Közlekedés
A német vasúton november 15-én 22 órától 16-án 18 óráig korlátozásokkal járó munkabeszüntetésre kerül sor
A német vasúttársaság (Deutsche Bahn) tájékoztatása szerint Németországban november 15-én 22 órától 16-án 18 óráig munkabeszüntetésre kerül sor. A német vasúti hálózaton a távolsági és regionális forgalomban jelentős fennakadásokra, hosszabb eljutási időkre lehet számítani.
A német vasút (DB) azt javasolja az utasainak, hogy amennyiben tehetik, halasszák el az utazásukat. A Németország felé utazóknak érdemes tájékozódniuk a DB és a MÁV tájékoztatási felületein, illetve ügyfélszolgálatainál.
Az alábbi változásokra kell számítani:
Ausztria irányába
- November 15-én a Tatabányáról 14:26-kor induló Railjet xpress (rjx 66) kivételével valamennyi, Tatabánya–Bécs, majd átszállás után Bécs–München viszonylatú Railjet xpress korlátozás nélkül közlekedik. A 66-os számú Railjet xpress november 15-én csak Salzburg Hbf állomásig közlekedik,
- November 16-án valamennyi Tatabánya–Bécs, majd átszállás után Bécs–München viszonylatú Railjet xpress Salzburg Hbf-ig közlekedik, illetve onnan indul Magyarország felé.
November 15-én és 16-án a Kálmán Imre EuroNight (462, 463) Budapest és Salzburg között közlekedik, a Zürichbe közlekedő közvetlen kocsik korlátozás nélkül közlekednek.
Csehország irányába
- November 15-én a Berlinbe közlekedő Metropol EuroNight csak a lengyelországi Rzepinig közlekedik.
- November 16-án a Berlinből induló Metropol EuroNight csak a lengyelországi Rzepintől közlekedik.
- November 16-án a Hungária EuroCity Drezdáig közlekedik, de Prágában egy másik szerelvényre kell átszállni, míg vissza irányba a Hungária EuroCity csak Prágától közlekedik.
- November 17-én a Hungária EuroCity csak Prágáig közlekedik.
Lemondás az utazásról
A már korábban megváltott Németországba vagy a visszaútra szóló menetjegyek díjmentesen visszaválhatók, vagy a jegyen feltüntetett viszonylatban felhasználhatók.
Új jegy vásárlása esetén a vasútvállalat csak a még elérhető ajánlatokat tudja biztosítani. Amennyiben csak drágább jegy kiadása lehetséges az utas részére, akkor a két jegy ára közötti különbözetre méltányossági kérelmet nyújthat be az ügyfélszolgálathoz.
A menetjegy visszaváltását vagy más időpontra érvényesítését a nemzetközi jegypénztárakban, az elektronikusan vásárolt jegyek esetében az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen intézhetik az utasok.
Tájékozódási lehetőségek:
Kérjük utasainkat, hogy tájékozódjanak a német vasút (DB) honlapján is, amely itt érhető el: https://www.bahn.de/service/fahrplaene/aktuell
Információk az ÖBB oldalán: https://www.oebb.at/de/neuigkeiten/streikwarnung
Az aktuális helyzetről információt kaphatnak a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál a +36 (1) 3 49 49 49-es telefonszámon. (Telekom hálózatból hívhatja a +36 30 499 4999-es telefonszámot, Yettel hálózatból a +36 20 499 4999-es, Vodafone hálózatból pedig a +36 70 499 4999-es számot.)
Forrás: MÁVINFORM
Országos felméréssel zárult a Volánbusz Ha megütöd, leülöd! figyelemfelhívó kampánya
Érzékelhetően nőtt az autóbusz-vezetők ellen irányuló erőszakos cselekmények száma az elmúlt években – derül ki abból a nem reprezentatív felmérésből, amelyet a Volánbusz végzett októberben autóbusz-vezetői körében. Az önkéntes válaszadók több mint 77 százaléka érzi úgy a munkában töltött évek tapasztalatai alapján, hogy a helyzet mára lényegesen súlyosabbá vált ezen a téren a korábbi időszakokhoz képest. Az online kérdőívet kitöltők 88 százalékát érte már szóbeli agresszió, egyharmadukkal szemben pedig fizikai erőszakot is elkövettek az utasok.
Az önkéntes válaszadáson alapuló kérdőíves felmérést még 2023 októberében indította el a Volánbusz autóbusz-vezetői körében, a Ha megütöd, leülöd! elnevezésű figyelemfelhívó kampány keretében. (A kampányt a MÁV-VOLÁN-csoport hirdette meg a közfeladatot ellátó munkavállalók elleni támadások megelőzésére.) Az online kérdőívet több száz buszvezető töltötte ki.
A válaszadók 41 százaléka szerint a konfliktusos helyzetek elsősorban abból adódnak, hogy az utas nem rendelkezik megfelelő utazási jogosultsággal, magyarán nincs érvényes jegye, bérlete, vagy az igénybe vett kedvezményre való jogosultságát nem tudja igazolni az előírt dokumentummal, igazolvánnyal. A kitöltők 22 százaléka szerint főként abból adódnak a problémák, hogy az utas nem tartja be az utazási feltételeket, szabályokat, míg 21 százalékuk alkoholos vagy drogos befolyásoltságot gyanít a konfliktusok hátterében. A válaszolók 68 százaléka úgy tapasztalja, hogy az utasok által elkövetett erőszakos cselekmények többnyire függetlenek nemcsak a napszakoktól, de az évszakoktól is (91 százalék). A felmérésbe bekapcsolódó autóbusz-vezetők 86 százaléka szerint az erőszakoskodók a leggyakrabban verbálisan bántalmazzák, sértegetik és szidalmazzák, 7 százalékuk szerint inkább verekednek és többször is megütik áldozatukat, közel 5 százalékuk szerint leggyakrabban meglökik és rángatják, 2 százalékuk szerint pedig megrúgják a sértetteket. Ami az elkövetők életkorát illeti, a válaszolók 53 százaléka szerint leginkább a 20 és 40 év közöttiek éreznek késztetést az autóbusz-vezetők bántalmazására, s leginkább a férfiak (58 százalék). A véleményt nyilvánító buszvezetők 68 százaléka úgy gondolja, hogy a nagyobb városokban, megyeszékhelyeken, 19 százalékuk szerint inkább a kisebb településeken vannak kitéve fizikai vagy verbális erőszaknak.
A kérdőívet kitöltők 45 százalékának kellett már legalább egyszer rendőri intézkedést kérnie az utas(ok) nem megfelelő viselkedése, egyharmadának (29 százalék) pedig fizikai erőszak miatt. A válaszadók 88 százalékát érte már szóbeli agresszió, 31 százalékukkal szemben pedig fizikai erőszakot is elkövettek az utasok. A megkérdezett autóbusz-vezetők egyharmada szerint a szóbeli agresszió az utasok részéről ma már szinte mindennapos jelenségnek tekinthető. A nyilatkozók 90 százaléka úgy vélekedik, hogy leginkább a közlekedésben dolgozók – autóbusz-vezetők, taxisofőrök, jegyellenőrök – vannak kitéve atrocitásoknak, őket követik az egészségügyi ápolók és orvosok (7 százalék), majd az oktatásban dolgozó tanárok és nevelők (3 százalék). Az autóbusz-vezetők elleni erőszakos bűncselekmények a válaszadók 56 százaléka szerint jó esetben megelőzhetők szolgáltatói szemléletű magatartással, az arrogáns viselkedés mellőzésével, de sokat segítene az is, ha a buszsofőröknek nagyobb lenne a tekintélyük. Ugyanakkor 44 százalékuk szerint a szép szó, a kulturált viselkedés vagy a tekintélytisztelet semmit sem számít a tudatmódosító szer befolyása alatt álló utasok esetében. A megkérdezettek szerint a jogszabályok sem bírnak megfelelő visszatartó erővel: mindössze 14 százalékuk vélekedett úgy, hogy a törvények szigorításával érzékelhetően csökkent a közfeladatot ellátó személyek elleni erőszakos bűncselekmények száma, 86 százalékuk szerint viszont sem a jogszabályok módosítása, sem a büntetési tételek emelése nincs hatással az ilyen jellegű bűncselekmények előfordulásának gyakoriságára.
Az általános vélekedést a tények is alátámasztják: a Volánbusznál 2023 harmadik negyedévében több mint 30 esetben kértek rendőri intézkedést az autóbusz-vezetők, és 8 alkalommal követtek el ellenük tényleges tettlegességet, fizikai erőszakot az utasok. Volt olyan hét, amikor nem múlt el nap anélkül, hogy az országban ne kellett volna valahol rendőri intézkedést kérniük az autóbusz-vezetőknek az utasok viselkedése miatt. Az ország 19 vármegyéjéből 12-ben fordult elő ilyen eset, a legtöbbször Győr-Moson-Sopron vármegyében kérték a rendőrség segítségét a közlekedési társaság munkatársai.
A hasonló esetek elkerülése céljából a Volánbusz korábban kezdeményezte a rendőrség, az önkormányzatok és a közterület-felügyeletek összefogását. A vállalat az említett szervekkel, intézményekkel együtt igyekszik megoldást találni az ilyen helyzetekre, és azonnali intézkedéseket tesz kollégái testi épségének védelme érdekében, alapítványa pedig segítséget nyújt a megtámadott munkatársaknak.
A MÁV-VOLÁN-csoport a kollégáit érő valamennyi támadás esetén feljelentést tesz; az utasforgalom által érintett területeken, közel 420 helyszínen pedig több ezer kamerát üzemeltet. Az autóbuszok nagy részén is fedélzeti kamerarendszerek működnek, amelyek a megelőzésben és a megtörtént esetek felderítésében nyújtanak segítséget. Új járműveit már kizárólag kamerával ellátva szerzi be a Volánbusz.
Forrás: Volánbusz Zrt.
Ismét bővült a MÁV–START jegyértékesítő automatáiból megvásárolható buszos díjtermékek köre
Ismét bővült a MÁV–START jegyértékesítő automatáiból megvásárolható buszos díjtermékek köre. 2023. november 9-től elérhető a BKK 200E járatára érvényes repülőtéri buszjegy is. A repülőtéri buszjegy kizárólag a 200E járat Ferihegy vasútállomás és Liszt Ferenc Airport 2 megállója között jogosít utazásra, és csak olyan vasúti menetjeggyel együtt érvényes, amelyen az induló vagy a célállomás Ferihegy!
A legújabb MÁV–START és a BKK közötti együttműködésnek köszönhetően még gördülékenyebbé válik a repülőtérre való kijutás és a repülőtéri buszjegy megvétele is.
A MÁV–START pénztárain kívül a Ferihegy vasútállomás megállóhelyen található automatából is megvásárolható a buszjegy. Az elővételben megvásárolt jegyek használatával a járatok könnyebben tartják a menetrendet, hiszen a járművezetőnél történő jegyváltás nem okoz torlódást és késést.
A MÁV–START Zrt. által értékesített jegyeket visszaváltani az érvényesség kezdete előtt lehetséges, és számlát a MÁV–START Zrt. Ügyfélszolgálatán lehet igényelni.
A BKK-díjtermékei az ország összes jegykiadó automatájából elérhetők, ezért érdemes már a vonatjeggyel együtt, a kiindulási állomáson megvásárolni azokat.
A közlekedési társaság hosszú távú célja, hogy az utasok egységes felületen egyszerűbben tudják megváltani menetjegyeiket és bérleteiket, legyen szó akár buszos, akár vasúti utazásról.
Ebbe a koncepcióba illeszkedik szorosan a mostani fejlesztés: a BKK repülőtéri buszjegyének elérhetővé tétele a MÁV–START felületein.
A 2020-ban kezdődött projekt először a VOLÁNBUSZ járataira érvényes díjtermékeket a vasúti csatornákon keresztüli értékesítésével indult, majd idővel bővült az elérhető térségek köre: több nagyváros közlekedési szolgáltatójával is, így kínálva mára már több mint 20 térségben különböző jegyeket és bérleteket az automatákból.
A MÁV–VOLÁN-csoport kiemelt stratégiai célja a városi, regionális és helyközi közösségi közlekedés fejlesztése, a szolgáltatók és a szolgáltatások összekapcsolása.
Forrás: MÁV Zrt.
4 éves közutas kislány énekel a havas napokért
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a jogszabályi előírások szerint minden év november 10-én téli üzemmódra áll át. Na de mitévő lesz egy közutas, ha startra készen várja az év legpezsdítőbb időszakát, de a hó még sehol? Segítségül hívja a legkisebb közutast, hogy csilingelő hangjával téli hangulatot varázsoljon és remélhetőleg előbb-utóbb igazi havat is. Ettől cukibb dolgot biztosan nem hallasz ma, a 4 éves kislány ’Legyen hó’ coverje, téli archív felvételekkel a Közút Facebook oldalán itt érhető el: https://www.facebook.com/MagyarKozut/videos/641567514858497/
Bár az időjárás még javában az ősz jegyeit hordozza, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. november 10-én téli üzemmódra áll át. Péntektől 12 órás váltott műszakokban, 0-24 órában rendelkezésre áll, és ha az időjárás is úgy dönt, síkosságmentesít és hóeltakarít a kezelésébe tartozó 31 ezer kilométernyi közúthálózaton. Amint kilátásban van az igazi tél, a társaság beszámol minden tervezett intézkedéséről és felszereléséről, addig is álljon itt egy pár adat a számok szerelmeseinek. A Magyar Közút 80 mérnökségén, 19 megyei és központi irányításán keresztül több mint 2600 munkatárs dolgozik idén a téli üzemben. Ehhez 709 hóekével felszerelt teherautó, 175 rakodógép és 124 hómaró is társul majd. Rendkívüli időjárási helyzetekben pedig országosan 651 úgynevezett lehívható munkagépet is bevethet majd a közútkezelő.
Forrás: Magyar Közút
Hétvégére lezárják a Nyugati téri parkolót a toronydaru bontása miatt
A Nyugati pályaudvar Teréz körúti homlokzatának és tornyainak felújítása ütemterv szerint halad, és most hétvégén a következő fontos szakaszához érkezik. A dél-keleti torony (Eiffel tér felőli oldal) felújításában résztvevő toronydaru is befejezte a munkálatokat, ezért a kivitelezést végző Magyar Építő november 4-én és 5-én elbontja azt. A biztonságos munkavégzés érdekében a vállalkozó a Nyugati tér felőli parkolót szombaton és vasárnap egész napra lezárja.
A toronydaru elbontása után kezdődhet meg a dél-keleti torony állványzatának bontása is, amit a hátralévő munkálatok mellett folyamatosan végeznek majd.
Tervezetten év végéig a munkálatok teljesen befejeződnek a Teréz körúti homlokzaton, az állványzatot és a védőtetőt is leszerelik, így teljeskörűen megújult külsővel várja majd utasait a Nyugati pályaudvar.
Forrás: MÁVINFORM

