-HÉV és a Volánbusz járatain utazók.
Az újfajta díjtermék mára teljesen átvette a korábban megszokott bérletek helyét: ez utóbbiak a teljes bérletvásárlás mindössze 10 százalékát teszik ki, vagyis 10 bérletből 9 ma már ország- vagy vármegyebérlet. Ezzel az új díjtermék sikere felülmúlta az előzetes várakozásokat.
A vármegye- és országbérleteket több mint 1100 értékesítési ponton, a közszolgáltatók jegypénztáraiban és az automatákból is árusítjuk, de megvásárolhatók a GYSEV értékesítési hálózatában is. Leggyorsabban és legkényelmesebben azonban továbbra is MÁV app segítségével érhetők el.
Az értékesítés tavaly áprilisi kezdete óta a közösségi közlekedéssel utazók december 31-ig összesen 4 070 797 darab ország- és vármegyebérletet vásároltak, ennek 65 százaléka vármegyebérlet. A tanítási időszakban, a legforgalmasabb hónapokban (szeptember, október, november) 550-600 ezer darabot adunk el az új díjtermékekből. Több olyan hét is volt tavaly, amikor 200 ezer körüli vármegye- vagy országbérletet értékesítettünk, ám az továbbra is jellemző, hogy a hónapok első 5 napjában, valamint 10-e körül zajlik a bérletvásárlások zöme.
Az új bérletek egyik legnagyobb előnye a korlátlansága, azaz vármegyén belül vonatról bármikor át lehet szállni helyközi buszra – Zalaegerszegen és Esztergomban helyi buszra is – vagy akár HÉV-járatokra, vasútvillamosra, így az utazástól függően használhatók ki az átszállási lehetőségek. A két vármegyebérlet árába kerülő országbérlettel pedig egész Magyarországon belül érvényes ez a korlátlanság. Emellett lendített a bérlet népszerűségén, hogy júliustól megszűnt az az induláskor még érvényes szabály, hogy az InterCity vonatokra nem volt szabad felszállni az országbérlettel. Ám július 1-jétől megszüntettük ezt a feltételt, és azóta helyjegy megváltása mellett országbérlettel is lehet utazni az IC-járatok, illetve más helyjegyköteles vonatok másodosztályán.
A kedvező árazás és a bérlethasználat korlátlansága lényeges versenyelőnye a vármegyebérleteknek. Ami különösen fontos, hogy népszerűbbé tette a környezetbarát közösségi közlekedést, ezzel együtt az utazási kedv is növekedett. Szép számmal akadnak olyanok is, akik a helyközi közlekedésben korábban nem használtak bérletet, ám az új díjtermék hatására már ezt választják. A jegy- és bérletváltási szokások is megváltoztak az első hónaptól kezdve: aki a helyközi közlekedésben bérletet használ, azok 90 százaléka vármegye- vagy országbérletet vált. Ugyanakkor látjuk, hogy még mindig vannak olyan utasaink, akik számára megérné az átállás az új bérletekre. Az is megfigyelhető, hogy a vármegyebérlet esetében több a buszos utazás, az országbérletnél viszont a vasút dominál.
Utasonként eltérő, hogy mennyire használják ki a bérlet kínálta előnyöket. A MÁV-VOLÁN-csoport járatain utazók közül vannak olyanok, akiknek bérletét a 30 napos érvényességi idő alatt több mint 150-szer ellenőriztük, illetve érvényesítették saját maguk az utazáshoz a buszok fedélzeti készülékén (ún. validátorán). A legtöbbet ellenőrzött bérletek között jellemzően Pest vármegyei teljesárú bérletek, kedvezményes országbérletek, Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei kedvezményes bérletek, illetve baranyai teljesárú bérletek is szerepelnek.
Pest, Borsod-Abaúj-Zemplén és Győr-Moson-Sopron vármegyékben a legnépszerűbb
Az új bérletfajták közül a kedvezményes, 1890 forintba kerülő országbérlet örvend a legnagyobb népszerűségnek, a teljes értékesítés 30 százalékát teszi ki. A vármegyei bérletekből legtöbbet, összesen 746 890-et a Pest vármegyében érvényesből vásároltak, a toplistán Borsod-Abaúj-Zemplén (224 896) és Győr-Moson-Sopron (174 414) követi. A legkevesebbet a Nógrád (53 118) és a Komárom-Esztergom vármegyei (57 278) bérletekből váltják.
A vásárlók 22 százaléka döntött úgy, hogy a legkényelmesebb módon, néhány kattintással veszi meg az újfajta bérletet, a MÁV app segítségével tavaly több mint 885 ezret adtunk el. A vasútállomások közül a legtöbben Vácon, Debrecenben és a Nyugatiban vettek vármegye- vagy országbérletet. A MÁV-START jegyautomatái közül az első három helyen a Nyugati és a Keleti pályaudvaron, valamint a kelenföldi vasútállomáson lévők állnak az értékesítési adatok alapján. A Volánbusz pénztárai közül a miskolci, a pécsi autóbusz-állomások és a debreceni Külső Vásártér buszállomás bizonyultak a legforgalmasabbnak a vármegye- és országbérletvásárlások tekintetében.
Tarol a vármegye- és az országbérlet a fiatalok körében
Az új bérletet rengeteg tanuló veszi igénybe, jelentős részük még a nyári időszakra is kiváltotta, pedig a diákok korábban nyaranta szinte eltűntek a bérletesek közül, ami az új bérletek korlátanságának és árának volt köszönhető, hiszen a korábbi diákbérletek csak az iskola és a lakóhely között voltak érvényesek. Idén nyáron ebben is fordulat állt be, ekkor az országbérletek népszerűsége verhetetlenek bizonyult, és rengeteg középiskolás és egyetemista használta a bérletét a strandra, buliba utazáshoz vagy országjáráshoz: júliusban és augusztusban is háromszor annyi diákbérlet fogyott, mint 2022 azonos hónapjában; augusztusban mintegy 400 ezer darab 1890 forintba kerülő kedvezményes országbérletet adtunk el.
Még mindig előfordul a jogosulatlan bérlethasználat
A buszokon és a vonatokon végzett jegyellenőrzések során sajnos a jegyellenőreink továbbra is találkoznak olyanokkal, akik jogosulatlanul veszik igénybe az új bérleteket. A jellemző pótdíjazási okok között szerepel, hogy jogosultság hiányában vásárolják meg és használják a kedvezményes vármegyebérletet; vagy helyi járatokon is utaznak az ország- és vármegyebérlettel annak ellenére, hogy a helyi díjszabás alapján néhány kivételtől eltekintve nem használható; de az is előfordul, hogy a bérleten feltüntetett igazolványszámhoz tartozó igazolványt nem tudják felmutatni, mert másvalaki utazik vele, esetleg otthon felejti a tulajdonosa.
Az alábbi táblázat tartalmazza a 2023-as értékesítési adatokat vármegyei bontásban:
| Ország-/ vármegyebérlet - 2023 | Összesen |
| Országbérlet | 1 425 457 |
| Kedvezményes | 1 212 328 |
| Teljesárú | 213 129 |
| Vármegyebérletek | |
| Baranya | 107 506 |
| Békés | 82 874 |
| Bács-Kiskun | 99 304 |
| Borsod-Abaúj-Zemplén | 224 896 |
| Csongrád-Csanád | 120 981 |
| Fejér | 91 467 |
| Győr-Moson-Sopron | 174 414 |
| Hajdú-Bihar | 151 089 |
| Heves | 89 136 |
| Jász-Nagykun-Szolnok | 78 824 |
| Komárom-Esztergom | 57 278 |
| Nógrád | 53 118 |
| Pest | 746 890 |
| Somogy | 88 216 |
| Szabolcs-Szatmár-Bereg | 122 922 |
| Tolna | 67 680 |
| Vas | 77 905 |
| Veszprém | 128 882 |
| Zala | 81 958 |
Forrás: MÁV Zrt.
Folyamatosan dolgozik a magyar közút a téli időszakban kialakult burkolathibák javításán is
A téli időszak változékony és csapadékos időjárása kedvez az új burkolathibák kialakulásának, főleg a régebbi építésű mellékutakon. Az elmúlt napok intenzív esőzései és gyakori fagyási-olvadási ciklus változások miatt az országos közúthálózaton is kialakultak új burkolatibák, ezek javításáról a Magyar Közút 80 mérnökségén keresztül folyamatosan, ütemezetten gondoskodik. A helyreállítási munkák elvégzéséig a közlekedők türelmét és megértését kérik a szakemberek.
A Magyar Közút a növényzetgondozás, szalagkorlát cserék, szemétszedés, illetve a hóeltakarítási és síkosságmentesítési feladatok mellett folyamatosan gondoskodik a téli hónapokban újonnan kialakuló burkolathibák javításáról is. Általánosságban elmondható, hogy novembertől márciusig egy-egy csapadékosabb időjárás, majd az azt követő fagyási-olvadási ciklusok gyors váltakozása (éjszakai fagyok, nappali pozitív hőmérséklet) kedvez az új burkolathibák kialakulásának, főleg a régebbi építésű, felújításra váró mellékúti szakaszokon. Ezt a folyamatot szemlélteti a Magyar Közút egy korábbi videója: https://www.youtube.com/watch?v=gewNn3QO8ME.
A téli időszakban korlátozottabbak a közútkezelők lehetőségei, mint tavasztól-őszig, mivel ezekben a hónapokban többnyire hidegaszfalttal dolgozhatnak, tekintettel arra, hogy télen a melegaszfalt keverő üzemek nagy része zárva tart. Ilyenkor is több tényező, vagyis száraz idő és tartósan nulla fok feletti időjárás kell ahhoz, hogy az ideiglenes javítások elvégezhetőek legyenek.
Az egész éves burkolatjavítási munkákat három részre lehet osztani:
Teljes körű felújítások: a kötő- és kopórétegeket, adott esetben az útalapot is érintő, teljes burkolatfelületet érintő átfogó felújítás. 2023-ban összesen 77 út csaknem 200 kilométernyi szakasza eshetett át ilyen jelentős fejlesztésen.
Nagyfelületű felújítások: teljes útszélességben, alapvetően a kopórétegeket érintő aszfaltozási munkák, melyek többnyire a Magyar Falu Program forrásainak köszönhetően valósulhattak meg. Idén ilyen munkák során 268 kilométernyi mellékút újult meg.
Lokális javítási munkák: a köznyelvben ez a pontszerű javítás a kátyúzási munkákat takarja. Tavasztól őszig a tartósabb melegaszfalttal történő javítások zajlanak, míg a téli időszakban többnyire hidegaszfalttal dolgozhatnak a közútkezelők. Csak idén ilyen típusú munkák során 125 ezer tonna aszfaltot dolgoztak be a szakemberek. Ebbe beletartoznak olyan nagyfelületű javítások is, melyek a kátyúzástól nagyobb volumenűek, amikor több tíz vagy száz négyzetméternyi egybefüggő felületen cserélik a kopóréteget.
A közútkezelő szakemberei ebben a mostani helyzetben is mindent megtesznek annak érdekében, hogy a biztonságos közlekedés feltételeit szavatolják az országos, 31 ezer kilométeres közúthálózaton is. A burkolatjavítási munkákat is ütemezetten végzik, ez azt jelenti, hogy első körben a főutakon, majd a mellékutakon, végül az alacsonyabb forgalmú bekötőutakon dolgoznak és ezeket a köröket folyamatosan megismétlik. Fontos, hogy a forgalomra veszélyes ütőkátyúk javítása minden útszakaszon elsőbbséget élvez.
A téli időszakban a fenti körülmények miatt érdemes az autósoknak fokozott óvatossággal és az érvényben lévő sebességhatárok betartása mellett közlekedniük. A Magyar Közút 80 mérnökségén keresztül folyamatosan végzi az útellenőrzési feladatokat, többnyire ezen információk alapján állnak össze a burkolatjavítási ütemtervek. A közlekedők is tehetnek bejelentéseket, ezeket amennyire lehet, igyekeznek figyelembe venni. Ezt a legegyszerűbben a Közút weboldalán lehet megtenni: https://kozut.hu/ugyfelszolgalat/bejelentesek-erdeklodesek-panaszok-eloszuro/. Ha nem tudják, hogy az adott útszakasz kihez tartozik (a belterületi utak többsége, vagyis 140 ezer km, az önkormányzatokhoz, az autópályák koncessziós társaságokhoz tartoznak), akkor a közútkezelő új online felületén szerezhetnek plusz információkat: https://utszamkereso.kozut.hu/.
Forrás: Magyar Közút
Nagymarosnál kedden hajnalban egy vágányon megindulhat a vonatforgalom
Újév napján késő délutánra sikerült beemelni és elszállítani az utolsó Nagymarosnál kisiklott tartálykocsit is. A daruzást és az utómunkálatokat követően a MÁV szakemberei az egyik sínpáron megkezdték a vágányszabályozást, és visszaépítik a kocsik emelése, elszállítása miatt elbontott, félrehúzott felsővezetékeket is.
Ez azt jelenti, hogy a mai napon még nem indulhat újra a vonatforgalom, de január 2-án hajnali 4 órakor egy vágányon villamosvontatással megindulhat a közlekedés Nagymarosnál, így akkortól várhatóan újra járnak a szobi zónázóvonatok, valamint a nemzetközi vonatok is, ezért nem kell majd átszállni pótlóbuszra Vác és Szob között. Előreláthatólag kedd reggel egy másik vágányt is vissza lehet adni a vonatok számára.
További három jelentősen megrongálódott vágány helyreállítása várhatóan két hétig tart. Addig a Budapest-Vác-Szob vonal északi, Vác és Szob közötti szakaszán közlekedő vonatok esetében 5-15 perces késések előfordulhatnak.
Kedden hajnaltól várhatóan a következők szerint közlekednek a vonatok:
- Az S70-es vonatok továbbra is menetrend szerint közlekednek a Nyugati pályaudvar és Vác között.
- A szobi Z70-es, G70-es vonatok ismét a megszokott teljes útvonalukon közlekednek.
- A nemzetközi vonatok, azaz a Metropolitan EuroCityk, a Báthory (EC 130, EC 131), és a Hungária EuroCityk (EC 172, EC 173), valamint a Metropol EuroNight vonatok (EN 476, EN 477) a Nyugati pályaudvar és Szob között a menetrend szerinti teljes útvonalukon közlekednek.
- Vác és Szob között már nem kell átszállni pótlóbuszokra sem a szobi járatok, sem a nemzetközi vonatok esetében.
Január 1-jén még marad a korlátozás és az eddigi forgalmi rend:
Vác és Szob közötti korlátozások miatt január 1-jén, illetve a forgalom megindulásáig még az elmúlt két napra meghirdetett forgalmi rendszerint zajlik még a közlekedés. Vác és Szob között pótlóbuszok járnak. A szobi Z70-es, G70-es vonatok, illetve a késő esti, éjszakai szobi S70-es vonatok nem közlekednek. A Nyugati pályaudvar és Vác között az S70-es vonatok megszokott menetrendjük szerint járnak. Vác-Verőce-Nagymaros-Szob között a Volánbusz elfogadja a vasúti menetjegyeket és bérleteket a menetrend szerinti buszokon.
A Metropolitan EuroCityk Szlovákia felől csak Szobig közlekednek és onnan fordulnak vissza, helyettük Vác és Szob között EC-pótlóbuszok járnak. A Metropol EuroNight (EN 476, EN 477), a Báthory (EC 130, EC 131) és a Hungária EuroCityk (EC 172, EC 173) kerülő útvonalon, Hegyeshalom, Rajka felé, felől közlekednek.
Utazás előtt érdemes tájékozódni a MÁV app, az Elvira menetrendi tervező (jegy.mav.hu), a mikorindul.hu weboldalunk segítségével, illetve a MÁVINFORM felületein (MÁV honlap, MÁV app, facebook). Kérjük utasainkat, hogy figyeljék az állomási és fedélzeti utastájékoztatást is.
A teljes helyreállítás várhatóan 2 hétig tart
Szombat kora délután egy Nagymaros állomásra bejáró 23 vagonból álló tehervonat 9 tartálykocsija kisiklott, ebből 4 kocsi pedig felborult, illetve keresztbe fordult a vágányokon, egyes kocsik a tengelyükkel az ágyazatba fúródtak.
A kisiklott tisztítatlan tartálykocsik bár üresek voltak, de az előírásokat betartva a MÁV vegyi elhárító csapata és a Katasztrófavédelem szakemberei megvizsgálták azokat. Szivárgást nem észleltek, így nem jelentettek veszélyt a környezetre. Ennek megállapítását követően már aznap délután megkezdődhetett a helyszínelés és estétől pedig a műszaki mentés egy vasúti óriásdaru segítségével.
A kocsik daruzásának megkezdése előtt a felsővezetéket részben vissza kellett bontani, illetve félrehúzni, hogy a daru, és a megemelt kocsik ne akadjanak bele. A MÁV szakemberei szombat délutántól éjjel-nappal folyamatosan dolgoztak a kocsik visszaemelésén. Hétfő délutánra mindegyik kocsit sikerült beemelni és elszállítani, továbbá a nagymennyiségű leszakadt alkatrészt, tengelyeket, forgóvázakat is összegyűjtötték, elvitték. Ezt követően, hétfő estétől az egyik, kevésbé rongálódott vágányon elvégezték a szükséges vágányszabályozást, illetve visszaszerelték a felsővezetéket, hogy kedden hajnalban megindulhasson a vonatközlekedés.
A baleset következtében három vágány esetében jelentősen rongálódott a vasúti pálya, pl. sínek, jelzőberendezések, váltók, betonaljak sérültek. Az okozott károk pontos felmérése és a teljes helyreállítás tervezése, kivitelezése csak a kocsik visszaemelése, elszállítása után kezdődhetett meg. A pálya teljes helyreállítása a jelenlegi becslés alapján két hétig tarthat.
További információk:
https://www.mavcsoport.hu/node/134623
Forrás: MÁV
Utazzon a MÁV-VOLÁN-csoport kedvezményes jegyeivel az Európa Kulturális Fővárosa záró programjaira
Az Európa Kulturális Fővárosa program december végén zárul Veszprémben. Addig is még további ünnepi programokkal, az év utolsó napján pedig záró eseményként utcaünnepen várják az érdeklődőket. A MÁV-VOLÁN-csoport Veszprém-Balaton 2023 EKF jegye és a Veszprém-Balaton EKF24 napijegye most is kedvezményes utazási lehetőséget nyújt a városba érkezőknek.
Lassan végéhez közlekedik a 2023-as Európa Kulturális Fővárosa év, ami idén Veszprémbe és a régióba hozott el számos kulturális-, művészeti- és gasztronómiai eseményt. December végéig még koncertek, kiállítások várják az érdeklődőket, december 31-én pedig különleges utcaünneppel búcsúzik a rendkívüli program. A 2023-as Európa Kulturális Fővárosa év utolsó napján, már kora délután megnyílnak az Óváros tér teraszai, zenés, forraltboros sétára invitálva időseket, fiatalokat egyaránt. Este pedig a város meghatározó lemezlovasai váltják majd egymást és alkotnak egy nagy zenei mixet, hogy vérpezsdítő dallamok mellett ünnepelhessük a mögöttünk álló, ragyogó hónapokat és az előttünk álló új évet.
A MÁV-VOLÁN-csoport december végéig még kedvezményes utazási lehetőségekkel támogatja a programokat. December 27-31. között utoljára váltható meg a csak vonaton érvényes, menettérti Veszprém-Balaton 2023 EKF jegy, amivel az ország bármely pontjáról 2023 forintért utazhatunk Veszprémbe és vissza. Az utolsó vásárlási nap december 31., a jegy visszautazásra január 1-jén még felhasználható.
Emellett január 1-jéig még mindennap elérhető a 24 óráig érvényes Veszprém-Balaton EKF24 napijegy, így aki a december 31-i programokra utazik, még másnap, az év első napján igénybe veheti ezt a kedvezményes utazási lehetőséget a hazajutáshoz. A Veszprém-Balaton EKF24 napijegy a MÁV-START és a Volánbusz több környékbeli járatára és a veszprémi helyi közlekedésben is érvényes, utolsó vásárlási és érvényességi nap: január 1. A Veszprém-Balaton 2023 EKF jegy és az EKF napijegy kombinálása költséghatékony utazási lehetőséget biztosít a látogatóknak.
Forrás: MÁV

