Közlekedés
Egy érintés, és kész!
Ütemesen halad a készpénzmentes fizetést biztosító berendezések telepítése a Volánbusznál: már minden harmadik autóbuszon elérhető az elektronikus fizetés, ősz végéig pedig a tervek szerint a társaság valamennyi helyközi járatának fedélzetére felkerül a POS-terminál. Bár a jegy- és bérletváltás az online csatornákon a leggyorsabb és legkényelmesebb, ha mégis a fedélzeti vásárlás mellett döntünk, ne keressük az aprót, fizessünk egyetlen érintéssel!
A Volánbusz idén nyár elején megkezdte a készpénzmentes fizetés kiterjesztését valamennyi helyközi járatára. Június vége óta már mintegy 2000 autóbuszra került fel a POS-terminál, és országszerte 15 szerelőcsapat dolgozik folyamatosan azon, hogy október végéig mind az 5330 darab, helyközi közszolgáltatást ellátó buszon elérhetővé váljon az elektronikus jegy- és bérletváltás.
A terminálok természetesen nemcsak bankkártya, hanem a fizetésre alkalmas applikációval rendelkező okoseszközök (telefon, okosóra) használatát is lehetővé teszik.
Aki nem tudja menetjegyét elővételben megváltani, annak is gyorsabb, egyszerűbb így, hiszen nem kell készpénzt, aprópénzt magával vinnie. Egyre több járaton érhető el a készpénzmentes fizetési lehetőség – keressék a bankkártyás fizetést jelző matricát az autóbuszokon, vagy kérdezzék az autóbusz-vezetőket a lehetőségről!
A MÁV-VOLÁN-csoport az utaskiszolgálás folyamatának gyorsulását és a működési költségek csökkenését is várja a szolgáltatásfejlesztéstől. A vállalatcsoport bízik abban, hogy a fedélzeti elektronikus fizetés bevezetése hozzájárul ahhoz, hogy egyre többen vegyék igénybe a közösségi közlekedési eszközöket.
Forrás: Volánbusz Zrt.
Később indulnak az ünnepi mentesítő járatok
A vasúttársaság igazodik a megváltozott időben megrendezésre kerülő ünnepi tűzijátékhoz, ezért több esti mentesítő járat késéssel fog indulni:
- a Nyugati pályaudvaról 22:25-kor Debrecenbe induló Cívis InterRégió (6098) 60 perccel később, 23:25-kor fog indulni
- a Nyugati pályaudvarról 22:35-kor Szolnokra induló Z50-es vonat (2698) 60 perccel később, 23:35-kor fog indulni
- a Nyugati pályaudvarról 22:37-kor Szobra induló S70-es vonat (2408) 60 perccel később, 23:37-kor fog indulni
- a Nyugati pályaudvarról 23:00-kor Szegedre induló gyorsvonat (17008) 45 perccel később, 23:45-kor fog indulni
(a járatnak Szegeden lesz csatlakozása Hódmezővásárhelyre induló vasútvillamoshoz) - a Nyugati pályaudvaról 23:05-kor Vácra induló S71-es vonat (2598) 30 perccel később, 23:35-kor fog indulni
- a Nyugati pályaudvarról 23:15-kor Esztergomba induló S72-es vonat (2188) 15 perccel később, 23:30-kor fog indulni
- a Keleti pályaudvarról 22:30-kor Gyöngyösre induló IR85-ös Mátra InterRégió (3078) 60 perccel később, 23:30-kor fog indulni
- a Keleti pályaudvarról 22:55-kor Füzesabonyba induló S80-as vonat (5018) 45 perccel később, 23:40-kor fog indulni
Forrás: MÁVINFORM
Az ünnepi, hosszú hétvégén változik a közlekedési rend a MÁV-VOLÁN-csoportnál
Az előttünk álló hosszú hétvégén és az ünnepen várhatóan sokkal többen utaznak a vonatokon és a távolsági buszokon, mint egy átlagos hétvégén. Erre készülve a MÁV-START figyeli az utasforgalmat, és ha kell, több kocsival indítják az InterCity-vonatokat. A fővárosi tűzijáték után vonattal hazatérők kényelmesebb eljutása érdekében az elővárosi esti vonatok hosszabb szerelvényekkel, két vagy három FLIRT motorvonat-egységgel és KISS emeletes motorvonatokkal indulnak a budapesti pályaudvarokról, a MÁV-HÉV pedig nagyobb kapacitású járműveket közlekedtet egyes HÉV-vonalakon. A MÁV és a Volánbusz azt kéri, hogy időben tervezzék meg utazásukat, indulás előtt tájékozódjanak az ünnepnapi és hétvégi közlekedési rendről, használják a tervezésnél az emma.mav.hu oldalt. Érdemes minél előbb elővételben megváltani a menetjegyeket, vagy használni az automatákat, az online jegyvásárlást az Elvirán vagy a MÁV applikációban is, ahol már a Volánbusz járataira is megválthatók a helyközi menetjegyek és helyjegyek.
MÁV-START
A vonatközlekedésben a következő változások lesznek:
- augusztus 18-án és 19-én az ünnepnapi,
- 20-án a vasárnapi,
- 21-én pedig már megszokott munkanapi menetrend szerint járnak a vonatok.
Augusztus 16-tól 21-ig az utasforgalom szempontjából frekventált napokon a kihasználtabb reggeli és délutáni InterCity vonatok szerelvényei az általános hétvégéken szokásosnál több kocsival közlekednek. A helyjegyek elővételi vásárlásától függően a lehetőségekhez képest, a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza viszonylatú Nyírség, a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza–Debrecen–Szolnok–Budapest viszonylatú Tokaj, a Budapest–Nagykanizsa viszonylatú Tópart, a Budapest–Keszthely viszonylatú Balaton, a Budapest–Cegléd–Szeged viszonylatú Napfény, a Budapest-Veszprém-Szombathely, illetve Zalaegerszeg viszonylatú Bakony és Göcsej, továbbá a Budapest-Pécs viszonylatú Mecsek InterCity vonatokat több kocsival megerősítve közlekedteti a MÁV-START.
A fővárosi tűzijáték után vonattal hazatérők figyelmébe
A Budapest—Szob vonalon érdemes a Nyugati pályaudvarról Szobra 22:37-kor induló S70-es vonatot igénybe venni, a Budapest—Szolnok vonalon pedig a Nyugati pályaudvarról Szolnokra 22:35-kor induló Z50-es vonatot. A Budapest—Cegléd—Szeged vonalon a Nyugati pályaudvarról Szegedre 23 órakor induló gyorsvonattal utazhatnak.
A Budapest—Székesfehérvár—Nagykanizsa, Keszthely vonalon az éjszakai Bagolyvonatok is igénybe vehetők. A Budapest—Székesfehérvár—Balatonfüred viszonylatban az eljutás a Déli pályaudvarról Fonyódra a 22:05-kor induló Bagolyvonat székesfehérvári átszállása mellett a Székesfehérvárról Balatonfüredre 22:56-kor induló Bagolyvonattal lehetséges.
Az esti tűzijátékról hazautazók kényelmesebb eljutása érdekében a MÁV-START a vonatokat a lehetőségekhez képest több kocsival, két vagy három FLIRT motorvonat-egységgel és KISS emeletes motorvonatokkal indítja el. A tűzijáték után nagyobb kapacitással közlekedő vonatok, többletjáratok:
• a Déli pályaudvarról Győrbe 22:25-kor és 23:25-kor induló S10-es vonat 3 FLIRT motorvonattal közlekedik,
• a Nyugati pályaudvarról Esztergomba 22:21-kor és 23:15-kor induló S72-es vonatok 1 KISS, illetve 2 FLIRT motorvonattal közlekedik,
• a Déli pályaudvarról Székesfehérvár-Siófok–Fonyód érintésével Keszthelyre 23 órakor induló Bagolyvonat 2 FLIRT motorvonattal közlekedik, továbbá Székesfehérvár–Siófok érintésével Fonyódra éjfélkor induló Bagolyvonat is 2 Flirt motorvonattal közlekedik,
• a Déli pályaudvarról Székesfehérvárra 22:20-kor és 23:20-kor induló G44-es vonat 3, illetve 2 FLIRT motorvonattal közlekedik,
• a Déli pályaudvarról Székesfehérvár érintésével Veszprémbe 22:45-kor induló személyvonat több kocsival közlekedik,
• a Nyugati pályaudvarról Szobra 22:37-kor Z70-es mentesítővonat indul KISS motorvonattal,
• a Nyugati pályaudvarról Veresegyház, Vác felé 22 órakor és 23:05-kor induló S71-es vonat 2 FLIRT motorvonattal közlekedik,
• a Keleti pályaudvarról Miskolcra 22 órakor, Gödöllőre 22:05-kor, Füzesabonyba 22:55-kor, Hatvanba 23:55-kor induló S80-as vonat jellemzően 1-1 KISS vagy 2 FLIRT motorvonattal közlekedik,
• a Nyugati pályaudvarról Monorra 22:10-kor induló S50-es és a Cegléden át Szolnokra 22:35-kor induló Z50-es vonat 2 FLIRT motorvonattal, illetve 9 kocsis szerelvénnyel közlekedik,
• a Nyugati pályaudvarról Debrecenbe 22:25-kor induló Cívis InterRégió 1 KISS motorvonattal közlekedik,
• a Nyugati pályaudvarról Kecskemétre 22 órakor induló személy- és Szegedre 23 órakor induló gyorsvonat 1 KISS motorvonattal közlekedik,
• a Keleti pályaudvarról Szolnokra 21:50-kor, 22:50-kor és 23:50-kor induló, valamint Nagykátára 22:20-kor induló S60-as vonat KISS és FLIRT motorvonatokkal, illetve több kocsival közlekedik.
A Volánbusz járatainak közlekedési rendje is változik
A nemzeti ünnep környékén a Volánbusz járatainak közlekedési rendje is módosul: augusztus 18-án vasárnap munkaszüneti napon, 19-én hétfőn szabadnapon, 20-án kedden munkaszüneti napon és a hét első munkanapját megelőző napon (nemzeti ünnepen), 21-én szerdán nyári tanítási szünetes munkanapon, a hét első munkanapján érvényes menetrend szerint indulnak az autóbuszok. Egyes településeken a helyijáratok az általános közlekedési rendtől eltérően közlekedhetnek. Az ünnepi rendezvények miatt forgalmi változásokra, terelésekre is számítani lehet.
Az áruházak és bevásárlóközpontok augusztus 20-án zárva tartanak, ezért az áruházakat érintő járatok az ünnepnapi menetrendjük szerint közlekednek.
A pénztárak augusztus 19-én szombati, 20-án munkaszüneti napi (ünnepnapi) nyitvatartási rend szerint üzemelnek.
A részletes információk a Volánbusz honlapján érhetők el: www.volanbusz.hu/hu/hirek/hir/42799
A Volánbusz azt kéri utasaitól, hogy a kényelmetlenségek elkerülése érdekében utazásukat lehetőség szerint előre tervezzék meg az emma.mav.hu oldalon.
MÁV-HÉV
Augusztus 19-én valamennyi HÉV-vonalon a szombati, 20-án napközben a munkaszüneti napi menetrend érvényes. Az ünnepnapon délután és este minden vonalon jelentős sűrítést és bővített kapacitást biztosít a vasúttársaság.
A H7-es HÉV már déltől, a H8-as HÉV pedig 17 órától megnövelt kapacitással, az alapmenetrend szerint közlekedik. A Boráros tértől Csepel felé 21:37-től 23:07-ig 7-8 percenként, 23:07-től 23:27-ig 10 percenként indulnak vonatok.
Bővített férőhelykínálatot biztosít a H6-os HÉV is, a kényelmesebb utazás érdekében megnövelt kapacitással indulnak:
- a Ráckevétől a Közvágóhíd felé 18:14-kor, 19:15-kor, 21:15-kor és 22:14-kor induló vonatok;
- a Tököltől a Közvágóhíd felé 19:09-kor és 20:09-kor induló vonatok Dunaharaszti külsőtől;
- a Közvágóhídtól Ráckeve felé 19:35-kor, 20:35-kor, 22:35-kor és 23:35-kor induló vonatok;
- a Közvágóhíról Tökölre 20:05-kor, 21:05-kor induló vonatok.
A Tököltől 21:09-kor és 22:09-kor eredetileg Dunaharaszti külsőre induló vonatok hosszabb útvonalon, egészen a Közvágóhídig közlekednek, megnövelt kapacitással.
Többletvonatok indulnak a Közvágóhídtól Ráckevére 22:05-kor és 23:05-kor (a Kén utcánál, Szigetszentmiklós alsónál, Horgásztanyáknál és Angyaliszigetnél nem állnak meg).
A legnagyobb utasforgalmú H5-ös HÉV-en a Batthyány tér és Békásmegyer között közlekedő betétjáratok augusztus 20-án egész nap megnövelt kapacitást biztosítanak. A Batthyány tértől Békásmegyerre 21:18 és 22:48 között 6-7 percenként, 22:48 és 23:28 között 10 percenként; Szentendrére 21:36 és 23:28 között 6-12 percenként indulnak vonatok.
A részletes menetrendek elérhetők a BKK és a MÁV-HÉV honlapján.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
Kicsik és nagyok együtt ünnepelték a 140 éves Keleti pályaudvart
140 éve nyitott meg a Keleti pályaudvar, 1884. augusztus 16-án gördült ki az első vonat a pályaudvarról Miskolc irányába. A kerek születésnapra változatos programokkal készült a vasúttársaság gyerekek és felnőttek számára egyaránt. A Keleti rejtett zugait bemutató városi sétákra és az esti filmbemutatóra óriási volt az érdeklődés. A gyerekeknek szóló kincskereső program is nagyon népszerű volt, egészen estig lehetett csatlakozni a felfedezőkhöz. A játékos vetélkedő lezárását követően pedig a Keleti pályaudvar évtizedeit bemutató kiállításnak adta át a helyét a Lotz-terem. A kerek évforduló tiszteletére a mai napon fotó- és novellapályázatot hirdet a MÁV.
A gyerekeket egész délután kincskereső játék várta pályaudvaron, a felnőtteknek több turnusban járták körbe a csarnok izgalmas, akár utasforgalom elől lezárt pontjait is, vezetett séta keretében. Este az Indul a bakterház című kultfilmet vetítették a moziteremmé alakított Kerepesi csarnokban, előtte Koltai Róbert színművész mesélt a kulisszatitkokról. Kora este megnyílt a Keleti pályaudvar fennállása óta eltelt évtizedeket bemutató novella kiállítás is a Lotz-teremben. Az évforduló alkalmából ismert írók és lelkes amatőrök tollat ragadtak, hogy egy-egy novellájukkal nyújtsanak betekintést az elmúlt közel másfél évszázad hangulatába, a pályaudvar életébe. Így született meg a 14 évtizedről 14 novella, mind az adott kornak megfelelő fényképekkel illusztrálva. A kiállítás tervezetten október végéig tekinthető meg a Lotz-teremben.
A Keleti pályaudvar 140. évfordulója alkalmából a vasúttársaság fotó- és novellapályázatot hirdet, értékes nyereményekkel. A fényképezőgépek adta technológia lehetőséget nyújt arra, hogy új perspektívákból lássuk a világot, és most a pályázó is megmutathatja, miként látja ezt az ikonikus budapesti helyszínt a kamerája lencséjén keresztül. A fotókat kizárólag az utasforgalom részére megnyitott területekről vagy közterületről lehet elkészíteni!
Megannyi történet, szomorú, illetve örömteli esemény fűződik az idén 140 éves Keleti pályaudvarhoz.
A novellapályázatra olyan pályaműveket várnak, amelyekben a szerző megjeleníti az ikonikus épületet, a pályázati kiírásban felsorolt témák valamelyikére felfűzve a kitalált történetet.
A Keleti 140 digitális és analóg fotópályázat és a novellapályázat beküldési határideje 2024. szeptember 30.
A pályázatok részleteiről illetve a programokról a www.mavcsoport.hu/keleti140 oldalon tájékozódhatnak.
A Keleti pályaudvar mindennapjait bemutató videó az alábbi linken megtekinthető:
Jelentősen emelkedett a balesetek száma a vasúton
A figyelmetlenség és a KRESZ megszegése egyre magasabb számban szedi áldozatait a vasúton: a MÁV hálózatán a tavalyihoz képest jelentősen növekedett a vasúti átjárókban történt balesetek, a gázolások és a sorompórongálások száma. Szomorú tény, hogy sajnos egyre többen választják öngyilkosságuk helyszínéül a vasutat. A minden esetben vétlen mozdonyvezetők súlyos traumát élnek át a balesetek során.
2024-ben a MÁV vonalain eddig 47 baleset történt vasúti átjáróban, tizennéggyel több, mint a tavalyi év megegyező időszakában. A balesetek során tíz ember vesztette életét, tízszer annyi, mint tavaly ilyenkor. Heten súlyos, tizennyolcan könnyű sérüléseket szenvedtek a figyelmetlenség és a KRESZ szabályok megszegése miatt bekövetkezett balesetekben. A balesetek közel 60 százaléka biztosított, azaz fénysorompóval, illetve félsorompóval kiegészített fénysorompóval védett vasúti átjáróban történt. A legtöbbször, 29 esetben személygépkocsival ütközött a vonat, de kamion, tehergépkocsi és traktor is okozott balesetet. Három személyelütés történt, ugyanennyi alkalommal gázolt a vonat kerékpárost és motorost vasúti átjáróban. Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó, 2022-ben megközelítőleg félmilliárd forintos, 2023-ban hozzávetőlegesen 150 millió forintos kárral volt kénytelen számolni, míg a kárérték idén is meghaladja a 131 millió forintot.
A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek” gondolkodásmód – az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik, vagy egész egyszerűen észre sem veszik azt. Évente átlagosan 800 félsorompó rúdját törik le az autósok. A MÁV hálózatán idén eddig 570 sorompórongálás történt, 79 esettel több, mint tavaly ilyenkor.
A vasúti átjárós balesetek a járműállományt is csökkentik, hiszen a balesetben érintett – jellemzően motorvonatokat – a javítás idejéig ki kell vonni a forgalomból, de előfordul, hogy egy-egy jármű teljesen működésképtelenné válik, nem javítható, selejtezni kell. A vasúti átjárós balesetek és a gázolások sok esetben több órás késéseket generálnak, amely akár sokezer utas aznapi közlekedését nehezíti meg jelentősen.
Emelkedik a gázolások száma is, amelyek tiltott helyen tartózkodás miatt következtek be. Idén 32 ilyen baleset történt, amelyek során húsz ember életét vesztette, hatan súlyos, hatan pedig könnyű sérüléseket szenvedtek. A tavalyi év azonos időszakában 20 személyelütés történt, ezek közül hat volt halálos kimenetelű, nyolc súlyos és 6 könnyű sérülésekkel járt.
Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszervek működését akadályozó tényezők, például a fülhallgatóval történő közlekedés, a kapucnis ruházat vagy a mobiltelefon használata okozza. Kétvágányú pályán az elhaladó vonat után – kijelölt átjáró esetén tilos jelzésnél – elindulva nem látják a másik sínpáron, ellenkező irányból gyorsan érkező vonatot.
A vasúti közlekedés során az utasok kizárólag az utasforgalom részére kijelölt területeken tartózkodhatnak, amelyeket például a vonatjegy megvásárlásához, a várakozáshoz, a vonatra felszálláshoz vagy az utazáshoz használhatnak. A tiltott helyen tartózkodás miatt bekövetkezett balesetek a vasúti utasforgalom részére kijelölt helyeken kívüli vasútüzemi területeken történnek (például a peronok mellett húzódó sínek, a nyílt vonal, a rendezőpályaudvarok vagy akár azok a figyelmeztető táblával ellátott szolgálati átjárók, amelyeket kizárólag vasúti alkalmazottak használhatnak).
Sajnálatos módon nőtt a vasúton történt öngyilkosságok száma is: idén eddig 73 személy döntött úgy, hogy a síneken vet véget az életének (a tavalyi év azonos időszakában 52 öngyilkosság, vagy annak kísérlete történt).
Minden baleset traumatikus élmény a mozdonyvezetőnek, a személyzetnek, illetve azoknak az utasoknak is, akik a vonatról vagy a peronról nézik végig az eseményeket. Mozdonyvezető kollégáink 2022-ben nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz, amelyben megfogalmazták, mit éreznek, amikor a vasúti átjáróban meglátnak egy gyalogost, kerékpárost, autót vagy teherautót.
A MÁV hosszú évek óta intenzíven fellép a balesetek megelőzése érdekében. 2022 áprilisában Érj haza biztonságban! címmel elindítottuk országos balesetmegelőző kampányunkat, amely a lakosság általános edukálását tűzte ki célul, elsősorban a figyelemfelkeltés és a közlekedési morál javítása érdekében. A vasútbiztonsági kampány kezdete óta működtetjük a www.mav.hu/erjhaza oldalt, amelyen elrettentő baleseti helyszíni fotókat, vasútbiztonsági információkat és a témában készült saját készítésű videókat mutatunk meg. Härtlein Károly a BME Fizikai Intézet mesteroktatójának a közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő filmekben hívjuk fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára, például az elsodrás és a fékút témaköreiben. A kampány során szerte az országban, de jellemzően a vasúti átjárók közelében találkozhatnak a közlekedők figyelemfelkeltő plakátokkal. Balesetmegelőző rádióspotok is adásba kerülnek országos rádiók reklámsávjaiban. A kampányt a nyári időszakban idén is vasútbiztonsági kitelepülés-sorozattal erősíti a vasúttársaság. Eddig Balatonlellén, Zamárdiban, Alsóörsön és Fonyódligeten az Erzsébet táborban hívtuk fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára, ezt követően pedig még augusztusban Balatonalmádiban és Agárdon találkozhatnak az érdeklődők a MÁV balesetmegelőzési kitelepülésével.
A MÁV hálózatán a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módja kivétel nélkül minden esetben megfelel a hatóságilag előírt biztonsági szintnek. Az elmúlt 16 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset vasúti átjáróban, azokat a figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta.
A balesetek számának visszaszorítása valamennyiünk közös ügye, ezért arra kérjük a közlekedőket, hogy minden körülmények között közlekedjenek körültekintően, hiszen járművel vagy gyalogosan is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása!
A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:
- A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
- A jelzőlámpával illetve csapórúddal felszerelt vasúti átjárókon akkor szabad fokozott figyelemmel áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
- Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!
Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!
Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/órás sebességgel közelítik meg. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.
A fokozott figyelési kötelezettség, valamint a fényjelzőkészülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik, sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.
A járművezetés közbeni telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.
A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Amennyiben a közúti jármű vezetője nem tud kétséget kizáróan megbizonyosodni arról, hogy a fénysorompó-berendezésen milyen fény világít, a vasúti átjáró előtt érdemes lelassítani (akár meg is állni), és úgy meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, illetve nem közelít-e vonat.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság


